تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812853150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديركل تعاون روستايي فارس: چرخه توليد، توزيع و مصرف گسيخته شده است قرار نگرفتن تعاوني‌هاي روستايي در جايگاه اصلي‌شان از علل عمده نابساماني چرخه توليد است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديركل تعاون روستايي فارس: چرخه توليد، توزيع و مصرف گسيخته شده است قرار نگرفتن تعاوني‌هاي روستايي در جايگاه اصلي‌شان از علل عمده نابساماني چرخه توليد است
خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز
سرويس: كشاورزي و دامپروري

مديركل سازمان تعاون روستايي استان فارس در آستانه برگزاري همايش بزرگ اعضاي تشكل‌هاي تعاوني روستايي و كشاورزي گفت: شركت‌هاي تعاوني روستايي ابزاري بايسته و شايسته در حوزه كلان اقتصاد، سياست و اقتدار ملي هستند و سازمان تعاون روستايي در ركن دولتي خود به‌عنوان بازوي قدرتمند دولت، وظيفه‌اش هدايت، حمايت و نظارت بر اين تشكل‌هاست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدتقي مقامي به بيان اهداف تعاوني‌هاي روستايي پرداخت و گفت: نهادينه كردن فرهنگ جهادي و تعاون، جوانگرايي، تخصص‌گرايي مديران جديد به‌عنوان ركني از منابع انساني، در اختيار داشتن بازار سرمايه، فضاي فيزيكي، پشتيباني قانوني و مردمي بودن از جمله شروط تحقق اهداف تعاوني‌هاي روستايي است.

وي در زمينه مديريت واحد روستاها تصريح كرد: در شهرها با محوريت شهرداري‌ها به‌عنوان زير مجموعه وزارت كشور، مديريت واحد شهري وجود دارد؛ وليكن در روستاها اين خلأ مشاهده مي‌شود و هم اكنون بيش از هر زماني نياز به مديريت واحد روستاها احساس مي‌شود ، كه در اين زمينه جهاد كشاورزي مي‌تواند محور هماهنگي شده و با كمك و ياري جهادگران جهاد كشاورزي و جهادگران حاضر در تعاون روستايي سياست‌هاي خود را عملي كند.

مدير سازمان تعاون روستايي استان فارس در زمينه علت نابساماني چرخه توليد گفت: قرار نگرفتن تعاوني‌هاي روستايي در جايگاه اصلي خود و ايفا نكردن نقش محوري، از علل عمده نابساماني چرخه توليد است.

به اعتقاد وي هم اكنون چرخه توليد، توزيع و مصرف، گسيخته و قطعه قطعه شده است و شاهرگ آنها همچون نبض حياتي در اختيار افرادي خاص است و اين واسطه‌ها هر كدام براي خود باجگاهي درست كرده‌اند كه هم از گران شدن محصولات و هم از ارزان شدن آنها منتفع مي‌شوند و در اين وضعيت نصيب كشاورز زحمت كش و مصرف كننده چيزي جز سردرگمي و ضرر نيست.

وي با بيان تحولات در وظايف جاري سازمان گفت: ايجاد فروشگاه‌هاي تعاوني مصرف در شهرها و روستاها به عنوان شبكه فروشگاهي عرضه مستقيم توليدات كشاورزي يكي از تحولات است كه بواسطه آن به مرور آرزوي ديرينه از توليد به مصرف محصولات كشاورزي تحقق مي‌يابد و هم اكنون به‌طور جدي در پي توانمندسازي تعاوني‌ها و به‌دست گرفتن همه امور توليد، فرآوري، بازار، نظام توزيع و قيمت‌گذاري هستيم.

مديركل سازمان تعاون روستايي فارس ادامه داد: در شرايط بهم ريختگي نظام توليد، توليدكننده محكوم به توليد و مصرف‌كننده هم محكوم به مصرف است و اگر اين مجموعه‌ها همچون چرخ دنده‌هاي يك كارخانه باهم هماهنگ بوده و كار كنند، سود مي‌برند؛ اما وقتي گلوگاه‌هاي اصلي در اختيار واسطه‌هاي سرمايه‌دار و كارخانه‌دار باشد توليدكننده و مصرف‌كننده اسير مي‌شوند.

مقامي در زمينه طرح جامع خريد و فروش محصولات كشاورزي گفت: با مشاركت تشكل‌هاي سراسري تعاوني‌هاي روستايي و كشاورزي، هم اكنون طرح جامع خريد و فروش محصولات و فرآورده‌هاي كشاورزي در حال اجراست، در اين طرح كشاورزان با مشكلات كمتري روبرو بوده و محصولات بي واسطه به دست مصرف‌كننده مي‌رسد، در سال قبل استان فارس 96 هزار تن خريد توافقي داشته و در برنامه امسال برنامه‌ريزي بيش از 120 هزار تن شده است.

مدير سازمان تعاون روستايي استان فارس با اشاره به جايگزيني خريد توافقي محصولات به جاي خريد تضميني، گفت: در خريدهاي توافقي از منابع شركت‌ها و اتحاديه‌هاي تعاون روستايي استفاده مي‌شود و ديگر منابع دولتي درگير خريد و ركود سرمايه نخواهد بود و پيشنهاد مي‌شود دولت براي توانمند شدن شبكه‌هاي تعاوني در ازاي منابعي كه براي خريدهاي تضميني هزينه مي‌كرد، تسهيلات ارزان قيمت با كارمزد پايين در اختيار تعاوني‌ها قرار دهد تا با حضور بيشتر و مناسب‌تر در بازار توليد، مانع از حضور گسترده و فعال واسطه‌ها شوند و مناسب‌ترين راه براي كاهش و تثبيت قيمت‌ها به دست گرفتن اين چرخه توسط اتحاديه‌هاي تعاوني روستايي است.

مقامي درباره انتقال شركت‌هاي تعاوني توليد كشاورزي به سازمان تعاون روستايي گفت: شركت‌هاي تعاوني توليد كشاورزي هم اكنون زير نظر مديريت ترويج و نظام بهره‌برداري سازمان‌هاي جهاد كشاورزي هستند كه بر اساس مصوبه وزارت جهاد كشاورزي بايد به مرور به سازمان‌هاي تعاون روستايي استان‌ها انتقال يابند كه اين مهم در تعدادي از استان‌ها صورت پذيرفته است و در استان فارس نيز رايزني‌ها صورت گرفته و در آينده نزديك اين انتقال صورت خواهد گرفت.

وي با اشاره به اينكه تعاوني‌هاي توليد در شركت‌هاي تعاون روستايي ادغام نخواهند شد و به فعاليت مستقل خود ادامه خواهند داد، مهمترين فعاليت اين تعاوني‌ها را هدايت و حمايت از بهره‌برداران در جهت كشت گروهي، رعايت اصل تعاون در اجراي طرح‌هاي تجهيز و نوسازي اراضي، يكپارچه‌سازي اراضي، به‌كارگيري ادوات و موتور آلات مجهز كشاورزي به صورت تعاوني و گروهي متمركز عنوان كرد.

مدير سازمان تعاون روستايي استان فارس، از مسوولان استاني خواست با توجه به تغيير و تحولات بوجود آمده در حوزه تعاون روستايي به‌خصوص در زمينه باز مهندسي تشكل‌هاي تعاوني روستايي و كشاورزي، نگاهي نو و شكوفا به ظرفيت‌ها و كاركردهاي تعاوني‌هاي كشاورزي داشته باشند و اين تعاوني‌ها را در كارگروه‌ها مشاركت دهند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 194]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن