تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812756112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مردم انگليس از تنها ماندن نظاميان اين كشور درافغانستان نگرانند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مردم انگليس از تنها ماندن نظاميان اين كشور درافغانستان نگرانند
با رسيدن تعداد كشته‌شدگان انگليسي در افغانستان به مرز صد نفر بار ديگر بحث مشروعيت و عقلانيت حضور نيروهاي ارتش انگليس در افغانستان مورد بحث و انتقاد عمومي واقع شده است.

رسانه‌هاي انگليس در بخش‌هاي مختلف خبري امروز خود به طور مستمر با پخش خبر كشته شدن سه نظامي آن كشور در استان هلمند افغانستان، اين پرسش را مطرح كرده‌اند كه چگونه ماموريت اوليه پاسداري از صلح نظاميان انگليسي به يك جنگ خونين بي‌پايان و همه جانبه با جناح‌هاي مختلف در افغانستان تبديل شده است.

اغلب كارشناسان و برخي از مردم انگليس در اظهارنظرهاي مختلفي كه در روز دوشنبه منتشر شد، ضمن اداي احترام به نظاميان كشته شده خود، مرتبا اين سوال را مطرح مي‌كردند كه ما در افغانستان چه مي‌كنيم؟ تا كي بايد آنجا بمانيم؟
برخي از صاحب نظران هم در تحليل‌هاي خود تاكيد مي‌كردند كه دولت انگليس نبايد به تنهايي هزينه جنگ افغانستان را بپردازد و ضروري است كشورهاي ديگر اروپايي نيز در اين جنگ مشاركت كنند.

در عين حال مقامات دولتي انگليس از جمله در وزارت دفاع و ارتش امروز در اظهارنظرهاي مختلف خود همچنان اصرار داشتند كه انگليس بدرستي در جنگ افغانستان شركت كرده و به حضور خود در آن كشور تا ريشه كن كردن تروريسم ادامه خواهد داد.

در نوامبر سال ‪ ۲۰۰۱‬و آغاز عمليات نظامي آمريكا و متحدانش در افغانستان كمتر كسي در انگليس احتمال مي‌داد كه نيروهاي آن كشور با دادن بيش از صد كشته بيش از هفت سال در افغانستان باقي بمانند.

اين در حالي بود كه در ماه‌هاي پاياني سال ‪ ۲۰۰۱‬و با وجود مشاركت در عمليات سرنگوني دولت طالبان، هيچ يك از نظاميان انگليسي در عمليات افغانستان كشته نشدند و در سال ‪ ۲۰۰۲‬نيز تنها سه عضو ارتش انگليس در كابل به قتل رسيدند.

با اين همه در سال ‪ ۲۰۰۳‬نيز ارتش انگليس در افغانستان بدون تلفات ماند و در سال‌هاي ‪ ۲۰۰۴‬و ‪ ۲۰۰۵‬نيز هر يك تنها يك كشته برجاي گذارد.

از اوايل سال ‪ ۲۰۰۶‬و با كنار كشيدن تدريجي ديگر كشورهاي اروپايي از همراهي با آمريكا و انگليس در عمليات به اصطلاح پاسداري صلح در افغانستان و همزمان با قدرت‌گيري دوباره گروه طالبان تعداد كشته‌هاي انگليسي‌ها در آن كشور ناگهان به طرز باور نكردني افزايش يافت.

اگر در كل سال‌هاي ‪ ۲۰۰۲‬تا ‪ ۲۰۰۵‬تنها پنج نظامي انگليسي در عمليات افغانستان كشته شدند، اين تعداد تنها در ‪ ۹‬ماه بين ‪ ۲۷‬مارس تا ‪ ۲۷‬دسامير ‪ ۲۰۰۶‬ناگهان به ‪ ۳۹‬نفر (حدود هشت برابر كل چهار سال قبل آن) رسيد.

از بين كشته‌شدگان انگليسي در افغانستان، دو نفر در كابل، ‪ ۱۴‬نفر در قندهار و ‪ ۲۳‬نفر در هلمند كشته شدند.

ولايت هلمند مركز اصلي فعاليت نظاميان انگليس در افغانستان به خصوص در زمينه مبارزه با بقاياي طالبان و جلوگيري از كشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر است.

همزمان با تمركز كامل نيروهاي انگليسي در هلمند و كاهش تدريجي قواي اتحاديه اروپا و كم اعتنايي نيروهاي عضو ناتو به عمليات افغانستان، روند صعودي كشتار نظاميان انگليسي در سال ‪ ۲۰۰۷‬نيز همچنان ادامه يافت و در طول اين سال ‪ ۴۲‬نفر از آنان در افغانستان كشته شدند.

از اين تعداد فقط يك نفر در ولايت نيمروز و دو نفر در قندهار كشته شدند و بقيه همگي در هلمند به قتل رسيدند.

اين در حالي بود كه با تغيير دولت و روي كار آمدن گوردون براون رسما از سوي نخست وزير انگليس اعلام شد كه اولويت عمليات برون مرزي نظامي آن كشور افغانستان است و نيروهاي آن كشور به تدريج از عراق خارج شده و در افغانستان تقويت خواهند شد.

در همين مدت گروه‌هاي ضد جنگ خواستار ترك افغانستان توسط نيروهاي انگليسي شدند و شماري از فرماندهان نظامي نيز مكررا از كمبود نفرات و امكانات نيروهاي خود در افغانستان شكايت داشتند.

همزمان با اين مسايل تلاش‌ها و رايزني‌هاي دولت كارگري براون براي جلب نظر اعضاي ناتو و اتحاديه اروپا براي فرستادن نيرو يا افزايش نيروهاي خود در افغانستان چندان كارساز نبود و تنهايي اشغالگران انگليسي در جنوب افغانستان همچنان ادامه يافت.

نكته‌اي كه اغلب كارشناسان انگليسي بر آن تاكيد دارند اين است كه با وجود تبليغات فراوان براون در ابتداي نخست وزيري خود درباره ضرورت كمك هاي غيرنظامي و مشورتي به افغانستان ، هم اكنون نظاميان انگليسي عمدتا درگير نبردي خونين با افراد طالبان و ديگر گروه‌ها شده و مجالي براي عمليات پاسداري از صلح يا بازسازي دوران جنگ برايشان باقي نمانده است.

تعداد تلفات انگليسي‌ها در افغانستان در حالي به صد نفر رسيده است كه دو سال قبل جان ريد وزير دفاع پيشين انگليس در اواخر نخست وزيري توني بلر تاكيد كرده بود كه ارتش انگليس در افغانستان صرفا در امور بازسازي و مشورتي مشغول است و در پايان مدت ماموريت خود بدون شليك يك گلوله و دادن يك نفر كشته از افغانستان خارج خواهد شد.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن