تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805551655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عصر سه‌شنبه در دانشگاه تهران خانواده مهندسي عمران كشور، نخستين سالگرد درگذشت استاد قاليبافيان را گرامي مي‌دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: عصر سه‌شنبه در دانشگاه تهران خانواده مهندسي عمران كشور، نخستين سالگرد درگذشت استاد قاليبافيان را گرامي مي‌دارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

گردهمايي نخستين سالروز درگذشت زنده‌ياد دكتر مهدي قاليبافيان، سه شنبه 21 خرداد از ساعت 5 تا 7 بعد از ظهر در دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر قاليبافيان كه بامداد سه‌شنبه 22 خرداد ماه 86 درگذشت، از استادان پيشكسوت ساختمان خصوصا طراحي سازه هاي بتن آرمه در كشور بود كه 40 سال از عمر پربركت خود را به تدريس در دانشگاه تهران گذراند. وي در سال 1384، از سوي گروه مهندسي فرهنگستان علوم به عنوان مهندس برجسته شاخه مهندسي عمران كشور برگزيده شد.

زنده ياد دكتر قاليبافيان در سال 1314 در تبريز متولد شد. پس از اتمام دوره ابتدائي، دو سال اول متوسطه را نيز در زادگاهش، در دبيرستان فردوسي تبريز به پايان رساند. سپس به تهران آمد و پس از اتمام دورة متوسطه در دبيرستان شرف، تحصيلات فوق ليسانس مهندسي خود را در رشته راه و ساختمان در سال 1338 در دانشكده فني دانشگاه تهران به پايان برد.

وي از شهريور سال 1339 به كار طراحي و محاسبه سازه ساختمانها پرداخت و در مدت يك سال و نيم، سازه تعدادي ساختمان هاي بزرگ و كوچك از جمله سازه بتن آرمه ساختمان فيليپس واقع در خيابان انقلاب نرسيده به ميدان فردوسي و چند درمانگاه سازمان بيمه هاي اجتماعي را طرح و محاسبه كرد.

ساختمان فيليپس اولين ساختمان بتن آرمه در ايران است كه در برابر زلزله طراحي شده است.

قاليبافيان به دليل احراز رتبه اول بين فارغ التحصيلان همه رشته هاي سال 1338 دانشكده فني، دربهمن سال 1340، براي ادامه تحصيل به كشور فرانسه اعزام شد و ضمن تحصيل، درچارچوب «كميته اروپائي بتن» (فدراسيون بين المللي بتن فعلي) به كار پژوهش پرداخت.

در خرداد سال 1342، در امتحان گواهينامه مطالعات عالي مكانيك فيزيك تجربي شركت و با احراز رتبه اول در امتحان مزبور به دريافت گواهينامه (C.E.S.) و جايزه نائل آمد.

در تير 1343، از هر دو تز دكتري خود (اصلي و مرتبط) با درجه بسيار ممتاز دفاع كرده و نظر به اهميت موضوع تز به خواست و حمايت «موسسه فني ساختمان و ساخت و ساز عمومي» كشور فرانسه(I.T.B.T.P.) به چاپ ونشرآن همت گماشت.

استاد پس از دريافت دكتري خود درمهندسي ساختمان هاي بتن آرمه و چاپ و نشر تز خود، در چهاردهم مرداد سال 1344 به ميهن بازگشت .

بلافاصله پس از ورود به كشور، گروه مهندسي اي را كه پيش از سفر به فرانسه در آن فعاليت داشت و در آن زمان در شرف تعطيل بود، احيا كرد و كار طرح و محاسبه سازه ساختمان هايي با طرح سازة بتن آرمه از جمله ساختمان چاپخانه و ادارت مركزي روزنامه اطلاعات را آغاز كرد و با طراحي سازه ساختمان هايي ديگر نظير ساختمان مركزي بيمه هاي اجتماعي ادامه داد.

ساختمان روزنامه اطلاعات، اولين ساختمان بتن آرمه در ايران است كه به روش نيم احتمال انديشانه در «حالات حدي» طراحي شده است.

در چارچوب تهيه نقشه هاي اجرائي كارخانه ماشين سازي تبريز، دكتر قاليبافيان براي اولين بار در ايران «علائم قراردادي اتصالات در ساختمانهاي فلزي» را تهيه و به جامعه فني كشور ارائه كرد كه مجموعه اين علائم، چند سال بعد با اندك حك و اصلاح به استاندارد كشوري تبديل شد.

استاد قاليبافيان از همان سال بازگشت به ميهن، در دانشكده فني دانشگاه تهران به تدريس پرداخت و براي اولين بار در ايران، روش طراحي سازه هاي بتن آرمه بر مبناي «حالات حدي» را به دانشجويان آموخت.

از سال 1346 ضمن تدريس بتن آرمه، مسئوليت اداره آزمايشگاه مصالح ساختماني آن دانشكده را هم به عهده گرفت .

وي طي سال هاي 1347 و 1348 به اتفاق دكتر پرويز سليماني، طرح آزمايشگاه رويه هاي سياه را تهيه، طرح را اجرا، آزمايشگاه مزبور را تجهيز و در سال 1351 راه اندازي كرد.

پس از آن، ايجاد يك كف قوي و سيستم آزمايش قطعات سازه يي را در برنامه توسعه آزمايشگاه وارد كرد و پس از تهيه طرح به همراه زنده ياد دكتر عبد شريف آبادي، پس از افت و خيزهاي متعدد ناشي از محاصره اقتصادي و جنگ، كف قوي را طراحي و شخصاً اجراي آن را پيگيري كرد و در سال 1375 به سرانجام رساند.

به گزارش ايسنا، در سال1380 باتفاق دكتر محمد شكرچي زاده، موسسه مصالح ساختماني گروه عمران دانشكده فني را پايه گذاري كرد و وي را در تأسيس اولين پايگاه تحقيقاتي دانشگاهي دوام و پايائي بتن در سواحل خليج فارس ياري داد.

همزمان با كار تدريس در دانشگاه، در خارج از دانشگاه، در دوره هاي بازآموزي مهندسان شاغل نيز تدريس كرده و به عنوان مهندس مشاور، به كار مشاوره فني، طراحي ساختمان ها به ويژه ساختمان هاي صنعتي سنگين،كنترل طرح هاي سازه ساختمان هاي بلند و سازه هاي خاص و تهيه طرح هاي بهسازي ساختمان هاي آسيب ديده اشتغال داشت.

استاد براساس تجربه هاي حاصل از بهسازي ساختمان هاي مختلف، در سال 1373 براي اولين بار در ايران، درس مستقل «بهسازي ساختمان ها» را در دانشكده فني دانشگاه تهران ارائه كرد.

وي در سال 1384، از طرف گروه مهندسي فرهنگستان علوم به عنوان مهندس برجسته شاخه مهندسي عمران برگزيده شد و در مراسم بزرگداشت روز مهندسي به دريافت لوح از فرهنگستان مفتخر شد.

از آن مرحوم حدود 18 كتاب و نشريه به زبان فارسي، دو كتاب به زبان فرانسه، 8 جزوه درسي، بيش از 80 مقاله به زبان فارسي، يك مقاله به زبان فرانسه و دو مقاله به زبان انگليسي درباره طرح، محاسبه، اجرا و بهسازي ساختمانها به رشته تحرير به يادگار مانده است.

به گزارش ايسنا، مرحوم قاليبافيان ضمن ايراد بيش از 70 سخنراني در مجامع مختلف در تهيه بيش از 50 مدرك فني رسمي كشور مشاركت فعال داشته كه از جمله آنها، 13 استاندارد ملي در موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي، 19 نشريه از نشريات فني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از جمله آئين نامه بتن ايران «آبا» (متن اول و متن تجديدنظر شده )،10 مبحث ازمباحث مقررات ملي ساختماني كشور در وزارت مسكن و شهرسازي، يك استاندارد مهارت و يك جزوه آموزشي در چارچوب صندوق كارآموزي، آيين نامه طرح و محاسبه پل ها در برابر زلزله براي شهرداري تهران، پنج نشريه در مركز تحقيقات ساختمان و مسكن از جمله استاندارد 519 (حداقل بار وارد بر ساختمان ها) و استاندارد 2800 (آئين نامه طرح ساختمان ها در برابر زلزله) (متن اول ومتن تجديد نظر شده) است.

دكتر قاليبافيان همچنين تا زمان فوت به عنوان عضو «كميته دائمي بازنگري آئين نامه طرح ساختمان ها در برابر زلزله »، «كميته تدوين آئين نامه بتن ايران» و «شوراي تدوين مقررات ملي ساختمان» فعاليت داشت.

وي همچنين به عنوان داور، بررسي و اظهار نظر درباره دهها طرح پژوهشي و مقاله علمي و فني ارسال شده از دانشكده هاي مهندسي، سازمان هاي پژوهشي و نشريه هاي تخصصي را به عهده داشته و ويرايش فني - نگارشي چندين كتاب، تأليف يا ترجمه، را به انجام رساند.

دكتر قاليبافيان همچنين از اعضاي موسس و پايه گذار انجمن ها و تشكل هاي متعدد مهندسي از جمله انجمن ايراني مهندسان محاسب ساختمان (سال 1348) (رئيس انجمن ازسال 1356تا 1358 و از سال 1369 تا 1373)،انجمن مهندسان ژئوتكنيك ايران (انجمن مكانيك خاك و مهندسي پي ايران ) (سال 1351)،كانون مهندسين فارغ التحصيل دانشكده فني دانشگاه تهران(سال 1369)،انجمن بتن ايران (سال 1379) و عضو تشكل هاي مختلف همچون كميته بين المللي بتن (فدراسيون بين المللي بتن فعلي) (از سال 1963)،كانون مهندسين ايران از سال 1354 تا سال 1357، جامعه مهندسان مشاور ايران (از سال 1357)، كميته ملي سدهاي بزرگ ايران (از سال 1362 دو دوره)، انجمن بين المللي مهندسي پل و سازه IABSE (از سال 1992)، نظام مهندسان ساختمان و تأسيسات (از بدو تأسيس، سال 1354 تا 1357)، سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران (از بدو تأسيس، سال 1372). (عضو هيئت مديرة دوره هاي آزمايشي، اول و دوم) و عضو اولين دوره شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور، انجمن مهندسان راه و ساختمان ايران (از بدو تأسيس) و انجمن مديران فني و اجرائي بود.

انتهاي پيام
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن