تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819916726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نوآوري در توليد نرم‌افزارهاي قرآني/ 38نگاهي به برنامه‌هاي قرآني مؤسسات نرم‌افزاري در سال نوآوري و شكوفايي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نوآوري در توليد نرم‌افزارهاي قرآني/ 38نگاهي به برنامه‌هاي قرآني مؤسسات نرم‌افزاري در سال نوآوري و شكوفايي
گروه وبلاگ و IT: با نگاهي دقيق به برنامه‌هاي قرآني مؤسسات نرم‌افزاري در سال نوآوري و شكوفايي مي‌توان به نقاط ضعف و قوت اين محصولات دست يافت و بتوان از اين رهگذر ظرفيت‌هاي ناديده شده در اين حوزه را فعال كرد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به مناسبت آغاز سال 1387، امسال را سال «نوآوري و شكوفايي» ناميدند و تصريح كردند: امسال بايد فضاي نوآوري، كشور را فرابگيرد و همه مسئولان خود را موظف بدانند با بهره‌گيري از امكانات مادي و معنوي، كارهاي نو و ابتكاري و راه‌هاي ميان بر را در سايه مديريت صحيح، تدبير درست و حكمت در فعاليت كشور وارد كنند تا كام مردم از ثمره اين تلاش ها شيرين شود.

به همين دليل در اين گزارش به سراغ شركت‌هاي نرم‌افزاري چون؛ انتشارات بني هاشم، نشر الكترونيك ريحان، مؤسسه «همراه نرم‌افزار نوين»، مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي، ياسين رايانه، شركت نرم‌افزاري «پويا گستر مهر نور» و غيره رفته و از برنامه‌هاي اين شركت‌ها كه بر محور نوآوري در سال جديد انجام خواهدشد، پرسيديم.

«امين قائمي»، قائم‌مقام نشر الكترونيك ريحان و كارشناس نرم‌افزار كامپيوتر، هدف مجموعه فرهنگي مذهبي ريحان را ترويج دين به شيوه‌هاي نوين اعلام كرد.

وي در ادامه افزود: مؤسسه قصد دارد تا با استفاده از علم و زبان روز، مفاهيم قرآني و مذهبي را با استفاده از ابزارهاي چندرسانه‌اي به‌ويژه انيميشن و با مخاطب قرار دادن كودكان كه آينده‌سازان كشور هستند، ارائه دهد و امسال هم با توجه به نام‌گذاري آن سعي و تلاش دو چندان در اين عرصه خواهيم‌داشت.

قائمي همچنين مثال زد: مؤسسه سال گذشته در مناسبت نيمه شعبان با همكاري دفتر يكي از مراجع توانستيم نرم‌افزاري را با عنوان گل نرگس(ويژه نيمه شعبان) در مسابقه «گلستان ظهور» در بيش از 4 استان كشور برگزار كنيم و جالب اينكه پس از گذشت بيش از 7 ماه از زمان اتمام مسابقه همچنان نامه‌هاي شركت‌كنندگان در مسابقه به محل دفتر شركت مي‌رسد.

وي متذكر شد: ديگر فعاليت قابل توجه در اين مؤسسه تهيه مجموعه «بوستان غدير» بود كه به مناسبت عيد غدير با همكاري يك مركز مذهبي در شهر اصفهان در سال گذشته تهيه شد و به همت دوستان اصفهاني در سطح بسيار گسترده‌اي در مدارس كشور پخش شد.

قائم مقام نشر الكترونيك ريحان(مؤسسه فرهنگي هنري ريحان) در توضيح برنامه‌هاي سال جديد مؤسسه عنوان كرد: برنامه توليد امسال مؤسسه از چند ماه پيش به‌طور كامل تدوين شده و از نكات اصلي آن مي‌توان به برنامه توليد محتواهاي مذهبي ايراني و توليد نرم‌افزار هايي درباره شخصيت‌هايي كه كمتر به آنها پرداخته شده، اشاره كرد.

همچنين قائم‌مقام مؤسسه فرهنگي هنري ريحان بروز كردن و افزودن امكانات به نرم‌افزارهاي قبلي را در اولويت‌هاي بالاي برنامه توليد امسال اعلام كرد.

«رامين سرونديان»، مدير بازاريابي و فروش مؤسسه «همراه نرم‌افزار نوين»، متذكر شد: يكي از توليدات مؤسسه «همراه نرم‌افزار نوين»، نرم‌افزار «نور الطريق» بوده كه شامل قرائت، تفسير و ترجمه آيات قرآن است.

مدير بازاريابي و فروش مؤسسه «همراه نرم‌افزار نوين» درباره ديگر محصولات اين مؤسسه، يادآور شد: از ديگر توليدات اين مؤسسه مي‌توان به نرم‌افزار «مؤذن همراه» اشاره كرد كه در آن اذان همه شهرهاي كشور در دسترس كاربران قرار داده شده‌است.

وي خاطر نشان كرد: نرم‌افزار «مفاتيح الجنان» ويژه تلفن همراه از توليدات آتي اين مؤسسه است كه به زودي به بازار عرضه خواهدشد.

سرونديان در توضيح اهداف خود از توليد نر‌م‌افزارهاي قرآني اظهار كرد: هدف ما تنها توليد نرم‌افزارهاي قرآني براي رقابت با ديگر شركت‌هاي نرم‌افزاري نيست بلكه ما به دنبال راهي براي استفاده بهينه از تلفن همراه هستيم.

وي تصريح كرد: نرم‌افزارهاي قرآني كه معمولاً در بازار موجود است از دو كلمه در وسط صفحه مانيتور تشكيل شده در حاليكه اين كلمات كاربري صحيح را براي كاربران نداشته و واژه‌هاي بكار رفته به‌راحتي قابل درك نيست.

مدير بازاريابي و فروش مؤسسه «همراه نرم‌افزار نوين»، بيان كرد: در نرم‌افزارهايي كه ما توليد كرده‌ايم از كلام و واژه‌هايي استفاده شده كه عموم مردم به آنها اشراف دارند و در فضاي بسيار كمي در بانك گوشي‌هاي موبايل قرار مي‌گيرد.

«وحيد فخاريان»، مديرعامل شركت نرم‌افزاري «پويا گستر مهر نور»، در زمينه «نوآوري در توليد نرم‌افزارهاي قرآني» گفت: برنامه «شركت پويا گستر مهر» در سال نوآوري و شكوفايي اين است كه نرم‌افزارهاي قبلي را در قالب نسخه‌هاي جديد ارائه كرده و به گسترش و توسعه نرم‌افزارهاي قرآني خواهد پرداخت.

وي علت اين امر را اين‌گونه توضيح داد: چون نرم‌افزارهاي قبلي براي مخاطب آشناست، ما نرم‌فزارهاي جديدمان را با نام نرم‌افزارهاي قبل اما با محتواي جديد ارائه مي‌كنيم.

فخاريان اظهار كرد: گرچه محتواي برنامه‌هاي جديد با برنامه‌هاي قبل تفاوت دارد اما عنوانش يكي است و اين به مخاطب براي گزينش و انتخاب نرم‌افزارهاي شركت ما كمك بسياري مي‌كند.

«رضا خيرخواه»، مدير توليد شركت نرم‌افزاري «مؤسسه فرهنگي رايت»، گفت: برنامه مؤسسه فرهنگي رايت در سال نوآوري و شكوفايي گسترش و توسعه نرم‌افزارهاي قرآني خواهدبود.

خيرخواه ايجاد جذابيت‌هاي ديداري در نرم‌افزار قرآني را يكي از روش‌هاي بالا بردن جذابيت‌هاي بصري در توليد نرم‌افزار دانست و گفت: سعي اين مؤسسه براي ايجاد جذابيت‌هاي بصري در نرم‌افزار قرآني «سرزمين علامت‌ها» ايجاد فضايي با جذابيت‌هاي ديداري، از نظر فرم و رنگ و مواد آموزش از طريق خلق يك فضاي فانتزي، داستاني و درسي در قالب بازي و سرگرمي بوده‌است.

وي ادامه داد: استفاده از اين روش باعث شد حتي كودكاني كه سواد خواندن و نوشتن نداشته‌اند نيز از اين مجموعه استقبال كنند.

خيرخواه در پايان متذكر شد: اميدواريم در آينده نزديك بتوانيم نسخه دوم اين اثر را به علاقه‌مندان عرضه كنيم.

«سيد مصطفي احمدي»، مديرعامل مؤسسه صافات، در رابطه با راهكارهاي تبليغاتي مؤسسه صافات گفت: ما به‌دليل فعاليت در فضاي مجازي علاوه بر اقدامات مؤسسه در فضاي واقعي(به‌روزرساني منظم سايت و تعامل با مراجعه‌كنندگان سايت) همواره براي كاربران فضاي سايبر آشنا بوده‌ايم.

«جواد عزتي»، مدير عامل مؤسسه «ياسين صوت»، گفت: يك برنامه قرآني در دست توليد بوده كه اولين نرم‌افزار توليد شده در حوزه قرآني از لحاظ نوع خاص طراحي آن است.

وي ادامه داد: در اين برنامه جديد صوت قاري بزرگ، عبدالباسط، به همراه كل قرآن و يك سري امكانات جديدي كه شركت‌هاي ديگر نتوانسته‌اند طراحي كنند، طراحي شده‌است.

«حميد شاه‌آبادي»، مدير‌عامل بنياد فرهنگ و معارف اسلامي و مدير مؤسسه نرم‌افزاري دانش‌پژوهان، افزود: ما در دپارتمان كودك به دنبال ارائه محتواي قرآني در لفافه هستيم. به عنوان مثال اگر نرم‌افزاري با محوريت حيوانات باشد، تمامي اسامي حيواناتي كه در قرآن ذكر شده را در غالب نرم‌افزار ويژه كودك معرفي مي‌كنيم تا حداقل كودكان با اين اسامي قرآني آشنا باشند.

وي برنامه‌هاي امسال بنياد را در دپارتما‌ن‌هاي نرم‌افزاري كودك، تاريخ و بزرگسال دسته‌بندي كرده و مجموعه نرم‌افزارهاي «سليم همراه» و «نهج‌البلاغه همراه» را از محصولات امسال اعلام كرد.

اين فعال در عرصه توليد نرم‌افزارهاي قرآني در توضيح اين مطلب افزود: مجموعه كارهايي مانند نرم‌افزارهاي «سليم همراه»، «نهج‌البلاغه» يا خود نرم‌افزار «سليم» و به طور كلي نرم‌افزارهايي كه براي بزرگسالان طراحي شده‌اند به طور طبيعي بيش از اين كه موضوع جذابيت‌هاي بصري در اين توليدات مطرح باشد، موضوع قابليت‌ها، توانايي‌ها و دسترسي نرم‌افزاري مهم خواهدبود.

«حسن سالاري»، قائم مقام شركت نرم‌افزاري «مركز جهاني نشر فرهنگ و معارف اسلامي مُبلغ»، گفت: ضمن غني‌سازي و به‌روز‌سازي محتواي نرم‌افزارهاي قرآني و ديني، تمهيدات جديد و قابليت‌هاي نو در زمينه مسائل فني و جذابيت‌هاي گرافيكي، سياست «كاربردي كردن» نرم‌افزارها در دستور كار قرار گرفته‌است.

وي اظهار كرد: در اين راستا، توسعه گسترده‌ نرم‌افزارهاي قرآني و ديني از متن، صوت و فيلم به حيطه برنامه‌هاي تعاملي(Interactive) از جمله برنامه‌هاي اين مركز است كه به زودي نتايج آن در توليدات سال 87 مشاهده خواهدشد.

سالاري در زمينه توليدات جديد نرم‌افزارهاي قرآني و ديني در سال جديد بيان كرد: با پيش‌بيني‌هاي به عمل آمده انتظار مي‌رود اين مركز 7 عنوان نرم‌افزار قرآني و ديني به مخاطبان خود ارائه كند.

وي در پايان گفت: نرم‌افزار قرآني مديريت زمان؛ (كاري نو و كاربردي در سال نو آوري و شكوفايي)، نرم‌افزار قرآني ارمغان(2)؛ (ترجمه گويا و ترجمه كلمه به كلمه قرآن، فهرست موضوعي و غيره)، نرم‌افزار نسيم رحمت؛ (با محوريت پيامبر و ...)، نرم‌افزار سيماي خوشبختي؛ (با محوريت پيامبر و... )، نرم‌افزار امام علي(ع)؛ نرم‌افزار نهج‌البلاغه و نرم‌افزار ازدواج(كاري نو و بديع) از عناوين توليدات جديد نرم‌افزاري مركز جهاني مبلغ است.

«سيدسجاد سيدزاده»، مديرعامل مؤسسه فرهنگي هنري سوره‌نما، گفت: از برنامه‌هاي امسال مؤسسه، توليد نرم‌افزار مريم 3 بود كه مي‌خواستيم آن را به‌روز كنيم كه در نسخه‌هاي ديگر اين نرم‌افزار نبوده‌است، ولي به خاطر هزينه بالاي نرم‌افزارهاي قرآني نمي‌توانيم اين كار را انجام دهيم.

مؤسسه فرهنگي هنري سوره‌نما يازده عنوان نرم‌افزار قرآني براي كودك با عناويني چون قصه‌هاي مامان بهار، قرآن و عترت، دنياي اتل و متل، تابستان 1 و 2 و 3 و ... توليد كرده‌‌است.

«وحيد خسروي»، مديرعامل شركت ارشديار رايانه درباره برنامه‌هاي امسال اين شركت نرم‌افزاري گفت: سال گذشته اولين نسخه لوح‌فشرده آزمون‌ساز كارشناسي ارشد رشته علوم قرآن و حديث را توليد كرديم و قصد داريم اين لوح فشرده را در سال جاري كامل‌تر كنيم.

وي يادآور شد: در لوح فشرده امسال قصد داريم خلاصه كامل درس‌هايي را كه در رشته علوم قرآن و حديث كارشناسي ارشد وجود دارد را به مطالب قبلي موجود در نرم‌افزار اضافه كنيم.

خسروي اظهار كرد: كارهاي مقدماتي لوح‌فشرده آزمون‌ساز كارشناسي ارشد رشته علوم قرآن و حديث انجام شده و تا يك ماه آينده تكميل شده و براي نمايشگاه قرآن آماده ارائه است.

خسروي با اشاره به فعاليت مؤسسه ارشديار رايانه يك كار تخصصي است، بيان كرد: محصولات شركت ما بيشتر توليد نرم‌افزارهاي كارشناسي ارشد است و قشر خاصي را پوشش مي‌دهد و مانند ديگر مؤسسه‌هاي نرم‌افزاري قرآني طيف وسيعي از مخاطبان را شامل نمي‌شود.

«اميرحسين مؤذن»، مديرعامل شركت نرم‌افزاري گلستان و مؤسسه فرهنگي ريحان، در توضيح اهداف اين شركت نرم‌افزاري گفت: در بحث نوآوري در نرم‌افزارهاي قرآني شركت ما معتقد به زنده‌كردن بحث‌هايي بوده كه در توليد نرم‌افزارهاي قرآني كه هم اكنون در بازار وجود دارد، فراموش شده‌است.

«رضا ندايي»، مديرعامل شركت رايان شرق پارسيان، يكي از دغدغه‌هاي اصلي اين شركت را توليد نرم‌افزار براي كودكان دانست و گفت: ما بيشتر تلاش مي‌كنيم كه براي كودكان نرم‌افزارهاي مفيد قرآني توليد كنيم.

وي عنوان كرد: براي مثال ما يك نرم‌افزار توليد كرده‌ايم به نام «ماه آسماني» كه دو دوره در نمايشگاه قرآن عرضه شده و اين نرم‌افزار هم حالت تفريحي داشته و هم به كودكان كمك مي‌كند تا قرآن را حفظ كرده و با احاديث و ائمه(ع)، آشنا شوند.

ندايي توضيح داد: براي بزرگسالان نيز بيشتر افراد و شخصيت‌هاي بزرگ ديني و تاريخي را معرفي مي‌كنيم براي مثال نرم‌افزار «روح الله» زندگينامه، سخنراني‌ها، كتب، توضيح المسائل، فيلم‌ها و عكس‌ها و وصيت‌نامه امام خميني كه توسط آيت‌الله خامنه‌اي خوانده شده را در دسترس كاربران قرار مي‌دهد.

ندايي در توضيح نحوه عملكرد شركت رايان شرق پارسيان، اظهار كرد: ما در كارهاي قرآني سعي مي‌كنيم رقابتي كار نكنيم بلكه به دنبال شناساندن شخصيت‌ها و افراد بزرگ دينمان هستيم و نمي‌خواهيم كه با ديگر شركت‌هاي نرم‌افزاري موازي‌كاري كنيم.

مهندس «محمدرضا فرخ»، مديرعامل مؤسسه اطلاع‌رساني تبيان، برنامه‌هاي سال جديد در مؤسسه تبيان در زمينه توليدات جديد نرم‌افزارهاي قرآني و ديني اين‌طور معرفي كرد: در حوزه مخاطب كودك بيشتر به قالب بازي‌ها و توسعه محصول «نگين هستي» خواهيم پرداخت. در حوزه نوجوانان به فرهنگ‌نامه‌ها و در حوزه بزرگسالان به ارائه سرويس‌هاي قرآني درحوزه پژوهشي و تعامل در توليد و پردازش محتوا متمركز خواهيم شد.

«محمدرضا بادكوبه»، مديرعامل مؤسسه فرهنگي هنري روزگار طرفه، گفت: مؤسسه ما در سال جاري براي اولين بار ترجمه قرآن فارسي را به صورت صوتي توليد مي‌‌كند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: همان‌طور كه رئيس مجلس گفت: «متن فارسي قرآن بايد حتماً در كنار متن عربي‌اش آورده شود.» در همين راستا ما سعي داريم اين لوح فشرده صوتي را توليد كنيم.

بادكوبه اظهار كرد: در اين لوح فشرده صوتي ابتدا آيات قرآن به عربي شنيده شده و سپس ترجمه فارسي آيات خوانده مي‌شود و اين ترجمه‌ها با صداي دوبلرهاي حرفه‌اي صدا و سيما، انجام شده كه براي نمايشگاه قرآن آماده خواهدشد.

«سيدمحمد مجد»، معاون فني مؤسسه فرهنگي ياسين رايانه، بيان كرد: مؤسسه فرهنگي ياسين نرم‌افزار جديدي به اسم «سال نما» كه بيشتر خصوصيات يك تقويم و سر رسيد را داراست، در دست توليد دارد.

وي درباره اين نرم‌افزار، توضيح داد: يك قسمت اين نرم‌افزار به نام«قرائت روزانه كه كارش به صورتي است كه در مقدار زماني كه كاربر مي‌خواهد مثلاً 20 روز يا يك سال، و ميزان مشخصي از قرآن را كه كاربر تعيين مي‌كند، به‌طور مثال يك صفحه يا يك جزء، براي او مديريت مي‌كند تا برايش بخواند.

معاون فني مؤسسه فرهنگي ياسين ادامه داد: اين مركز با همكاري شواري عالي اطلاع‌رساني قصد توليد نرم‌افزار ديگري هم به نام «نسيم» كه روخواني قرآن كريم است، را دارد.

وي گفت: بيشتر نوآوري اين نرم‌افزار در بخش شيوه آموزش روخواني است كه با كمك اساتيد آموزش و پرورش(مؤلفان كتاب‌هاي قرآن) اين كار در حال انجام است.

مجد خاطرنشان كرد: ايده‌هاي قرآني زيادي وجود دارد، اما متأسفانه زمينه آن فراهم نيست و مهم‌ترين مانع موجود، مانع مالي است و اگر مشكل مالي وجود نداشته‌باشد خيلي بهتر مي‌توان ايده‌ها را پياده كرد.

«رضا آسياباني»، جانشين مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي(مؤسسه نور)، متذكر شد: نسخه جديدي از نرم­افزار «جامع التفاسير نور» كه تجزيه و تركيب قرآن و بلاغت در قرآن را نيز شامل مي‌شود در دست تهيه داريم.

وي همچنين اظهار كرد: همچنين يك برنامه جامع علوم قرآني به نام «مشكوة الانوار» در دست تهيه داريم كه در سال 88 عرضه خواهدشد.

«حسين مقداد»، مدير عامل شركت افق رايانه آسيا، با اشاره به اينكه در سال جديد هيچ برنامه‌اي براي توليد نرم‌افزارهاي قرآني ندارند، گفت: بعد از عقد قرارداد با وزارت بهداشت در اجراي طرح ملي، بيشتر كار اين شركت در سال نوآوري و شكوفايي به توليد نرم‌افزارهاي آموزشي و پزشكي اختصاص دارد.

«عباس حسيني فرزين»، كارشناس نشر الكترونيك و مديرعامل انتشارات نرم‌افزاري مبنا، گفت: يكي از نرم‌افزارهاي توليد شده در شركت ما «مترجم فارسي» است كه در نظر داريم اين برنامه را در حوزه ترجمه متون مذهبي و قرآني تقويت كنيم.

وي درباره محتواي نرم‌افزار «مترجم فارسي»، افزود: محتواي اين نرم‌افزار پردازش زبان طبيعي است يعني مترجمي بوده كه لغات به زبان‌هاي ديگر را گرفته و به فارسي برمي‌گرداند.

فرزين با بيان اينكه كار اصلي شركت ما پردازش به زبان‌هاي طبيعي، از ديگر زبان‌ها به زبان‌هاي فارسي است، خاطر نشان كرد: اين نرم‌افزار سال قبل در نمايشگاه قرآن، متن‌هاي فلسفه و عرفان اسلامي را كه به زبان انگليسي بود به فارسي ترجمه كرده و در دسترس كاربران قرار مي‌داد.

«سيدمحمد بني هاشمي»، مدير انتشارات بني هاشم، درباره برنامه آينده انتشارت بني ‌هاشم گفت: برنامه آينده مؤسسه بني ‌هاشم اين است كه يك قلم بتواند روي كتاب قرار گيرد و اين قلم بتواند كلمه، آيه و ترجمه آيه را با صوت‌هاي مختلف، با ترجمه‌هاي مختلف و به زبان‌هاي مختلف بخواند.

وي تصريح كرد: انتشارات بني‌هاشم براي توليد نرم‌افزارهاي خود و از جمله نرم‌افزار جديد خود، در حال بررسي نيازهاي فرهنگي قرآني روز جامعه است؛ مخاطب‌سنجي مي‌كند، محصولات خود را به‌روز توليد مي‌كند و با ارائه نرم‌افزارهاي خود به زبان‌هاي زنده دنيا بر جذابيت آن مي‌افزايد.
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 639]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن