تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816345529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدارسي كه آموزش را فداي تجارت مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: مدارسي كه آموزش را فداي تجارت مي‌كنند
درحال حاضر بيش از 33 درصد مدارس پايتخت را مدارس غيرانتفاعي تشكيل مي‌دهند كه شهريه برخي از آن‌ها با احتساب هزينه‌هاي جانبي،‌ به مرز ده ميليون تومان مي‌رسد؛ با اين همه هنوز ضابطه‌ي خاصي براي دريافت شهريه، كنترل بر كيفيت آموزش و ميزان حقوق معلمان و كاركنان اين مدارس تعيين نشده است و اغلب آن‌ها نرخ مصوب را رعايت نمي‌كنند.


سرويس اجتماعي برنا
رشد قارچ‌گونه مدارس غيرانتفاعي در سطح شهر تهران نشان مي‌دهد كه سياست آموزش و پرورش بر توسعه‌‌ي اين مدارس است زيرا اكنون كه 20 سال از تاسيس مدارس غيرانتفاعي در ايران مي‌گذرد، حدود دو هزار و 41 مدرسه غيرانتفاعي در شهر تهران فعاليت مي‌كنند. با توجه به وجود شش هزار مدرسه در تهران مدارس غير انتفاعي بيش از 33 درصد مدارس پايتخت را شامل مي‌شوند كه اغلب آن‌ها هم در بخش‌هاي شمالي شهر متمركز شده‌اند و شهريه آنها با احتساب هزينه‌هاي جانبي بزودي به مرز ده ميليون تومان خواهد رسيد.

با اين همه و با وجود اختصاص بخش عظيمي از نظام آموزشي به مدارس غيرانتفاعي، هنوز ضوابط خاصي براي دريافت شهريه، كنترل بر كيفيت آموزش و ميزان حقوق معلمان و كاركنان مدارس تعيين نشده است. اغلب اين مدارس نرخ مصوب را رعايت نمي‌كنند و هرساله اعتراض‌هاي زيادي از سوي خانواده‌ها درباره ضوابط دريافت شهريه در مدارس غيرانتفاعي شنيده مي‌شود كه البته گويا به گوش مسوولان نمي‌رسد.

شهريه‌هاي نجومي و سردرگمي والدين

بر اساس بخشنامه‌اي كه در تاريخ سي‌ام خرداد ماه به مدارس غيرانتفاعي كشور ابلاغ شد، به منظور بررسي پيشنهاد موسس، در خصوص ميزان شهريه اعم از ثابت، فوق برنامه و فعاليت تابستاني، كميسيوني تحت نظر مدير يا رئيس آموزش و پرورش مركب از يكي از معاونان اداره به انتخاب رئيس آموزش و پرورش و كارشناس غيرانتفاعي حسب دوره تحصيلي به عنوان دبير كمسيون و كارشناس انجمن اوليا و مربيان و يك نفر از موسسان مدارس غيرانتفاعي به انتخاب شوراي هماهنگي موسسان تشكيل و ميزان شهريه هر مدرسه بر اساس مفاد بخشنامه پس از تاييد مدير يا رئيس آموزش و پرورش تعيين مي‌شود.

در هيچ‌يك از مفاد اين بخشنامه اشاره‌اي به مبلغ پايه‌اي نشده است و تعيين آن به طور تمام و كمال بر عهده‌ي افراد كميسيون تعيين شهريه و موسسان مدارس گذاشته شده است. شايد همين امر هم باعث شده تا بسياري از مدارس غيرانتفاعي بتوانند با استفاده از نفوذ و رابطه‌‌هاي خود شهريه‌هاي ميليوني را قانوني كنند و خانواده‌هاي دانش‌آموزان هم براي عقب نماندن از قافله‌ي آموزش به هر نحوي شده شهريه را تامين كنند.

بايد شهريه مدارس غيرانتفاعي را كنترل كنيم و رعايت حال و شرايط پايين‌ترين سطوح جامعه صورت بگيرد يعني مخاطبان مدارس غيرانتفاعي نبايد عده‌اي خاص باشند و ما نديمه بچه پولدارها نباشيم.

با وجود اينكه وزير پيشين آموزش و پرورش يعني محمود فرشيدي، اعلام كرده بود كه مدارس غيرانتفاعي نديمه‌ي بچه‌ پولدارها نيست و بايد شهريه مدارس غيرانتفاعي را كنترل كرد اما آنچه واضح است اين كه نه در دوران وزارت او نه پس از آن اين اتفاق نيفتاد و مدارس غيرانتفاعي همچنان نقش نديمه را ايفا مي‌كنند.

پول در برابر نمره

وقتي وارد مدرسه‌اي مي‌شوي كه مي‌داني منابع مالي‌اش با پول پدرت تامين مي شود، وقتي روزي سه بار نامه‌ دستت مي‌دهند و مي‌بيني از پدرت خواسته‌اند تا در امر تعميرات، تجهيز آزمايشگاه، بهسازي سرويس بهداشتي و... با مدرسه كمك كند، وقتي مي‌بيني خيلي از دانش‌آموزان ديگر اين موقعيت را ندارند و به مدرسه‌هايي مي‌روند كه كاري به درآمد پدرشان ندارد، آن‌وقت براي تويي كه بچه‌ مدرسه‌يي هستي و خيلي پخته نشده‌اي اين مي‌شود يك امتياز و سعي مي‌كني براي آوردن نمره هم از جيب پدرت استفاده كني كه فكر مي‌كني حق‌ات است.

همين است كه گفته مي‌شود دانش آموزان سنين 14تا18 سال بيشترين آسيب در مدارس غير انتفاعي را خواهند ديد و نبود نظارت دقيق بر رفتار دانش آموزان به دليل برخورداري صاحب مدرسه از شهريه‌هاي گزاف مهمترين دليل بروز آسيب‌هاي رفتاري اجتماعي در اين مراكز است.

شيخاوندي روان شناس و استاد دانشگاه نيز در اين باره به برنا مي‌گويد: در مدارس غير دولتي با توجه به شهريه‌هايي كه از والدين دانش‌آموزان دريافت مي كنند امكانات علمي مجهز در اختيار آنها قرار مي‌دهند كه البته اين امكانات و تجهيزات باعث نمي شود كه دانش آموزان به طور كامل به موفقيت دست پيدا كنند.

شيخاوندي اظهار مي‌كند: معمولا در اين مدارس به خاطر گرفتن شهريه‌هاي بالا توجه خاص و ويژه اي به رفتار و كردار دانش آموزان نمي‌شود و دانش آموزاني كه در سنين نوجواني هستند بيشترين آسيب در رفتارهاي اجتماعي را خواهند داشت.

اين روان شناس معتقد است: افت معلوماتي و به دنبال آن افت تحصيلي در مدارس غيرانتفاعي به ويژه در مقطع دبيرستان از مهمترين آسيب‌هايي است كه مي توان به آن اشاره كرد.

او با تاكيد بر با اهميت شمردن اخلاق و رفتار در بين دانش آموزان ابراز كرد: در مدارس غيرانتفاعي به خاطر پشتوانه مالي، گسست نسل‌ها در زمينه اخلاق و كردار به وجود مي آيد و پايبندي به اصول ديني، مدني، خانوادگي فراموش مي شود كه در آينده به ضرر جامعه خواهد بود.

اين روانشناس بيان مي‌كند: در حال حاضر خانواده‌ها قرباني رقابت و مسابقه با اطرافيان و خانواده‌هايي هستند كه فكر مي‌كنند هر چقدر هزينه بيشتر صرف فرزندانشان در مدارس غيرانتفاعي كنند بهره علمي و رفتاري دانش آموزشان تامين خواهد شد و اين موضوع باعث مي شود كه معيارهاي اخلاقي و كرداري آنها مورد توجه قرار نگيرد.

معلمان مدارس غيرانتفاعي كمترين ميزان دستمزد را مي‌گيرند

معلمان و كاركنان مدارس غيرانتفاعي سهم بسيار كمي از سودهاي كلان اين مدارس را به خود اختصاص مي‌دهند. آن‌ها اغلب حق‌التدريس‌هايي بسيار كمتر از معلمان رسمي آموزش و پرورش دريافت مي‌كنند كه البته در ازاي آن مجبور به تدريس در ساعات بيشتري هستند.

ليلا محمدجعفر معلم پايه‌ي چهارم يكي از مدارس منطقه‌ي پنج مي‌گويد: حقوق ماهانه من و باقي معلمان اين مدرسه 154 هزار تومان در ماه است. در حالي كه معلمان دبستان كه بايد تمام روزهاي هفته به مدرسه بيايند مبالغي بسيار بيش از اين دريافت مي‌كنند.

او كه دليل ادامه‌ي كارش را عشق به بچه‌ها مي‌داند به برنا مي‌گويد: تدريس در اين مدرسه براي من از لحاظ مالي هيچ پشتوانه‌اي ندارد اين مدرسه در سال يك ميليون تا يك ميليون و پانصد هزار تومان از بچه‌ها شهريه مي‌گيرد. با توجه به اينكه تعداد دانش‌آموزان در كلاس‌ها كم نيست، مسوولان مدرسه تنها از 23 دانش‌آموز كلاس من مبلغي در حدود 34 ميليون دريافت كرده‌اند كه معلوم نيست صرف چه مي‌شود.

اين مدرسه كه حدود هشت سال است در محله‌ي جنت‌آباد فعاليت مي‌كند مانند بسياري از مدارس غير انتفاعي، به علت مبلغ كم دستمزد، معلمان خوب خود را از دست داده است و تنها كساني قصد به دست آوردن تجربه را دارند و يا به دنبال فعاليتي در دوران بازنشستگي خود هستند،حاضر به ادامه فعاليت در اين مدرسه مي شوند.
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5613]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن