واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جلالالدين فارسي در گفتگو با فارس: مخالفان تشكيل حكومت اسلامي در زمان غيبت نادانند
خبرگزاري فارس: جلالالدين فارسي گفت: كساني كه معتقدند در زمان غيبت نبايد حكومت اسلامي تشكيل داد، بسيار نادانند، تا سازماندهي اجتماعيِ وحيانيِ نبوي صورت نگيرد، كسي نميتواند ادعا كند مسلمان تمام عيار است.
جلال الدين فارسي اسلام شناس و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس يكي از ابعاد عظمت شخصيتي امام راحل را به پيروزي رساندن انقلاب در مرحله براندازي رژيم استبدادي و دستنشانده پهلوي خواند و گفت: رهبري بلامنازع امام(ره) در هدايت جريان انقلاب اسلامي بر دوست و دشمن آشكار بوده و مورد تاييد همه است.
وي با اشاره به اين كه مردم ايران با حضور در صحنه انقلاب و پيروزي در 22 بهمن 57 به استقلال و آزادي دست يافتند، اظهار داشت: انقلاب اسلامي علاوه بر شكستن هيمنه طاغوت داخلي، اركان طاغوت خارجي و استعمار را هم به لرزه درآورد و اين همان استقلال و آزادي است كه با تحقق اين دو اصل، جمهوري اسلامي تحقق يافت.
فارسي افزود: معناي جمهوري اسلامي را همه مردم در روزها و سالهاي اوليه بعد از انقلاب ميفهميدند، زيرا جمهوري اسلامي با ادبيات آن روز ارائه شده بود؛ ادبيات جمهوري اسلامي را مردم ايران آفريدند و امام راحل هم به اين ادبيات مردمي احترام گذاشت و همان را محور حكومت انقلاب اسلامي قرار دارد.
اين صاحبنظر مسائل سياسي با بيان اين كه حكومت اسلامي عبارت از سازماندهي اجتماعي وحيانيِ نبوي است، حكومت اسلامي را حكومتي مطابق با آموزههاي وحي و فقه دانست و گفت: يك عالم ديني نبايد بگويد جمهوري اسلامي بلكه بايد بگويد حكومت وحيانيِ نبوي يعني همان حكومتي كه پيامبر خدا مامور ابلاغ و اجراي آن بود و علي (ع) بعد از چندين سال تلاش كرد باز اين نوع حكومت را برپا سازد، اما با شهادت ايشان زمام امور بدست منافقزادگان افتاد.
وي ادامه داد: ملت ايران تلاش كرد بعد از 1400 سال به رهبري امام خميني (ره) همان حكومت وحيانيِ نبوي را به وجود بياورد، اما امام ادعا نكرد كه خودشان برترين فقيهي هستند كه بر آموزههاي وحياني تسلط كامل دارند و ميتوانند به تنهايي يك قانون اساسي بنويسند و به مردم ارائه دهند؛ امامخميني(ره)، بدون هيچگونه تكروي و خودمحوري اعلام كردند ما حكومت اسلامي را بر اساس همين ساختارهاي سياسي و بوروكراسي كه در غرب وجود دارد و بر اساس قانون اساسي مصوب فقها و اسلام شناسان تشكيل ميدهيم.
فارسي با بيان اين كه امام(ره) تأكيد كردند كه قانون اساسي حتماً بايد توسط اسلامشناسان و فقيهان نوشته شود و هيچگاه نگفتند پزشكان، مهندسان، روشنفكرها و .. قانون اساسي را بنويسند، اظهار داشت: امام(ره) اصرار داشتند قانون اساسي طوري نوشته شود كه بتوان بر اساس آن يك حكومت اسلامي يعني حكومت وحياتي نبوي تشكيل داد. اگر تمام انديشهها و نظرات امام(ره) در قانون اساسي لحاظ ميشد نيمي از اشتباهات كنوني اين قانون برطرف ميشد، اما به دليل اينكه برخي آقايان و ابوالحسن بنيصدر كه پيشنويس قانون اساسي را تهيه كردند اسلامشناس نبودند، اشتباهاتي وارد قانون اساسي شد و قانون اساسي ايران آميخته با ديدگاههاي ليبراليستي و كمونيستي شد.
اين كارشناس مسائل سياسي افزود: از آنجا كه دكتر حسن حبيبي و بني صدر پيشنويس قانون اساسي را بر اساس قانون اساس مشروطه و حقوق فرانسه تنظيم كردند در كار فقها و حقوقداناني مثل شهيد آيت اختلال پيش آمد.
جلالالدين فارسي در ادامه گفتگو با خبرگزاري فارس، ضمن توصيه به مسئولان نظام براي قيام جهت تشكيل حكومت اسلامي، گفت: امام(ره) فرمودند اگر ما در تشكيل حكومت اسلامي موفق نشويم، اسلام شكست ميخورد، مكتب و مسلك شكست ميخورد.
وي ادامه داد: امام(ره) در تاريخ 3 تير 58 در يك سخنراني در جمع مردم اردكان فارس فرمود «پيروزي اصيل آن است كه ما بتوانيم مبدل شويم به يك موجود انساني الهي و اسلامي»، بعد ميفرمايد «اصل، محفوظ ماندن مكتب است نه بدست آوردن پيروزي ظاهر»، يا ميگويند «انقلابهايي كه در دنيا واقع ميشود دو جور است، يك انقلابي، انقلاب اسلامي و يك انقلاب غيراسلامي است لكن پيروزي اين نيست كه ما فقط طاغوت را از بين ببريم، بلكه پيروزي اصيل، آن است كه ما بتوانيم متبدل بشويم به يك موجود انساني الهي اسلامي كه همه كارهايمان، همه عقايدمان، و همه اخلاقمان اسلامي باشند و الان چشم همه متفكرين دنيا تقريبا دوخته شده است به ايران و توجه به اين است كه آيا اين ايرانيها كه الان به اين پيروزي رسيدهاند و مدعي هستند به اينكه اسلام بالاترين مكتب است و از همه مكتبهاي عالم منزهتر است، آيا اين نظام اسلامي در ايران چه اثري داشته است؟ الان جمهوري اسلامي در ايران چه اثري داشته است؟ همان رژيم سابق است منتهي مهرهها تفاوت كرده، فقط اسم تغيير كرده و افراد تغيير كردهاند لكن مسبب باقي است و مطالب باقي است يا خير، محتوا هم تغيير كرده است؟»؛ امام(ره) در ادامه سخنانشان ابراز خوف ميكند و ميفرمايد «من خوف اين را دارم كه ما در دنيا يك شكست بزرگ بخوريم و آن شكست مكتبمان باشد».
جلالالدين فارسي افزود: ما بايد براي تشكيل حكومت وحياني مورد نظر امام (ره)، در بسياري از برنامههايمان از جمله قانون اساسي تجديد نظر كنيم.
وي گفت: براي تشكيل حكومت اسلامي بايد دقت كنيم كه اگر پيامبر گرامي اسلام امروز حضور داشتند چگونه عمل ميكردند؟ آيا تقسيم قوا را انجام ميدادند؟ آيا با مجلس نمايندگان موافقت ميكردند؟ يا اينكه دانشمندان هر رشته را مديران ادارات مربوط به آن رشته ميكردند؟
اين كانديداي اولين دوره انخابات رياست جمهوري در ادامه با اشاره به اينكه متخصصان هر كاري بايد در رأس كارهاي اجرايي و مديريتي مرتبط با آن رشته باشند، تأكيد كرد: به عنوان مثال، كميته دفاعي مجلس نياز به حضور متخصصان امور دفاعي دارد نه افرادي كه با شرط خواندن و نوشتن وارد مجلس شده باشند و امام راحل هميشه نگران اين موضوع بود كه در نظام اسلامي از متخصصان و دانشمندان استفاده نشود.
جلالالدين فارسي با بيان اينكه بر اساس فرمايشات امام (ره)، اگر مكتب محفوظ باشد و ما شكست بخوريم اشكال ندارد، گفت: بسياري از انبياء در برابر دشمنان خدا شكست خوردند، اما مكتبشان محفوظ ماند و اين بود كه امام فرمود «اگر خداي ناخواسته پيروز بشويم و ظالمان و چپاولگران را بيرون كرديم لكن به جاي آنها يك دسته ظلمه ديگري با يك محدوديت خاصي و چپاولگريهاي ديگري با محدوديت خاصي به جاي آن نشست موجب ميشود كه مكتب ما در دنيا وانمود بشود كه مكتب درستي نبوده است و شكست در مكتب واقع ميشود كه جبران نميپذيرد».
اين اسلام شناس در ادامه اظهار داشت: امام(ره) فرمود «اگر ما قبل از 22 بهمن شكست ميخورديم از طاغوت، هيچ ابايي نداشتيم. حضرت امير(ع) هم از معاويه شكست خورد، اما ابايي نبود؛ خوب تا يك مطلب حقي را ميگفتيم اما نتوانستيم پيش ببريم و آنها غلبه كردند بر ما اما امروز مسئله آن نيست امروز يك وجهه ديگري در كار است و آن اين است كه مسلمين يعني ملت ما شكست داد، طاغوت را و راي دارد به جمهوري اسلامي و الان مملكت، مملكت اسلامي است، اگر امروز ما يك خطاهايي بكنيم كه دشمنان ما در خارج دامن به آن بزنند، در داخل دامن به آن بزنند، و منعكس كنند در داخل و خارج كه اسلام هم مثل ساير مكتبها گر چه پايينتر از آنهاست اين شكست، شكستي است كه جبران ناپذير است».
فارسي گفت: افرادي كه معتقدند در زمان غيبت نبايد حكومت اسلامي تشكيل داد، افراد بسيار ناداني هستند كه نبايد به حرفهايشان اعتنا كرد؛ اينها بايد بدانند تا زماني كه حكومت اسلامي تشكيل نشود و سازماندهي اجتماعيِ وحيانيِ نبوي صورت نگيرد، كسي نميتواند ادعا كند مسلمان تمام عيار است؛ چرا كه هر جامعهاي كه حكومت اسلامي نداشته باشد حتما حكومت طاغوتي دارد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه انديشههاي امام (ره) را از چه ناحيهاي در معرض خطر ميبيند، گفت: انديشههاي امام عملي و به كار بسته نشده است؛ يكي از انديشههاي امام تشكيل حكومت وحيانيِ نبوي بود، اما هنوز آن حكومت اسلامي مد نظر محقق نشده است.
انتهاي پيام/
سه شنبه 21 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 644]