تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799185380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قاليباف: ثروت و درآمد مردم با وجود رشد قيمت بنزين افزايش نيافته است لايحه‌اي براي انحلال سازمان بازنشستگي شهرداري نداده‌ام اتوبوس‌هاي دو كابين به تهران رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: قاليباف: ثروت و درآمد مردم با وجود رشد قيمت بنزين افزايش نيافته است لايحه‌اي براي انحلال سازمان بازنشستگي شهرداري نداده‌ام اتوبوس‌هاي دو كابين به تهران رسيد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - شهري

شهردار تهران از ورود اتوبوس‌هاي دو كابين به سامانه اتوبوس‌هاي تندرو (BRT) خبر داد و گفت: اين اتوبوس ها در حال حاضر در تهران است و به زودي وارد خط مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «شهري» ايسنا دكتر محمدباقر قاليباف كه روز چهارشنبه در حاشيه همايش مبحث 19 و صرفه‌جويي انرژي در ساختمان با تكيه بر مصالح و روشهاي نوين ساخت، سخن مي‌گفت، در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد نگراني‌هاي كارمندان شهرداري از انحلال سازمان بازنشستگي شهرداري گفت: به عنوان شهردار تهران، اين موضوعي را نشنيده‌ام. نه لايحه‌اي در اين زمينه ارائه داده‌ايم و نه بحثي در اين مورد وجود داشته است!

وي تاكيد كرد: در مورد ساير شركت‌هاي زيان‌ده نيز تعيين تكليف شده و امروز در شهرداري تهران شركت زيان‌ده نداريم.

شهردار تهران در پاسخ به اين كه شما اعلام كرده‌ايد درآمد شهرداري به حدود 4 هزار ميليارد تومان افزايش پيدا كرده ولي شهرداري تراكم‌فروشي هم نداشته است ، پس اين درآمد از كجا حاصل شده ؟ گفت: درآمدهاي شهرداري از بخشهاي مختلفي تامين مي‌شود و حوزه ساخت و ساز يكي از بخشهاي آن است. اين تفكر غلط در اذهان مردم به دليل عملكرد گذشته شهرداري‌ها وجود دارد كه اگر كسي يك ساختمان را در هر تعداد طبقه و در هر معبري بسازد، حتما پولي را به شهرداري داده است. امروز به هيچ عنوان چنين اتفاقي در شهر تهران نمي‌افتد و بر اساس طرح جامع شهر تهران تمام پهنه‌هاي مسكوني، استيجاري و اداري و خدماتي و ظرفيت بارگذاري آنها مشخص است. در برخي از پهنه‌ها 120 ، 180، 240، 360 درصد تراكم داريم كه در برخي ديگر با بلندمرتبه سازي مواجه هستيم و البته تعداد بلندمرتبه سازيها بسيار محدود است.

وي تاكيد كرد: رونق درآمد حوزه ساخت و ساز شهرداري از محل تراكم فروشي نيست ، بلكه بخش مجازي است كه براي گرفتن پروانه از شهروندان دريافت مي‌شود.

قاليباف ادامه داد: بخش ديگر درآمدهاي شهرداري ناشي از دريافت عوارض بخشهاي مختلف شهري از مردم است. بخشي از اين عوارضها در مجلس شوراي اسلامي به عنوان ارزش افزوده به تصويب رسيده و از يك درصد به 5/11 درصد افزايش پيدا كرده و به اين ترتيب درآمدهاي شهرداري كاملا افزايش پيدا مي‌كند. ‌همچنين افرادي بوده‌اند كه ساليان سال بدهي‌هاي خود را به شهرداري پرداخت نكرده‌اند و ما توانسته‌ايم طي اين چند سال اخير اين ديون را وصول كنيم.

وي در عين حال خاطر نشان كرد: معتقديم بانك شهرداري و استفاده از پول الكترونيك قدرت شهرداري را بسيار بالا مي‌برد .

تصميمات مديراني كه خسارات عظيم به كشور وارد مي‌كند!

به گزارش ايسنا، قاليباف همچنين در همايش مبحث 19 و صرفه‌جويي انرژي در ساختمان با تكيه بر مصالح و روشهاي نوين، آن را موضوعي فرهنگي، حقوقي و پس از آن مسأله‌اي فني و اقتصادي ارزيابي كرد و گفت: قبل از اين كه شهروندان متوجه خسارت عظيم ناشي از هدر رفت انرژي شوند، بايد مديران و مسؤولان اين موضوع را به شكل كامل درك كنند. تجربه نشان داده است كه هرجا با كار كارشناسي پيش رفته‌ايم مردم همكاري كرده‌اند؛ اما متاسفانه هر جا كه بدون مديريت پيش رفته‌ايم، شاهد ضعف در كنترل، برخورد، تشويق‌هاي لازم و اصلاح فرايندها بوده‌ايم.

وي تاكيد كرد: نوع تصميمات مديران است كه اين خسارات عظيم را به كشور وارد مي كند و متاسفانه به جز موضوع انرژي چنين خساراتي در موضوع نان و گندم هم مشاهده مي‌شود. به عبارتي به جاي 10 ميليون تن گندم بيش از 14 ميليون تن گندم مصرف مي‌شود و بيش از 30 درصد پرت در حوزه توليد گندم و مشتقات آن داريم.

شهردار تهران تاكيد كرد: وقتي موضوعات فني، علمي و اقتصادي با رويكرد سياسي مطرح مي‌شود و مديريت نيز الزامي براي انجام كار ندارد، چنين مسائلي هم پيش مي‌آيد.

دريافت قران قران از مردم براي صرف در اموري كه فايده عمومي ندارد!

قاليباف در توضيح صحبت‌هاي خود تاكيد كرد كه اين روند اشتباه مربوط به قبل و بعد از انقلاب است و گفت: شهرداري قران به قران پول از مردم مي‌گيرد؛ اما مجبور مي‌شود اين اعتبار را در مواردي صرف كند كه هيچ صرفه‌اي براي مردم و شهر ندارد. به عنوان مثال بيش از 140 ميليارد تومان سالانه صرف جمع‌آوري زباله در شهر تهران مي‌شود؛ در حالي كه در همه جاي دنيا زباله يكي از منابع درآمد شهرداري‌ها محسوب مي‌شود. به عبارتي بايد سالانه 120 ميليارد تومان از محل جمع آوري زباله و بازيافت آن سود به شهرداري برسد؛ اما اين اتفاق نمي‌افتد.

قاليباف گفت: شهرداري متوجه اين خسارت هست؛ اما چرا رفع نمي‌شود؟ چرا يك‌مرتبه مديران شهرداري مجبور مي‌شوند كه قيمت‌ها را ثابت نگه دارند؟ در حال حاضر تنها در شهر تهران است كه بليت 20 تومان ارائه مي‌شود و درآمد شهرداري از محل بليت اتوبوس سالانه 20 ميليارد تومان است؛ در حالي كه فقط 6 ميليارد تومان براي توليد اين بليت ها هزينه صرف مي‌شود.

وي ادامه داد: در حالي كه در شهر تهران بالغ بر 300 ميليارد تومان هزينه براي حمل و نقل عمومي صرف مي‌شود، اگر شهرداري از اين مبلغ ناچيز صرف نظر و استفاده از اتوبوس را صلواتي كند، حرف و حديث كمتري خواهد داشت؛ با اين حال ما سعي كرده‌ايم كه اين قيمت‌ها را تا حد ممكن ثابت نگه داريم و پس از آن اگر نتوانستيم ادامه دهيم و ديديم كه صرفه اقتصادي وجود ندارد، كار را به جاي ديگري مي‌سپاريم.

قيمت بنزين افزايش يافت؛اما توليد ثروت براي مردم، نه

به گزارش ايسنا شهردار تهران در ادامه صحبت‌هاي خود افزود: قيمت بنزين را به 500 تومان رسانده‌ايم. اين قيمت با قيمت‌هاي جهاني فاصله دارد و باز هم افزايش خواهد داشت؛ اما از سوي ديگر درآمد و توليد ثروت براي مردم افزايش پيدا نكرده و مردم در اين ميان احساس فقر بيشتري مي‌كنند. چرا بايد اعداد و ارقام را با سالهاي قبل از خودمان مقايسه كنيم و يا ايران را در شرايط فعلي با چند كشور همسايه معيار قرار دهيم؟ با اين كارها مشكلات حل نمي‌شود.

مشكل كنكور حالا كه حل كردن نمي‌خواهد

قاليباف براي روشن تر شدن منظور خود از اين صحبتها، به مثال معروف كنكور در ايران اشاره كرد و گفت: بالاترين نرخ جمعيتي كشور در سال 64 بوده و پس از آن رشد جمعيت سير نزولي داشته است. در سالهاي 64 و 65 كشور با مشكل شير خشك مواجه بود و بايد اين پيش‌بيني را مي كرديم كه شش تا 7 سال بعد مشكل آموزش و پرورش و مهد كودك خواهيم داشت؛ اما متاسفانه تا مدتها درگير حل مشكل شير خشك بوديم و از آموزش و پرورش غافل مانديم. در سالهاي بعد شاهد مدارس دو شيفته و سه شيفته شده‌ايم و پس از آن نيز موج نياز در مقطع راهنمايي و مقاطع بعدي و مشكلات دانشگاه شروع شد. به عبارتي يك دهه آدم‌ها پشت كنكور ماندند، حالا مجلس محترم اعلام كرده است كه ظرف 2 سال آينده مشكل كنكور را حل مي كند؛ در حاليكه تا دو سال ديگر با توجه به رشد روند جمعيتي مشكل كنكور خواه ناخواه حل خواهد شد و ديگر مشكلي نخواهد بود. اين كه ديگر حل كردن نمي خواهد!

شهردار تهران تاكيد كرد: بايد از قبل براي مشكل اشتغال و مسكن جوانان فكري مي‌كرديم و از همين امروز هم بايد به فكر بحران پيري و ميانسالي و مشكل تامين اجتماعي در دهه 90 باشيم. نمي‌شود كه يك نسل را در همه مقاطع دچار مشكل كرد و انتظار داشت كه هيچ مسأله‌اي پيش نيايد.

عادت كرده‌ايم دائما به يكديگر نان قرض بدهيم

به گزارش ايسنا قاليباف در ادامه، به موضوع همايش مبحث 19 و صرفه‌جويي انرژي در ساختمان با تكيه بر مصالح و روشهاي نوين اشاره كرد و با بيان اين كه از ديد من، مبحث 18 و 19 قانون ملي ساختمان و يا ماده 33 نظام مهندسي آنقدر كه داشتن وجدان اهميت دارد مهم نيستند، گفت: درد ما اين جاست كه مهندس ناظر در كشور حضور ندارد؛ اما امضايش را مي فرستد. به عبارتي ما عادت كرده‌ايم كه دائم به يكديگر نان قرض بدهيم، ما وجدان كاري پاييني داريم و از استفاده بهينه امكانات و منابع حتي از كشورهاي همسايه مان هم عقب هستيم. عادت كرده‌ايم كه در كشور، همه از يكديگر تعريف كنيم، بعد هم كار بماند و با تباني مشكل را حل كنيم.

وي ادامه داد: من به شخصه از جايي بازديد كرده‌ام كه هنوز هيچ توليدي نداشته، اما استاندارد خود را گرفته است. بعد هم به دنبال آن مي گرديم كه يك مقصر پيدا كنيم. مقصر هم هيچ گاه پيدا نمي‌شود.

شهردار تهران تاكيد كرد: صادقانه مي‌گويم امروز هم كه به دنبال صرفه‌جويي در مصرف انرژي رفته‌ايم از سر تدبير و درك موضوع نبوده، بلكه از سر ناعلاجي و نداشتن پول بوده است. من تاكيد دارم كه حداقل از سال 69 كه در فضاي كار بوده‌ام موضوع صرفه‌جويي در مصرف انرژي در همه جلسات مطرح بوده؛ اما متاسفانه هر بار با آن رفتار سياسي شده است.

وي خاطرنشان كرد: من يك مدير هستم و اگر مي‌دانم و مي فهمم كه بايد در حيطه مسئوليتم شفاف‌سازي و نظارت داشته باشم، اصل 44 را اجرا كنم، بايد اين كار را انجام دهم. ما بدهكار مردم هستيم و بايد همه سختي‌ها را تحمل كنيم. سختي‌ها فقط براي ما نيستند. همه كشورها در شرايط سخت به نقاط مطلوبي رسيده‌اند. همه دنيا زحمت مي‌كشند ولي واقعيت اين است كه ما زحمت نمي‌كشيم، پس نمي‌توانيم اسم خودمان را حزب‌اللهي و متعصب بگذاريم و بعد تنبلي كنيم.

چه تعداد مهندس ناظر ساختمان داريم كه حتي آدرس ساختمان‌ها رانمي‌دانند

قاليباف يادآور شد: متهم اصلي در همه اين موضوعات در شهر تهران من هم هستم، چه تعداد ساختمان در شهر تهران داريم كه مهندس ناظر آنها حتي آدرس ساختمان را هم نمي‌دانند! كجاي دنيا اين طور ساختمان مي‌سازند كه ما مي‌سازيم؟ كجاي دنيا به اين شكل از مصالح استفاده مي‌كنند؟ عمر مفيد ساختمان در همه جاي دنيا حداقل 50 سال است؛ در حالي كه عمر متوسط ساختمان‌هاي شهر تهران زير 20 سال است.

مديران واقع‌گراي غيرواقع‌بين در اجراي برنامه‌ها

به گزارش ايسنا وي گفت: متاسفانه مديران ما براي اجراي برنامه‌ها واقع گرا هستند؛ اما واقع بين نيستند. آنچه ما نياز داريم واقع‌بيني براي انجام تغييرات و درك صحيح از آن است. من بارها گفته‌ام كه مهمترين چالش امروز ما شكاف بين تدبير و تغيير است. خيلي‌ها تدبير را اصلا قبول ندارند و آنهايي هم كه قبول دارند براي تغيير آنقدر با تاخير عمل مي‌كنند كه بسيار دير مي شود.

قاليباف تصريح كرد: يكي از اشكالات مهم جامعه ما اين است كه وقتي مي‌خواهيم از افتخاراتمان بگوييم به گذشته رجوع مي كنيم و باقي حرفهايمان هم در مورد آينده است و در اين ميان هيچ كاري براي شرايط حال نمي‌كنيم. ما همانقدر كه به آينده بدهكار هستيم، بايد شرايط زندگي در حال حاضر را هم براي شهروندان فراهم كنيم.

قول مي‌دهم تا پايان سال زباله‌ها سودآور شوند

شهردار تهران در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به هزينه‌هاي جاري و پرسنلي شهرداري تهران در سال ورودش به اين سازمان اشاره كرد و گفت: در سال 84 اين هزينه‌ها 280 ميليارد تومان بود و امروز كه درآمدهاي شهرداري به حدود 4 برابر يعني 4 هزار ميليارد تومان رسيده است، هزينه‌هاي جاري و پرسنلي شهرداري از مرز 300 ميليارد تومان بالاتر نرفته است.

وي تاكيد كرد: يكي از اقدامات مهم شهرداري تهران در راستاي استفاده بهينه از انرژي، بازيافت كامل زباله است و اين نويد را به مردم مي‌دهيم كه تا پايان سال جمع‌آوري زباله نه تنها براي مردم و شهرداري سودآور و اقتصادي است، بلكه تمام هزينه‌هاي جمع آوري و بازيافت را نيز متعادل خواهيم كرد و قطعا چنين اتفاقي در حوزه حمل و نقل نيز اتفاق مي‌افتد. در كجاي دنيا ديده‌ايد كه تاكسي به عنوان وسيله حمل و نقل عمومي استفاده شود اما ما در ايران نه تنها اين كار را كرده‌ايم بلكه به تاكسي بنزين يارانه‌اي مي دهيم. بايد محاسبه شود كه قيمت تمام شده سفر با تاكسي چند برابر مترو است و بعد چرا بايد 25 درصد از سهم حمل و نقل عمومي به تاكسي داده شود؟ چرا مي‌خواهيم مثل بچه پولدارها اين هزينه‌ها را صرف كنيم؟ چرا دلمان براي پولمان نمي‌سوزد؟

شهرداريهاي بلاتكليف!

به گزارش ايسنا شهردار تهران امروز علاوه بر حضور در همايش دانشگاه امير كبير، در مركز همايش‌هاي صدا و سيما نيز حاضر شد تا در «همايش ماليه شهرداري مشكلات و راهكارها» نيز حاضر شود.

وي در اين مراسم مهمترين موضوع سازمان‌ها و نهادها را موضوع درآمد و هزينه آنها عنوان كرد و گفت: آنقدر در ساختار اداري دچار مشكل هستيم كه حتي نمي‌دانيم شهرداري را بايد با چه عنواني تلقي كنيم. هنوز مشخص نيست كه شهرداري نهاد عمومي دولتي است يا نيمه دولتي. به عبارتي در تعريف و نامگذاري اين حوزه‌ها ارتباط منطقي وجود ندارد.

قاليباف گفت: مشكل اصلي در ساختار اداري و سياسي كشور است. اگر تعريف منطقي از شهرداري‌ها و شوراها در ساختار اداري و سياسي وجود نداشته باشد، هميشه دچار مشكل خواهيم بود. در اوايل دهه 60 شهرداري‌ها تصميم گرفتند كه در حوزه مالي استقلال داشته باشند؛ اما اين لايحه تا امروز اجرايي نشده و علاوه بر آن آنچه كه در قانون و مباحث مجلس شوراي اسلامي آمده مغاير با آنچيزي است كه اجرا مي‌شود. مگر مي‌شود نهادي را مستقل كرد و بعد براي او در حوزه ماليه تكليف را تعيين نكرد؟ متاسفانه اين روند حاكم است و شهرداري‌ها و شوراها در بخش ماليه خود همچنان بلاتكليف هستند.

وي تاكيد كرد: قطعا شوراي عالي استان‌ها، مجلس شوراي اسلامي و دولت بايد به اين موضوع به طور جدي بپردازد چرا كه اين مسأله مشكل من و چند نفر ديگر و شهرداران و شوراها نيست؛ بلكه مشكل مردم است؛ چرا كه شهرداري‌ها به شكل مستقيم با مردم در ارتباط هستند و نقاط ضعف و قوت آنها تاثير مستقيم بر زندگي آنها دارد.

شهردار تهران گفت: در حوزه مسائل مالي شهرداري شاهد كافي نبودن درآمدها و مديريت واحد شهري و نبود قانونگذاري مشخص و فقدان توان قانونگذاري در مجموعه شوراها و نيز شكل‌گيري شهرها با منطق نادرست بوده‌ايم.

اداره شهر تهران بر هيچ منطقي حاكم نيست؛ آيا بايد يك نفر براي همه شهر تعيين تكليف كند؟

قاليباف ادامه داد: اداره شهري مثل تهران با اداره كلان شهرهاي دنيا به هيچ وجه قابل مقايسه نيست؛ چرا كه آنها بر بستر منطق اداره مي‌شوند؛ اما اينجا هيچ منطقي حاكم نيست و هر لحظه امكان دارد يك اتفاق غير قابل پيش‌بيني براي مدير پيش بيايد. اگر ساختار اداري و سياسي تعريف مشخصي از شهر و اداره امور مردم ارائه ندهد و تصدي‌گري‌ها به همين شكل باقي بماند همچنان شاهد نابساماني وضعيت مردم خواهيم بود. چاره كار چيست؟ آيا بايد باز هم يك نفر براي همه شهر تعيين تكليف كند؟

وي تاكيد كرد كه صحبت‌هاي وي به هيچ وجه سياسي و از موضع خاصي نيست؛ بلكه از موضع يك كارشناس در حوزه علمي و تخصصي صورت مي‌گيرد.

قاليباف گفت: اين حرفها را از سال 76 گفته‌ام و اين موضوع حداقل در هشت مقاله به شكل جدي چاپ شده و در جلد اول حكومت‌هاي محلي در ايران نيز آمده است.

نفت براي ما بيشتر مصيبت و تهديد بوده تا نعمت

وي افزود: در حال حاضر در اداره شهرداري‌ها دچار مشكل هستيم و اگر شهرداري‌ها را به عنوان حكومت‌هاي محلي در نظر بگيريم اين حكومت‌هاي محلي با دولت مركزي دچار مشكل هستند و در عين حال دولت مركزي نيز به همين شكل دچار مشكل است؛ به عبارتي دولت مركزي از گذشته دور به شكل تك محصولي در حوزه ماليه و درآمد فعاليت كرده و همه چيز متمركزبر موضوع نفت بوده است. در واقع نفت براي ما همواره به عنوان يك مصيبت و تهديد تلقي شده تا يك نعمت.

وي ادامه داد: در دولت هاي محلي مورد تعريف ما شهرداري ها هم تك محصولي هستند و همه هنرمان به ساخت و ساز است و هر شهري كه رونق ساخت و ساز دارد درآمد بيشتري هم دارد و به جرات مي توانم بگويم بيش از 75 درصد از درآمدها در شهري مثل تهران متمركز بر اين موضوع است.

شهرداري‌هاي شهرهاي كوچك هنوز دستشان جلو دولت دراز است

به گزارش ايسنا شهردار تهران ادامه داد: گاهي اين تصور پيش مي‌آيد كه درآمدهاي خوبي براي شهرداري وجود دارد در حالي كه هزينه‌هاي زيادي كه گاه چند برابر هستند، بر دوش شهرداري است . درآمد شهرداري‌ها در 40 يا 50 سال قبل حدود 50 درصد بوده، اما متاسفانه اين رقم در حال حاضر به 3 تا 5/3 درصد رسيده است. آيا اين مسأله ضعف در مديريت ما در اداره شهر است و يا اين كه ساختار اداري و سياسي كشور مشكل دارد؟ اشكالي كه در جريان آن اين رقم 40 تا 50 درصدي را به جاي 90 درصد به 3 درصد كاهش داده است و با اين وجود دم از عدالت اجتماعي هم مي‌زنيم، در حالي كه در شهر از كسي كه يك تن زباله در روز توليد مي‌كند برابر با كسي كه يك كيلو زباله توليد مي‌كند عوارض يكسان دريافت مي‌كنيم. توجه داشته باشيد كه اين مشكلات در شهري مثل تهران كه رونق كار بالاست خود را نشان نمي‌دهد اما در شهرهاي كوچك شهرداري‌ها حتي در پرداخت حقوق كارمندان خود نيز مانده‌اند و دستشان جلوي دولت دراز است.

مشكلات را نبايد به زمين هم شوت كنيم!

همه مي‌دانند با وجود رشد درآمد شهرداري تراكم‌فروشي نكردم

به گزارش ايسنا وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود به مسائل داخلي شهرداري تهران پرداخت و گفت: با همه مشكلاتي كه وجود دارد نقاط قوت و ضعفي هم هست و بخش قابل توجهي از مسائل به عملكرد خود ما در شهرداري و شوراها برمي گردد و نبايد همه مشكلات را به زمين ديگران شوت كنيم.

وي گفت: تا پايان سال 84 كه فقط چند ماه از زمان مسئوليت من در شهرداري تهران مي‌گذشت درآمد شهرداري هزار ميليارد تومان بود اما با همين شرايط سال را به پايان برديم و در حال حاضر درآمد شهرداري در سال جاري به مرز 4 هزار ميليارد تومان رسيده است و براي رسيدن به اين رقم به هيچ وجه تراكم فروشي نكرده‌ايم و همه اين موضوع را مي‌دانند و علاوه بر آن در مورد ضوابط شهرسازي سخت‌گيري هاي مهمي داشته‌ايم و همه آيتم‌هاي شهرسازي را در ساخت و سازها مورد توجه جدي قرار داديم.

وي معتقد است شهر تهران آنقدر ظرفيت دارد كه اگر بخوبي به آن توجه مي‌شد در حال حاضر مي‌توانستيم به بيش از 7 هزار ميليارد تومان درآمد در شهر تهران برسيم.

شهردار تهران گفت: همه عوارضي كه از مردم دريافت مي‌شود در مجموع حدود 60 ميليارد تومان براي شهرداري عايدي دارد. من بارها به بخش مالي اداري و شهرسازي گفته‌ام كه اصلا اين پول را نمي‌خواهيم؛ اين پول هيچ دردي از ما دوا نمي كند و مردم را هم اذيت مي‌كند. اگر احساس مي‌كنيد كه با اين پولها مي‌توانيم شهر را اداره كنيم در اشتباه هستيد. در حال حاضر چند هزار ميليارد تومان پول در شهر جا به جا مي شود و ما از آنها غافليم. اگر شهرداري بر تشكيل بانك شهرداري اصرار دارد به اين دليل است كه هم قانون اين اجازه را به ما داده و هم ما مشتاق هستيم چنين داد و ستدهايي در شهر با همكاري شهرداري صورت گيرد.

وي گفت: اعتماد سازي مردم و همراهي آنها براي سرمايه‌گذاري شعار نيست و به اين معني است كه مي توان حجم عظيمي از پول‌هاي سرگردان و يا سرمايه‌هايي را كه به شكل غيرمنطقي صرف مي‌شوند را مديريت كرد.

شهردار تهران گفت: بارها گفته‌ايم كه با امكانات پولي مردم در يك منطقه امكاناتي ايجاد شده و ارزش افزوده بالا مي‌رود و در بخش ديگري با اقدامات شهرداري ارزش زمين‌هاي مردم از بين مي‌رود. عدالت اين است كه اين سود و ضرر براي مردم جبران شود؛ در عين حال من و برخي از مراجع عظام معتقدند هستند كه ارزش افزوده ايجاد شده براي شهر فقط براي يك منطقه نيست و براي همه شهر محسوب مي‌شود؛ چرا كه با آوردن اين خدمات همه شهر از آن استفاده مي‌كنند. به عبارتي ما معتقد هستيم كه تعريف مالكيت و ارزش افزوده در شهرها بايد تعريفي متفاوت باشد و اينها هستند كه ما را نجات مي‌دهند نه گرفتن عوارض از جمع‌آوري زباله. 60 ميليارد پول از محل عوارض در بودجه شهرداري، هيچ محلي از اعراب ندارد.

شهرداري تهران هيچ تفريغ بودجه‌اي تا سال 84 نداشت؛ چطور ادعاي شفافيت مي‌كنيم؟

سلامت مالي شهرداري با سيستم نقدي چطور وجود داشته است؟

به گزارش ايسنا وي در بخش ديگري از صحبتهاي خود خاطرنشان كرد: در شهرداري تهران تا سال 84 هيچ تفريغ بودجه‌اي وجود نداشته است پس چطور ادعا مي‌كنيم كه اين شفافيت براي مردم وجود داشته است. شهرداري تهران طبق قانون موظف است كه به غير از گزارش به شوراي شهر تهران نتايج فعاليت‌هاي خود را به اطلاع عموم مردم هم برساند؛ اما چه كسي اين كار را تا به حال كرده؟ من مدعي هستم با همه فشارهايي كه وجود داشت، اين كار را انجام دادم و در پايان ارديبهشت ماه سال جاري تفريغ بودجه سال 87 را به شورا ارائه داده‌ام و اين مسئله در تاريخ همه شهرداري‌ها بي سابقه بوده است. از سوي ديگر مگر ممكن است كه سيستم نقدي در امور مالي شهرداري وجود داشته باشد و ما احساس كنيم كه سلامت مالي هم وجود داشته است؟

شهردار تهران تاكيد كرد: دولت با پول نفت خود را اداره مي‌كند، ما بايد خودمان، خودمان را اداره كنيم و علاوه بر آن بايد سرمايه‌گذاري و ارائه خدمات براي شهر را هم انجام دهيم. اگر تا امروز در مورد بازيافت و اقتصادي شدن جمع‌آوري زباله در شهر تهران اتفاقي نيفتاده است، ضعف مديريت من است؛ البته اين موضوع در شرف انجام است و تا پايان سال زباله در شهر تهران ديگر بي ارزش نيست.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 461]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن