تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814196332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تخريب محيط زيست؛ تضييع حقوق انسانها


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تخريب محيط زيست؛ تضييع حقوق انسانها


مناسبت‌ها- همشهري آنلاين:
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: تخريب محيط زيست يكي از عوامل تضييع حقوق انسانهاست.

فاطمه واعظ جوادي در همايش حقوق زيست با تقدير از حضور رئيس قوه قضائيه، معاونان و قضات اين قوه افزود: برگزاري اين همايش و حضور پرشور مسئولان قضائي در آن نمادي از توجه دقيق نهادها به اهميت محيط زيست و نقش قوانين و مقررات و آراي قضائي در ارتقاي حفاظت و بهسازي محيط زيست است.

وي تصريح كرد: محيط زيست، عطيه الهي و نتيجه لطف او به نوع بشر است و بر همين اساس به بشريت در كليت آن تعلق دارد تا در مسير تعالي و حركت الي الله همانند ساير مواهب ونعمت ها به درستي مديريت شود و مورد استفاده خردمندانه قرار گيرد به گونه‌اي كه كمال و تعالي انسان بدون وجود لوازمي كه " محيط زيست و شرايط محيطي مناسب" از مهمترين آنهاست ميسر و ممكن نيست.

جوادي گفت: در اسلام جامع‌ترين ديدگاه و صحيح‌ترين شيوه تعامل با طبيعت و محيط زيست بيان شده است و خداوند جهان هستي و همه پديده‌ها را زيبا، متقن و موزون آفريده و انسان بايد رابطه خود را با آنها تصحيح كند و با تصرفات نادرست خود آن را ويران و آلوده و جامعه را با بلا و مصيبت مواجه نسازد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اسلام با نگرش جامع و همه سونگر خود نه فقط انسان امروز را مورد توجه قرار مي‌دهد بلكه رفتار هر نسل را نيز برپايه حق نسل‌هاي آينده به طي فرآيند تعالي و همچنين محيط زيست و اجزاي آن به بقاء و بندگي خدا تنظيم مي‌كند.
وي افزود: اگر منويات احكام و موازين الهي در حيات صنعتي و توسعه‌اي بشر به صورت بايسته مراعات و محترم شمرده شود، محيط زيست از وضع بحراني‌اي كه بدان دچار شده نجات خواهد يافت و اين امر، تمهيدي براي حيات پايدار و طيبه بشر خواهد بود.‌

‌وي ابراز اميدواري كرد: روند ارتقاي وضع محيط زيست كشور و «حفاظت» و «بهسازي» آن موجب تمهيد حاكميت عدالت در روابط جمعي و تصحيح رفتارها و برنامه‌هاي خصوصي و عمومي در برخورد با محيط زيست شود.

جوادي گفت: در كنار قانون شكار و صيد كه نخستين سند حقوق محيط زيست ايران است، قانون حفاظت و بهسازي محيط زيست در پي تدوين و پايه‌ريزي قانوني عام و مادر در زمينه محيط زيست بوده و براي مديريت و نظارت بر رعايت هنجارهاي عمومي آن، سازمان حفاظت محيط زيست شكل گرفت اما در اين ميان اصل مترقي 50 قانون اساسي جمهوري اسلامي به عنوان سند محكم و پشتيبان نقش و جايگاه ويژه‌اي در حفاظت از محيط زيست و منابع الهي دارد.

جوادي گفت: محيط زيست در پرتو تأثير آن بر حيات اجتماعي، بستر لازم و ضروري براي حيات جمعي است به طوري كه وجود و بقاي بشر، بسته به وجود و بقاي آن است. از اين رو، نه تنها داشتن شرايط بهينه محيطي، خود يك حق الهي، طبيعي و موضوعه براي نوع بشر است، بلكه لازمه و پيش شرطي براي استيفاي ساير حقوق انسان است.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: با توجه به گسترش مسائل توسعه‌اي در ايران براي برخي از بخش‌هاي زيست محيطي كه اجمال و كليت قانون حفاظت و بهسازي براي تشريح مناسب آنها كفايت نمي‌كرد، قوانين و مقرراتي خاص و تفصيلي در حوزه آب، هوا و پسماندها تصويب و در خصوص آلودگي خاك نيز پيش نويس لايحه قانون تدوين شده است و مراحل نهايي شدن را طي مي‌كند.

جوادي افزود: مجموعه‌اي از منابع حقوق محيط زيست ايران اعم از قانون كلي و مادر و قوانين و مقررات خاص وجود دارند كه به صورت مقطعي در قالب قوانين برنامه‌هاي توسعه، و دائمي ، نحوه برخورد با محيط زيست انساني و طبيعي را مقرر داشته اند.

وي گفت:‌ در كنار اين قوانين مجموعه‌اي گسترده مشتمل بر 20 معاهده بين‌المللي وجود دارد كه مديريت بين‌المللي برخي امور زيست محيطي را نيز پايه‌ريزي و جمهوري اسلامي ايران تقريبا همه اين معاهدات را تصويب كرده است و سازمان حفاظت محيط زيست نيز مسئوليت پيگيري اجرا و نظارت بر اجراي آنها را به عنوان مرجع ملي، بر عهده دارد.

جوادي افزود: اميدواريم دستاوردهاي اين همايش در ايجاد فضاي لازم براي كمك به شناخت درست محيط زيست و بايسته‌هاي قانوني در اين زمينه راهگشا باشد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ابراز اميدواري كرد: در سال نوآوري و شكوفايي كه مكمل اتحاد ملي و انسجام اسلامي در مديريت و برنامه ريزي عمومي است، بتوانيم با نوآوري در شيوه‌ها و ابزارهاي قانوني، اداري و قضايي، زمينه‌هاي شكوفايي استعدادها و به فعليت درآمدن ظرفيت‌هاي تعامل ميان مردم و دولت از يك سو و قواي سه گانه از سوي ديگر در صيانت از محيط زيست كه در آن آحاد مردم بايد حيات اجتماعي رو به رشدي داشته باشند، بيش از پيش فراهم كنيم.

تاريخ درج: 19 خرداد 1387 ساعت 14:15 تاريخ تاييد: 20 خرداد 1387 ساعت 00:45 تاريخ به روز رساني: 20 خرداد 1387 ساعت 00:44
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن