تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815173321




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از افزايش بي سابقه بودجه نظامي در جهان


واضح آرشیو وب فارسی:پیام نور: گزارشي از افزايش بي سابقه بودجه نظامي در جهان
در حالي كه بودجه هاي نظامي نسبت به گذشته افزايش چشمگيري يافته، هيچ كشوري در جهان به اندازه آمريكا بدنبال تجهيز تسليحاتي نيست، اين كشور در سال گذشته بيشترين بودجه نظامي جهان از جنگ جهاني دوم به اين سو را داشته است.


به گزارش سرويس بين الملل برنا، آمريكا در سالي كه گذشت با اختصاص 547 ميليارد دلار بودجه به بخش نظامي ركورد هزينه نظامي در جهان را شكست. گزارش سالانه مركز پژوهشهاي صلح در استكهلم حاكي است هزينه هاي جهاني در امور نظامي در سال گذشته باز هم با افزايش روبرو بوده است. اين امر كه بيش از همه در ميان سياستمداران آمريكايي به چشم مي خورد، موجب روي آوردن كشورهاي جهان به تجهيز تسليحاتي شده است.

جدول كشورهايي كه بيشتر از ديگران بدنبال تجهيز تسليحاتي هستند

كشور

هزينه ها به ميليارد دلار

سهم جهاني به درصد

آمريكا

547

45

انگليس

7/59

5

چين

3/58

5

فرانسه

6/53

4

ژاپن

6/43

4

آلمان

9/36

3

روسيه

4/35

3

عربستان سعودي

8/33

3

ايتاليا

1/33

3

هند

2/24

2

كره جنوبي

6/22

2

برزيل

3/15

1

كانادا

2/15

1

استراليا

1/15

1

اسپانيا

6/14

1

در اين گزارش آمده است: با توجه به تبليغات رسانه هاي غربي در مورد خطراتي مانند تروريسم، اين تفكر در ميان سران كشورها بوجود آمده كه داشتن سلاحهاي بيشتر براي دفاع از خود امري معقول است. اين اقدام حتي در بسياري از موارد با تبليغات و بزرگنمايي دولتها نيز همراه بوده است. بر اين اساس بيشترين رقابت تسليحاتي همانند دوران جنگ سرد ميان آمريكا و روسيه ديده مي شود.

در سال گذشته هزينه هاي نظامي صرف شده از سوي دولتهاي جهان بالغ بر هزارو 340 ميليارد دلار شده كه از اين ميزان 547 ميليارد دلار سهم ايالات متحده بوده است. اين كشور كه به تنهايي به اندازه تمام كشورهاي جهان بودجه نظامي دارد، در سال گذشته 4/3 درصد بيشتر از سال 2006 بودجه به بخش نظامي اختصاص داده است.

از سال 2001 و پس از حملات 11 سپتامبر در آمريكا بودجه نظامي اين كشور به بهانه مبارزه با تروريسم 59 درصد افزايش يافته و تمامي اين بودجه صرف جنگ در عراق و افغانستان شده است.

كشور انگليس در مقام دوم دارنده بودجه نظامي هنگفت، در سال 2007 ميلادي 7/59 ميليارد دلار در اين بخش هزينه كرده و كشورچين نيز با 3/58 ميليارد دلار بودجه نظامي جايگاه سومي را كه پيش از اين از آن فرانسه بود تصاحب كرده است.
گزارش مذكور مي افزايد روند روبه رشدي نيز براي افزايش بودجه نظامي در كشورهاي اروپاي شرقي بوجود آمده كه روسيه با داشتن 4/35 ميليارد دلار بيشترين ميزان اين بودجه اي را داراست. اين در حالي است كه گمان مي رود با توجه به فعاليتهاي نامحسوس روسيه در بخش نظامي، ارقام اعلام شده بسيار بيشتر از اين ميزان باشد.

آلمان نيز در جدول كشورهاي داراي بودجه هنگفت نظامي در مقام ششم جاي گرفته و 9/36 ميليارد دلار از هزينه هاي جهاني در بخش نظامي را پرداخته است. بر اين اساس از سال 2003 تا 2007 تجارت جهاني در بخش نظامي 7 درصد رشد داشته است. آمريكا بعنوان اولين كشور توليد كننده سلاح 31 درصد و آلمان نيز به عنوان سومين توليد كننده سلاح در جهان 10 درصد از درآمد جهاني ناشي از تجارت سلاح را كسب كرده اند.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پیام نور]
[مشاهده در: www.pnu.ac.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن