تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودت را به داشتن نيّت خوب و مقصد زيبا عادت ده، تا در خواسته ‏هايت موفق شوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820315576




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از ضرورت ساماندهي بيمه محصولات كشاورزي بيمه محصولات كشاورزي از انتظار معجزه‌گري تا ناتواني بانك‌ها در پرداخت خسارت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از ضرورت ساماندهي بيمه محصولات كشاورزي بيمه محصولات كشاورزي از انتظار معجزه‌گري تا ناتواني بانك‌ها در پرداخت خسارت
خبرگزاري فارس: زمستان سال گذشته، مازندران با سرما و خسارت‌هاي فراواني در بخش كشاورزي مواجه شد كه با زير پوشش نبودن بيمه اين توليدات، جبران خسارت‌ها تاكنون ميسر نشده است.


به گزارش خبرگزاري فارس از ساري، استان مازندران از نيمه دوم دي ماه سال گذشته با بارش برف بي‌سابقه تا90 سانتيمتري به همراه دماي كمتر از 13 درجه صفر مواجه بوده است.
خسارت ناشي از بارش برف و سرما به‌ بخش كشاورزي مازندران در زمستان 86، 10 هزار ميليارد ريال عنوان شده است.
پرداخت خسارت به كشاورزان مازندراني كه با از ميان رفتن قريب به 60 درصد محصولات زراعي و باغي استان همراه بوده، لزوم توجه به بيمه محصولات كشاورزي براي جبران زيان‌هاي اين بخش را آشكارتر مي‌كند.
بسياري از مسئولان در پاسخ به گلايه‌هاي كشاورزان در وارد آمدن خسارت به توليداتشان، عدم توجه بخش كشاورزي به بيمه محصولات در برابر حوادث و بلاياي طبيعي را عنوان كردند.
از سوي ديگر به دليل حجم قابل توجه اين خسارت‌ها پرداخت آن، اعتبار هنگفتي را از سوي دولت مي‌طلبد.
با توجه به صنعتي نبودن و استعداد اراضي كشاورزي در توليدات باغي، زراعي و دامي، ميزان قابل توجهي از درآمد و معيشت مردم مناطق شمالي ايران به اين بخش وابسته است.
توجه به استعداد و توانايي مناطق مختلف كشور در ايجاد بهره‌هاي موثر از آنان در شكوفايي قابليت‌هاي متفاوت استان‌ها سهم به سزايي دارد و توجه به زيرساخت‌ها و بسترهاي موردنياز بخش كشاورزي مازندران را نمايان مي‌سازد.
به دليل آسيب‌پذيري توليدات كشاورزي و دامي در برابر شرايط طبيعي و محيطي راهكار پيشگيري مقدم بر درمان را از اولويت‌هاي توسعه اين بخش مي توان در نظر گرفت.
در سال‌هاي اخير روانه شدن جوانان از مناطق روستايي به شهرها موج نگراني را ميان مسئولان ايجاد كرده و اين در حالي است كه ايجاد و توجه به نيازهاي اين مناطق در برنامه‌هاي آينده‌نگرانه سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط مي تواند روند معكوسي در امر مهاجرت ايجاد كند.
بخش كشاورزي كه با افزايش هزينه هاي توليد، عدم ثبات قيمت ها، واسطه‌گري، نبود صنايع تبديلي، مكان‌هاي نامناسب نگه‌داري محصولات تا زمان فروش و بسياري مشكلات ديگر رنج مي‌برد، مسلماً به رويكرد تبديل اراضي كشاروزي به مناطق مسكوني و بهره گيري از صرفه هاي موجود در اين بخش روي خواهد آورد.
قطعه قطعه شدن اراضي كشاورزي در سال‌هاي اخير به دليل نبود صرفه‌هاي اقتصادي امكان وارد آمدن خسارت بيشتر به اين بخش‌ها را دوچندان مي كند.
يكي از كشاورزان ساروي در گفتگو با خبرنگار فارس، اقتصادي نبودن فعاليت‌هاي كنوني كشاورزي به دليل عدم اطمينان از درآمدزايي را از عمده دلايل عدم رغبت قشر جوان به كشاورزي و دامپروري مي‌داند.
سهيل علي‌زاده با اشاره به اينكه هم اكنون بسياري از زمين هاي زير كشت در روستاي محل سكونت خود با روش هاي سنتي اداره مي شود، يادآور شد: مراحل مختلف بخش كشاورزي كه عمدتاً باغداري و كاشت برنج است، هنوز با روش‌ها و ابزار 30 سال گذشته انجام مي شود.
وي وارد شدن خسارت در كاشت، داشت و برداشت سنتي را بيشتر از كشاورزي مدرن عنوان مي‌كند و مي‌گويد: در زمستان سال گذشته، كشاورزاني كه با اصول علمي و موعد مقرر اقدام به برداشت و ذخيره محصولات خود كرده بودند، خسارت قابل توجهي را متحمل نشدند.
علي زاده نقش بيمه محصولات كشاورزي در جبران خسارت به كشاورزان را اندك توصيف مي‌كند و اظهار مي‌دارد: اگر چه بيشتر كشاورزان از مزاياي بيمه محصولات كشاورزي آگاه نيستند، اما تجربه‌هاي ديگران در بي‌توجهي به اين مقوله نيز بي‌تاثير نيست.
وي ادامه داد: پرداخت بيمه هاي كشاورزي به ميزان اندك صورت مي گيرد و به هيچ ميزان جبران هزينه نيروي انساني و وقت صرف شده براي آن را نيز نمي كند.
عضو شوراي اسلامي يكي از روستاهاي نوشهر كه از ذكر نامش خودداري مي‌كند نيز از ناچيز بودن پرداخت هاي بيمه محصولات كشاورزي گلايه‌مند است.
وي مي‌گويد: در سال گذشته به تمام محصول كلزاي يك قطعه زمين هفت هزار مترمربعي كه در مراحل مختلف به دليل كم آبي از ميان رفت، كارگزاران بانك كشاورزي تنها مبلغ 40 هزار تومان غرامت برآورد كردند.
وي ارزش گذاري كم تر از ميزان واقعي خسارت را از عمده دلايل بي توجهي كشاورزان به بيمه محصولاتشان مي‌داند و ادامه مي‌دهد: شايد تعدادي از كشاورزان در كنار اين كار مشاغل ديگري نيز داشته باشند، اما عمده كشاورزان تنها از اين طريق امرار معاش مي كنند.
اين كشاورز به وجود آمدن خسارت حتي به صورت كاهش در توليد را براي كشاورزان جبران ناپذير توصيف مي‌كند و مي‌افزايد: خسارت‌هاي جبران نشده كشاورزان رغبت آنان را براي سال‌هاي آينده كاهش داده و ميل به تغيير كاربري در زمين‌هاي كشاورزي را در آنان افزايش مي دهد.
وي تصريح مي‌كند: كشاورزان هميشه توليد كننده اند و محصولات آنها را با قيمت پاييني مي خرند، در حالي كه آنان با زحمت فراوان هزينه زيادي براي توليد محصول صرف مي كنند.
مدير شعب بانك كشاورزي استان مازندران در خصوص پرداخت خسارت به محصولات كشاورزان به خبرنگار فارس گفت: پرداخت خسارت به كشاورزان به دو صورت بيمه تمام خطر كه تمام عوامل خسارت‌زا را در بر مي گيرد و پرداخت‌ها براساس عوامل مشخص و تعيين شده خسارت‌هاست، انجام مي گيرد.
محمد تقي بهشتي افزود: عمده عوامل خسارتي به بخش كشاورزي غيرقابل پيش بيني، غيرقابل كنترل و مديريت نشده صورت مي‌گيرد.
به گفته وي پرداخت غرامت به كشاورزان معمولاً هزينه هاي توليد آنان را زيرپوشش قرار مي دهد و توقع كشاورز با معيار صندوق بيمه تفاوت دارد.
بهشتي تصريح كرد: انتظار كشاورز در دريافت غرامت، جبران در نظر گرفتن كاهش توليد وي نيز هست كه اين امر در برنامه سال جاري بانك كشاورزي و صندوق بيمه به صورت بيمه تضمين توليد برنج درنظر گرفته شده است.
وي در خصوص نحوه بيمه تضمين توليد برنج نيز يادآور شد: اين طرح به صورت نمونه در چهار منطقه استان مازندران به انجام مي رسد كه از نوع بيمه تمام خطر محسوب شده و تا 90 درصد كاهش در توليد محصول را با قيمت تضميني پرداخت خواهد كرد.
بهشتي ادامه داد: پرداخت غرامت با توجه به اعتبارات محدود صندوق بيمه صورت مي گيرد و اين صندوق به دليل ميزان بالاي سطح بيمه شده و زير پوشش قرار گرفتن عوامل متعدد خسارت از ميزان ريسك پذيري بالايي برخوردار است.
وي گفت: نارضايتي‌ها از محدوديت منابع در اختيار صندوق ناشي مي شود.
مدير شعب بانك كشاورزي استان مازندران با اشاره به اينكه بيش از 90 نوع محصول با 900 گزينه و يك هزار و 10 عامل خسارت در اين استان زير پوشش بيمه قرار گرفته‌اند، بيان كرد: بيش از 120 نفر از فارغ‌التحصيلان بخش كشاورزي در كارگزاري بخش خصوصي بانك كشاورزي با هماهنگي نظام مهندسي استان به ارزيابي خسارت‌هاي وارده به كشاورزان مي پردازند.
وي در خصوص نحوه تعيين خسارت توسط ارزيابان بانك كشاورزي اظهار داشت: بررسي خسارت توسط كارشناسان صندوق بيمه و بخش خصوصي كه دوره بررسي خسارت‌ها را گذرانده اند با همكاري كارشناسان مراكز تحقيقات كشاورزي با بررسي عوامل فيزيولوژيك غيرقابل پيش بيني روي محصولات صورت مي گيرد.
بهشتي ادامه داد: قرداد صندوق بيمه محصولات با كشاورز لازم‌الاجراست و با حق بيمه‌هاي مشخص و عوامل زير پوشش بيمه حداكثر غرامت مشخص و به كشاورز پرداخت مي شود.
وي گفت: غرامت ها بر اساس مراحل مختلف رشد گياه و يا دام پرداخت مي شود كه در بيمه نامه هاي كشاورزان منعكس شده است.
بهشتي با اعلام اينكه در سال گذشته به 18 هزار نفر از توليد كنندگان 36 ميلياردريال غرامت پرداخت شده است، يادآور شد: اين ميزان قريب به سه برابر حق بيمه دريافتي از كشاورزان است.
وي با اشاره به آمار 10 ساله پرداخت خسارت به كشاورزان مازندراني افزود: صندوق بيمه محصولات كشاورزي در 10 سال گذشته سالانه 16 ميليارد ريال غرامت به بخش كشاورزي مازندران پرداخت كرده كه تنها بيش از سه ميليارد ريال از اين ميزان توسط كشاورزان به صورت حق بيمه پرداخت شده است.
بهشتي ادامه داد: براي پرداخت خسارت به كشاورزان سقف مشخصي وجود ندارد و زيان انباشته صندوق از طريق بودجه‌هاي ارائه شده به دولت دريافت مي شود.
وي با اشاره به وجود حدود 100 هزار كشاورز بيمه شده در استان مازندران تاكيد كرد: كشاورزان با سطح سواد بالاتر از بيمه شدن محصولاتشان استقبال بيشتري مي‌كنند و بخش هاي نوين و صنعتي كشاورزي نيز شناخت بهتري از وضعيت بيمه‌پذيري دارند.
وي ادامه داد: هرچه سطح زير كشت محصولات كمتر باشد، درجه بيمه پذيري نيز كاهش خواهد يافت.
مدير شعب بانك كشاورزي استان مازندران در خصوص مهم‌ترين عوامل خسارت در پنج سال اخير در بخش كشاورزي نيز گفت: باران‌هاي سيل آسا و آبگرفتگي در اولويت اول و سرما و خشكسالي در اولويت‌هاي بعدي همچنين در بخش طيور آنفلوانزا دراولويت اول و بيماري‌ها در رده‌هاي بعدي قرار دارند.
وي باور نادرست در زمينه بيمه‌پذيري كشاورزان را دريافت غرامت ناشي از خسارت هايي دانست كه بر اثر اهمال و كم كاري به وقوع پيوسته‌اند.
آنچه مشخص است صندوق كمك به توليد كنندگان خسارت ديده محصولات كشاورزي و دامي، به عنوان يكي از نهادهاي حمايتي در بخش كشاورزي، اعتبارات بلاعوض بخش هاي آسيب ديده از عوامل مختلف را به تناسب اعتبارات تخصيصي، در اختيار خسارت‌ديدگان اين بخش قرار داده و يا در بازسازي منابع توليدي خسارت ديده برحسب اعتبارات مشاركت مي‌كند.
همان گونه كه گفته شد به دليل ميزان بالاي سطح زير كشت و تنوع محصولات بيمه شده و نيز اعتبارات اندك در اين زمينه، اين ميزان پرداخت ها جوابگوي خسارت هاي بخش كشاورزي نخواهد بود.
هر چند كه اين بخش نيز با توجيه كشاورزان به نوع و ميزان پرداختي‌ها از به وجود آمدن انتظارات خارج از توان و قرارداد بيمه‌اي در قشر مخاطب بايد بكوشد.
به نظر مي‌رسد كاهش خطر در بخش كشاورزي براي جبران خسارت‌ها نه تنها بايد به وسيله فعاليت‌هاي پيشگيرانه صورت گيرد، بلكه نيازمند آگاهي بخشيدن به كشاورزان و ايجاد بسترها و امكانات لازم در اين زمينه است.
كشاورز آگاه به مسائل بيمه‌اي در خصوص نوع بيمه در نظر گرفته شده دقت نظر و انتظاري براساس مفاد بيمه‌نامه خود خواهد داشت.
اگر چه بسياري از حوادث و بلاياي طبيعي قابل پيش بيني نيست، اما با بهره‌گيري از تجربه‌ها و شيوه هاي علمي و تكنولوژيكي در اعلام زمان‌هاي مناسب كاشت، داشت و برداشت، در اختيار قرار دادن بذرهاي مناسب با شرايط خاص و بسياري اطلاعات موثر مي‌توان اين خسارت ها را به حداقل رسانيد؛ به طوري كه در سرما و يخبندان زمستان سال گذشته بايد با اطلاع از شرايط جوي و وجود موج هاي شديد سرما كشاورزان را ترغيب به برداشت به هنگام محصولات خود كرد.
همان گونه كه در اوايل سال جاري با پيش بيني وقوع خشكسالي كشاورزان به كاشت زودتر از موعد برنج و جلوگيري از كشت دوم فراخوانده شدند، يكپارچه‌سازي اراضي و مجهز كردن مزارع، باغات و اراضي كشاورزي به امكانات پيشرفته و مدرن و به طور كلي صنعتي كردن بخش كشاورزي نه تنها كنترل و نظارت هاي علمي در بخش را افزايش داده و خسارت را تقليل خواهد بخشيد؛ بلكه با ايجاد صرفه هاي اقتصادي، كشاورزي را از اولويت دوم برخي خانواده‌ها خارج و به عنوان مشاغل درآمدزا و قابل سرمايه‌گذاري تبديل خواهد كرد
هرچند بخش كشاورزي مازندران از اراضي كوچك با تفكرات كشاورزي سنتي برخوردار است، لزوم توجه به قشر آسيب‌پذير كه تامين منافع اقتصادي آنان در گرو برداشت محصول سالانه‌شان است نيز در خور توجه خواهد بود.
گزارش از الناز پاك‌نيا ـ خبرنگار فارس در مازندران
انتهاي پيام/م
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن