واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: در نشست راهكار شناسى نوآورى و شكوفايى در سينماى ايران مطرح گرديد نظر رهبر معظم انقلاب در مورد سينما مظلوم واقع شد
نشست راهكار شناسى نوآورى و شكوفايى در سينماى روز ايران، با حضور محمد آفريده رييس مركز گسترش سينماى مستند و تجربى، مسعود ده نمكى كارگردان سينما و مهدى كريمى تهيه كننده سينما در خبرگزارى فارس برگزار گرديد.سينماى دولتى مانع نوآورى است مهدى كريمى تهيه كننده سينماى ايران كه در كارنامه او، توليد فيلم هايى چون آژانس شيشه اى ديده مى شود، گفت: به نظر من، اولين راهكارى كه سينماى ما براى نوآورى به آن احتياج دارد، بازكردن كلاف سردرگم سينما است چرا كه گاه، اين كلاف به قدرى پيچيده مى شود كه بارديگر به موضوع تاييد مشروعيت سينما مى رسيم و باوجود گذشت سى سال از پيروزى انقلاب اسلامى، هنوز در تاييد و رد سينما بحث هايى صورت مى گيرد.تهيه كننده تك درخت هاو سفره ايرانى گفت: احساس من اين است كه بايد در خصوص توليد فيلم باارزش واقع بين باشيم. مثلا تعريفى كه به اسم توليدات فاخر در سينماى ايران تعيين شده، به عقيده من، بيشتر براى ايجاد يك رديف بودجه بوده است و اين در حالى است كه خيلى از فيلم هاى فاخر سينماى ما، با حداقل بودجه يا حداقل حركت هايى كه به صورت فردى هم بوده، ساخته شده اند. كريمى گفت: به هر حال هنوز كه هنوز است، سينماى ما روى خلاقيت و انرژى فردى اهالى خود است كه روى پا مانده و نه روى تعريف بودجه هاى آنچنانى كه متاسفانه، تاكنون نتيجه اش جز صرف بودجه و به نوعى دور ريختن پول نبوده است. اين تهيه كننده گفت: پس از سى سال، ما دايره بزرگى را طى كرد ه ايم و رسيده ايم به جايى كه همه حرف از سينماى بدنه مى زنند. سينمايى كه زمانى به اسم سينماى جيم سازها، با درجه بندى محدود مى شد و امروز سالن خوب و اكران خوب و همه چيز را هم در اختيار دارد. مهدى كريمى در ادامه اين نشست، در پاسخ به اين سوال كه آيا خط دادن به سينما توسط جشنواره ها، نوآورى محسوب مى شود ، گفت: جشنواره ما غيردولتى نيست. طبيعتا وقتى هم كه زيرنظر معاونت سينمايى برگزار مى شود، اگر فيلم در خورى را در آن مى بينند، بايد به اين فيلم، فضاى عرضه دهند و نه اينكه كارى كنند كه اين فيلم در بايگانى قرار بگيرد و موقعيت اكران پيدا نكند. نظر رهبر معظم انقلاب در مورد سينما مظلوم واقع شدمحمد آفريده ،در اين نشست با اشاره به تعدد نظرات در مورد مفهوم نوآورى، گفت: احساس مى كنم كه انقلاب اسلامى نگاه تازه اى را به جامعه ما باز كرد، همراه با انقلاب اسلامى، يك انرژى و يك بهمن رها شد و به نوعى توانست خودباورى و انرژى نهفته و محبوس را آزاد كند اما ما هنوز نمى دانيم چگونه بايد اين موج را به كار گيريم، به عبارتى ديگر يك نسل جوان رها شده را كه جزو سرمايه هاى انقلاب است، در اختيار داريم اما چون نمى دانيم چگونه بايد با اين نسل پرانرژى برخورد كنيم، آنها مدام بين ديدگاه هاى مختلف سرگردان هستند. در حالى كه اين جوانان مى توانند كار خودشان را به خوبى انجام دهند. مديرعامل مركز گسترش سينماى مستند و تجربى در اين نشست گفت: مشكل ما اين است كه متاسفانه ساختارهاى ما، هنوز نتوانسته با اين انرژى رها شده، همراهى كنند و خيلى از مشكلات ما نيز، از اين مساله ناشى مى شود. اين در حالى است كه چون انقلاب افق هاى جديدى را براى ما باز كرده، آرزوهاى خيلى بزرگى داريم اما متاسفانه چون ساختارهاى ما تغيير نكرده، شرايط ما نيز در اين زمينه خيلى عوض نشده و گرفتارى هاى زيادى هم داشته ايم. خيلى از اين مشكلات بر مى گردد به اين كه همه ما به همان ميزان كه سينما ناموفق بوده، مقصريم. وى تصريح كرد: اعتقاد من اين است كه سه نگرش درمقابل موجى كه انقلاب اسلامى و دفاع مقدس به راه انداخت و موجب خير و بركت در كشور ما شد، وجود دارد، نگرش اول ايستادگى در برابر اين موج است كه به نظر من اين شكست مى خورد. نگرش دوم مربوط به عده اى است كه مى گويند ما اصلا كارى به اين موج نداريم و جزيره هايى را زير سايه جمهورى اسلامى درست كرده اند و مى گويند ما امكانات و پول داريم و خودمان مى خواهيم آن چيزى را كه دنبالش هستيم، بسازيم كه ما ديده ايم كه اصلا هم موفق نبوده اند، چون هيچ راهى براى درست ديدن اين موج براى خود ايجاد نكرده اند، در حالى كه نوآورى، ورود به اين موج است. . . اما نگرش سوم الگوگيرى از نگاه امام خمينى(ره) است كه معجزه اش اين بود كه اسلام و مردم را در اين موج انداخت تا با آن همراه شوند. به عقيده من نگرش صحيح، نگرش سوم است كه شايد براى اجراى آن اذيت شويم ولى در نهايت اميدواريم كه اين موج به شكل درستى هدايت شود. محمد آفريده با اشاره به ديدار دو سال پيش هنرمندان با رهبر معظم انقلاب اسلامى گفت: در ديدارى كه فيلم سازان با مقام معظم رهبرى داشتند، خيلى از جملات ايشان به عنوان شخص اصلى و اول مملكت مظلوم واقع شد. اين خود يك تحول بود كه مشروعيت سينما از زبان شخص اصلى مملكت شنيده شود و ايشان بگويند: هنر سينما برتر و متعالى است. اما مسئولين ما در حوزه هاى مختلف، تا چه حد اين حرف را تبيين و آن را كاربردى كردند، متاسفانه اين فرمايش مقام معظم رهبرى در حالى كه مى توانست كمك موثرى به سينما بكند، رها شد، متاسفانه هيچ بهره مندى موثرى از اين سخنان نشد و ما باز دچار همين غفلت ها و روزمر گى ها شديم. دچار خوش باورى هستيممسعود ده نمكى در اين نشست، سخنان خود را با انتقاد از نبود راهكارهاى عملى در زمينه نوآورى در سينما آغاز كرد و گفت: اساسا من با اين كه صرفا بيائيم از اول تا آخر سال جلسات و ميتينگ هايى درباره عنوان تعيين شده براى سال، تشكيل دهيم و پس از پايان سال راجع به سال بعدى بحث كنيم، مخالف هستم و بر اين عقيده ام تا اين بحث ها عملياتى نشود و به فكر اين نباشيم كه چطور اين حرف ها را به مرحله عمل ببريم، چيزى درست نمى شود. ده نمكى ادامه داد: بين تئورى و عمل بايد حلقه اى ايجاد شود و تا وقتى رسانه ها و خبرگزارى ها به همراه ساير كسانى كه متولى اين موضوع هستند ستادى تشكيل ندهند كه بتوانند اين حرف ها را به گوش مديران برسانند، من فكر نمى كنم كه اتفاق جديدى بيفتد. من فراتر از بحث سينما كه بحث اين جلسه است، فكر مى كنم و مى بينم كه مقوله فرهنگ هيچ گاه در جامعه ما جدى گرفته نشده است و هميشه شرايط براى ما قواعد بازى را در اين مورد تعيين كرده است. اين كارگردان در ادامه گفت: شما مى بينيد كه در استراتژى فرهنگى امام خمينى(ره)، ايشان پيامى ويژه براى هنرمندان دارد و صحبت از هنر متعهد مى كنند. يعنى شاخه اى از هنر را تعريف مى كنند و مى گويند: هنر متعهدى كه بيانگر يكسرى مسايل باشد و اين مسايل برايش تعريف شده است. . . اما براى خيلى ها سينما و هر هنر ديگرى ابزار است. هر موقع احساس خطر مى كنيم، بايد تقويت اش كنيم و هر موقع هم كه احساس خطر نمى كنيم به اين فكر مى كنيم كه چگونه بايد محدودش كنيم. من فكر مى كنم بخشى از مظلوميت فرهنگ به همين جريان بر مى گردد. وى ادامه داد: ما براى اقتصاد و بسيارى از موارد ديگر برنامه داريم. وقتى مى خواهيم وارد آژانس انرژى هسته اى شويم، ولى براى سينما درحالى كه در آژانس توليدات سينمايى دنيا هم قرار داريم، برنامه اى نداريم و قدرش را نمى دانيم. كارگردان اخراجى ها ادامه داد: در بعد مضمون، اين نوآورى يكسرى الزامات دارد كه تا به رسميت شناخته نشود، اتفاقى نخواهد افتاد. ده نمكى گفت: چرا سينماگران متعهد ما رفته اند سراغ سوژه هاى بى خطر و همه سريال هاى تاريخى مى سازند، يكى در غار است و ديگرى در چاه! اين فيلمسازها كه بيشتر از همه بايد به جنگ، فقر و مباحث ديگر و نهضت جهانى اسلامى بپردازند. چرا نمى آيند؟ براى اينكه اين كارهزينه دارد و كارگردان اگر كار نوآورانه در اين زمينه انجام دهد، متهم به تندروى مى شود. وى با اشاره به بخش سخت افزارى سينماى ايران، افزود: در بعد تكنيكى و تكنولوژى هم دچار مشكل هستيم. از سينماگرانى توقع داريد نوآورى كنند كه ابزارى دستشان نيست. امروزه سينماى ديجيتال در دنيا است و بضاعت فنى سينماى ايران، امكان رقابت براى جذب مخاطب داخلى را ندارد، چه رسد به جذب مخاطب خارجى. بحث محاكمه كردن كسى نيست. بحث اين است كه بفهميم در چه وضعيتى قرار داريم و چند درجه تب داريم و اگر ندانيم، ممكن است بعضى داروهايى كه تجويز مى كنيم زيان آور باشند. ده نمكى گفت: من مطمئنم كه اينطور هم نيست و ما اصولا نمى دانيم چند درجه تب داريم. ما دچار خوش باورى هستيم. ما در سينما در ساختارى سنتى زندگى مى كنيم كه در آن رانت و همه چيز وجود دارد و در حالى كه سينما خودش يك ابزار مدرن است، ما با آن رفتار سنتى مى كنيم. وى ادامه داد: اگر قرار شد منتظر يك اتفاق تازه يا نوآورى در سينماى ايران باشيم؛به نظر من اولين نوآورى اين است كه مسوولين يك اتاق فكر درست كنند و به آسيب شناسى سينما بپردازند.
يکشنبه 19 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبکه خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]