تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816334727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير ارشاد: اهميت جلال در توجه به مردم و عقايد آنها بود


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

  محمدحسين صفار هرندي گفت: حضور هنرمندان ما در جمع‌هاي كوچك گاه باعث غفلت آنها از جوامع بزرگتر كه مردم باشد مي‌شود. كاري كه جلال انجام داد در گسستن از جوامع عادت شده مثل جامعه روشنفكري و حزبي و توجه به جامعه مردم و احترام گذاشتن به عقايد آنها بود.  نخستين دوره جايزه ادبي جلال آل احمد بدون برگزيده و با تقدير از 5 مؤلف به كار خود پايان داد. مراسم پاياني نخستين دوره جايزه ادبي جلال آل احمد عصر ديروز همزمان با تولد اين نويسنده در تالار وحدت برگزار شد و طي آن هيچ اثري برگزيده نشد اما 5 اثر مورد تقدير قرار گرفتند. در اين مراسم محمدحسين صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، طي سخناني گفت: اين جايزه بهانه‌اي بود براي اينكه سفره‌اي گشوده شود تا آل قلم با نگاهي به قافله‌سالار اين جريان كه آل‌احمد است بر سر اين خوان بنشينند و آنچنان كه خود او چنين كرد تعقل كنند. وي افزود: اين جايزه به واسطه اهميت موضوع جايگاه تصويبش، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، كه تصويب آن در تيرماه 84 و تصويب آئين‌نامه آن آبانماه 85 بوده است كه پس از آن اقدامات لازم براي اجرايي كردن جايزه توسط هيئت امنا انجام شد. وي با اشاره به فراهم نشدن شرايط لازم براي اجرايي كردن مقدمات جشنواره در سال گذشته اظهار كرد: جايزه جلال به اين معنا نيست كه فقط در باره آل‌احمد سخن بگوييم كه البته بايد در هر موسمي حتما به آن روح به ملكوت پيوسته اداي دين شود و از تحولات او الهام بگيريم. اما ما مامور به اين شديم كه با مقتدا قرار دادن اين چهره‌ها بداد خودمان برسيم. به گفته صفار هرندي، ادبيات داستاني ما نيازمند تكاپو و تحرك بيشتر از ناحيه اهل قلم است و ظهور چهره‌هاي شاخص و اثرگذار ادبيات داستاني و شاخه‌هاي ديگر آن، آنچناني كه جلال تجربه كرد مثل مستندنگاري و نقد ادبي در طول ساليان پس از انقلاب رشد داشته است، اما متناسب با اين ملت كه داراي پشتوانه قوي در ادب است بايد كارهاي شايسته‌تري صورت بگيرد. به گفته صفار هرندي، ما با يك موج عظيم استعدادهاي جوان در اين عرصه مواجه هستيم كه بايد شاهد پيشرفت آنها با توجه به زندگي پاك جلال آل احمد باشيم. وزير ارشاد بيان داشت: كاري كه جلال انجام داد در گسستن از جوامع عادت شده مثل جامعه روشنفكري و حزبي و توجه به جامعه مردم و احترام گذاشتن به عقايد آنها بود. وي تصريح كرد: حضور هنرمندان ما در جمع‌هاي كوچك گاه باعث غفلت آنها از جوامع بزرگتر كه مردم باشد مي‌شود. صفار هرندي خاطرنشان كرد: جلال از جريان روشنفكري كه رسم زمانه بود گسست و اكنون ما هم به چنين جسارتي نياز داريم. محمدعلي رمضاني فراهاني دبير جايزه به ارائه گزارشي از عملكرد نخستين دوره جايزه جلال آل احمد پرداخت و گفت: در نخستين دوره آثار چاپ اول منتشر شده در سال‌هاي 85 و 86 مورد داوري قرار گرفت و چون اساسنامه در سال 85 تصويب شده بود آثار اين امسال هم مورد بررسي قرار گرفت كه اميدواريم در سال‌هاي آينده انشاءالله جشنواره بصورت سالانه برگزار شود. به گفته وي، 3517 اثر در 3 حوزه ادبيات داستاني، نقد ادبي و تاريخ نگاري و مستندنگاري در سه مرحله و در گروه‌هاي ويژه بررسي شد كه هيئت علمي 9 نفره اين آثار را بررسي كردند. دبير جايزه جلال درباره روند داوري گفت: درمرحله اول 3441 عنوان حذف شد كه 76 اثر به مرحله دوم رسيد كه اين به معناي اين است كه ما به دنبال قله‌ها هستيم. در مرحله دوم هر اثر توسط دو داور ارزيابي شد و چنانچه اثري واجد امتياز 70 بود توسط داور سوم هم بررسي مي‌شد كه سرانجام در مرحله سوم آثار بالاتر از 80 را سه داور انتخاب مي‌كردند. رمضاني فراهاني ادامه داد: بر اين اساس آثار بالاي 90 امتياز بعنوان آثار برگزيده و آثار بين 80 تا 90 امتياز بعنوان آثار تقديري مشخص شدند كه اثر برگزيده نداشتيم ولي 5 اثر تقديري داشتيم. وي از 11 جلسه هيئت علمي و 11 جلسه مشترك داوري سخن گفت و افزود: علت اينكه برگزيده نداشتيم حكايت از اين دارد كه ما امتيازات بالايي در نظر گرفتيم و قدري سختگيرانه داوري كرديم چرا كه تلاش داريم قدري سطح ادبي و فرهنگي را ارتقاء دهيم. سخنراني غلامعلي حداد عادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي و همچنين رحيم پور ازغدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي از ديگر برنامه‌هاي اين مراسم بود.   * جلال آل‌احمد سرگذشت يك نسل است   رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي گفت: آل احمد شخصيت اثرگذار و مهم سه دهه از تاريخ معاصر است و سرگذشت او سرگذشت يك نسل است. غلامعلي حداد عادل در آيين پاياني نخستين دوره جايزه ادبي جلال آل احمد گفت: غرض از ناميدن اين جايزه به نام جلال پوششي است براي زنده نگهداشتن نام او، بنابراين وظيفه داريم به صرف نام او تكيه نكنيم. رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه آل احمد شخيصت اثرگذار و مهم سه دهه از تاريخ معاصر است، تصريح كرد: سرگذشت آل احمد سرگذشت يك فرد نيست، بلكه سرگذشت يك نسل است. شناخت او و دوران زندگيش قطعه‌اي پر طپش و پرتنش از تاريخ قرني است كه در آن زندگي مي‌كنيم. وي افزود: سال 1320 آل احمد 18 ساله است، دوران كودكي و نوجواني خود را در دوران خفقان رضاخاني سپري كرده است، او وقتي به عنوان يك جوان وارد فعاليت‌هاي اجتماعي مي‌شود كه ديكتاتوري رضاخان سر آمده و ايران دوره جديدي از آزادي، هرج و مرج و دخالت بيگانه را سپري مي‌كند. رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: استبداد و مظالم رضاخاني با آن حرص عجيب او به مال و زمين و آن همه مفاسدي كه آن دوره منحوس داشت، به شكل غده‌اي بعد از شهريور 1320 سر باز مي‌كند. اين بغض مي‌شكند و احزاب سياسي به وجود مي‌آيد. حداد عادل با بيان اينكه در اين ميان حزب توده با شعار عدالت‌‌خواهي و مساوات و كمك به رنجبران نسل جوان را جذب مي‌كند، گفت: در تمام دوران رضاخان ضديت با مذهب اساس بود و نسل جوانان آن دوره هم تصور بدي از مذهب داشت. حداد عادل بيان داشت كه تنها جلال نيست كه در گرداب ضديت نسبت به مذهب فرو مي‌رود، بلكه هزاران نفر مثل او در آن دوران از مذهب بريدند و جلال دهه 20 تا 30 يكي از هزاران جوان علاقمند به پيشرفت و اصلاح ايران بود كه در اين گرداب ربوده شد. رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، زندگي آل احمد را به سه دهه متمايز تقسيم كرد و گفت: دهه 20 تا 30 دهه فاصله گرفتن جلال از تصوير عرفي و جاري مذهب است و كشيده شدن به جانب افكار غير مذهبي و گاه ضد مذهب و ما در همين دوران رگه‌هايي از تفكر كسروي و گاهي تاثير صادق هدايت در افكارش مي بينيم. حداد عادل افزود: در دهه 30 تا 40 كودتاي 28 مرداد و قضاياي حزب توده جلال را در مسير ديگري قرار مي‌دهد و جلال در اين دوره است كه ديگر در مقابل مذهب و حتي ظواهر مذهب نمي‌ايستد، او متوجه مي‌شود كه مشكلي نيست و اين دوران دوران كشش جلال به سمت توده مردم است كه كم كم او را از عادت كليشه‌اي روشنفكري بيرون مي‌آورد. حداد عادل ادامه داد: از اواخر اين دهه است كه كم كم گرايش به مذهب در او قوت مي‌گيرد و غرب‌زدگي را تحت تاثير واقعه 15 خرداد و همين طور كتاب «در خدمت و خيانت روشنفكران» را مي‌نويسد. رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه آل احمد به شيخ فضل‌الله نوري اداي احترام مي‌كرد، گفت: امروز در جمهوري اسلامي تقدير و تجليل از شيخ فضل‌الله كار سختي نيست، اما در دهه 40 اگر كسي بيايد و در دوره‌اي كه فراماسونري تاريخ‌نويسي مي‌كرده، نسبت به شيخ‌فضل‌الله اداي احترام كند، ستودني است. وي جلال دهه 40 را متفاوت از جلال دهه 20 دانست و گفت: نسلي كه من به آن تعلق دارم با اين جلال دهه 40 آشنا است و من هر قدر بخواهم از شوق و اشتياق نسلم براي خواندن كتاب‌هاي او بگويم، نمي‌توانم. وي اظهار داشت: نثر زيباي او با شجاعت‌ها چقدر براي جوانان ما آموزنده نگهدار در مقابل لغزش‌ها بود و چقدر جلال جلالت داشت. حداد عادل استعداد شگرف، صداقت و شجاعت جلال را غيرقابل انكار دانست و گفت:‌ سرنوشت نسلي كه او به آن تعلق داشت، ناتمام ماند و او مثل پروانه‌اي بود كه مراحل دگرديسي را كامل طي نكرد. حداد عادل ادامه داد: اين است كه اكنون ما مذهبي‌ها حق او را به گونه‌اي كه بايسته است، ادا نمي‌كنيم و روشنفكران كليشه‌اي ديروز ماركسيست و امروز ليبرال هم هيچ از او خوششان نمي‌آيد، چون جلال به مذهب و انقلاب و امام اين انقلاب نظر خوش داشت و اين در حق جلال جفاست. حسن رحيم‌پور ازغدي نيز در اين مراسم گفت‌: مي‌خواهم به عنوان كسي كه به شما هنرمندان كه از بيرون و شما كه در اندرونيد و بعنوان مصرف‌كننده ذهن اساتيدي كه هستند، بپرسم آيا مي‌توان و چگونه مي‌توان در دهه 70 و 80 با الهام از تجربه آل احمد و روح نا آرام او دوباره مطلب سازي كرد. وي افزود: آيا آن گونه كه آل احمد بدون اعتنا به خنثي بودن و از سر درد و هنرمندان و جادوگرانه مي‌نوشت، مي‌توان دوباره نوشت و مكتب سازي كرد و يا ما همچنان محكوم به مصرفيم. وي با طرح اين پرسش به نقدهاي آل احمد پيرامون بوف كور هدايت و ديگر آثار روشنفكران پرداخت. همچنين اميرحسين مدرس در خلال برنامه به اجراي مدير مدرسه پرداخت و انوشيروان ارجمند خطي در ميقات را اجرا كرد و پخش كليپ و تيزر و تصاوير جلال آل احمد از ديگر بخش‌هاي اين برنامه بود. در پايان غلامعلي حداد عادل، محمدحسين صفار هرندي، رحيم پورازغدي، محمدعلي رمضاني فراهاني و محسن پرويز جوايز افراد تقديري را به آنها اهدا كردند.    





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن