تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى شن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820924596




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مالكي تسليم فشارها براي امضاء توافقنامه امنيتي مي‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مالكي تسليم فشارها براي امضاء توافقنامه امنيتي مي‌شود؟
اين پيمان استراتژيك نگراني هايي براي كشورهاي همسايه از جمله ايران فراهم مي كند و به نيروهاي امريكايي اجازه داده مي شود، از پايگاه هاي نظامي در عراق تحت عنوان مبارزه با تروريسم به كشورهاي همسايه دست درازي داشته باشند.
گروه بين الملل: نوري مالكي پس از نشست بين المللي مربوط به بازسازي عراق كه مواضع مثبتي نيز نسبت به جمهوري اسلامي ابراز كرد، به دعوت دكتر احمدي نژاد در رأس هيأتي بلندپايه به ايران سفر كرد. هدف اصلي اين سفر استمزاج از مقامات ايراني درخصوص توافقنامه امنيتي با امريكا و ارائه توضيحاتي درباره نوع رويكرد دولت عراق در تعامل با امريكا بود.

به گزارش رجانيوز، در نوامبر 2007 يادداشت تفاهمي براي تعيين چارچوب هاي همكاري استراتژيك با امريكا توسط دولت مالكي و 5 تن از رهبران ائتلاف حكومتي، طالباني، بارزاني به نمايندگي از اكراد، طارق الهاشمي از طرف سني ها، حكيم و نوري مالكي امضا شد.

دولت امريكا به خاطر اينكه در رسيدن به اهداف اصلي كه در عراق دنبال مي كرد، با ناكامي مواجه شده ا ست، ابتدا اقدام به رايزني درباره موضوع تفاهم نامه كرد اما با شگردي فريبكارانه ديدگاه هاي خود را به شكل پيش نويس ارائه نكرد تا واكنش منفي در بين مردم و گروه هاي سياسي عراق ايجاد نشود.

امريكا طي سالهاي گذشته توانسته مديريت دقيقي روي گروه هاي مختلف اعمال كرده و علاوه بر حكومت، احزاب و جريان هاي سياسي را تضعيف نمايد به نحوي كه آماده دادن امتيازهاي استراتژيك باشند. و از ابتداي سال 2008 براي دريافت كامل اين امتيازات مذاكراتي را آغاز كرد.

براساس گزارش هاي انتشار يافته، امريكايي ها در دو سطح و دو توافق جداگانه در حال رايزني با مقامات عراقي هستند. سطح اول در خصوص نوع، شكل و امتيازات مربوط به 150 هزار نيروي امريكايي است كه در عراق حضور دارند و سطح دوم مربوط به همكاري هاي استراتژيك سياسي، امنيتي، نظامي و اقتصادي است كه هنوز هم پيش نويس كاملي از آنچه كه نوع نگاه امريكايي هاست، هنوز در دسترس قرار نگرفته ولي آنچه كه تا به حال از مبادي و اشخاص مختلف مطرح شده، حاكي از اين است كه امريكايي ها با توجه به مطالباتي كه در اين توافق داشتند، سيادت، حاكميت و استقلال عراق را زير سؤال برده و امتيازهاي كاملي را كه به كاپيتولاسيون معروف است، براي ايجاد مصونيت درخصوص نيروهاي امريكايي و شركت هاي امنيتي خصوصي طرف قرارداد با امريكا بگيرند. همچنين بعداً مشخص شد امريكايي ها قصد دارند از ارتش هاي كشورهاي ديگر هم دعوت كنند تا بدون هماهنگي و اجازه از دولت عراق وارد اين كشور شده و نقش آفريني كنند.

مجموعه اين محورها حاكي از درخواست يك مصونيت كامل حقوقي، قضايي، سياسي و ديپلماتيك براي امريكا و تمام همپيمانان آن در تضاد با حاكميت ملي عراق بود، چراكه در نتيجه آن دولت عراق حق هيچگونه دخالتي در عمليات هاي نيروهاي امريكايي حتي از مراكز استراتژيكي مانند فرودگاه ها نداشت و براي ورود تجهيزات به خاك عراق، نياز به كسب تكليف از دولت عراق نبود.

مهمتر از موارد فوق، اين پيمان استراتژيك نگراني هايي براي كشورهاي همسايه از جمله ايران فراهم مي كند و به نيروهاي امريكايي اجازه داده مي شود، از پايگاه هاي نظامي در عراق تحت عنوان مبارزه با تروريسم به كشورهاي همسايه دست درازي داشته باشند.

با اين حال، موضع گيري مردم عراق به ويژه مراجع، علما، گروهها و احزاب شيعي در واكنش به خبر اين توافق نامه بي سابقه بوده است. مرجعيت شيعي عراق شفافيت، عدم تأثير بر حاكميت و سيادت عراق و لزوم ارائه اين توافق به پارلمان اين كشور و تأييد آن توسط تمام گروه ها و مردم عراق را شرط امضاء هرموافقت نامه اي دانسته است.

با اين حال، در داخل امريكا نيز بوش از جبهه داخلي كشور خود براي امضاي چنين قراردادي اطمينان كافي ندارد و حزب دموكرات نسبت به اين مسئله واكنش نشان داده است، بنابراين، بوش درصدد است اين محورها به صورت توافقنامه نه معاهده به امضاي طرفين برسد تا تنها رؤساي قوه مجريه دو كشور حق امضاي آن را داشته باشند.

مالكي به عنوان نخست وزيري شيعي در سطح منطقه به ويژه كشورهاي عربي به عنوان نماد دولت شيعي عراق مطرح است و يك امتحان و بوته آزمايش براي حيثيت و ميزان پايمردي وي درخصوص مسائل حاكميتي و استقلال عراق مطرح است. مالكي از ابتدا دنبال اين بود كه با خروج عراق از قيموميت سازمان ملل و مصوبات شوراي امنيت بتواند حاكميت عراق را در تصميمات كلان و ثروت ملي اين كشور احيا كند اما امريكايي ها سعي كردند با تحت فشار قراردادن دولت وي و مردم عراق و باج خواهي در زمينه امتيازات و اختيارات، خروج از قيموميت سازمان ملل را در گرو دادن امتيازات قرار دهند.

مالكي به همراه وزراي دفاع، آب و برق و مقامات امنيتي ديگري به ايران آمدند و ضمن تأكيد بر حسن همجواري نسبت به جمهوري اسلامي اطمينان كافي را درخصوص مفاد نهايي چنين توافق احتمالي مطرح كردند. با اين حال، دولت و شخص مالكي امكان برخورد با حاكميت و سيادت عراق را به سادگي ندارند.

در خلال اين سفر يادداشت تفاهماتي نيز بين وزراي دفاع ايران و عراق به امضا رسيد كه سطح همكاري هاي دفاعي و نظامي را بين دو كشور ارتقا داده و تفاهم هايي كه در سفرهاي گذشته وزير دفاع سابق انجام گرفته بود، از اين زاويه اين سفر موفق ارزيابي مي شود.
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن