تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821234181




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مروري بر مشكلات فروش اينترنتي بليت كنسرت استاد شجريان‌ لطفا مزاحم دل آواز نشويد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مروري بر مشكلات فروش اينترنتي بليت كنسرت استاد شجريان‌ لطفا مزاحم دل آواز نشويد
جام جم آنلاين: علي‌رغم تازگي و جذابيت كنسرت‌هاي موسيقي محمدرضا شجريان، استاد آواز ايران، قصه فروش بليت‌هاي كنسرت اين استاد آواز تازگي ندارد و هميشه جنجال‌ساز بوده است. از طرف ديگر، در سال‌هاي گذشته تغيير تركيب گروه نوازندگان و اجرا‌هاي كاملا متفاوت او با تحريك حس كنجكاوي، انگيزه طرفدارانش را نسبت به شركت در كنسرت بيشتر مي‌كند.


البته شيوه فروش و توزيع بليت هم در جنجال‌ها بي‌تاثير نبوده است. با اين كه شيوه فروش اينترنتي بليت تنها با هدف از ميان بردن بازار سياه و برخي صرفه‌جويي‌ها برنامه‌ريزي شده؛ اما مشكلات تازه‌اي را با خود آورده است.

كنسرت‌گذاران استاد آواز سنتي ايران، دست به دامن دنياي مدرن ‌شدند. آنچه در زير آمده، بخشي از شرايط و اتفاقات بليت‌فروشي اين كنسرت است:

- فروش بليت كنسرت استاد شجريان ساعت 12 روز ششم خرداد 87 آغاز ‌شد.

- به دليل مشكلات فني، فروش با 2 ساعت تاخير شروع شد.

- به دليل كثرت مراجعه و مشكلات فني، به دهم و بعد از آن يازدهم موكول شد.

- قرار بود فروش بدون رزرو باشد و در 2 بخش مقدمات خريد و خريد انجام شود؛ اما بدون اعلام رسمي روش تهيه بليت تغيير يافت.

- خريد تنها براي كساني ممكن است كه كارت خريد بعضي بانك‌ها را داشته باشند كه از طريق اينترنت، مبلغ خريد بليت را به حساب مورد نظر منتقل كنند.

- به منظور حل اشكالات پيش‌آمده، متقاضيان تهيه بليت مي‌توانند پرداخت اينترنتي را تا 72‌ساعت پس از رزرو انجام دهند.

- در صورتي كه متقاضيان به هر دليل تا ساعت 12 ظهر روز سه‌شنبه 14 خرداد موفق به پرداخت بهاي بليت خود نشوند، رزرو بليت آنها باطل خواهد شد.

- با تشكر از خريد شما، فروش بليت كنسرت استاد شجريان در ساعت 45/16 دقيقه 11 خرداد به اتمام رسيده و آخرين بليت سيستم رزرو شده است!

التهاب واقعي در دنياي مجازي‌

در چند سال اخير، استاد محمدرضا شجريان سالي يك بار كنسرت در تهران برگزار كرده كه با استقبال مردمي كه سال‌ها در انتظار اين برنامه‌ها بودند، مواجه شده است. با اين كه تعداد شب‌هاي كنسرت كم نبوده و بسياري از هوادارانش موفق شدند در اين كنسرت‌ها شركت كنند؛ اما هنوز عطش آنها باقي است.

شايد به ياد آوردن سال‌هايي كه استاد كنسرت‌هايش را به اجرا‌هايي در اروپا و آمريكا منحصر كرده بود و دوستدارانش در تهران انتظار مي‌كشيدند تا سي‌دي تصويري يا حتي صوتي اين كنسرت‌ها را بشنوند، در ميل به حضور در اين كنسرت‌ها بي‌تاثير نباشد.

نزديكان به استاد در طول چند كنسرت اخير او را تشويق به فروش بليت‌هاي كنسرت به صورت اينترنتي كردند. استدلال آنها اين بود كه اگر تمام بليت‌ها به صورت اينترنتي و به هر كس تعداد محدودي فروخته شود كه روي هر كدام نام خريدار نوشته شده باشد، مشكلات بازار سياه هم حل مي‌شود؛‌ اما متقاضيان عموما با صفحه‌اي مواجه بودند كه از ممكن نبودن برقراري ارتباط خبر مي‌داد.

البته چنين مشكلاتي براي كاربران اينترنت پيش مي‌آيد؛ اما اين شيوه قرار بود جايگزين فروش حضوري شود تا مشكلات آن را كمتر كند نه اين كه به آن بيفزايد.

در كنسرت‌هاي چند سال قبل بخصوص آخرين كنسرتي كه عليزاده، كلهر و شجريان (پدر و پسر) را در كنار هم ديديم، مردم در صف‌هاي طويل مقابل مراكز فروش بليت مي‌ايستادند تا بتوانند بليت كنسرت را بخرند. بزرگترين انتقادي كه به اين شيوه وارد بود، عدم نظارت بر فروش بليت‌ها بود. مردم كه مي‌ديدند بليت‌ها يك‌روزه تمام مي‌شود، مي‌گفتند بليت‌ها به مردمي كه در صف ايستادند، فروخته نمي‌شود و سهم دوستان و آشنايان مراكز فروش است.

دست‌اندركاران كنسرت استاد، براي رفع اين ابهامات و بيرون آمدن از اين چاله به اينترنت پناه بردند؛ اما اين بار مشكلات تازه‌اي از راه رسيد كه گريبان كنسرت سال گذشته و كنسرت اخير را گرفت. حالا عمر بليت‌فروشي به يك روز هم قد نمي‌دهد و يكي دو ساعته تمام مي‌شود.

مشكلات سايت‌هاي وابسته و غيروابسته‌

مخاطباني كه سردرگم مقابل رايانه‌‌هاي خود نشسته‌اند و نمي‌توانند راه به جايي ببرند، دست به دامن رسانه‌هاي مختلف يا سايت‌هايي مي‌شوند كه پيش از اين در كنسرت‌هاي موسيقي به آنها مراجعه و خريد كرده‌اند.

يكي از اين مراكز، خانه موسيقي است كه به گفته كارمندان آن تلفن‌هايشان در اين روزها توسط مخاطباني كه مي‌خواهند اطلاعات بيشتري بگيرند يا اميد دارند كه بليت‌فروشي از طريق ديگري هم ممكن باشد، مدام زنگ مي‌خورد.

پيام‌هايي كه به نشاني اين سايت ايميل مي‌شود هم حاكي از اين مشكلات است. حميدرضا عاطفي، مدير سايت خانه موسيقي در اين باره مي‌گويد در اين مدت روزانه ده‌ها ايميل در اين ارتباط دريافت مي‌كند.

او مي‌افزايد: معمولا در اين گونه مواقع كه تقاضا زياد و عرضه محدود است و ما با روش و متد تازه و نوپايي چون اينترنت با همه مشكلات فني و نرم‌افزاري‌اش مي‌خواهيم با مردم و مخاطبان ارتباط برقرار كنيم و به آنها كالايي را بفروشيم، دست‌كم بايد از رسانه‌ها كمك بگيريم و براي اطلاع‌رساني بموقع و جلوگيري از سردرگمي آنها، سطح تماس و ارتباطمان را با مردمي كه مي‌خواهيم به آنها احترام بگذاريم، بيشتر كنيم؛ اما متاسفانه دست‌اندركاران برنامه استاد به اين نكته بي‌توجه هستند.

درها بسته، مدير و مسئول برگزاري غايب و ارتباطات تلفني هم يكطرفه است و حتي آنها حاضر نيستند پاسخ خواص و دروازه‌بان‌هاي خبري را هم بدهند، چه برسد به خيل مخاطبان سرگردان و اين نكته، مساله را پيچيده‌تر مي‌كند.

ترافيك مراجعان‌

همان طور كه قبلا اشاره شد، تا وقتي ازدحام وجود داشت و اعتراض مردم در مقابل مراكز فروش ديده مي‌شد، درباره اين مشكل صحبت مي‌كردند؛ اما چون پيام مشكلات فضاي مجازي كمتر ديده مي‌شود، درباره آن نيز كمتر مي‌شنويم.

اما از پيام «از تماس تلفني يا مراجعه حضوري به شركت دل‌آواز يا تالار بزرگ كشور جدا خودداري فرماييد» كه در وبلاگ‌ها و سايت‌هاي وابسته به فروش آمده است، مي‌توان حدس زد كه ترافيك مراجعان و خريداراني كه به مشكل برخورده‌اند، چقدر بوده است.

اينها بخشي از گفتگوهاي اينترنتي و اعتراض‌هايي است كه به مشكلات خريد بليت اشاره مي‌كند. كافي است در سايت‌هاي جستجو، كلمه شجريان و بليت را تايپ كنيد تا نمونه‌هاي زيادي از اين گفتگو‌ها را ببينيد. شايد بد نباشد كه دست‌اندركاران هم سري به اين سايت‌ها بزنند.

- دو روز است سر كار نرفتم. مدام پاي اينترنت بودم. از كار و زندگي افتادم و هنوز نتوانستم بليت تهيه كنم...

- فكر كنم سر كارمان گذاشتند.

- الان مشكل دل‌آواز برطرف شده، اما مشكل پرداختي داريم.

- صبح با بانك... تماس گرفتم. گفتند اول بايد خريد به صورت اينترنتي انجام شود كه هنوز خريد اينترنتي مشكل دارد و اگر خواستيد بخريد از طريق سايت بانك... اقدام كنيد.

- كد 12 رقمي كه در سايت گفته آن را وارد كنيد چي هست؟ لطفا كمك كنيد.

- همان كد 12 رقمي كه روي كارت درج شده يا در كاغذ همراه آن نوشته شده است.

- اما آن كد 12 رقمي نيست؛ 16 رقمي است.

- دوستاني كه كارت خريد بانك... دارند كم هستند. مگر رمز اينترنتي كارت 4 رقمي نيست؟ پس كد 12‌رقمي چي هست؟

- لطفا يكي در ارتباط با خودپرداز راهنمايي بدهد.

- من دقيقا يك ساعت است دارم روي بانك... كليك مي‌كنم. يعني همه الان آمدند پرداخت كنند؟ پيغام مي‌دهد كه ظرفيت ندارد.

- تجربه جالبي بود به همراه كلي اعصاب‌خردكني. من شخصا 20 دقيقه خوابم برد. تمام بليت‌هاي طبقه پايين رو خريدند.

- من 2 بار رفتم بانك... همه اطلاعاتم را وارد كردم و تاييد را زدم. بعد از هر دو بار پيغام داد خطاي داخلي سيستم. كسي مي‌داند چه شده است؟

- دوستان عزيز يك وقت مزاحم عزيزان دل‌آواز نشويد. وقت و حوصله دوستان بيش از اينها ارزش دارد. همه جا پيام گذاشته‌اند با ما تماس نگيريد. واقعا كه عجيب است.

اين تنها گوشه‌اي از مشكلات و گلايه‌هاي كاربران حرفه‌اي اينترنت است. گلايه‌ها و اعتراضات مخاطبان موسيقي سنتي كه كاربر اينترنت نيستند، مثلا علاقه‌مندان مسن، كساني كه دسترسي به اينترنت يا رايانه ندارند يا ساكنان شهر‌هاي كوچك همچنان بر جاي خود باقي است.

آزاده شهميرنوري
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن