تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798586974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اثر مشهور دوره هخامنشيان حراج‌شد؛ جام‌طلايي به‌نام ايران و به‌كام ديگران‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اثر مشهور دوره هخامنشيان حراج‌شد؛ جام‌طلايي به‌نام ايران و به‌كام ديگران‌
جام جم آنلاين: جام طلاي منتسب به دوره هخامنشيان ايران كه چندي پيش به طور اتفاقي در اتاق خواب يك فرد انگليسي كشف شده بود ، در حالي در يك حراجي اين كشور به قيمت 50 هزار پوند فروخته شد كه بر اساس عقيده برخي صاحب‌نظران اين جام اصلا به دوره هخامنشيان تعلق نداشته و تنها تلاشي رسانه‌اي براي منحرف كردن افكارعمومي بوده است.


اين جام طلا حدود 12 سانتي‌متر ارتفاع دارد و در دوطرف آن سر دو زن قرار دارد كه به دو سو مي‌نگرند و مارهايي نيز در كنار آنها حكاكي شده است.

رضا مرادي غياث‌آبادي، پژوهشگر تاريخ در اين خصوص مي‌گويد: يكي از عواملي كه مي‌تواند باعث تعلق نداشتن اين جام به دوره‌هاي مختلف حكومتي ايرانيان باستان شود، بي‌شباهتي كامل ساختار كلي جام با سنت‌هاي هنري دوره‌هاي عيلامي، مادي، هخامنشي، سلوكي، اشكاني و حتي ساساني است كه اين بي‌شباهتي جزئيات هنري و فني به‌كار رفته در جام با سنت‌هاي هنري و فني دوره‌هاي ياد شده بالا را نيز شامل مي‌شود.

از سويي ديگر، نكته بعدي كه نشان‌دهنده بازي رسانه‌اي حراج اين اثر به نام ايران است، ادعاي فروشنده اين جام است كه وي مدعي شده اين جام را از پدربزرگ خود به‌عنوان يك اسباب بازي دريافت كرده بود و سال‌ها از آن در جعبه كفشي زير تختخواب خود نگهداري مي‌كرده است. يك داستان كاملا رويايي كه تنها در فيلم‌هاي هاليوودي به چشم مي‌خورد.

اين ادعا از آن جهت به عنوان بازارگرمي اين فرد انگليسي مشهود به نظر مي‌رسد كه وي مدعي شده كه مي‌خواسته اين جام را به‌عنوان آهن‌پاره به فروش برساند كه يكباره به قيمت و تاريخچه آن پي برده است.

خبرگزاري ايرنا كه اين خبر را نيز منتشر كرده است در گزارش فروش اين اثر آورده است: كارشناسان در ارزيابي اوليه خود ارزش اين جام را در حدود 500 هزار پوند برآورد كرده بودند ولي مسولان حراجي دوك در شهر دورچستر انگليس ارزش تخميني آن را يكصد هزار پوند اعلام كردند.

نكته جالب در ميان واكنش‌هاي مختلف براي اصل جلوه دادن اين اثر اظهارنظر گاي شووينگ، يكي از مسوولان حراجي دوك است كه اين مسوول حراجي تنها اشاره‌اي به نتيجه تحقيقات كارشناسان دانشگاه آكسفورد درباره اصالت اين شيء تاريخي داشته و مي‌گويد:‌ نتيجه تحقيقات خود گوياست و احتياجي به توضيح بيشتري درباره اصالت اين اثر تاريخي وجود ندارد.

غياث‌آبادي، معتقد است كه بازار اشياي تقلبي باستاني آنقدر در دنياي امروز داغ شده است كه فروشندگان اين آثار به حربه‌هاي مختلفي براي فروش آنها دست مي‌زنند.

وي ديگر دلايل رد اصالت اين اثر را در اين حراجي، نبود پيشينه‌نگاره چهره انسان در جام‌هاي هخامنشي و نبود پيشينه موهاي متشكل از طره‌هاي افشان بر پيشاني به سبك اسكندراني و رومي در نگاره‌هاي هخامنشي مي‌داند كه باعث شده است تا اين اثر در زمره آثار تاريخي كشورمان قرار نگيرد.

برخي كارشناسان عقيده دارند كه فروش اين اثر تنها تلاش رسانه‌اي بوده است تا راه براي فروش ديگر آثار تاريخي كشورمان در اروپا بويژه انگليس هموار شود.

اكنون بسياري از آثار تاريخي ايران به صورت غير قانوني در كشورهاي مختلف جهان در تصرف كامل كلكسيون‌داران مختلف است كه هر يك از آنها به دنبال فرصتي براي حراج قانوني اين آثار مي‌گردند.
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 395]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن