تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804512883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكاوي فرصتها و تهديدهاي اقتصادي كشور در گفت و گوي فارس با كارشناسان- 24 اميرتاش:اقتصاد كشور علمي اداره نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: واكاوي فرصتها و تهديدهاي اقتصادي كشور در گفت و گوي فارس با كارشناسان- 24 اميرتاش:اقتصاد كشور علمي اداره نمي‌شود
خبرگزاري فارس: استاد دانشگاه الزهرا در گفت و گوي تفصيلي با فارس علمي نبودن مديريت را مهمترين مشكل اقتصادي كشور عنوان كرد.


عبدالرضا اميرتاش در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس به تشريح فرصتها، تهديدها، نقاط قوت و ضعف اقتصاد ايران پرداخت.
وي كه متولد سال 1334 مي باشد داراي دكتراي مديريت و برنامه ريزي است. او عضو هيات علمي دانشگاه آزاداسلامي واحد تهران مركزي و همچنين استاد دانشگاه الزهرا مي باشد.
اميرتاش پيش از اين معاون پژوهشي دانشكده اقتصاد بوده و داراي تاليفاتي چون كتب «مسايل آمار و حل آنها» مي باشد. وي همچنين كتاب «مباني احتمالات » را ترجمه كرده است.
وي در گفت و گوي تفصيلي با فارس مهمترين مشكل اقتصادي كشور را علمي اداره نشدن آن عنوان كرد و گفت:علمي نبودن مديريت اقتصادي در كشور و عمدتا احساسي بودن اين مديريت مانع استفاده از منابع و فرصتها شده است.

* * * فرصتهاي اقتصادي ايران

* اجراي اصل 44 قانون اساسي و خصوصي سازي

اميرتاش به خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس گفت: اصل 44 قانون اساسي و در پي آن ابلاغيه مقام معظم رهبري به عنوان يك فرصت، اين شرايط و فضا را فراهم كرده كه خصوصي سازي با جديت بيشتري مورد پيگيري قرار گيرد.
وي افزود: در روند خصوصي سازي صرفا بحث واگذاري و فروش سهام شركتهاي دولتي نيست، بلكه بايد دو نكته توجه شود اينكه افرادي كه سهام به آنها فروخته مي شود با اين كار آشنا بوده و از سوي ديگر از توان مالي كافي برخوردار باشند.
استاددانشگاه الزهرا اضافه كرد: برخي مسايل در روند خصوصي سازي بايد تعيين تكليف شوند كه از اين جمله مي توان به لزوم مشخص شدن وضعيت نيروي كاري اشاره كرد كه پيش از اين در استخدام دولت بودند.
وي افزود: تعداد نيروي شركتهاي دولتي عمدتا زياد است و وقتي قرار است اين شركتها خصوصي شوند لازم است تعديلي در نيروها ايجاد شود كه با توجه به محدوديتهاي قانوني موجود (قانون كار) اين مساله به راحتي امكان پذير نيست.
اين اقتصاددان اضافه كرد: در روند واگذاريها بايد نگاهي همه جانبه وجود داشته باشد،‌ به طوري كه دولت موارد جانبي را نيز در اين بحث مدنظر قرار دهد.
وي تاكيد كرد: خصوصي سازي با هدف كوچك سازي دولت و توسعه بخش خصوصي به نفع كشور است و مي تواند به افزايش بهره وري و كارآيي منجر شود.
اميرتاش گفت: براي مثال با حضور اتوبوسهاي خصوصي حداقل اين اميدواري وجود دارد كه علاوه بر جابجايي تعداد بيشتري مسافر، از سرمايه ملي (خودروي مربوطه) نيز محافظت شود.
وي افزود: اين مساله در سطح وسيعتر در خصوص كارخانجات و شركتهايي صادق است كه به بخش خصوصي واگذار مي شوند، با واگذاري درست آنها به شرط خصوصي شدن مديريت و مالكيت آنها مي توان به بهبود شرايط در اين روند اميدوار بود.

* * * نقاط قوت اقتصادي ايران

اميرتاش با اشاره به مزاياي جغرافيايي و موقعيت سوق الجيشي ايران گفت: كشور ما از منابع طبيعي و پتانسيلهاي بالايي برخوردار است به طوري كه با مديريت صحيح بر آنها مي توان به نفع اقتصادي كشور از آنها بهره گرفت.
وي افزود: ما در زمينه توسعه آب و برق و گاز و انرژي رشد خوبي داشتيم هرچند هنوز براي كار در اين بخش نياز وجود دارد.
اين كارشناس اقتصادي خاطرنشان كرد: برخورداري از وجود نيروي جوان آماده به كار و بهره مندي از استعدادهاي درخشان كه نظاير آن در هيچ جاي جهان يافت نمي شود از جمله نقاط قوت اقتصاد ما است.
وي افزود: جمعيت جوان يكي از موتورهاي توسعه است به شرط اينكه به درستي مديريت شود.
اين اقتصاددان خاطرنشان كرد: با توجه به آب و هواي مطلوب ايران و وجود جاذبه هاي گردشگري بسيار آن، با كمي عنايت به صنعت توريسم مي توان به استفاده به بهينه از آن به نفع اقتصادي بهره گرفت.

* * * نقاط ضعف اقتصادي ايران

* سايه سنگين سياست بر اقتصاد

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي اظهارداشت: سايه سنگين سياست بر اقتصاد سبب شده است تا سازمانها و شركتها در عمل با مشكلاتي مواجه شوند كه همين مساله در سودهي،‌اثر بخشي ، كيفيت و كميت فعاليتهايشان موثر است.
اميرتاش با بيان اينكه مقعطي بودن قوانين و سياستها به مشكلات و نااميدها دامن مي زند بر لزوم ثبات سياستها و قوانين تاكيد كرد.

* عدم آمادگي لازم براي جهاني شدن و پيوستن به سازمان تجارت جهاني

اين كارشناس اقتصادي در بحث پيوستن به سازمان تجارت جهاني و جهاني شدن گفت: ورود به سازمان تجارت جهاني نياز به بسترها و زيرمايه هايي دارد كه هنوز در اقتصاد ما مهيا نشده است.
وي با بيان اينكه در اين بحثها صرفا مباحث اقتصادي مطرح نيست و بحثهاي سياسي نيز در آن نقش دارند افزود: به جز دشمني ها و اعمال نفوذهاي سياسي ، بحث عدم توانايي رقابت نيز در اين خصوص موثر است.
اميرتاش يادآور شد: چنانچه ايران بتواند با رقابتي شدن كالاهايش و ايجاد شرايط لازم وارد سازمان تجارت جهاني شود در اين شرايط بازارهاي جديد بسياري به رويش باز مي شود.
وي خاطرنشان كرد: جهاني شدن از جمله مزيتهايي كه به دنبال دارد بحث توسعه گردشگري است.
اين اقتصاددان افزود: ما براي توسعه اين صنعت نيز با داشتن پتانسيلهاي بالا هنوز آمادگي نداريم ، هنوز فضا و سرويسهاي خدماتي لازم براي اين مهم تدارك ديده نشده است.

* عدم استفاده بهينه از حساب ذخيره ارزي

اميرتاش به خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس گفت: نفس حساب ذخيره ارزي خوب است و براي كشور سوپاپ اطمينان مالي به حساب مي آيد .
وي افزود: وجود اين حساب نظر به شرط انجام سرمايه گذاريهاي زيربنايي، مي تواند در هدايت اقتصاد به سمت ارتقاي توليد موثر باشد.
اين اقتصاددان تاكيد كرد: دولت به جاي هزينه ذخاير ارزي در امور جاري (كه محل تامين آنها از روشهاي ديگري چون ماليات و... ممكن است) بايد آن را صرف توليد و توسعه چرخه اقتصادي كند.
وي يادآور شد: دولت از ذخاير ارزي اقدام به واردات بنزين مي كند در حالي كه اين كار صحيح نيست، قيمت بنزين بايد به نرخ واقعي برسد و در عين حال اتوبوس و مترو رايگان گردد تا كساني كه مستحقق يارانه انرژي هستند بتوانند از آن بهره مند شوند.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي تاكيد كرد: بايد بين ورود و خروج پول در جامعه توازن ايجاد شود تا تعادل لازم در اقتصاد حاصل شود.
وي تاكيد كرد: در حال حاضر از حساب ذخيره ارزي استفاده بهينه نمي شود و لازم است تا بهره گيري از اين حساب مبتني بر اهداف تعيين شده براي آن صورت گيرد.

* عدم جذب سرمايه ها

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه امنيت اقتصادي حرف اول را در هر كشور مي زند گفت: صادرات و توليد نياز به ثبات و امنيت دارند ، بدون آن ركود و گراني قطعي است.
وي يادآور شد: بحث امنيت سرمايه گذاري نيز از بحثهاي مطرح و مهم در توسعه ارتباطات بين الملي است .
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: سرمايه ها به سمتي مي رود كه در آن احساس امنيت و آزادي نسبي وجود داشته باشد ، دليل جذابيت كشورهايي چون سويس هم همين است.
وي افزود: دولت بايد تمام همت خود را به كار گيرد تا اولا فضاي داخلي را تا حد ممكن امن نمايد و از سوي به برقراري ارتباطات سياسي مناسب با ساير كشورها اقدام نمايد.

* عدم سرمايه گذاري،‌ بيكاري و تورم

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: با جلب و جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي و استفاده بهينه از آن مي توان تورم را از بين برد و به اشتغالزايي پرداخت.
وي در تبيين رابطه سرمايه گذاري، تورم و بيكاري گفت: اين سه به هم وابسته اند به طوري كه بدون سرمايه گذاري بيكاري حتمي است، براي رفع توم نيز چاره اي جز توليد و بالا بردن بهره وي نيست.
اميرتاش تاكيد كرد: هر روشي به جز اين به مثابه يك مسكن عمل خواهد كرد.

* بي رونقي بورس

اميرتاش با تاكيد بر اينكه بايد از سرمايه گذار داخلي و خارجي براي ورود به بورس و بازار سرمايه حمايت شود افزود: وجود امنيت اقتصادي خود از الزامات در اين بحث است.
وي رانتهاي اطلاعاتي را در اين بحث مخرب برشمرد و افزود: انتشار اطلاعات محرمانه ايجاد دلسردي مي نمود و همين مساله نيز باعث شد تا انتشار اطلاعات جرم تلقي شده و منع گردند.
اين كارشناس اقتصادي در بحث خصوصيات شركتهايي كه امكان ورود به بورس مي يابند گفت: بايد دقت شود اولا شركتهايي كه وارد بورس مي شوند زيان ده نباشند و از سويي به جلب و جذب سرمايه اقدام نمايند.
وي با بيان اينكه بورس نياز به حمايت و تقويت دولت دارد افزود: با رونق بورس و جذب سرمايه ها توسط بازارسهام مي توان به كاهش حجم نقدينگي در جامعه از اين طريق اميدوار بود.

* گراني مسكن

استاد دانشگاه الزهرا به خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهارداشت: گراني مسكن قابل پيش بيني بود، چند سالي بود كه مسكن دوران ركود خود را طي مي كرد و پس از بحث كاهش نرخ بهره، نامساعد بودن شرايط بازار سهام و ... طبيعي بود كه پس اندازهاي مردم به سمتي سوق يابند كه مطمئن ترين است.
وي افزود: وجود چندين هزار آپارتمان خالي در شهرهاي بزرگ با اميد به رشد قيمت آنها، از نشانه هاي همين بحث است.
اميرتاش براي خروج مسكن از شرايط فعلي ، بر لزوم تقويت انبوه سازان تاكيد كرد و گفت: تقويت انبوه سازي ، رفتن به سمت تكنيكهاي پيشرفته ساختمان سازي، مكان يابي براي ايجاد شهرهاي جديد و ... از جمله مواردي هستند كه مي تواند به حل اين مشكل و اسكان اقشار مختلف جامعه به خصوص قشر كم درآمد كمك نمايد.

* * * تهديدهاي اقتصادي ايران

اين كارشناس اقتصادي به خبرنگار فارس گفت: علمي نبودن مديريت اقتصادي در كشور و عمدتا احساسي بودن اين مديريت از جمله اين تهديدها است.

* *‌* راهكارها

اميرتاش در تبيين راهكارها به نكاتي چون لزوم منطقي كردن مديريت اقتصادي، استفاده از فرصتها براي رفع نقاط ضعف و تهديدها، هدفمند كردن يارانه ها ،‌ايجاد امنيت اقتصادي و همچنين استفاده بهينه از صندوق ذخيره ارزي اشاره كرد.
انتهاي پيام/
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 348]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن