تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820536538




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شیخ محمد و روابط با رژیم نامشروع صهیونیستی


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

 هم‌زمان با محاصره غزه، زمانی‌كه همايش اديان نيويورك با حضور شخصيت‌های دينی و سياسی كليد‌خورد به ذهن هيچ مسلمانی خطور نمی‌كرد كه سرانجام اين همايش به مصافحه «محمد سيد طنطاوی» شيخ‌الازهر به عنوان رئيس يكی از بزرگ‌ترين مراكز اسلامی با «شيمون پرز» رئيس اسرائيل، قاتل كودكان و زنان غزه بيانجامد كه اين كنش، واكنش‌های مخالف و موافق كارشناسان سياسی و بزرگان دينی را در پی‌داشت.  ،«محمد سيد طنطاوی» شيخ ‌الازهر درحالی با شيمون پرز شواليه جنايتكار رژيم صهيونيستی دست‌ داد كه بيش از يك و نيم ميليون انسان بی‌گناه در نوار غزه فلسطين در محاصره اسرائيل به‌سر می‌برند و نيروهای رژيم صهيونيستی از ورود غذا، سوخت و دارو به اين منطقه ممانعت می‌كنند.   در طول روزهای اخير موجی از بيانيه‌ها و مصاحبه‌های شخصيت‌های اسلامی موجب گشودن فضای جديدی در بررسی و پی‌گيری اين موضوع شده ‌است تا آن‌جا كه حتی گروهی از نمايندگان و شخصيت‌های اسلامی مصر نيز با صدور بيانيه‌ای خواستار بركناری شيخ‌الازهر شده‌اند.   در گفت‌و‌گو با برخی از صاحب‌نظران مسلمان به بررسی ابعاد اين رويداد سخيف و موهن پرداخته؛ بسياری از اين شخصيت‌ها معتقدند كه تعيين شيخ‌الازهر از سوی سياستمداران مصری در عملكرد دينی اين مركز تأثير‌گذار ‌است و تعيين شيخ‌الازهر را به فرآيندی سياسی مبدل كرده است.   «جواد طالب» رئيس دفتر جريان اصلاح ملی عراق در تهران و مشاور رسانه‌ای «ابراهيم جعفری» نخست وزير پيشين عراق در اين‌باره اظهار‌ می‌كند: شيخ‌الأزهر از كارمندان ساده وزارت اوقاف مصر است و نمی‌توان وی را به‌عنوان مرجعی مسلمان به جهانيان معرفی‌كرد؛ زيرا چنين شخصيت‌هايی هرگز نمی‌توانند مستقل عمل‌ كنند؛ بلكه از كار و شغل خود تأثير خواهند ‌پذيرفت.   «امير موسوی» رايزن پيشين ايران در سودان نيز با تأكيد بر اين كه شيخ‌الأزهر در راستای سياست‌های دولت مصر حركت ‌می‌كند، خاطرنشان می‌كند: دولتمردان مصری مشكلی با اسرائيل ندارند و از حاميان اصلی اين رژيم غاصب هستند و طنطاوی نيز كاملا در چارچوب سياست‌های سازش‌كارانه مصر با اسرائيل عمل‌ می‌كند و حكم انتصابش توسط رئيس‌جمهور مصر صادر شده و عملكرد او بايد مورد تأييد رئيس‌جمهور اين كشور باشد.   فرآيند سياسی انتخاب شيخ‌الأزهر مسئله‌ای بسيار مهم و قابل توجه بسياری از صاحب‌نظران و انديشمندان مسلمان است؛ «عدلی ابو حجر» نائب رئيس كنفرانس اسلامی اروپا نيز در اين‌باره اظهار‌می‌كند: علمای الأزهر بايد برای تعيين رئيس اين مركز با يكديگر يكپارچه شده، قانونی جديد برای انتخاب شيخ‌الأزهر از سوی اعضای اين مركز اسلامی تصويب و برای جلوگيری از دخالت دولتمردان مصری در تعيين اين مقام تلاش‌كنند.   «بلال حسن التل» رئيس مركز تحقيقات و اطلاعات اردن و سردبير روزنامه «اللواء» اين كشور نيز خواستار دگرديسی در سياست انتخاب رئيس‌الازهر توسط دولت و اعطای اين اختيار به علمای اين مركز شد و افزود: طنطاوی از كارمندان دولت مصر بوده و چنين سمتی از سوی دولت به وی داده‌ شده ‌است؛ اين درحالی است كه خود انديشمندان الأزهر بايد شيخ‌الأزهر را انتخاب‌ كنند.   وی همچنين تصريح‌ می‌كند: شيخ‌الأزهر از شخصيتی دينی به ابزاری سياسی تبديل شده ‌است كه بدون مخالفت، اوامر دولت مصر را اجرا‌ می‌‌كند و اين اقدامات وی تازگی ندارد.   «سيد محمد صادق حسينی» نويسنده و تحليل‌گر مسائل جهان اسلام نيز در اين‌باره می‌گويد: محمد سيد طنطاوی كارمند دولت است و نه يك عالم دينی؛ وی بيشتر در راستای اهداف دولت مصر گام برمی‌دارد و نمی‌توان افكار و عقايد وی را معادل سياست‌های الأزهر دانست؛ دنيای اسلام بايد بداند كه شيخ‌الأزهر شايستگی مقام يك عالم دينی را ندارد.   حسينی شيخ‌الأزهر را يك روحانی‌نما عنوان كرده و ادامه ‌می‌دهد: بيشتر رفتارها و عملكردهای فعلی شيخ‌الأزهر در پيش گرفتن ديدگاه‌ها و سياست دولت و حزب حاكم اين كشور است بدون اين‌كه رويكردهای الأزهر را ارائه كند و اين به استقلال عمل الأزهر خدشه وارد می‌كند؛ وی يك روحانی‌نماست كه در لباس روحانيت به اسلام ضربه می‌زند.   الأزهر مؤسسه‌ای رسمی،وابسته به دولت مصر و مقام شيخ‌الأزهر نيز رسمی است و اين مركز با نظارت دولتمردان مصری فعاليت‌ می‌كند، «محمد صالح صدقيان» رئيس مركز عربی پژوهش‌های ايرانی در تهران در اين‌باره معتقد‌است: الأزهر با نظارت دولت مصر فعاليت‌ می‌كند و نمی‌تواند در برابر اقدام طنطاوی كه به نوعی هم‌سويی با سياست‌های مصر بوده‌ است، اعتراض‌كند؛ زيرا دولت مصر اسرائيل را به رسميت شناخته و با اين رژيم روابط سياسی حسنه‌ای دارد و نفوذ دولتم‌ردان مصر در مركز اسلامی الأزهر به اندازه‌ای است كه حتی موضع طنطاوی درباره اسرائيل را بايد از وزرات خارجه مصر جويا ‌شد.   اين گروه از انديشمندان مسلمان در سخنان خود به توجيه شيخ‌الأزهر مبنی بر عدم شناخت شيمون پرز اسرائيلی اشاره‌ كردند و اين توجيه را عذری بدتر از گناه دانستند. جواد طالب رئيس دفتر جريان اصلاح ملی عراق در تهران در اين‌باره گفت: توجيه شيخ‌الأزهر تنها به اين معنا است كه وی نسبت به رنج‌های مسلمانان و جوّ خبری جهان ناآگاه بوده است؛ در حالی‌كه حتی شهروندان بافرهنگ و آگاه مصر شخصيت جنايتكار شيمون پرز را كاملا می‌شناسند و چهره زشت وی برای همگان آشكار است و چگونه ممكن است شخصيتی همچون طنطاوی وی را نشناسد؟   موسوی اين توجيه را تلاشی برای بلامانع جلوه‌دادن اين اقدام طنطاوی دانست و بيان ‌داشت: شيخ‌الأزهر ابتدا اعلام‌ كرد در جمع مهمان‌های حاشيه همايش «نيويورك» شيمون پرز اسرائيلی را نشناخته و تصادفی با او دست داده ‌است؛ اما بعدها مصاحبه‌اش با تلويزيون مصر و توجيه اين ماجرا نشان‌ ‌داد حركت او عمدی بوده و حتی خود طنطاوی آن را اقدامی پيش‌پا افتاده و بلامانع دانسته است.   غيرمنطقی‌بودن توجيه شيخ‌الأزهر مبنی بر عدم شناخت شيمون پرز اسرائيلی مورد تأكيد بسياری از صاحب‌نظران است. حسن التل بر اين باور است: اين سخن طنطاوی حتی برای كودكان نيز پذيرفتنی نيست؛ زيرا وی شخصيت مشهوری است و چگونه ممكن است شيمون پرز را كه به قاتل زنان و كودكان فلسطينی معروف است نشناسد و شناخت نداشتن از اين جنايتكار جنگی را دليل اقدام خود اعلام‌كند؟!   حسينی نيز درباره اظهارات طنطاوی تصادفی‌بودن مصافحه با شيمون پرز معتقد است: اگر طنطاوی ادعا می‌كند كه شيمون پرز را نمی‌شناسد حضور وی در اين كنفرانس با اين سطح پايين آگاهی سياسی بی‌دليل به نظر می‌رسد؛ كسی كه قاتل مظلومين را نمی‌شناسد و با وی مصافحه می‌كند نمی‌تواند به‌عنوان يك عالم دينی و نماينده مؤسسه مهمی چون الأزهر در يك اجلاس بين‌المللی حضور پيدا كند.   صدقيان نيز با تأكيد بر اين‌كه شيخ‌الأزهر بايد بداند عذرخواهی از مسلمانان به‌ويژه شهروندان مظلوم فلسطين جايگاه وی را زير سؤال نخواهد‌ برد بلكه اصرار وی در عذرخواهی‌نكردن از مسلمانان ضعف اين جايگاه را نشان خواهد‌داد، خاطرنشان‌ می‌كند: سخن طنطاوی مبنی بر نشناختن شيمون پرز گناه وی را سنگين‌تر كرده‌است و او بايد از مسلمانان عذرخواهی‌كند اما طنطاوی تاكنون حتی از فلسطينی‌ها و اهالی غزه نيز عذرخواهی نكرده ‌است.   مسلم است كمتر كسی می‌تواند توجيه شيخ‌الأزهر مبنی بر عدم شناخت پرز را كه تنها تلاشی بی‌نتيجه برای انحراف افكار عمومی و بهانه وی برای اثبات بی‌گناهی خود بود، باور‌ كند.   «محمد نمر احمد زغموت» رئيس شورای اسلامی فلسطين نيز با بيان اين‌كه مصافحه طنطاوی با پرز و توجيه اين مصافحه از سوی وی به هيچ وجه پذيرفتنی و قابل‌ توجيه نيست، خطاب به شيخ‌الازهر می‌گويد: ای شيخ بدان! اين كاری كه انجام دادی مخالف اسلام و تمامی آموزه‌ها و ارزش‌های اين دين بوده‌است و بايد از مسلمانان عذرخواهی و به گناه خود اعتراف كنی؛ زيرا در روايت آمده‌است: «من اعترف بذنبه فلاذنب عليه»(كسی كه به گناهش اعتراف‌كند ديگر كناهگار نيست).»   كوتاهی و اهمال رسانه‌های گروهی جهان اسلام از ديگر مباحث مورد توجه برخی از اين انديشمندان مسلمان بود. عدلی ابو حجر با بيان ‌اين‌كه تنها گروهی از اين رسانه‌ها چنين خبری را انعكاس دادند، اظهار‌ می‌كند: رسانه‌های گروهی عربی و اسلامی از جهت‌گيری‌های سياسی تأثير‌پذيرفته و بسياری از موضوعات عصر حاضر همچون مسائل مربوط به حقوق بشر، فلسطين و قدس شريف را با تأثير از سياست مورد بررسی قرار ‌می‌دهند.   وی همچنين تأكيد می‌كند: اين گروه از رسانه‌ها حتی با داشتن چنين مواضعی بايد چارچوب صحيحی را برای تحقق اهداف خود انتخاب‌كنند و از تأثيرپذيری‌ غيرمنطقی و نامقبول از مسائل سياسی بپرهيزند.   موسوی نيز در اين‌باره معتقد‌ است كه سياست طايفه‌گری در رسانه‌های عربی و اسلامی حاكم است و اين رسانه‌ها با نظارت سياست‌های رسمی و ضد ارزشی كشورهای عربی عمل‌ می‌كنند، وی در اين‌باره توضيح می‌دهد: برخی رسانه‌های جهان اسلام در بازتاب خبر مصافحه طنطاوی كوتاهی‌ كردند؛ زيرا اين رسانه‌ها با نظارت دولت‌ها فعاليت ‌می‌كنند پس به راحتی اين خبر را ناديده ‌گرفته و برنامه‌سازی جدی در اين‌ رابطه انجام‌ ندادند؛ در حالی‌كه اين واحدهای خبری نسبت به مسائل جهان اسلام و ريزترين مسائل ايران و گروه‌های شيعی حساسيت نشان‌‌ ‌داده و با تشكيل ميزگرد و انجام مصاحبه‌های متعدد با تحليل‌های گوناگون در اين زمينه ارائه می‌دهند.   بازتاب كم‌رنگ اظهارات طنطاوی در رسانه‌های ايران و جهان اسلام با انتقاد اين گروه از كارشناسان مسائل سياسی خاورميانه مواجه ‌شد؛ محمد صادق حسينی در اين‌باره می‌گويد: روابط سياسی جای برخی قوانين انسانی را گرفته است و رسانه‌‌های كشورمان اين خبر را آن‌چنان كه شايسته‌ است پوشش ندادند؛ سياست و روابط دوجانبه جای خود را دارد اما، مسلمانان بايد بدون درنظر گرفتن مرزبندی‌های جغرافيايی از يكديگر حمايت كنند و اينجاست كه سياست بايد كنار گذاشته شود و مسلمانان دست در دست يكديگر به دفاع از مظلومين بپردازند.   احمد زغموت نيز در اين‌باره تصريح‌ می‌كند: هرچند رسانه‌های اسلامی كوتاهی كردند اما، در امت اسلام گروهی آگاه و فرهيخته هستند كه همواره نسبت به چنين اقداماتی هوشيار بوده و مسلمانان را از اين اخبار آگاه‌ می‌كنند.   اين گروه از تحليل‌گران مسائل جهان اسلام در بخش ديگری از سخنان خود روند برگزاری همايش بين‌المللی گفت‌و‌گوی اديان نيويورك را مورد بررسی قرار‌ داده و آن را همايشی سياسی با شعار دين دانستند و عدلی ابو حجر اين فعال مسلمان مقيم سوئد در اين‌باره يادآور‌ می‌شود: اين رويداد همايشی سياسی با شعار دين بود كه با حضور شمار زيادی از رهبران و مقامات سياسی برگزار‌ شد و تنها برخی از حاضران اين همايش نمايندگان گروه‌های دينی بودند.   بلال حسن التل اين فعال عرصه مطبوعات با بيان اين‌كه شيخ‌الأزهر پيش از حضور در همايش گفت‌و‌گوی اديان نيويورك از حضور سران اسرائيلی همچون شيمون پرز در اين همايش آگاه بوده ‌است، تصريح‌ كرد: شيخ الأزهر با آگاهی كامل در جمع نمايندگان صهيونيسم حاضر ‌شد؛ اين در حالی ‌است كه به‌عنوان يكی از رهبران بزرگ جهان اسلام نبايد در چنين همايشی كه با هدف معرفی چهره‌ای قابل ‌قبول از اسرائيل به جهانيان برگزار‌ شد، شركت‌ می‌كرد.   وی می‌افزايد: طنطاوی در اين همايش نماينده علما و انديشمندان مصر و مركز اسلامی الأزهر نبود؛ زيرا اين گروه ضمن اعلام مخالفت با اين اقدام ضداسلامی، آن را به شدت محكوم ‌كردند و هرگز نمی‌توان شيخ‌الأزهر را با داشتن چنين موضعی در برابر اسرائيل، نماينده مركز اسلامی الأزهر و مسلمانان در اين همايش به شمار آورد.   محمدصادق حسينی بر اين باور است كه حضور «محمدسيد طنطاوی» شيخ‌الأزهر در اجلاس اديان نيويورك گامی برای مشروعيت بخشيدن به اسرائيل و عادی‌سازی روابط مصر با اين رژيم غاصب و جنايتكار است.‌   وی می‌افزايد: شيخ‌الأزهر در حال حاضر نقش پرچمدار عادی‌سازی روابط مصر با اسرائيل را بازی می‌كند؛ بنابراين حضور وی در اين اجلاس و مصافحه با «شيمون پرز» از قبل پيش‌بينی شده بود و اظهارات وی درباره تصادفی‌بودن اين عمل كاملا غيرصادقانه است.   عربستان كه همواره از سردمداران آمريكا و صهيونيسم جنايتكار حمايت كرده‌ است، در برگزاری همايش نيويورك نيز برگی ديگر از اين تلاش‌های عوام‌فريبانه آل‌سعود را رقم ‌زد و موسوی نيز با بيان اين‌كه عربستان از حاضران در اين همايش دعوت به‌عمل آورده ‌است، يادآور‌ می‌شود: عربستان در همايش بين‌المللی گفت‌و‌‌گوی اديان نيويورك اين فرصت را فراهم ‌كرد كه «شيمون پرز» رئيس رژيم صهيونيستی وارد محفلی شود كه شمار زيادی از شخصيت‌های عربی و اسلامی در آن حضور ‌داشتند.   وی همچنين خاطرنشان‌ می‌كند: مصافحه شيخ‌الأزهر با پرز در اين محفل بين‌المللی اسرائيل را از انزوا خارج كرده و ناجی پرز و كشور مجهول اسرائيل بود و پس از اين مصافحه از «ملك عبدالله» در واشنگتن و نيويورك تجليل‌شد و اين تقديرها به اين دليل بود كه عربستان فرصت دوباره‌ای برای مطرح‌شدن اسرائيل در عرصه بين‌الملل فراهم‌‌ می‌كند.   اين گروه از مفسران عرصه سياست در بخشی از گفت‌و‌گو‌ی خود با ايكنا موضع‌گيری مركز اسلامی الأزهر را تشريح ‌كردند و عدلی ابو حجر در اين‌باره اظهار می‌كند: اين مركز از ديرباز در كمك به مسلمانان و اتخاذ موضع‌گيری‌هايی در برابر حركات ضد اسلامی نقش ايفا كرده‌ است و تلاش برای آشنايی غيرمسلمانان با اسلام و آموزش زبان عربی به آنان نمونه‌هايی از فعاليت‌های اين مركز بوده ‌است.   امير موسوی نيز در اين‌باره می‌گويد: در زمان «جمال عبدالناصر» و «ملك فاروق» (رؤسای جمهور پيشين مصر) الأزهر به‌عنوان مركزی اسلامی، عملكرد دينی مستقلی‌ در جهان اسلام داشت اما با روی كارآمدن «انور سادات» الأزهر به مرور زمان خاصيت انقلابی و اسلامی خود را از دست‌داد و با گرايش‌ها و سياست‌های رسمی مصر هماهنگ‌ شد؛ هرچند در آن زمان در آيين‌ نماز جمعه و در دانشگاه‌ها و همايش‌های اسلامی آزادانه سخنانی ضد سياست‌های انور سادات گفته‌‌ می‌شد.   موسوی همچنين بر اين باور است كه از زمان روی‌كارآمدن «حسنی مبارك» رئيس‌جمهور كنونی مصر، حالتی يكنواخت در مركز اسلامی الأزهر حاكم‌ شده و هيچ‌كس حق اظهارنظر و اتخاذ موضعی مخالف با سياست‌های اسرائيل را ندارد و به‌دليل همسويی كامل الأزهر با جهت‌گيری مثبت دولت‌مردان مصری در برابر صهيونيسم، رسانه‌های عربی و مصری اين مركز را به‌عنوان اداره‌ای كوچك در وزارت اوقاف مصر به جهانيان معرفی می‌كنند نه مركزی علمی و اسلامی.   پيشينه مركز اسلامی الأزهر توسط حسن التل نيز اين‌گونه تبيين می‌شود: الأزهر همواره مسلمانان را به جهاد و مقاومت در برابر دشمنان اسلام به ويژه اسرائيل تشويق‌ و نقشی مهم در هدايت و راهنمايی مسلمانان ايفا‌ كرده ‌است؛ اما شيخ‌الأزهر با سياست كنونی خود از مسير اصلی اين مركز جدا شده و شيوه‌ای جديد در پيش گرفته ‌است.   حسينی اقدام طنطاوی را مغاير با سياست‌های كلی الأزهر دانسته و می‌افزايد: الأزهر هميشه در مقابل چنين اقداماتی ايستاده و مخالفت صريح خويش را با آن‌ها بيان كرده است و اگر تاكنون علمای الأزهر در اين‌باره اظهارنظر نكرده‌اند ناشی از خفقان سياسی و اطلاع‌رسانی دولت مصر است.   محمد نمر احمد زغموت نيز يادآور می‌شود: اين مركز از گذشته‌های دور تا كنون به‌عنوان مركزی فعال و بزرگ برای راهنمايی مسلمانان و مبارزه با دشمنان اسلام تلاش كرده‌ است اما، در حال حاضر به برخی نااهلان سپرده شد‌ه‌ است و چنين گروه‌هايی را نمی‌توان به‌عنوان نماينده مسلمانان به جهانيان معرفی‌ كرد.     مسلم است برخی مقامات عرب با رايزنی‌های پنهان و‌ آشكار تلاش دارند جهان عرب را به مصالحه با صهيونيست‌ها سوق‌ دهند و با توجه به رابطه ميان عرب‌ها و صهيونيست‌ها هرچند اين حركات امری طبيعی می‌نمايد اما می‌توان گفت سران عرب برای رسيدن به اهداف خود با چالشی به نام مخالفت‌های مردمی مواجه هستند كه سبب می‌شود تا آن‌‌ها با احتياط بيشتری به حمايت از صهيونيست‌ها بپردازند 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن