واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
وقف زمينه ساز عدالت اجتماعي رهبر انقلاب : فرهنگ وقف بايد بيش از پيش ترويج شود . مقام معظم رهبري در ديدار با نماينده و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه عمل وقف را بسيار خوب و مبارک دانسته و اين سنت حسنه را در تمام اديان توحيدي جهان متداول دانستند . در روايت آمده است که زماني که فرزند آدم بميرد ، پرونده ي او بسته مي شود مگر از سه چيز: 1 ـ حسنه ي جاريه 2 ـ علم مفيد 3 ـ فرزند عالمي که براي او دعا کند مردم بين النهرين قبل از اسلام و مصريان قديم در دوران فراعنه و همچنين روميان قديم کساني بوده اند که سنت وقف را در ملت خود اجرا مي کردند آنان با اختصاص املاک به معبدها و خدايان و مقابر بزرگان خود ، درآمد آن را خرج تعميرات و نوسازي اين مکانها و هزينه ي خادمان آن مي کردند . آلماني ها نيز در نظام مالي خود بخشي را به وقف اختصاص داده بودند که شباهت زيادي به موضوع سنت وقف در مباحث اسلامي داشت . حضرت آيت ا... خامنه اي ( مدضله العالي ) در ادامه ي ديدار با مسئولان سازمان اوقاف و امور خيريه کشور با اشاره به تنوع و تعدد مباحث موضوعات در سطح کشور ، به نيت واقفات در اين عمل شايسته تاکيد نموده و افزودند : عملکرد و اقدامات خوب متوليان و ادارات اوقاف موجب ترويج فرهنگ وقف مي شود . اگر به آثار و برکات وقف توجه کنيم به اين مطلب مهم مي رسيم که اين آثار بر مبحث وقف مترتب است : 1 ـ تامين ، تعمير و مرمت اتباع ، مساجد ، حوزات علميه 2 ـ کمک به مستمندان ، فقرا و بينوايان 3 ـ کمک به تاسيسات آموزشي در سطح کشور 4 ـ ترويج مسکن ارزان براي نيازمندان 5 ـ انجام امور تبليغي و فرهنگي 6 ـ تجهيز مناسب کتابخانه ها 7 ـ تقويت ساختمانهاي آموزشي، آموزشگاه ها و دانشگاهها 8 ـ تامين مصارف روزمره نيازمندان و اطعام آنان حضرت آيت الله خامنه اي ( مدظله العالي ) در ادامه سخنان خود با مسئولان اوقاف و امور خيريه ، اشاره مهمي نيز به تخلفات مديران و متوليان موقوفات در زمان رژيم طاغوت نموده و خاطر نشان کردند : يکي از اقدامات اساسي نظام اسلامي احياي نيت خير واقفين است که اين خدمت بزرگ به عهده سازمان اوقاف و امور خيريه است . حقيقتاً اگر مباحث وقف عاملي جهت گسترش عدالت اجتماعي گردد که همين منظور و مهم مدنظر متوليان مي باشد ، پس مشخص مي شود که حکومت جائر و ظالم ستم شاهي نمي خواست عدالت واقعي در سطح جامعه پياده شود . با بررسي اجمالي وقف در تاريخ ايران ، به اين نتيجه مي رسيم که تا زمان حکومت صفويه ، مباحث وقف داراي شئونات خاص خود بوده ولي متاسفانه با دستور نادر افغان حرمت وقف شکسته و موقوفه خواري ، تا قرنها بعد و تا زمان سلسله منحط پهلوي اين عمل زشت ادامه يافت در پايان اشاره به اين نکته ضروري است که بر اساس قانون مدني ايران که درصدر ماده 305 در خصوص غصب آمده است ، احکام آن مشمول موقوفات نيز مي گردد . امام خميني ( ره ) در کتاب وقف در تحریر الوسيله مي گويند : اگر غاصب موقوفه را غصب و استيفاي منافعي غير از منافع مقصوده نمايد . مثل اينکه مدرسه يا مسجد را محل مسکوني قرار دهد بعيد نيست که در مورد مدارس و کاروانسراها و حمام ها ضامن اجرت المثل باشد ولي اين حکم قابل سرايت به مساجد و مشاهد و مقابر و پل ها و امثال آن نسبت و اگر کسي اعيان موقوفه را تلف نمايد ظاهراً وي ضامن قيمت آن است . قانون بر اساس بند 1 ماده 1 قانون اوقاف مصوب 1363 اداره ي موقوفات عامه که متولي ندارد يا مجهول الهويه است را به عهده ي سازمان اوقاف و امور خيريه گذاشته است که به نظارت ولي فقيه و نايب التوليه از طرف معظم له اداره مي گردد . /ح
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]