تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806808713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خصوصي سازي مخابرات محقق مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خصوصي سازي مخابرات محقق مي شود
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): با نزديك شدن به زمان واگذاري سهام شركت مخابرات در بورس اوراق بهادار و شروع فعاليت اين شركت بزرگ ارتباطاتي توسط بخش خصوصي تكاپو در سازمان خصوصي سازي و شركت مخابرات براي انجام اين واگذاري سرعتي بيش از پيش گرفته است.


ازآنجايي كه واگذاري سهام اين شركت به بخش خصوصي با مشكلات زيادي مواجه بود، مسوولان مربوطه تاكنون تلاش هاي زيادي را براي اين واگذاري انجام داده و به گفته آنان تمام ايرادها براي عرضه سهام در روز هاي آينده ، مرتفع شده است.
گستردگي حوزه مخابرات و ساختار اين شركت و شركت هاي مخابرات استاني به ميزاني بود كه مسير خصوصي سازي شركت مخابرات ايران را با فراز و نشيب هاي زيادي مواجه كرده و زمان ورود اين شركت به بورس را به تاخير انداخت .
براساس برنامه زمان بندي اعلام شده از سوي سازمان خصوصي سازي ، قرار است سهام
شركت مخابرات نيز در راستاي اجرايي كردن اصل 44 قانون اساسي روز 22 خرداد ماه جاري در بورس اوراق بهادار عرضه شود.
خصوصي سازي فرآيندي است كه در سال هاي گذشته كشورهاي مختلف دنيا با به بن بست رسيدن در اقتصاد دولتي و كاهش كارآيي واحدها و شركت هاي دولتي آن به مرحله اجرا درآورده و تصدي امور را براي ارتقا سطح كارآيي مجموعه ها و واحد به بخش خصوصي واگذار كرده اند.
از آنجا كه فرآيند خصوصي سازي امري پيچيده است و نمي توان آن را به صورت متحدالشكل در تمام كشورها اجرايي كرد ، به همين دليل در دنيا راهكارهاي مختلفي براي واگذاري سهام شركت هاي دولتي در نظر گرفته شده است.
هرچند گوناگوني روش هاي واگذاري سبب شده تا رويكرد يكسان جهاني براي اجراي برنامه خصوصي سازي در دنيا وجود نداشته باشد و تلاش براي ايجاد يك رويكرد فراگير و جهاني در اين زمينه كاري بيهوده به نظر آيد، اما تجربه جهاني مي تواند راهكارها و رهنمودهاي مناسبي را درباره عوامل موفقيت خصوصي سازي ارايه كند.
خصوصي سازي در ايران نيز از سال ها پيش به علت دولتي بودن اقتصاد آغاز شد كه با ابلاغ اصل 44 قانون اساسي در سال هاي اخير روند آن نيز تسريع شده است، به نحوي كه در سال گذشته تعدادي از واحدهاي بزرگ دولتي به بخش خصوصي واگذار شد و برخي كارشناسان نيز ايرادهايي در مورد نحوه قيمت گذاري و واگذاري سهام آنها مطرح كردند.
بر اساس مفاد ابلاغيه اصل 44 قانون اساسي ، خصوصي سازي شركت هاي دولتي ايران بايد با سرعت بيشتري انجام شود تا سهم دولت در چرخه اقتصادي، صنعتي و اشتغالزايي در كشور كاهش يابد و مدلي جديد در اقتصاد و اشتغال كشور براساس مستندات مطروحه در سند چشم انداز 20 ساله كشور به وجود آيد.
خصوصي سازي علاوه بر آنكه باعث افزايش فعاليت شركت هاي خصوصي در قالب پيمانكاران و كنسرسيوم هاي اقتصادي و صنعتي قوي در بخش خصوصي خواهد شد، مي تواند چشم انداز ممتاز و ارزشمندي را نيز براي آينده ترسيم كند.
شركت مخابرات نيز از جمله شركت هايي است كه بايد بر اساس برنامه هاي از قبل تدوين شده به بخش خصوصي واگذار شود.
بي شك شركت مخابرات با ده ها شركت استاني و هزاران مركز مخابراتي در سراسر كشور كه وظيفه ارايه خدمات به ميليون ها مشترك تلفن ثابت و سيار را برعهده دارد، يكي از شركت هاي فعالي است كه مي تواند در تسريع حركت موتور خصوصي سازي در كشور موثر باشد.
شركت مخابرات يكي از حساس ترين مراكز كشور در امر خصوصي سازي است ،زيرا به عنوان يكي از شركت هاي بزرگ وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وظيفه اداره شاهراه ارتباطي كشور را در دنياي ديجيتالي امروزي برعهده دارد.
حساسيت اين شركت به ميزاني است كه از جايگاه مهمي براي دولت و بخش خصوصي و در نهايت مشتركان آن برخوردار است. بر همين اساس واگذاري اين شركت بايد با كارشناسي و دقت در امور واگذاري انجام شود تا از لحاظ مسايل امنيتي، اطلاعاتي، ‌ارزشي و كاركردي مشكلي حادث نشود.
برخي كارشناسان در خصوص واگذاري سهام شركت مخابرات معتقدند كه سهام اين شركت به دليل حساسيت آن بايد به نحوي باشد كه فعاليت هاي كليدي به عهده مخابرات باقي مانده و بقيه بخش ها به بخش خصوصي واگذار شود.
به گفته اين كارشناسان، مخابرات از جمله شركت هايي است كه بخش خصوصي تمايل زيادي براي سرمايه گذاري در آن دارد.
آنها معتقدند:‌ دولت با واگذاري بخشي از فعاليتهاي مرتبط با مخابرات ضمن كاهش هزينه هاي اضافي خود در مقابل كارآيي اين بخش را ارتقا خواهد داد.
اين كارشناسان مي گويند: ‌دولت بايد بخش هايي را كه توان ارتقا آنها را ندارد ، به بخش خصوصي واگذار كرده تا با بهره گيري از توانمندي هاي اين بخش كارآيي و بهره وري را افزايش دهد.
آنها مي گويند:‌ در صورتي كه 50 درصد از سهام شركت مخابرات به بخش خصوصي واگذار و شركت به صورت سهامي عام اداره شود، وضعيت متفاوت تر از قبل مي شود . بنابر اين مخابرات بايد مسووليت ها را به بخش خصوصي واگذار كند و از وارد شدن به جزييات شبكه هاي شركت هاي زيرپوشش خودداري كند.
يكي از استادان دانشگاه تربيت مدرس نيز درباره خصوصي سازي شركت مخابرات ايران مي گويد: واگذاري شركت مخابرات بر اساس اصل 44 قانون اساسي انجام مي شود و مي تواند گام مهم و بلندي در راستاي خصوصي سازي در كشور باشد.
"‌علي قنبري"‌ افزود: در صورتي خصوصي سازي اين شركت موفق خواهد بود كه سهام به بخش خصوصي واقعي واگذار شود ، نه آنكه شركت را به بانك ها و يا صندوق تامين اجتماعي واگذار كنند.
وي در ادامه بر ضرورت قيمت گذاري مناسب اين شركت نيز تاكيد كرد و اظهار داشت: قيمت گذاري بايد براساس قيمت مناسب اقتصادي و صورت هاي مالي شركت انجام شود.
اين استاد دانشگاه نحوه قيمت گذاري را در خصوصي سازي اين شركت مهم ارزيابي كرد و افزود: در صورتي كه اين سهام قيمت مناسبي داشته باشد، خريداران زيادي خواهد داشت.
قنبري تصريح كرد، ‌نبود بسترهاي لازم و شفاف نبودن اطلاعات از مشكلات خصوصي سازي در كشور است . به طوري كه اين امر سبب شده تا مشتريان اعتماد و اطمينان كمتري براي خريد سهام شركت هاي دولتي داشته باشند.
اين استاد دانشگاه اظهار داشت: براي بهبود روند خصوصي سازي در كشور بهتر است ، بستر
هاي مناسب براي واگذاري شركت هاي دولتي فراهم شود.
يك كارشناس بازار سرمايه نيز در اين خصوص گفت: با وجودي كه روش هاي قديمي براي عرضه سهام شركت ها روشي پر دردسر است ، اما سهام شركت ها در ايران هنوز با روش سنتي در بورس عرضه مي شود.
"حسين خزلي خرازي" ‌افزود: در اين روش 5/2 ( دو و نيم ) درصد از سهام شركت در روز اول عرضه مي شود كه معمولا با تقاضاي بالايي مواجه خواهد شد و قيمت آن نيز رشد زيادي خواهد كرد.
به گفته وي، ‌روش هاي جديدي براي واگذاري سهام شركت ها وجود دارد كه شركت بورس مطالعات زيادي را در مورد آنها انجام داده است.
وي با اشاره به برگزاري جلسات متعدد در سال گذشته براي واگذاري سهام شركت بورس به بخش خصوصي نيز گفت: براساس اين جلسات وكالت سهام شركت مخابرات در حال حاضر در اختيار سازمان خصوصي سازي قرار گرفته و اين امر سبب شده تا كارهاي عمراني اين شركت به تعويق انداخته شود و يا به بخش خصوصي سپرده شود.
خزلي خرازي اظهار داشت:‌ با واگذاري سهام اين شركت تحول عظيمي ايجاد خواهد شد و شركت هاي مخابراتي از اين پس در فضاي رقابتي مناسب و با ارايه اطلاعات شفاف به مشتريان و سهامداران خريد و فروش خواهند شد.
وي خاطرنشان كرد: شركت هاي دولتي در حال حاضر به دليل ساختار كنوني با فضاي بورس آشنا نيستند و استانداردهاي دقيق حسابرسي و حسابداري را رعايت نمي كنند.
خزلي خرازي با بيان آنكه شركت مخابرات از بزرگترين شركت هاي موجود كشور است، ادامه داد: واگذاري آن در بورس مزيت زيادي براي بورس و رقابتي شدن بازار سرمايه خواهد داشت.
اين كارشناس گفت: مديران مخابرات بايد به دنبال توسعه سيستم هاي مخابراتي و ايجاد فضاي رقابتي باشند و برنامه هاي درازمدتي را كه داراي سود مناسبي هستند، برنامه ريزي كنند.
يكي از نمايندگان مجلس هفتم شوراي اسلامي نيز در اين خصوص مي گويد: به طور عام قوانيني براي انجام واگذاري ها تدوين شده كه سازمان خصوصي سازي براي واگذاري هر شركت طبق آن عمل مي كند.
"حميدرضا فولادگر" افزود: شركت مخابرات نيز مانند ساير شركت هاي قابل واگذاري بايد مقررات اين قوانين را بپذيرد تا شرايط حضور در بورس اوراق بهادار را داشته باشد.
وي سپس تصريح كرد: شركت مخابرات با ارايه ترازنامه، دارايي ها و مختصات ديگر به سازمان خصوصي سازي براي واگذاري به بخش خصوصي آماده شده است.
به گفته فولادگر، تمام شركت ها براي واگذاري به بخش خصوصي بايد اين روند را طي و مراحل قانوني را سپري كنند.
وي گفت: با توجه به اينكه شركت مخابرات داراي زير مجموعه ها و شركت هاي مادر تخصصي متعددي است ، كار واگذاري آن به مراتب سخت تر از ساير شركت ها خواهد بود.
فولادگر با اشاره به سودآور بودن شركت مخابرات، گفت: با توجه به اينكه اين شركت در سال هاي اخير همگام با فناوري هاي نوين و طرح هاي روز مخابراتي بوده و ميزان تقاضا نيز براي دريافت اين خدمات هر روز افزايش مي يابد، مي توان آينده روشن تري را براي اين شركت پيش بيني كرد.
وي تصريح كرد: شرايط كنوني به نحوي است كه با واگذاري اين شركت هم دولت و هم خريدار متنفع خواهند شد.
اقتصام ** 9141** 1557
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن