تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805620259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گرايش هشدار دهنده دانشجويان به مصرف تفنني مواد مخدر/ اجراي طرح جامع پيشگيري


واضح آرشیو وب فارسی:الف: گرايش هشدار دهنده دانشجويان به مصرف تفنني مواد مخدر/ اجراي طرح جامع پيشگيري
كارشناس مراكز مشاوره در دانشگاههاي تهران با تأكيد بر اينكه نبايد اعتياد در دانشگاهها را سياسي دانست و همچنين در برخورد با آسيب هاي اجتماعي نبايد صورت مسئله را پاك كرد، گفت: ميانگين معتاد حرفه اي در ميان دانشجويان از نرم جامعه كمتر است ، اما تحقيقات نشان مي دهد رشد آمار دانشجوياني كه به صورت تفنني براي يكبار مواد مخدر مصرف كرده اند، نگران كننده است.

دكتر مريم رامشت در گفتگو با مهر در مورد آمار موجود درباره معتادان دانشجو در كشور گفت: همانطور كه درباره معتادين در جامعه نمي توان آمار دقيقي ارائه داد، آماري در خصوص تعداد دانشجويان معتاد حرفه اي در كشور وجود ندارد. ضمن اينكه نسبت دانشجويان درگير با مواد مخدر در شهرستانهاي مختلف متفاوت است و آمار روز به روز تغيير مي كند از اين رو ارائه آمار در اين زمينه غير علمي است.

آمار دانشجوياني كه يك بار مصرف مواد مخدر را تجربه كرده اند

وي با بيان اينكه آمار دانشجوياني كه يك بار يك نوع ماده مخدر را تجربه كرده اند بسيار بيشتر از تعداد معتادين حرفه اي در محيطهاي دانشگاهي است، افزود: بر اساس تحقيقي كه انجام شده است بين 20 تا 30 درصد از دانشجوياني كه به عنوان نمونه اين تحقيق در نظر گرفته شده بودند، اعتقاد داشتند تنها يك بار مصرف مواد مخدر اعتياد آور نيست و شيوع چنين برداشتي در ميان دانشجويان تصوري خطرناك است.

رامشت مصرف تنها يك بار حشيش را برابر با يك صرع بزرگ دانست كه در آن بخشي از سلولهاي مغزي از بين مي روند.

بين 20 تا 30 درصد از دانشجوياني كه به عنوان نمونه اين تحقيق در نظر گرفته شده بودند، اعتقاد داشتند تنها يك بار مصرف مواد مخدر اعتياد آور نيست و شيوع چنين برداشتي در ميان دانشجويان تصوري خطرناك است.
كارشناس مراكز مشاوره در دانشگاههاي شهر تهران حشيش را ماده مخدري دانست كه تعداد قابل توجهي از دانشجويان تجربه مصرف آن را براي يك بار داشته اند و در اين زمينه ضروري است مسوولين مختلف بويژه متصديان امور دانشگاهي در خصوص چگونگي توزيع و مصرف اين مواد كنترل هاي لازم و پيشگيري هاي اوليه را مبذول كنند.

وي با اعلام اينكه"حتي بر اساس يكي از تحقيقات صورت گرفته حدود 40 درصد دانشجويان براي يك بار مصرف حشيش را تجربه كرده اند" اظهار داشت: البته تجربه مصرف مواد در محيط هاي دانشجويي بيشتر به صورت تفنني است و موادي مانند حشيش، ترامادول و برخي از قرصها بيش از ساير مواد مخدر مصرف مي شود.

وي درباره دلايل گرايش دانشجويان به اين نوع مواد مخدر گفت: گرايش برخي دانشجويان بيشتر به سمت موادي است كه سطح هوشياري، يادگيري و پردازش اطلاعات را در آنها افزايش دهد و با اين باور غلط كه موادي مانند حشيش با يك بار تجربه اعتياد آور نيست به اين ماده گرايش بيشتري دارند.

اين روانشناس اضافه كرد: موادي مانند حشيش و ترامادول اگرچه ابتدا به ساكن تجربياتي همچون افزايش سطح هوشياري را ايجاد مي كنند اما پس از يك بار مصرف، باعث به وجود آوردن پديده تحمل مي شوند بدين معني كه بدن براي هر بار مصرف به مقدار بيشتري از اين مواد نياز دارد.

رامشت گفت: قرصهاي روان گردان نيز با تصور اعتياد آور نبودن و افزايش هوشياري توسط دانشجويان مصرف مي شوند اما قرصهايي مانند "اكس" كمتر مورد استفاده قرار مي گيرند.

كارشناس مراكز مشاوره در دانشگاههاي شهر تهران اظهار داشت: مصرف مواد اعتياد آور در ميان دانشجويان غيربومي و خوابگاهي به دليل وجود استرسهاي بيشتر و زندگي جمعي بيشتر از ساير دانشجويان است . از اين رو دانشجويان خوابگاهي بيشتر در معرض خطر مصرف مواد هستند.

گرايش دختران به مواد مخدر رو به افزايش است

وي افزود: از سوي ديگر همانطور كه در جامعه نيز اعتياد در مردان بيشتر از زنان است، آمار مصرف مواد در ميان دانشجويان پسر نيز از دانشجويان دختر بيشتر است. البته در سالهاي اخير گرايش دختران نيز به استفاده از مواد، سيگار و الكل افزايش يافته است.

مصرف مواد در دانشجويان از نرم جامعه پائين تر است

رامشت مصرف مواد در ميان دانشجويان را از نرم جامعه پائين تر دانست و افزود: مصرف مواد در ميان دانشجويان بيشتر تفنني است و معتاد وابسته و حرفه اي در محيطهاي دانشگاهي كم است و يا اغلب دانشجوياني كه معتاد هستند قبل از ورود به دانشگاه دچار اعتياد شده اند.

مصرف مواد در ميان دانشجويان بيشتر تفنني است و معتاد وابسته و حرفه اي در محيطهاي دانشگاهي كم است و يا اغلب دانشجوياني كه معتاد هستند قبل از ورود به دانشگاه دچار اعتياد شده اند.
دكتر مريم رامشت
وي تأكيد كرد: البته وزارت علوم بايد براي همين تعداد نيز راهكاري بينديشد در حالي كه در حدود 3 سال است كه هيچ كار تحقيقاتي جامعي در اين زمينه توسط وزارت علوم انجام نشده و به جاي تدوين برنامه اي جامع براي پيشگري از اعتياد دانشجويان، به اين موضوع به صورت جدي پرداخته نمي شود و در برخي مواقع نيز منكر آن مي شوند.

كارشناس مراكز مشاوره دانشجويي گفت: در اين ميان پرداختن به دانشجويان در معرض خطر و ارائه راهكارهايي براي درگير نشدن اين دانشجويان از اهميت ويژه اي برخوردار است. بايد براي دانشجوياني كه دچار افت تحصيلي و مشكلات خانوادگي و عاطفي هستند، راهكاري انديشيد.

وي اظهار داشت: آموزش مهارتهاي زندگي كه چند سالي است توسط سازمان بهداشت جهاني به رسميت شناخته شده، هنوز در كشور ما جايگاهي ندارد و براي ارائه درس مهارتهاي زندگي در دانشگاهها ترديدهايي وجود دارد.

نبايد مسئله اعتياد در محيطهاي دانشگاهي را سياسي دانست

رامشت گفت: وقتي اعتياد را به منزله بيماري درنظر مي گيريم نبايد وجود اين بيماري در دانشگاهها را به مسائل سياسي مرتبط كنيم. اعتياد در كل جامعه ما به بحران تبديل شده است، بنابراين دانشگاهها نيز از اين قاعده مستثني نيستند. اعتياد يك آسيب اجتماعي است بايد آن را بپذيريم و براي حل اين مشكل راهكاري ارائه كنيم.

اجراي طرح جامع پيشگيري از مصرف مواد مخدر در دانشگاهها

مدير كل امور دانشجويان داخل وزارت علوم از اجراي طرح جامع پيشگيري از مصرف مواد مخدر در دانشگاهها خبر داد و گفت: وزارت علوم برنامه ها و فعاليتهاي بسياري را در اين زمينه انجام داده و طرح هاي زيادي نيز توسط مركز مشاوره وزارتخانه در دست اجرا است.

دكتر حسن مسلمي نائيني در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعاليتهاي وزارت علوم در راستاي پيشگيري و شناسايي اعتياد در ميان دانشجويان گفت: فعاليتهايي در زمينه اطلاع رساني، پيشگيري و شيوع شناسي اعتياد در دانشگاههاي مختلف صورت گرفته است و كارگاههاي مختلف منطقه اي و دانشگاهي، مسابقات و نمايشگاههايي نيز با همكاري ستاد مبارزه با مواد مخدر و نيروي انتظامي برگزار شده است.

وي با اشاره به طرح پايش سلامت جسماني و رواني كه اواخر سال گذشته در 50 دانشگاه كشور انجام شد، گفت: اين طرح با هدف بررسي وضعيت جسمي و رواني دانشجويان سراسر كشور با اعتباري معادل 400 ميليون تومان انجام شد كه با استخراج نتايج آن مي توان دانشجويان در معرض خطر از نظر جسمي و رواني و همچنين مصرف مواد را شناسايي كرد.

مدير كل دانشجويان داخل از اجراي طرح جامع پيشگيري از مصرف مواد مخدر در دانشگاهها خبر داد و گفت: در اين راستا كار تقويت مراكز مشاوره دانشگاهها و تشكلهاي دانشجويي مختلف نيز در دستور كار قرار دارد.

مسلمي نائيني گفت: اطلاع رساني در اين زمينه باعث اشاعه مصرف مواد مخدر مي شود و نتيجه معكوس مي دهد. وزارت علوم نتيجه تحقيقات و بررسيهاي خود در اين زمينه را در اختيار افراد متخصص قرار مي دهد.
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 290]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن