تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816309724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - سولانا احتمالا يك‌شنبه به تهران مي‌آيد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سياست - سولانا احتمالا يك‌شنبه به تهران مي‌آيد


سياست - سولانا احتمالا يك‌شنبه به تهران مي‌آيد

يك روز پس از انتشار خبر دستور مستقيم محمود احمدي‌نژاد به بانك‌هاي ايراني براي بيرون كشيدن سرمايه‌هاي خود از كشورهاي اتحاديه اروپا، خبرگزاري‌ها از توافق آمريكا و اروپا براي بلوكه دارايي بانك‌هاي ايراني در اين اتحاديه خبر دادند. اين در حالي است كه به گفته ديپلمات‌ها، اين توافق هفته گذشته به‌دست آمده و تنها در جريان اجلاس ساليانه آمريكا - اروپا كه از شب گذشته در اسلووني آغاز به كار كرده به طور رسمي مطرح شده است. خبرگزاري رويترز به نقل از متن بيانيه منتشر‌شده مي‌نويسد: اتحاديه اروپا و ايالات متحده به ايران هشدار مي‌دهند در صورتي كه با درخواست‌هاي بين‌المللي در جهت متوقف ساختن فعاليت‌هاي حساس هسته‌اي موافقت نكند، در جهت تحريم‌هايي فراتر از آنچه كه در شوراي امنيت سازمان ملل به تصويب رسيده است، حركت خواهند كرد. به گزارش رويترز، واشنگتن مدت‌هاست كه از 27 كشور عضو اتحاديه اروپا مي‌خواهد به طور جدي عليه فعاليت‌ بانك‌هاي ايراني در اين اتحاديه اقدام كنند و بسياري از تحليلگران هدف از سفر جاري رئيس‌جمهور آمريكا به اروپا كه آخرين تور اروپايي او در دوران رياست‌جمهوري‌اش به شمار مي‌آيد را ترغيب متحدان به حمايت از اين رويكرد عنوان كرده بودند.

هرچند برخي كارشناسان با اشاره به منافع اروپا در ايران به‌ويژه در بخش انرژي، احتمال پشتيباني آنها از سياست‌هاي سختگيرانه كاخ سفيد را كم‌رنگ توصيف كرده بودند، اما در متن بيانيه صادر‌شده آمده است، اروپا و آمريكا براي اعمال تحريم‌هاي شوراي امنيت و اقداماتي مضاعف بر آن آمادگي دارند. همچنين متحدان به همكاري با يكديگر ادامه خواهند داد تا اطمينان يابند بانك‌هاي ايراني نمي‌توانند از سيستم بانكداري بين‌المللي سوء‌استفاده كنند.
گزارش‌ها حاكي از آن است كه تحريم‌هاي جديد اتحاديه اروپا بانك ملي ايران كه بزرگ‌ترين بانك ايراني به شمار مي‌آيد را هدف قرار خواهد داد و در صورتي كه جمهوري‌ اسلامي به بسته مشوق‌هاي تقويت‌شده 1+5 كه به‌زودي به تهران مي‌رسد پاسخ ندهد، اين تحريم‌ها اجرا خواهند شد.
تصميم از نوع اروپايي
با وجود آنكه بسياري از تحليلگران رويكرد تازه اتحاديه اروپا را ناشي از تلاش مداوم بوش و همفكرانش براي صف‌آرايي بين‌المللي عليه ايران مي‌دانند، اما برخي مقام‌هاي اروپايي اصرار دارند كه اتحاديه اروپا در اين زمينه كاملا مستقل عمل كرده است. روزنامه گاردين به نقل از يك مقام اروپايي مي‌نويسد: اتحاديه اروپا در گذشته نيز براي اعمال فشار بر ايران فراتر از چارچوب قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عمل كرده است و بار ديگر به طور مستقل تصميم دارد اين روند را تكرار كند.
وي ادامه داد: اين موضوع ربطي به سفر بوش ندارد و يك تصميم اروپايي است. اين در حالي است كه جمعي از مقام‌هاي اروپايي در جريان نشست هفته گذشته خود در بروكسل از موافقت ايتاليا با تحريم بانك ملي‌ ايران خبر دادند. ايتاليا پس از چندين ماه پافشاري سرانجام رضايت داد كه نام بانك ملي ايران نيز به فهرست سياه اتحاديه اروپا افزوده شود. با اين حال رويترز به نقل از نماينده آمريكا در اتحاديه اروپا مي‌نويسد: آمريكا از اروپا مي‌خواهد هر چه سريع‌تر تحريم‌ها را اجرا كند. بويدن گري گفت: ما مي‌خواهيم اطمينان يابيم كه آنها تا جاي ممكن سريع حركت مي‌كنند.
خبرگزاري فرانسه نيز به نقل از نماينده ويژه آمريكا در اتحاديه اروپا گزارش داد: بوش اميدوار است اتحاديه اروپا اقدام‌هاي بيشتري عليه نقل و انتقال پول از طريق بانك‌هاي ايراني انجام دهد. به گفته وي، بخشي از فعاليت‌هاي بانك‌هاي ايراني قابل تحديد است و مي‌توان همگام با تحريم‌هاي شوراي امنيت اين محدوديت‌ها را ايجاد كرد. با اين حال خبرگزاري فرانسه خاطرنشان كرد با وجود افزايش نگراني‌ها در خصوص احتمال استفاده از گزينه نظامي عليه ايران، در اين بيانيه راه براي يافتن راهكار مذاكره و رضايت متقابل باز گذاشته شده است.
استراتژي دوسويه
در بخشي از متن بيانيه اتحاديه اروپا و آمريكا آمده است طرفين همچنان از استراتژي دوسويه در قبال ايران كه از ديدگاه‌ ارائه بسته مشوق‌ها به ايران و يافتن راهكار مذاكره‌اي بر مبناي رضايت دو‌جانبه ضمن تلاش براي اعمال فشار پيروي مي‌كند، پشتيباني مي‌كنند. اين همان استراتژي‌اي است كه خاوير سولانا، رئيس كميسيون سياست خارجي اتحاديه اروپا را به جانبداري از آن، روانه تهران خواهد كرد. اعضاي دائم شوراي امنيت (آمريكا، انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان) ماه گذشته بسته جديد مشوق‌هاي سياسي و اقتصادي كه مشابه آن را در سال 2006 به تهران ارائه كرده بودند، آماده كردند. اين بسته كه بر پايه همان بسته قديمي طراحي شده و تنها بخش‌هايي از آن تقويت شده است در صورت توقف فعاليت‌هاي غني‌سازي در ايران طيفي از همكاري‌هاي اقتصادي (به‌ويژه در زمينه انرژي) سياسي و امنيتي را به تهران ارائه مي‌كند. اكنون در حالي كه اتحاديه اروپا اعلام كرده است به منظور افزايش فشار بر فعاليت‌هاي هسته‌اي حساس ايران فراتر از سومين قطعنامه شوراي امنيت عليه جمهوري اسلامي عمل مي‌كند، سولانا اميدوار است پس از ارائه بسته مشوق‌هاي تقويت‌شده به ايران پاسخي قانع‌كننده بشنوند. رئيس كميسيون سياست خارجي اتحاديه اروپا كه هم‌اكنون در اسلووني حضور دارد به خبرنگاران گفت: يك‌شنبه آينده به تهران مي‌روم و ملاقات‌هاي متعددي با مقام‌هاي ايراني خواهم داشت. با اين حال وي به جزئيات بسته‌اي كه با خود به همراه مي‌برد اشاره نكرد و در مقابل اين نكته را يادآور شد كه تهران بايد به منظور اثبات ماهيت صلح‌آميز فعاليت‌هاي هسته‌اي خود تضمين‌هاي عيني ارائه دهد. سولانا مدعي شد به طور كلي غرب و به طور خاص ايالات متحده نسبت به ماهيت فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي دچار ترديد هستند.
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن