تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804351892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظارت پر قدرت مجلس، انتظار رهبري و مردم


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نظارت پر قدرت مجلس، انتظار رهبري و مردم


روزنامه- سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع نمايندگان مجلس هشتم و اولين برخورد اين مجلس با نخستين لايحه دوفوريتي پيشنهادشده از سوي دولت نهم در مورد برداشت از ذخيره ارزي براي واردات كالا و مقابله با خشكسالي، در صدر اخبار و گزارش‌هاي روزنامه‌ها قرار دارد.

علاوه بر آن برخي مطبوعات در قالب مقاله‌ يا گزارش به نقش نظارتي مجلس شوراي اسلامي پرداخته‌اند.

نظارتي بي‌نتيجه

روزنامه كيهان با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در جمع نمايندگان مجلس هشتم در مورد وظيفه نظارتي قوه‌مقننه آورده است: يكي از ابزارهاي نظارتي مرسوم كه نمايندگان از آن استفاده مي‌كنند سؤال از وزراء است كه در اين صورت چنانچه وزير مربوطه بدوا در كميسيون تخصصي حاضر نشود يا نماينده سؤال‌كننده قانع نشود وزير در مجلس براي پاسخ حضور خواهد يافت، در اين مرحله نيز اگر سؤال‌كننده قانع نشود و موضوع به كميسيون تخصصي ارجاع مي‌شود و در نهايت كميسيون مربوطه گزارش خود را درباره آن موضوع تنظيم و در صحن علني مجلس قرائت خواهد شد.

مشاهده مي‌شود كه ضمانت اجرايي خاصي در اين زمينه وجود ندارد و قرائت گزارش در صحن علني مترتب آثار خاصي نيست و عملا پس از انجام مراحلي- كه گويي صبغه تشريفاتي دارد- همه‌چيز تمام مي‌شود.همچنين مي‌توان به ناكارآيي اهرم تحقيق و تفحص اشاره كرد؛ نمايندگان مجلس طبق اصل 76قانون اساسي حق تحقيق و تفحص در تمام امور كشور را دارند اما انگار اين ابزار نظارتي نمايندگان هم چندان موثر نيست، چرا كه بعد از سير مراحل مختلف در نهايت گزارش هيأت تحقيق و تفحص از نهاد مورد تحقيق توسط هيأت رئيسه مجلس به قوه‌قضاييه ارسال مي‌شود و سرگذشت بعد از آن را بايد به انتظار نشست.

ضمن آنكه اگر تحقيق و تفحص از خود قوه‌قضائيه باشد يك «دور باطل»‌اتفاق مي‌افتد و قوه‌قضائيه بايد در مورد خود به قضاوت و داوري بنشيند! كيهان مي‌افزايد: در آغاز ماه جاري مجلس هفتم در آخرين روزهاي پاياني خود گزارش تحقيق و تفحص از قوه قضائيه را در صحن علني مجلس قرائت كرد؛ بازخواني تنها گوشه‌اي از اين گزارش در مورد عملكرد قوه قضائيه درباره مبارزه با مفاسد اقتصادي قابل تامل است: «از بررسي اسناد و مدارك موجود و بررسي پرونده‌هاي مربوط به رسيدگي به جرايم اقتصادي به خوبي مي‌توان نتيجه گرفت كه متاسفانه در قوه قضائيه اراده لازم براي مجازات مجرمان اقتصادي كمتر مشاهده شده است بلكه با توجه به پرونده‌هايي كه به هيأت تحقيق و تفحص رسيده است به خوبي مي‌توان مسامحه در برخورد با مفاصد اقتصادي و بعضا تباني با مفسدان را دريافت. در اين خصوص با اينكه با ارسال سؤالات زيادي براي قوه‌قضائيه هيأت تلاش نمود كه قوه مذكور را به پاسخگويي وادارد، متاسفانه به سؤالات هيأت پاسخي داده نشد.»

نظارت مجلس هشتم بر دولت نهم

روزنامه مردم‌سالاري نوشته است: اينكه دولت و مجلس به‌عنوان دو قوه، براي توسعه همه جانبه كشور با هم در تعامل باشند، كسي ترديدي ندارد، نگراني‌ها از آنجا آغاز مي‌شود كه اين تعامل ضمن حفظ استقلال، به يك جاده يك طرفه در جهت منافع دولت تبديل شود. آن وقت، اين نظارت است كه از دست مي‌رود. چرا كه براساس قانون، وظيفه مجلس علا وه بر قانونگذاري، نظارت بر عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي نيز است اما كفه نظارت بسيار سبك‌تر از كفه قانونگذاري در مجلس هفتم شد.خيال راحت دولتمردان از مجلس هفتم تا آنجا ادامه داشت كه حتي پاسخ برخي سؤالا ت نمايندگان از چند صد روز نيز گذشت.

اين درحالي است كه براساس قانون، هر وزيري بايد در طول 10 روز به سؤال نمايندگان پاسخ دهد.به هر حال 15 روز است كه مجلس هفتم پايان يافته است و اينك اين نمايندگان مجلس هشتم هستند كه بايد با نظر به اتفاقات مجلس هفتم، براي آينده تصميم‌گيري كنند.بدون ترديد، يك مجلس قوي كه هم در بحث قانونگذاري و هم در بحث نظارت، مدبرانه و كارشناسانه عمل كند و به جاي خوشحال كردن دولتمردان به فكر نظارت جدي بر عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي باشد، كه عملا به دولت قوي نيز مي‌انجامد. چرا كه نظارت سبب مي‌شود تا دولتمردان با جديت و دقت بيشتري فعاليت كنند.

نمايندگان مردمي بمانند

روزنامه رسالت با اشاره به بيانات ديروز رهبر معظم‌انقلاب در ديدار نمايندگان مجلس مبني‌بر «مردمي ماندن نمايندگان» آورده است: متأسفانه تجربه نشان داده است كه ارتباطات نمايندگان با مردم پس از حضور در مجلس به خرده ارتباطهايي نظير نامه‌ها و تقاضاها براي كار يا تسهيلات و... محدود مي‌شود. معناي مردمي بودن اين است كه نمايندگان ارتباطات خود را با پايگاه اجتماعي‌شان و ساير شهروندان حوزه انتخابيه حفظ كنند و روي اين ارتباط حساب باز نمايند. نمايندگان مجلس نقش بسزايي در جامعه‌پذيري نظام سياسي ايفا مي‌كنند و مي‌توانند منابع نرم حمايتي از سياستهاي كلان نظام اسلامي را تقويت كنند. از سويي مردمي بودن و مردمي ماندن نمايندگان، جايگاه مجلس را در نگاه مردم ارتقا مي‌دهد و مقدمات حكمراني خوب به معناي اسلامي آن را فراهم مي‌كند.

شعارها و برنامه‌هاي دولت‌ها

روزنامه كارگزاران در سرمقاله خود مي‌نويسد: در تمام سال‌هاي پس از انقلاب، هر دولتي كه زمام امور اجرايي كشور را به‌دست گرفته، به اقتضاي اوضاع و احوال جامعه و نيز به اتكاي نوع نگرش فرهنگي و گرايش‌ سياسي خود، شاخص‌ها و ويژگي‌هايي را براي معرفي خود به مردم ارائه كرده است. دولت دوران جنگ را با مشخصه‌هاي اقتصاد متمركز و برنامه‌ريزي شده، حداقل معيشت عمومي با گرايش آشكار به سود گروه‌هاي آسيب‌پذير، منابع و مصارف محدود و نيز مديريت تمام عيار عرصه‌هاي فرهنگي و سياسي و اجتماعي مي‌توان تعريف كرد. دولت پس از جنگ نيز كه بعدها به‌عنوان «دولت سازندگي» معروف شد از آغاز با ارائه مشخصه‌هاي سياسي و فرهنگي و اقتصادي خاص خود، سطح انتظار عمومي را نسبت به‌خود مشخص كرد. دولت اصلاحات نيز در همان چارچوب ارائه شده از آغاز تا پايان، بي‌كمترين تغيير در مشي و مرام خويش، همواره بر اولويت‌هاي مورد نظر خود پافشاري كرد و هيچ‌گاه شعارهاي تازه و تعريف متفاوتي از خود ارائه نكرد.

هاشمي‌رفسنجاني، هيچ‌گاه شعار آزادي‌هاي سياسي و فرهنگي نداده بود كه مردم آنها را توقع كنند. آقاي خاتمي، هيچ‌گاه شعار معجزه اقتصادي نداده بود كه مردم از او انتظار چنين چيزي را داشته باشند. اما اتفاق شگفت‌انگيزي كه از سوم تيرماه هشتاد و چهار و با ظهور دولت نهم رخ داد اين بود كه جامعه ايران با يك «دولت فراهويت» مواجه شد. درست است كه رئيس دولت نهم از آغاز تاكنون شعارها و برنامه‌هاي گوناگوني را در همه زمينه‌هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي مطرح ساخته و همچنان بر اين شعارها اصرار مي‌ورزد اما به واقع، فصل مشترك تمامي آن شعارها چيزي در حد هيچ بوده است. اساس دكترين دولت نهم بر «نفي» دولت‌هاي پيشين و نه بر «اثبات» خويش قرار گرفته است. از اين‌رو چگونه مي‌توان از اين دولت توقع خاصي داشت؟!

افشاگر قلابي

روزنامه ايران امروز در مقاله‌اي با انتقاد از بازتاب گسترده ادعاهاي فردي كه خود را دبير كميته تحقيق و تفحص از قوه‌قضائيه معرفي كرده نوشته است: بايد توجه داشت كه صحبت‌هاي مقامات عالي كشورمان و از جمله شخص رئيس‌جمهور درباره وجود باندهاي مافيايي فساد در كشور همواره مبتني بر اطلاعاتي است كه وزارتخانه‌ها و نهاد‌هاي رسمي در اختيار بالاترين مقام اجرايي كشور قرار مي‌دهند. اگر چه عده‌اي از اطرافيان بعضي از بزرگان كشور با سوءاستفاده از نام و اعتبار آنها خود را از فرصت‌هاي سياسي و اقتصادي ويژه بهره مند مي‌سازند، اما اين نبايد محملي براي وارد كردن تهمت به بزرگاني كه سال‌ها در ميان خاص و عام شهره به ساده زيستي بوده و هستند، قرار گيرد.

شناختن چهره‌هايي متصل به باندهاي مفاسد اقتصادي البته وظيفه هر قشري و به‌خصوص جريانات دانشجويي است. اما دانشجويان بايد مصدر اينگونه به‌اصطلاح افشاگري‌ها را بشناسند. ايران مي‌افزايد: ايجاد فضاي عدالتجويي در كشور مستلزم داشتن بينشي عميق و اطلاعاتي صحيح از واقعيات موجود در كشور است. چرا كه عدم‌دقت در رفتارهاي عدالتخواهانه به‌خصوص در مواجهه با تخلفات مسئولان، علاوه بر اينكه موجب ايجاد فضاي تهمت به چهره‌هاي موجه و سالم نظام به لحاظ اقتصادي و در نتيجه تضعيف نظام مي‌گردد، منجر به خدشه‌دار شدن و در نتيجه لوث شدن جريان عدالت خواهي نيز مي‌شود.

انزواي جهاني صهيونيستي

روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله امروز مي‌نويسد: اظهارات «شائول موفاز» وزير حمل ونقل اسرائيل و پيامدهاي آن همچنان مورد توجه محافل خبري و سياسي قرار دارد.
اگر چه توسل به تهديد يكي از شگردهاي هميشگي رژيم صهيونيستي در قبال ساير كشورها بوده و هست، لكن وجود واكنش‌هاي ملامت‌كننده از درون اسرائيل نشان مي‌دهد كه اظهارات تهديدآميز موفاز به حدي غيرعادي بوده كه اعتراض مقامات رسمي رژيم صهيونيستي را نيز به همراه داشته است. اين روزنامه مي‌افزايد: اگر چه اظهارات موفاز مخالفت و اعتراض ساير مقامات رسمي اسرائيل را برانگيخته است ولي اين اظهارات را با در نظر گرفتن سوابق شغلي « شائول موفاز » نبايد كم اهميت ارزيابي كرد.

موفاز با اين مواضع سعي كرده است در حد توان خود بر ناكاميها و موضع انفعالي اسرائيل پس از شكست سنگين در جنگ 33 روزه عليه حزب‌الله لبنان سرپوش بگذارد و چنين وانمود سازد كه گويا اسرائيل دوران بازسازي روحيه در هم شكسته نظاميانش را پشت سرگذاشته و مي‌تواند از موضع تهاجمي سخن بگويد. در پايان مقاله آمده است: عربده كشيدن مقامات اسرائيلي عليه ايران در چنين شرايطي براي روحيه دادن به صهيونيست‌ها و تقويت روحيه جناح 14 مارس در لبنان ارزيابي مي‌شود چرا كه در تبليغات خود حزب‌الله و مقاومت اسلامي لبنان را هم‌پيمان ايران معرفي كرده‌اند و حالا با تهديد ايران درصدد بر هم زدن موازنه سياسي جديد لبنان هستند. البته اين آرزوي صهيونيست‌هاست ولي كاملا بعيد به‌نظر مي‌رسد كه با يك عربده چيز زيادي در لبنان تغيير كند و آنچه را كه در خلال جنگ 33‌روزه ثابت شد تغيير دهد.

انحلال برنامه‌ريزي

روزنامه اعتماد ملي با اشاره به انحلال رسمي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مي‌نويسد: در تمام سال‌هاي پس از انقلا‌ب، بودند مديراني كه به مسئولا‌ن سازمان مديريت توصيه مي‌كردند، آن‌قدر درگير اعداد و ارقام نباشند از نظر آنها مي‌شد و به‌صورت هياتي و غيركارشناسي امور را سامان داد. اما اقتصاد بي‌رحم‌تر از آن بود كه به خواست سياستمداران عمل كند. از آن سال‌ها تا دولت احمدي‌نژاد، نه ما از دارايي‌هاي بيشتري به نسبت مشكلا‌ت برخوردار شده‌ايم و نه توان مديريتي كشور كارشناسي‌تر شده است اما يك اتفاق هم روي داده است؛ سياستمداران در جنگي نابرابر بر كارشناسان غلبه كرده‌اند. به‌نظر مي‌رسد تلا‌ش صخره‌نوردان كه شبيه مردان عنكبوتي تار و پود سازمان را بركشيده‌اند، پايان تلا‌شي است كه از دو قرن گذشته براي پيشرفت ايران آغاز شده بود. اميد كه برنامه‌ريزان و تصميم‌گيران كلا‌ن كشور به ويژه مجلس هشتم در اين خصوص تا دير نشده است تدبيري انديشه كنند.

همكاري‌هاي مشترك ايران و عراق

روزنامه قدس نوشته است: سفر نوري مالكي، نخست‌وزير عراق به تهران و گفت‌وگوي وي با مقام‌هاي ايراني در اين شرايط زماني خاص، از اهميت ويژه‌اي برخوردار بود.توسعه روابط تهران – بغداد بخشي از اهداف سفر نوري مالكي به تهران را تشكيل مي‌داد.دولت نوري مالكي برخلاف مخالفت‌هاي آمريكا و برخي كشورهاي عرب منطقه، تمايل دارد از ظرفيت‌هاي گسترده ايران براي بازسازي عراق استفاده كند.همچنين موضوع موافقتنامه امنيتي بغداد – واشنگتن كه مدت‌ها است در مدار بحث رسانه‌هاي منطقه و جهان قرار دارد، در جريان سفر نخست‌وزير عراق به تهران، مورد بحث قرار گرفت.

اين موافقتنامه‌ها كه استقلال و تماميت ارضي عراق را تحت تأثير قرار داده، نگراني‌هايي را براي مقامات همسايگان اين كشور ايجاد كرده است.در ادامه مقاله آمده است: در اين شرايط است كه به نظر مي‌رسد تهران و بغداد به رايزني‌هاي فشرده‌اي براي ترسيم دورنماي يك سياست مشترك پس از خروج جورج بوش از كاخ سفيد نياز دارند. آنچه مسلم است، در صورت پيروزي باراك اوباما، نامزد حزب دمكرات در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، تغييراتي در نگرش اين كشور به اوضاع عراق و منطقه پيش مي‌آيد و اين تغييرات بر اوضاع داخلي عراق تأثير مستقيم خواهد گذاشت.

تاريخ درج: 22 خرداد 1387 ساعت 13:04 تاريخ تاييد: 22 خرداد 1387 ساعت 14:13 تاريخ به روز رساني: 22 خرداد 1387 ساعت 14:13
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 391]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن