تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806700871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كليدهاي منتظر سرزمين سيب و زيتون.../ وقتي اعراب فرياد فلسطينيان را نمي‌شنوند


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: كليدهاي منتظر سرزمين سيب و زيتون.../ وقتي اعراب فرياد فلسطينيان را نمي‌شنوند
كاريكاتورها اصلا خنده دار نيستند. حتي اگر به خودت زحمت هم بدهي نمي‌تواني تلخندي بزني به تصاويري كه هر كدام از زاويه‌هاي مختلف مي‌خواهند عمق فاجعه اشغال فلسطين و كشتار نواز غزه و اعراب هميشه خاموش را نشان دهند. كاريكاتورهايي كه نمايانگر اعرابي است كه يادشان رفته برادران و خواهراني هم‌خون و هم‌نژاد در خون خود مي‌غلتند و فريادرسي ندارند جز خدا ...اعرابي كه وقتي غزه، به عنوان باريكه‌اي مظلوم شاهد شديدترين حملاتِ وحشي‌ترين ارتش دنيا قرار داشت، با احمق‌ترين رئيس جمهور دنيا رقص شمشير انجام دادند و...


باشگاه جواني برنا / ليلا باقري - بعد از يك روز كاري حالا هر طور كه گذشته باشد؛ خوشحال‌كننده، خسته كننده يا ... وقتي راهت را به طرف خانه كج مي‌كني و سلانه سلانه راه را طي مي‌كني مي‌داني خانه‌اي هرچند كوچك يا بزرگ، زشت يا زيبا، استيجاري يا شخصي پذيراي توست تا در آن استراحت كني. به هر حال خانه‌اي وجود دارد كه تو از چرخيدن كليد درون قفل آن كم يا زياد احساس آرامش و امنيت كني. خانه‌اي هست كه تو را دعوت به منزل و حريم شخصي كند. براي وارد شدن به اين منزل هم فقط كافي است كليد را در قفل بچرخاني... يك كار روتين تكراري كه فقط وقتي به آن توجه ويژه نشان مي‌دهيد كه كليدتان را گم كرده باشيد.
راستي تا به حال كليد خانه‌تان را گم كرده‌ايد؟ در به در دنبالش گشته‌ايد تا ببينيد چقدر عصبي و كج خلق مي‌شويد؟ حالا قضيه را از يك طرف ديگر نگاه كنيد. كليد را در دست داريد و خوشحال مي‌خواهيد در خانه را باز كنيد اما... ديگر خانه‌اي وجود ندارد و يا وجود دارد و قفلش عوض شده يا هر چيز ديگري كه "اميه جحا" اين زن فلسطيني را بر اين مي‌دارد كه كليد را نمادي براي كاريكاتورهاي دردناكش قرار دهد كه در موقعيت‌هاي مختلف تكرار مي‌شود. كليدي كه چشم اميد مردم فلسطين است، كليدي كه با تمام وجود از آن پاسداري مي‌كنند تا روزي بتوانند در خانه را با آن باز كنند. خانه‌اي كه حالا مهماناني ناخوانده يا دزداني شب‌رو آمده‌اند و در را از پشت به روي صاحب‌خانه بسته‌اند...

و اين اشغال در 72 اثر زن فلسطيني كاريكاتوريست، از كاريكاتوريست‌هاي معروف جهان عرب و يك همسر شهيد فلسطيني، به مناسبت شصتمين سالگرد اشغال فلسطين به دست غاصبان صهيونيسم به نمايش درآمده‌است. اميه جحا متولد 1358 در شهر غزه است. او رئيس هيئت مديره شركت توليدي نقاشي‌هاي كاريكاتوري "جحاتون" است كه در 12 ارديبهشت سال 1384 تاسيس شده است. اين هنرمند عرب تا به حال توانسته است جايزه آفرينش‌هاي هنري زنان از وزارت فرهنگ دولت خودمختار فلسطين در سال 1378 و جايزه بهترين كاريكاتوريست مطبوعات عرب در سال 2000 را دريافت كند.

اعراب هميشه خاموش

كاريكاتورها اصلا خنده دار نيستند؛ طنز تلخي دارند و حتي اگر به خودت زحمت هم بدهي نمي‌تواني تلخندي بزني به تصاويري كه هر كدام از زاويه‌هاي مختلف مي‌خواهند عمق فاجعه اشغال فلسطين و كشتار نواز غزه و سايه سنگين اعراب هميشه خاموش را نشان دهند.

اعرابي كه يادشان رفته برادران و خواهراني از نژاد و خون خودشان در خون خود مي‌غلتند و فرياد رسي ندارند جز خدا و اسلحه‌اي جز سنگ. سنگي مطمئن‌تر و با غيرت‌تر از قلب اعرابي كه پول نفت همه‌چيزشان شده است.

اعرابي كه وقتي غزه، به عنوان باريكه‌اي مظلوم شاهد شديدترين حملاتِ وحشي‌ترين ارتش دنيا قرار داشت، با احمق‌ترين رئيس جمهور دنيا رقص شمشير انجام دادند و پلي سهل العبور شدند براي بوش كه با قِر و اطوارهاي نچسب‌اش كمكي كند به سران اسرائيلي براي پيشبرد اهداف شوم خود در غزه.

اسرائيل توانست با رقص شمشير اعراب با بوش در حمايت روزنامه‌هاي جو زده عربي محاصره خود را در نوارغزه تشديد كند به طوري كه مطبوعات عربي سران عرب به جاي انعكاس جنايات صهيونيست‌ها از تيترهاي فرمايشي اعطاي مدال‌ها و انعقاد قراردادها استقبال كردند...

حالا هي زنان فلسطيني به سينه بزنند و بگويند حاشا به غيرت مردان تنومند عرب! همه چيز را به وضوح عنوان مي‌كند اين كاريكاتوري كه در نگاه اول مثل خاري توي دلت فرو مي‌رود. دختربچه‌اي كه دستش لاي زيپ هميشه بسته دهان اعراب گير افتاده و دارد درد مي‌كشد. " و قطعا بدترين جانوران نزد خدا كران و لالاني هستند كه تعقل نمي‌كنند.(انفال آيه 22)" . اميران عرب؛ كساني كه از شنيدن و گفتن حرف حق كر و لال هستند درحالي كه هم گوش دارند و هم چشم و دهان براي ديدن و شنيدن و گفتن. بدون شك هرچيزي خمس و زكاتي دارد و زكات ديدن و شنيدن گفتن حرف حق است نه سكوت.

اما سكوت دنباله دار اعراب و سازمان هاي به اصطلاح حامي حقوق بشر بين الملل چاقويي شده است برشاهرگ مردم فلسطين كه فقط با يك اشاره مي‌تواند همه فلسطينيان را از دم تيغ‌اش بگذراند.

و در انتظار بيداري‌اند خانواده‌هاي فلسطيني و عراقي. بيداري كه حالا با به تصوير كشيدن بزرگي كه سال‌ها در خواب عميق فرو رفته و تارهاي عنكبوت دورش تنيده شده بعيد به نظر مي‌رسد.

حالا از تمام سرزمين فلسطين، سرزمين سيب و زيتون و از تمام خانه‌هايي كه روزي آرامبخش ساكنانش بود تنها براي اهالي‌‌اش مانده يك سند مالكيت... و كليدي كه در تمام كاريكاتورها مي‌خواهد حسرت چرخاندن آن را در قفل به قطره اشكي در چشم بيننده تبديل كند... و البته كه اين‌بار چشم‌ها هستند كه زهرخند مي‌زنند به سرنوشتي كه گريبان‌گير مسلمان فلسطيني شده‌است.

خانه‌ ويرانه‌اي كه حالا فقط ديوارش مانده و دري كه چشم به راه كليد است و كليدي كه در سيم‌هاي خاردار گير افتاده و روشنايي در تاريكي كه شايد كنايه‌اي بر فجر و پيروزي است كه نزديك است.

"اميه جحا" در كاريكاتورهاي متنوعي كليد را گنجانده و حتي امضاي هنرمند هم يك كليد كوچك است. همچنين در تصاوير متعدد ديگري خاموشي جهان در مقابل جنايات رژيم صهيونيستي و نفت به عنوان عاملي براي اين خاموشي به تصوير كشيده شده است. و البته كودكاني كه به عنوان مظلوم‌ترين قربانيان اين جنايات در حالات مختلف در هنر تلخ جحا جا گرفته‌اند.

كودكاني كه در موقعيت‌هاي مختلف به عنوان غذاي اسرائيلي ها در حال خورده شدن هستند و بيشتر كودكاني كه از همان كودكي و شيرخوارگي با تفكر پس گرفتن خانه و مبارزه بزرگ مي‌شوند...

و نفت... نفتي كه مي‌تواند اهرمي براي نجات فلسطينيان باشد. نفتي كه اگر در حلقوم سران آمريكايي و ابزار جنگي‌اش نباشد، اينچنين بي پروا خون كودكان عرب را نمي‌ريزند.

خوني كه ريخته مي‌شود اما همچنان در تفكر پس گرفتن خانه و چرخاندن كليد در قفل آن باقي مي‌ماند.

به گزارش باشگاه جواني برنا، نمايشگاه كاريكاتور "مقاومت فلسطين" تا 23 خرداد داير است و علاقمندان مي‌توانند همه روزه از ساعت 10 الي 19 در موزه هنرهاي معاصر فلسطين واقع در خيابان طالقاني، خيابان شهيد برادران مظفر، تقاطع بزرگمهر، شماره 64 در هواي غمناك و ظفرمند اين آثار قدم بزنند.
***
در باشگاه جواني برنا ثبت نام كنيد: [email protected]

پيامك ارتباط با برنا: 10000313
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 256]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن