تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشمیان نگردد : 1 - اجتناب از عجله ، 2 - مشورت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813096116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجله تايم خبر داد: شوراي امنيت ملي عراق با پيش‌نويس اوليه معاهده امنيتي آمريكا مخالفت كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مجله تايم خبر داد: شوراي امنيت ملي عراق با پيش‌نويس اوليه معاهده امنيتي آمريكا مخالفت كرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران در جهان

نشريه تايم به نقل از مقامات عراقي اعلام كرد كه شوراي امنيت ملي عراق پيش‌نويس اوليه معاهده امنيتي آمريكا را رد كرده و گفته است كه مفاد آن به نيروهاي آمريكايي آزادي عمل بيش‌تري در دستيگري افراد مشكوك مي‌دهد كه اين امر براي مقامات عراقي قابل پذيرش نيست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجله تايم در ادامه گزارش خود با بيان اين كه نخست‌وزير عراق در ديدار با مقامات ايراني به تهران اطمينان داد كه عراق يك سكوي پرتاب براي حمله به ايران نخواهد بود و از تهران خواست از مخالفت شديد خود با توافق امنيتي عراق و آمريكا دست داد، آورده است: درحالي كه بغداد‌ در تلاش است روابط نزديك خود با تهران و واشنگتن را متعادل كند، اين توافقنامه امنيتي به عامل اختلاف نظر تبديل شده است. ايران شديدا با اين توافقنامه مخالف است و نگران اين است كه اين توافقنامه به حضور هميشگي پايگاه‌هاي آمريكايي در عراق منجر شود.

در ادامه گزارش نشريه تايم مي‌خوانيم: ايران به طور لفظي با اين توافقنامه مخالفت كرده است. اكبر هاشمي رفسنجاني، رييس جمهور پيشين ايران هفته گذشته تاكيد كرد كه مردم عراق و منطقه با اين توافقنامه كنار نخواهند آمد. اين امر باعث شد آمريكا ايران را به تلاش براي ايجاد اختلال در توافق عراق و آمريكا متهم كرده و دولت بغداد را تحت فشار قرار دهد. ظاهرا سفر نوري المالكي، نخست وزير عراق به ايران كه دومين سفر وي در سال ميلادي جاري بود با هدف متقاعد كردن تهران به قطع مخالفت‌هايش و كاهش انتقادات در داخل عراق انجام گرفت.

تايم در ادامه مي‌افزايد: اين توافقنامه امنيتي در داخل دولت المالكي نيز با مخالفت‌هايي رو به رو است. دو مقام عراقي آشنا با مذاكرات روز يك‌شنبه هشدار دادند كه احتمال اين كه اين دو كشور قبل از پايان رياست جمهوري جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا درباره اين توافقنامه به توافق دست يابند بسيار اندك است، مگر اين كه واشنگتن از برخي از درخواست‌هايش كه به عقيده مقامات عراقي آزادي بيش از حدي به نيروهاي آمريكايي براي فعاليت در عراق و دخالت در استقلال اين كشور مي‌دهد، عقب بكشد.

پارلمان عراق بايد اين توافقنامه را تاييد كند و به گفته اين دو مقام عراقي مخالفت در داخل اين نهاد قانونگذاري آن‌چنان گسترده است كه بدون ايجاد تغييراتي اساسي در موضع آمريكا به هيچ عنوان شانس موفقيت نخواهد داشت.

براساس بيانيه‌اي كه توسط دفتر المالكي در بغداد منتشر شد، وي به مقامات ايراني اطمينان خاطر داد كه كشورش هيچ گونه تهديدي براي ايران به حساب نمي‌آيد.

در اين بيانيه به نقل از المالكي آمده است: عراق امروزه برخلاف دوره رژيم پيشين يك تهديد به حساب نمي‌آيد، زيرا به كشوري با قانون اساسي تبديل شده است كه بر مبناي قوانين عمل مي‌كند. عراق در حال كار كردن بر بهبود روابطش با ساير كشورهاي بر مبناي درك و همكاري متقابل است.

به گفته اين دو مقام عراقي كه خواستند نامشان فاش نشود، شوراي امنيت ملي عراق يك پيش‌نويس اوليه را كه آمريكا ارايه كرده بود رد كرده و گفت كه مفاد آن به نيروهاي آمريكايي آزادي عمل بيش‌تري در دستيگري افراد مشكوك مي‌دهد كه اين امر براي مقامات عراقي قابل پذيرش نيست. مقامات آمريكايي از اظهار نظر درباره جزييات مذاكرات خودداري كردند.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن