تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مى‏گردد و چون به آن رسيد، آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814758458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگرش زنان نسبت به مشاركت سياسي مثبت‌تر از مردان است


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: نگرش زنان نسبت به مشاركت سياسي مثبت‌تر از مردان است
نتايج يك پژوهش كه در دانشگاه شيراز انجام شده، نشان مي دهد نگرش زنان نسبت به مشاركت سياسي، مثبت‌تر از مردان است.


به گزارش سرويس دانشگاه و تشكل برنا، بدون شك زنان همواره در همه عرصه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و غيره نقش موثر و مفيدي ايفا كرده اند. اما نوع نگرش زنان به موضوعات در همه ابعاد مورد سنجش و بررسي از سوي بسياري از محققين واقع شده است.
به طوري كه حتي برخي، زنان را داراي قدرت تحليل بالا در مسايل سياسي و اجتماعي و يا داراي توان ريسك خوب در تصميم گيري هاي اقتصادي نسبت به مردان به شمار مي آورند كه اين برتري نسبت به متغيرهاي سن، شرايط محيطي و اجتماعي و غيره با درجه تغيير مواجه است.
به گزارش برنا، يوسف باور در پايان نامه كارشناسي‌ارشد جامعه‌شناسي خود با عنوان "بررسي تاثير وضعيت اقتصادي - اجتماعي دانشجويان دانشگاه شيراز بر نگرش آنان نسبت به مشاركت سياسي زنان" تصريح كرده است: متغيرهاي جنس، ميزان تحصيلات پدر و مادر، منزلت شغل پدر، محل سكونت والدين، محل سكونت فرد قبل از ديپلم و پايگاه اقتصادي - اجتماعي خانواده رابطه معني‌داري با نگرش نسبت به مشاركت سياسي زنان دارند.

اين پژوهش كه به روش پيمايشي براي سنجش نگرش از يك نمونه 575 نفري از دانشجويان صورت گرفته است، نشان مي دهد متغير جنس بالاترين همبستگي را با مشاركت سياسي داشته و در نتيجه نگرش زنان نسبت به مشاركت سياسي، مثبت‌تر از مردان بوده است.

به گزارش سرويس دانشگاه و تشكل برنا، همچنين بين متغيرهاي تحصيلات پدر و مادر، منزلت شغل پدر و پايگاه اقتصادي - اجتماعي خانواده با نگرش دانشجويان رابطه معني‌دار مثبتي وجود داشته است و همين طور بين وضعيت اقتصادي - اجتماعي خانواده با نگرش دانشجويان رابطه معني‌دار مثبتي وجود داشته است.

اين پژوهش نشان مي دهد كه وضعيت اقتصادي - اجتماعي خانواده در جامعه‌پذيري فرزندان و شكل‌گيري نگرش آنان نسبت به مشاركت سياسي ،بيشترين تاثير را داشته است.

همچنين بر اساس متغيرهاي محل سكونت والدين و محل سكونت فرد قبل از ديپلم، نگرش دانشجوياني كه والدين‌شان و نيز خودشان قبل از ديپلم در مناطق شهري ساكن بوده‌اند در مقايسه با افرادي كه در مناطق روستايي ساكن بوده‌اند، مثبت‌تر بوده است.

به گزارش برنا، با توجه به متغيرهاي رشته تحصيلي و وضعيت تاهل، دانشجويان رشته علوم انساني و متاهل نگرش منفي‌تري نسبت به فعاليت زنان در سياست دارند.

به طور كلي از 14 متغير مستقل در اين تحقيق، پنج متغير شامل وضعيت اشتغال مادر، سن، وضعيت اشتغال فرد و ميزان درآمد پدر رابطه معني‌داري با نگرش نسبت به مشاركت سياسي زنان نداشته‌اند و در تجزيه و تحليل چند متغيره، متغيرهاي جنس، رشته تحصيلي و وضعيت تاهل رابطه معني‌داري نشان داده‌اند.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 326]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن