واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار ايرنا عليرضا داودنژاد بعدازظهر امروز (چهارشنبه) در نشت نقد فيلم مرهم در سينما فلسطين، افزود: توجه به سطح ديداري و شنيداري واقعيت و بازسازي زنده زمان حال، در سينما اهميت بسياري دارد. وي در تشريح اين موضوع با اشاره به تاريخ ادبيات معاصر جهان، گفت: رمانهاي ادبي در قرون 17 و 18 ميلادي، گزارشي از زندگي يك فرد يا جامعه بود، ولي بعدها به تدريج رمانها به موقعيت و صحنه پرداختند و علي الخصوص صحنه اهميت بسياري يافت. داود نژاد ادامه داد: به عنوان مثال در قرن 19 آثار ادبي بالزاك و داستايوفسكي چنين هستند و بعد به نظر ميآيد، در قرن 20 در آثار ادبايي همچون جيمز جويس تلاش براين است كه گريزپايي زمان حال مهار و تثبيت شود. كارگردان فيلم مصائب شيرين با اشاره به روند فوق، گفت: مدتهاست كه متوجه شدهام كه من نيز اين سير را به طور طبيعي از مصائب شيرين آغاز كردهام و در به تصوير كشيدن زمان حال در فيلم مرهم گام اصلي را برداشتهام. وي با اشاره به اينكه در فيلم مرهم، انسان در لحظه و حال اهميت دارد، افزود: هنگامي فيلمساز به درام سروسامان داده است كه بتواند زندگي را به درون آن راه دهد و با توجه به تنوع نامحدود، علل و حالات مختلف زندگي بشري، تنها چارهاي كه من براي تقرب جستن به زمان حال و احياي آن يافتم، استفاده از آدمهاي معمولي بود تا به نحوي زندگي را به سينما و سينما را به زندگي نزديك كنم. كارگردان فيلم هوو همچنين درباره استفاده از شيوه دوربين دردست، در فيلمبرداري فيلم مرهم، گفت: هنگامي كه بنا داريم دروبين فقط ناظر و شاهد باشد و قصد تصرف در صحنه را نداشته باشد، دوربين تابعي از حركات بازيگران ميشود، بنابراين در لحظات بحران دوربين هم به بحران مي رسد و در زمان آرامش، ايستا و بيحركت است. داودنژاد با اشاره به اينكه استفاده از دوربينهاي تلفن همراه در ميان مردم رواج يافته است، گفت: يكي از دلايل استفاده از دوربين دردست در فيلمبرداري فيلم مرهم همين موضوع بود، چرا كه مردم به اين نوع نگاه كردن به خاطر استفاده از دوربين گوشيهايشان آشنايي دارند و انگار در اين شرايط دوربين حضور خود را در نظر بيننده كمرنگتر ميكند. كارگردان فيلم هشت پا گفت: اگر فيلمسازي بخواهد بدون تصرف در واقعيت، ارتباط بيواسطهاي ميان بيننده و موضوع فيلمش ايجاد كند، بايد تا حد ممكن حضور خود و دوربين را حذف كرده و به عنوان يك ناظر منفعل و با ذهني ساكت عمل كند. وي در تبيين ساختار فيلمنامه فيلم سينمايي مرهم، گفت: به طور كلي هر درامي متكي بر تضاد است و تقابل سنت و مدرنيسم در رفتار دو مادربزرگ داستان مرهم، اين تضاد را در فيلم من تشكيل ميدهد. كارگردان فيلم بچههاي بد ادامه داد: نوههاي هر يك از اين دو مادربزرگ نيز تحت تاثير نگاه خانوادههايشان هستند، يكي از ماجراجوييها و آزاديهايش خسته شده و به نوعي به سمت مادربزرگش و يك زندگي آرام بازگشته است و ديگري عاصي از سنتگرايي خانواده به دنبال ماجراجوييهايش به دام اعتياد به مخدر شيشه ميافتد. داودنژاد با تاكيد براينكه سينماي ايران هماكنون دچار بحران است، گفت: يكي از تفاوتهاي سينما با ديگر هنرها تامين هزينههاي بالاي آن است، با توجه به اين هزينهها و ارتباط مستقيم اكران فيلم با جامعه، فيلم بايد موافقت هر دوبخش سرمايه و سياست را جلب كند. وي افزود: ما نبايد ابتكار عمل را در فضاي سمعي بصري از دست بدهيم و فيلمهاي غربي اين فضا را تسخير كرده و بازار 70 ميليوني سينماي ايران را از دست هنرمندان مستعد ما در عرصه سينما بگيرند. كارگردان فيلم تيغ زن در ادامه گفت: براي دست يابي به سينماي بومي، بايد چشم انداز اين سينما تعريف شود و براساس اين چشم انداز نظام توليد، توزيع و نمايش آثار سينمايي تعريف شده و مجموعه هماهنگي به دست آيد. داودنژاد همچنين گفت: سختيهاي بسياري را در طول سالها فعاليت در سينما تحمل كردهام و اين عرصه جدي ترين موضوع زندگي من است اما براي ادامه دادن به فعاليت در اين عرصه گاهي به طور كلي از آن فاصله ميگيرم و فراموشش ميكنم و بعد با آرامش بيشتر به كار ادامه ميدهم. نشست تخصصي نمايش و نقد ماهانه فيلم اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران با عنوان سين هشتم بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) به نمايش و نقد فيلم مرهم اختصاص داشت و با حضور مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران، مسوولان آموزشگاههاي آزاد سينمايي، هنرمندان و هنرجويان سينماي استان تهران در سينما فلسطين، برگزار شد. تهرام/م.ل.** 1396
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]