تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816422075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/دشتهاي خشك براي عشاير نيز آغوش نگشودند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/دشتهاي خشك براي عشاير نيز آغوش نگشودند
همدان - خبرگزاري مهر: دشتهاي خشك و كم آب امسال نه تنها براي شهرنشينان و ساكنان منازل آب ندارند، بلكه براي عشاير كه همدم دائمي آنها هستند نيز آغوش نگشوده اند.

به گزارش خبرنگار مهر در همدان، عشاير زندگي پويايي دارند و بخش عمده اي از اين پويايي به پيوند عميق و ناگسستني آنها به طبيعت بازمي گردد چه آنها هر روحشان و هم قوتشان در ارتباط تنگاتنگ با طبيعت است.

هر چه دشتها سرسبزتر و پرعلوفه تر و باران بيشتر زندگي عشاير پررونق تر و دلهايشان شادتر، اما امسال دشتهاي خشك ايران با عشاير سر ناسازگاري گذاشته اند و خشكي آنها زندگي بسياري از عشاير را با مشكل روبرو كرده است.

خشكسالي گسترده در سراسر ايران و كاهش بارندگي در اقصي نقاط كشور تمام بخشها به خصوص كشاورزي و دامداري را تحت الشعاع خود قرار داده اما در اين ميان آنچه كه شايد توجه چنداني به آن نشده است زندگي عشايري و تبعات خشكسالي در اين زندگي است.

بارندگي استان همدان به گفته مسئولان هواشناسي نسبت به ‪سال گذشته 50 درصد كاهش داشته است و ميزان بارندگي در سال جاري نسبت به ميانگين بلند مدت 38 درصد كاهش داشته است.

جامعه عشاير همدان با جمعيتي معادل دو هزار و 300 نفر داراي 600 هزار راس دام هستند و نقش مهمي در توليدات دامي استان بر عهده دارند.

پويايي و زنده بودن جامعه عشايري استان همدان و تمام عشاير ايران همانطور كه اشاره شد متكي بر وجود دام است و همين دام است كه تاكنون عشاير را از يكجانشيني و اسكان بازداشته است.

عشاير با كوچ خود از نقطه‌اي به نقطه ديگر با چراي دام همواره علاوه بر تامين گوشت قرمز مصرفي اهالي استان همدان نقش بسزايي هم در صادرات دام به خارج از استان و كشور داشته‌اند.

مديركل دامپزشكي استان همدان با بيان اينكه عشاير از اقشار زحمتكش و كم توقع استان هستند، اظهار داشت: سال گذشته عشاير استان همدان با صادرات 707 ‪ هزار راس دام سنگين و 990 هزار راس دام سبك به خارج از استان همدان ارز آوري قابل توجهي براي استان داشته اند.

اما خشكسالي امسال موجب از بين رفتن چراگاه‌ها شده و عشاير به دليل ناتوان بودن از تامين علوفه براي دام خود دست به فروش زده‌اند و گفته مي شود بر اثر اين خشكسالي قيمت علوفه از ابتداي فروردين ماه سال جاري تاكنون چند برابر افزايش يافته و قيمت جو نيز افزايش داشته است.

علاوه بر آن كمبود علوفه و جو، بي‌آبي نيز عشاير را به شدت در مضيقه قرار داده است و بيشتر چشمه‌هاي موجود در منطقه براثر كاهش نزولات آسماني خشك شده و عشاير براي تامين آب شرب خود و آب مصرفي دامها با مشكل مواجه هستند كه اين مسائل موجب شده كه عشاير دام خود را با قيمت پايين تر از قيمت فعلي بازار به فروش برسانند كه اگر اين روند ادامه پيدا كند و عشاير نتوانند علوفه و آب مورد نياز خود را تامين كنند و ممكن است حتي دامهاي مولد خود را نيز به فروش برسانند.

نگراني از وضعيت خشكسالي به وجود آمده در بخش دام بيشتر است زيرا بيم آن مي رود، دامداران و عشاير به خاطر كمبود علوفه و آب دست به فروش دامهاي خود زير قيمت بازار بزنند و اگر كشتار و خروج دام از استان شدت پيدا كند و به دامهاي مولد برسد دامپروري استان همدان از بين خواهد رفت كه اين يك مشكل جدي براي استان همدان است.

آنچه مسلم است اينكه براي گذر از اين بحران تامين علوفه كاه و جو، ذخيره علوفه براي مدت هشت ماه و تامين آب آشاميدني براي عشاير و آب براي دام بايد در اولويت قرار گيرد.

تمديد نقدينگي و تمديد وام و خريد دام مازاد به صورت ضربتي نيز مي تواند جامعه عشايري را از فروش دامهاي مولد خود منصرف كند.

عشاير همدان سالانه شش هزار ‬تن گوشت قرمز،‪ شير و 700 ‬تن الياف دامي توليد دارند.

هم اكنون مراتع عشاير در مناطق ييلاقي و قشلاقي به دليل خشكسالي فاقد علوفه مورد نياز دام است به طوري كه بيشتر عشاير با تغذيه دستي دام خود را نگهداري مي‌كنند.

مدير امور عشايري استان همدان در اين زمينه به مهر گفت: پرداخت تسهيلات 12 ميليارد ريالي در زمينه هاي خريد دام، پروار بندي و طرحهاي اشتغالزا از توزيع رايگان 200 دستگاه آبشخور دام، توزيع رايگان 45 دستگاه حمام سيار بهداشتي، توزيع 600 تن علوفه، بيمه 153 هزار راس دام و واكسينه كردن يك ميليون و 500 راس دام از جمله اقدامات انجام شده است.

حسين شرفي اظهار داشت: توزيع 462 تن آرد، صدور دفترچه خدمات درماني براي 33 درصد از خانواده هاي عشايري، توزيع رايگان 129 دستگاه دار قالي، زير سازي چادر 35 مورد، توزيع تانك سيار 120 دستگاه و راهگشايي ايل راه به مسافت 180 كيلومتر از ديگر اقدامات بوده است.

وي ترميم و نگهداري راههاي عشايري، آبرساني سيار و تامين سوخت فسيلي و تجهيز عشاير به كپسولهاي آتش نشاني را از ديگر اقدامات عنوان كرد و گفت: تامين و توزيع علوفه نيز در دستور كار قرار گرفته است.

عشاير براي تغذيه دستي دام خود تاكنون متحمل هزينه‌هاي سنگين شده و بيش از اين توان خريد علوفه را ندارند، عشاير استان همدان پس از تحمل هزينه‌هاي زياد نگهداري دام در مناطق گرمسيري همزمان با كوچ به مناطق ييلاقي به دليل نداشتن شرايط نگهداري و نبود نقدينگي به ناچار، بخشي از دامهاي مولد و بره‌هاي كم وزن خود را زودتر از موعد روانه بازار فروش كرده‌اند كه عرضه انبوه دام به بازار افت قيمت دام را به دنبال داشته است و اگر راهكار مناسبي اتحاذ نشود دسترنج يكساله عشاير با نازلترين قيمت از بين خواهد رفت.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 355]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن