واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
" يوشي ياتابه " مديربخش برنامه ريزي جشنواره بين المللي فيلم توکيو،اين جشنواره را جايگاهي براي جهش فيلمهاي آسيايي به پهنه جهاني عنوان کرد وگفت:جشنواره بين المللي فيلم توکيوبا گذشت21سال اکنون به بلوغ رسيده وفيلمهاي ايراني نيز دوباره جاي خود رادرجشنواره بينالمللي يافته اند. ياتابه افزود: براي اين که يک جشنواره بين المللي بتواند جايگاه خوبي در جهان به دست آورد، بايد عمر آن دراز باشد و تجربه هاي مختلفي را پشت سر بگذارد. وي ، افزود: جشنواره بين المللي فيلم توکيو بت تجربه 21 سال برگزاري، توانسته است به بلوغ برسد و جايگاه خود را در ميان جشنواره هاي جهاني ارتقا دهد. به گفته ياتابه، براي نمونه جشنواره بين المللي فيلم " کان " در فرانسه بيش از نيم قرن تاريخ و تجربه دارد و به همين دليل جشنواره فيلم توکيو نيز به دنبال جايگاهي شبيه به جايگاه جشنواره معتبر کان در جهان است. ياتابه مي افزايد: جشنواره توکيو هم اکنون يکي از بزرگترين جشنواره هاي بين المللي فيلم در قاره آسيا است و به همين دليل جايگاهش در اين قاره استوار شده است. به گفته اين مقام جشنواره بين المللي توکيو، هم اکنون اين جشنواره در قاره آسيا به جايگاهي رسيده است که بسياري از کارگردانان و دست اندرکاران سينمايي آسيايي علاقه مند هستند که فيلم شان از دروازه اين جشنواره بين المللي به سوي جهان روان شود. ياتابه درخصوص حضور فيلم هاي ايراني در جشنواره بين المللي توکيو گفت: متاسفانه در چند سال گذشته جاي فيلم هاي ايراني در اين جشنواره خالي بوده، اما در بيستمين و بيست و يکمين دور جشنواره بين المللي توکيو فيلم هاي ايراني جاي خود را دوباره پيدا کرده اند. در بيستمين دور جشنواره بين المللي توکيو فيلم " حافظ " به کارگرداني " ابولفضل جليلي" در بخش مسابقه و در بيست و يکمين دور اين جشنواره فيلم "هامون و دريا" به کارگرداني "ابراهيم فروزش" در بخش مسابقه و فيلم "ديوار" به کارگرداني محمد علي طالبي در بخش نسيم آسيا حضور دارند . مدير بخش برنامه ريزي جشنواره بين المللي توکيو پيرامون ملاک هاي گزينش فيلم براي اکران در اين جشنواره گفت: دست اندرکاران جشنواره بين المللي توکيو تلاش مي کنند، فيلم هاي متنوع و با کيفيت از کشورهاي مختلف به اين جشنواره راه يابند. به گفته ياتابه در اين دور از جشنواره بين المللي توکيو نيز از ميان نزديک به 700 فيلم از 72 کشور جهان، 15 فيلم براي نمايش و رقابت در بخش مسابقه انتخاب شده اند و در اين جشنواره تلاش مي شود که انواع مختلف فيلم هايي همچون فيلم هاي هنري و تجارتي با سوژه هاي مختلف بر روي پرده روند. ياتابه در زمينه اين که چرا عنوان بيست و يکمين دور جشنواره بين المللي توکيو "محيط زيست " نام گرفته است ، گفت: زمين آدمي را زاده و آدمي فيلم را زاده است و به همين دليل اين وظيفه ما انسانها اين است که درباره کره زمين که خانه ما است، بينديشيم و محيط زيست آن را حفظ کنيم. وي مي افزايد: به همين دليل بخشي از اين دور از جشنواره بين المللي توکيو، به بخش محيط زيست اختصاص داده شده و در آن به طور کلي 29 فيلم به نمايش اکران مي شود که در آن ها پيام هاي زيست محيطي نهفته است . اين دست اندرکار سينمايي ژاپن ، پيرامون ويژگي هاي جشنواره بين المللي توکيو نيز گفت: هدف جشنواره توکيو آن است که فيلم هاي آسيايي را محور نمايش قرار دهد و جايگاهي براي جهش آنها به پهنه جهاني باشد. ياتابه در خصوص کيفيت فيلم هاي آسيايي شرکت کننده در اين نمايشگاه ، گفت: در سال هاي اخير کيفيت فيلم هاي آسيايي بسيار افزايش يافته است و آنها جايگاه خود را در جهان يافته اند. او افزود: به ويژه فيلم هايي که به تازگي در کشورهايي همچون اندونزي، تايلند و مالزي در منطقه جنوب شرقي آسيا ساخته مي شوند از کيفيت بالايي برخوردار بوده که نشان دهنده رشد فيلم سازي در اين منطقه است . به گفته ياتابه، در ژاپن نيز سالانه حدود 300 فيلم توليد مي شود که داراي کيفيت هاي خوبي هستند، اما مراکز آموزشي فيلم سازي و دانشگاه هاي هنري در اين کشور به دنبال آن هستند که با پرورش نسل جوان، کيفيت فيلم هاي ژاپني را افزايش دهند. بيست و يکمين جشنواره بين المللي فيلم توکيو که از روز شنبه 18 ماه جاري ميلادي (27 مهر) در شهر توکيو پايتخت ژاپن آغاز شده ، روز يکشنبه آينده به کار خود خاتمه مي دهد. اين جشنواره يکي از 11 جشنواره بزرگ سينمايي جهان است و حدود فيلم هاي شرکت کننده در آن در سه تالار مختلف در دو منطقه شيبويا و روپونگي در توکيو به روي پرده مي روند .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 321]