تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهدرسید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820750967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موج جديد جنگ مرورگرها با نوآوري برافروخته مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: موج جديد جنگ مرورگرها با نوآوري برافروخته مي‌شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات

مرورگرها، به عنوان دريچه‌اي رو به افق گسترده‌ي وب، در حال يافتن تزئينات جديد و زيبايي هستند.

به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، موزيلا، طراح مرورگر شورشي كه از خاكستر نت اسكيپ برخاسته است، ماه جاري و پس از سال‌ها طراحي و شش ماه آزمايش عمومي، فايرفاكس 3.0 را منتشر خواهد كرد.

اين نسخه‌ي جديد داراي معدودي ترفند است كه مي‌توانند نحوه‌ي سازماندهي و يافتن سايت‌هايي كه كاربران اغلب از آن‌ها بازديد مي‌كنند را تغيير دهند.

مايكروسافت نيز به تازگي اولين نسخه‌ي آزمايشي عمومي از جديدترين ويرايش اينترنت اكسپلورر كه مورد استفاده‌ي حدود 75 درصد از كل صاحبان رايانه است را منتشر كرده است.

نسخه‌ي نهايي اينترنت اكسپلورر 8 ممكن است تا پايان سال ميلادي جاري منتشر شود و انتظار مي رود صاحب ويژگي‌هاي بيش‌تري شده باشد.

اپل هم كه سابقا مرورگر سفاري خود را در داخل مرز دستگاه‌هاي ساخت خود نگه مي داشت در حال اقدام جدال‌آميز براي راه يافتن به رايانه‌ي كاربراني است كه از رايانه‌هاي ويندوز استفاده مي‌كنند.

به عبارت ديگر جنگ مرورگرها، كشمكشي كه مايكروسافت را در دهه ي 90 با مشكلات آنتي‌تراست مواجه كرد، دوباره در حال بالا گرفتن است.

دين هاچاموويچ، مدير كل گروه اينترنت اكسپلورر مايكروسافت معتقد است كه اين شركت در طول اين مدت در حال ترميم حفره‌هاي امنيتي بوده است.

اما آمريكن آنلاين كه شركت نت اسكيپ را به دست آورد، در سال 2003 بنياد غيرانتفاعي موزيلا را تشكيل داد. مرورگر فاير فاكس اين بنياد به زودي الهام‌بخش جنبش منبع بازي شد كه مورد حمايت مشتاقان رايانه قرارگرفت.

اولين نسخه‌هاي فايرفاكس ويژگي‌هايي مانند مسدود كننده‌ي پنجره‌هاي تبليغاتي براي متوقف كردن تبليغات و مرور فهرست‌بندي شده كه به كاربران اجازه مي‌دهد در پنجره‌هاي وب حركت كنند را دربرداشت.

فايرفاكس اكنون 170 ميليون كابر در سراسر جهان و 18 درصد از سهم بازار مرورگرها را دارد. بيش‌تر كاربران فايرفاكس به طور اختياري اين نرم‌افزار را دانلود كرده‌اند در حالي كه اينترنت اكسپلورر در بيش‌تر رايانه‌هاي شخصي در كارخانه نصب شده است.

فايرفاكس علاوه بر اين كه در رقابت به مايكروسافت تلنگري وارد كرد براي صنعت فن‌آوري نيز ارزش مالي و استراتژيك مرورگر را تقويت كرد.

گوگل در سال 2004 قراردادي را با موزيلا منقعد كرد تا نوار جست‌وجوي گوگل را در گوشه‌اي از مرورگر فايرفاكس جاي دهد.

براساس جديدترين اسناد مالياتي موزيلا، گوگل در سال 2006 بابت ترافيكي كه از اين مرورگر به سايتش هدايت شده بود به موزيلا 65 ميليون دلار پرداخت كرد.

به اعتقاد تحليلگران، اكنون با مهاجرت اعمالي مانند ايميل و پردازش ورد از رايانه به اينترنت، مرورگر به زودي با ارزش‌تر و از لحاظ استراتژيكي مهم‌تر خواهد شد. اين ايده كمك كرده تا جنگ مرورگرها مجددا افروخته شود و به جديدترين موج از نوآوري‌ها منتهي شده است.

فاير فاكس 3.0 به عنوان مثال بنا بر اعلام موزيلا دو برابر سريع‌تر از نسخه‌ي قبلي كار كرده و در ضمن از حافظه كمتري استفاده مي‌كند.

اين مرورگر همچنين هوشمندتر بوده و به‌منظور تلاش براي پيش‌بيني سايتي كه كاربر ممكن است مايل به بازديد از آن باشد سه ماه از سابقه‌ي مرور كاربر را نگهداري مي‌كند.

به عنوان مثال با تايپ واژه ي فوتبال در مرورگر، به سرعت فهرستي از سايت‌هاي بازديد شده كه اسم يا تشريحي از فوتبال را دارند ايجاد مي شود.

فايرفاكس اعلام كرده اين نوار مي‌تواند براي كاربران جايگزين فهرست‌هاي طولاني و آشفته‌ي بوك مارك‌ها شود و همچنين مي‌تواند مرورگر را براي يك كاربر شخصي‌سازي كند.

اينترنت اكسپلورر 8 مايكروسافت نيز مجموعه ترفندهاي متعلق به خود را وعده مي‌دهد. يك ابزار جديد به نام Web Slices به كاربر امكان مي‌دهد يك بخش ديناميك از يك وب‌سايت مانند يك حراجي آنلاين يا يك امتياز ورزشي را بوك مارك كرده و آن را در حاشيه‌ي مرورگر و در جايي كه كاربر مي‌تواند تغييرات آن را مشاهده كند، ذخيره نمايد.

يك ويژگي ديگر به نام فعاليت‌ها به كاربران امكان مي‌دهد متن را در يك صفحه برجسته ساخته، برروي آن كليك كرده و سپس آن را فورا به سايت ديگري مانند يك سرويس نقشه، ايميل و وبلاگ ارسال كنند.

اما اپل در ماه مارس رويكرد متفاوتي در پيش گرفت و با استفاده از به‌روزرساني خودكار نرم‌افزاري كه در داخل پلير موسيقي آي‌تيونز قرار داشت، ارسال سفاري به رايانه‌هاي كاربران ويندوز را آغاز كرد و كاربران در صورتي كه مايل نبودند سفاري به رايانه‌شان دانلود شود، مجبور بودند مشخص كنند.

روش مذكور در كنار رقيبان اپل طرفداران آن را هم خشمگين ساخت. اما دست كم تا اندازه‌اي موفقيت‌آميز بود، به طوري كه بر طبق آمارها سهم بازار اپل در رايانه‌هاي ويندوز از ماه مارس سه برابر شده است.

اپل در بيانيه‌اي در ماه گذشته و در پاسخ به اظهار نظرات در مورد اين مانور اعلام كرد كه با اين كار تمايز بين به‌روزرساني‌هاي جزئي را از برنامه‌هاي جديد ارسال شده از طريق به‌روزرساني نرم‌افزاري ساده‌تر كرده است.

تحليلگران عقيده دارند جسارت اپل اهميت جديد مرورگر وب را در دنيايي كه به‌طور فزاينده به سمت آنلاين شدن پيش مي‌رود را مورد تاكيد قرار مي دهد.

انتهاي پيام
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن