واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران: اختيار در انسان ديندار كم نميشود انسان امانتدار خداوند بر روي زمين است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اديان
غلامرضا اعواني با بيان اين كه فهم منطق دين كار بسيار دشواري بوده و مبتني بر حكمت است، تصريح كرد: در جهانبيني دينيِ قرآني، كرامت انسان و آزادي و معرفت او الهي است و در هيچ ديني نميتوان خدا را منها كرد و كنار گذاشت. زيرا همه چيز در ارتباط با خدا معنا پيدا ميكند.
به گزارش خبرنگار سرويس گفتوگوي اديان و تمدنهاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين استاد فلسفه دانشگاه شهيد بهشتي عصر دوشنبه در سخناني با موضوع "كرامت انسان" در مركز پژوهش اديان جهان با اشاره به اين كه چيزي كه در دنيا جاي آن خالي است حكمت دين و بيان آن است، افزود: دين يك كليت است كه اجزاي آن همبستگي دارند و وحدتي را به وجود ميآورند و وحي نوعي كشف است كه در اسلام دو نوع وحي تشريعي و تكويني داريم.
وي يادآور شد: در اين كليت انسان، جهان و خدا با هم ارتباط دارند و در هيچ ديني نيست كه عالم و انسان داراي مبدا الهي نباشند؛ پس انسان را نيز بايد در اين كليت ببينيم.
اعواني همچنين با ارائه تعريفي از انسان در اديان و كتب آسماني اظهار كرد: در كتب آسماني انسان حامل روح الهي است به طوري كه خداوند در قرآن فرموده است كه من از روح خود در انسان دميدم؛ بنابراين هر صفتي كه ما داريم ناشي از همان روح الهي است كه در ما دميده شده است.
وي اضافه كرد: خداوند همه اسماء را به انسان آموخته و جامع اسماء يعني الله است و انسان مظهر اسم الله است. يعني انسان نسخه زميني و مظهر تام و تمام اسماء الهي است. و اين سبب شده كه ما به همه چيز علم داشته باشيم.
اين استاد دانشگاه همچنين با اشاره به صفت خليفه اللهي انسان نيز گفت: خداوند انسان را خليفه خود معرفي كرده است؛ يعني خداوند در زمين كار خود را از طريق انسان انجام ميدهد و انسان و وجود آن استخلافي است كه اصل آن نزد خداوند و نيابتا در نزد ما است. بنابراين خليفه هم نسبتي با خداوند و هم نسبتي با عالم دارد.
او حامل امانت الهي بودن را از ويژگيهاي ديگر انسان ارزيابي كرد و گفت: خداوند در قرآن فرموده است كه ما امانت آسمانها و زمين را به همه كس عرضه كرديم اما هيچ كس بار اين امانت را به دوش نكشيد كه تنها انسان آن را به دوش كشيد. بنابراين انسان امانتدار خداوند بر روي زمين است.
اعواني ولايت و دوستي با خداوند را از خصوصيات ديگر انسانها دانست و افزود: ولايت و انس با حضرت حق از خصوصيات ديگر انسانهاست و راه ولايت راه انس است و هيچ موجودي نميتواند به آن درجه قرب به خداوند برسد كه تنها براي انسان ممكن است. پس باطن هر ديني ولايت است و اگر از دين ولايت را برداريم چيزي باقي نميماند واين ولايت است كه انسان را به قرب الهي ميرساند.
وي همچنين يادآور شد: اراده و اختيار نيز يك صفت الهي در وجود انسان است اما اختيار مخصوص انسان است؛ زيرا انسان معرفت و قدرت تميز دارد و ظهور تمام صفات خداوند در انسان در اختيار آشكار ميشود. پس اگر اختيار را از انسان بگيريم تمامي آن صفات را مخدوش كردهايم. بنابراين اختيار انسان در قالب دين كمتر نميشود پس نبايد تصور كرد كه اختيار انسان در انسان ديندار كم ميشود.
اعواني خاطرنشان كرد: در ديد حكمت ديني و الهي، آزادي انسان و اختيار او كم نميشود بلكه انسان حكيم، آزادي و اختيارش به خاطر بالا بودن عقل و شعورش نيز بيشتر است. اما در دين بايد براساس اختيار حق را انتخاب كنيم.
رييس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران در ادامه با انتقاد از برخي اظهار نظرها و تفرقهافكنيها بين رُسُل اديان الهي آن را گناه بزرگي عنوان كرد و افزود: بايد همه رُسُل را تصديق كرد به طوري كه قرآن همه آن را مصدق يكديگر ميداند و در همه اديان عمل صالح و فضيلت توصيه شده و هيچ ديني به فسق توصيه نكرده زيرا دين بدون معرفت ارزشي ندارد.
وي با تاكيد بر اين كه كرامت انسان در قالب ديني بدون ارتباط با حق معني ندارد، خاطر نشان كرد: انسان در جهانبيني ديني براي خداست و با او تفسير ميشود به طوري كه خداوند در تورات به داوود (ع) ميفرمايد: "من عالم را براي تو آفريدم؛ اما تو را براي خودم آفريدم" اين نشان ميدهد كه انسان معني و حقيقت خود را از خداوند ميگيرد. بنابراين ما بايد عالم و آدم را در پرتوي وحي و هدايت الهي ببينيم كه هدايت انسان و عقل به آن سو يعني حكمت و عدالت است.
اعواني در پايان متذكر شد: اگر حكمت، معرفت وآگاهي در انسان به كمال برسد سبب عدالت ميشود و هرچه معرفت انسان بيشتر باشد عدالت او نيز بيشتر خواهد بود؛ پس عدالت نيز به معرفت حق و حكمت ديني بر ميگردد.
انتهاي پيام
سه شنبه 21 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]