تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بى گمان شيعيان ما دل هايشان از هر خيانت، كينه،وفريبكارى پاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816375637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خانواده و سلامت جنسي / 21يك روان‌پزشك:كتمان آمار آسيب‌هاي ناشي از بي‌توجهي به سلامت جنسي از ضرورت آموزش عمومي آن كاسته است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: خانواده و سلامت جنسي / 21يك روان‌پزشك:كتمان آمار آسيب‌هاي ناشي از بي‌توجهي به سلامت جنسي از ضرورت آموزش عمومي آن كاسته است
گروه اجتماعي: آمار واقع‌بينانه‌اي درباره مشكلات ناشي از بي‌توجهي خانواده‌ها به مسائل جنسي وجود ندارد البته در صورت وجود آمار و ارقام نيز اين اطلاعات به جامعه ارائه نمي‌شود در نتيجه ضرورت توجه به اين مسأله براي عموم جامعه ناديده گرفته شده است.
«بهنام اوحدي» روان‌پزشك و مشاور خانواده در گفت‌و‌گو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، با اعلام اين مطلب گفت: پرداختن به سلامت جنسي خانواده دو رويكرد را در بر مي‌گيرد كه يكي از آنها به حوزه روابط زناشويي مربوط است و ديگري شامل آموزش اين مفاهيم به فرزندان است.

وي افزود: آموزش جنسي بايد بين زوجين به‌ويژه قبل از آغاز زندگي مشترك مورد توجه جدي قرار گيرد زيرا فقدان اطلاعات لازم در اين زمينه مشكلات زياد رواني را به دنبال دارد و پرداخت صحيح به آن، سلامت زندگي و آرامش زن و مرد را تضمين مي‌كند اما واقعيت اين است كه اين موضوع از سوي خانواده‌ها با غفلت همراه است.

اوحدي غريزه جنسي را هنر آفرينش در دستيابي انسان به لذت و شادي صحيح در كانون خانواده دانست و تصريح كرد: در خانواده‌هايي كه بهداشت جنسي به درستي مورد توجه قرار نگيرد آسيب‌هايي مانند خيانت، اعتياد، آسيب به خود، شرم و حياي آسيب‌گونه، مشكلات روحي و رواني و ... رواج مي‌يابد.

به اعتقاد اين روانپزشك چنين مشكلاتي در خانواده‌هايي كه صاحب فرزند هستند بيش از پيش خودنمايي مي‌كند زيرا ندادن اطلاعات كافي و بهنگام به نوجوانان به‌ويژه در دوران بلوغ شرايطي را فراهم مي‌كند كه برخي از آنان حتي مورد سوء‌استفاده جنسي قرار مي‌گيرند و دم نمي‌زنند لذا والدين متعهد بايد با تدوين برنامه‌هاي مختلف تربيتي و ايجاد تعامل نزديك با فرزند خويش او را براي گذر از سن بلوغ بدون انحراف و كج‌‌روي رهنمون شوند.

وي در ادامه اين گفت‌و‌گو اظهار كرد: افراد جامعه ما در برخورد با مسائل جنسي ظاهر آبرومندانه و شرم‌مدارانه‌اي دارند و از اظهار مشكلات خود پروا دارند كه نبود آمار دقيقي از آسيب‌هاي ناشي از بي‌توجهي به اين مسأله و گريز از واقعيت‌هاي موجود در اين عرصه نيز دليلي بر اين مدعاست.

اين مشاور خانواده با تأكيد بر اينكه آمار واقع‌بينانه‌اي درباره مشكلات ناشي از بي‌توجهي خانواده‌ها به مسائل جنسي وجود ندارد، گفت: نه تنها آماري وجود ندارد كه در صورت وجود آمار و ارقام نيز اين اطلاعات به جامعه ارائه نمي‌شود در نتيجه ضرورت توجه به اين مسأله براي عموم جامعه ناديده گرفته شده است.

اوحدي افزود: البته در اين ميان افرادي به‌عنوان درمانگران خانواده شامل روانشناسان، اورولوژيست‌ها، مشاوان و مددكاران خانواده، دانش‌آموختگان علوم تربيتي با مشكلات و تبعات منفي بي‌توجهي به مسائل جنسي و آمارهاي آسيب‌هاي فردي و اجتماعي آن آشنا هستند و با اين معضلات برخورد مستقيم دارند اما وقتي اين اطلاعات را به رده‌هاي مياني مسئولان ارائه مي‌دهند با انكار و كتمان آنان مواجه مي‌شوند و اين اطلاعات را اغراق‌شده عنوان مي‌كنند، بنابراين ضرورت درمان بهنگام و پيشگيرانه براي آموزش مباحث جنسي و درمان مشكلات آن از ديد مسئولان نيز دور مي‌ماند.

اين روانپزشك در ادامه افزايش آمار اعتياد و ساير آسيب‌هاي اجتماعي را محصول اين نوع برخورد مسئولان و مردم دانست و گفت: به عنوان مثال موضوع اعتياد براي دو دهه كاملاً كتمان مي‌شد به‌طوري‌كه در حال حاضر جامعه ما دست‌كم با پنج تا هفت ميليون معتاد مواجه است، در موضوع سلامت جنسي نيز با همين برخوردها و سهل‌انگاري‌ها مواجهيم زيرا مسئولان رشد فراوان ناهنجاري‌ها را نمي‌پذيرند لذا نه تنها ضرورت برخورد پيشگيرانه و مراقبت‌هاي بهداشتي مورد توجه نيست بلكه هيچ آموزشي نيز در اين زمينه به مردم ارائه نمي‌شود.

اوحدي در ادامه اين گفت‌و‌گو در پاسخ به پرسش خبرنگار ايكنا مبني بر نحوه آموزش‌ مسائل جنسي به اقشار مختلف جامعه تصريح كرد: پرهيز مطلق و خودداري كامل از ارائه آموزش‌هاي جنسي تأثير بسزايي در افزايش آسيب‌هاي اجتماعي دارد لذا آموزش مسائل جنسي در قالب مواد درسي توسط مربيان كارآمد از جمله موضوعاتي است كه نقش مهمي در اثرگذاري و ماندگاري اين اطلاعات در اذهان نوجوانان دارد.

اين درمانگر مشكلات جنسي و زناشويي اظهار كرد: ارائه آموزش‌هاي متناسب با سن و جنس نوجوانان و همچنين گوشزد كردن آسيب‌هاي مخاطره‌آميز ناشي از بي‌توجهي به سلامت جنسي زمينه مناسبي براي افزايش سن تجربه جنسي فراهم مي‌كند زيرا در حال حاضر بيشتر نوجوانان به دليل ارضاي حس كنجكاوي تمايل زيادي براي تجربه جنسي دارند.

به گفته اوحدي در حال حاضر جنبه‌هاي مختلف جنسي براي نوجوانان هويداست و همين ميزان ابتلا به آسيب‌هاي جنسي را افزايش مي‌دهد زيرا در حال حاضر نوجوانان لذت و كاميابي ناشي از رابطه جنسي را از گروه همسالان خود مي‌شنوند اما هرگز در جريان آسيب‌هاي آن قرار نمي‌گيرند از همين‌رو والدين بايد با در نظر گرفتن چارچوب صحيح علمي و اخلاقي خودشان به طرح اين مباحث در خانواده بپردازند.

اين روانپزشك ساماندهي و برنامه‌ريزي براي ارائه آموزش‌هاي علمي را از وظايف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دانست و تصريح كرد: به نظر من آموزش مسائل جنسي تا آن زمان كه دولت به ضرورت آن پي ببرد وظيفه ديني و ميهني روانشناسان و روانپزشكان دانش‌آموختگان رشته‌هاي تربيتي است كه علاوه بر آشنايي تخصصي با آن، كلاس‌هايي را براي عموم جامعه و با توجه به دانش و ظرفيت ذهني آنان ايجاد كنند تا ضرورت توجه به اين مسأله را به خانواده‌ها تفهيم كنند.

اوحدي در پايان اين گفت‌و‌گو با پذيرش حساسيت‌هاي كنوني جامعه نسبت به طرح اين مسائل در قالب كلاس‌ و كارگاه اظهار كرد: اين دغدغه‌ها با برگزاري كلاس‌هاي آموزشي به تفكيك جنسيتي مرتفع مي‌شود علاوه بر اين درمانگران خانواده بايد ضمن برخورداري از آگاهي‌هاي به‌روز و دانش كشورهاي پيشرفته اين آموزش‌ها را با فرهنگ بومي، باورهاي مذهبي، سليقه‌هاي قومي و قبيله‌اي جوامع مختلف تطبيق دهند تا بدين ترتيب بتوانيم گام مهمي را در استحكام كانون خانواده برداريم.
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 437]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن