تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821122662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلاش كشورهاي اسلامي براي آشتي فتح و حماس


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تلاش كشورهاي اسلامي براي آشتي فتح و حماس


خاورميانه- گروه بين الملل:
ديدار نمايندگان فتح و حماس در داكار، پايتخت سنگال، بارقه هاي اميد نسبت به آشتي دوباره ميان اين ۲ گروه فلسطيني را زنده كرد.

۴ كشور سوريه، مصر، عربستان سعودي و قطر به همراه سازمان كنفرانس اسلامي تلاش گسترده‌اي را براي نشاندن نمايندگان فتح و حماس بر سر ميز مذاكره آغاز كرده اند. سنگال كه رياست دوره‌اي سازمان كنفرانس اسلامي را برعهده دارد نخستين گام را در اين باره برداشته است.

بر اساس گزارش خبرگزاري فرانسه، وزارت خارجه سنگال ديروز در بيانيه‌اي اعلام كرد كه فتح و حماس با ميانجيگري عبدالله واد، رئيس‌جمهوري سنگال، مذاكراتي را با هدف رفع اختلافات و برقراري آشتي ملي برگزار كردند.

در بيانيه پاياني اين ديدار آمده است: هدف از اين اقدام فائق آمدن بر اختلاف نظر 2گروه از يك خانواده فلسطيني و خاتمه دادن به اختلاف هاست. همچنين قرار شد عبدالله واد براي ادامه مذاكرات به زودي با رهبران فتح و حماس ديدار كند.

همزمان منابع فلسطيني اعلام كردند: مذاكرات فتح و حماس از اواسط ماه ژوئيه (هفته آينده) در مقر اتحاديه‌ عرب در قاهره آغاز مي‌شود. تا آن زمان البته رياض و قاهره محل گفت‌وگوهاي سران فتح و حماس خواهد بود.

دراين رابطه منابع سعودي اعلام كردند كه محمود عباس ديروز براي ديدار با ملك عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان، وارد جده شد. عباس پس از ديدار چند ساعته از عربستان، راهي مصر شد .

در همين راستا مصر هم از خالدمشعل، رئيس دفتر سياسي حماس، دعوت كرده است تا به اين كشور سفر كند. براين اساس مشعل طي روزهاي آينده به مصر سفر و با شماري از مسئولان اين كشور از جمله عمر سليمان، رئيس سازمان اطلاعات ، ديدار خواهد كرد.

حماسي ها علاوه براين، گفت‌و‌گو و رايزني هاي گسترده اي را هم با شمار زيادي از سران كشورهاي عربي آغاز كرده اند.

در اين راستا شنبه شب اسماعيل هنيه، نخست وزير منتخب فلسطين، با بشار اسد رئيس جمهوري سوريه، عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهوري الجزاير، علي عبدالله صالح رئيس جمهوري يمن، سعود الفيصل وزير خارجه عربستان و عمر سليمان رئيس سازمان اطلاعات مصر به صورت تلفني گفت و گو كرد.

محمود عباس و پيشنهاد گفت و گو

به نظر مي رسد ضعف مفرط دولت اولمرت و آغاز شمارش معكوس براي سقوط دولت وي مهم‌ترين مشوق گروه هاي فلسطيني براي آغاز گفت‌و گوهاي داخلي بوده است.

محمود عباس كه تا چندي پيش بر طبل گفت و گوهاي صلح با اسرائيل مي كوبيد اينك با افزايش احتمال سقوط اولمرت، به تجربه، همه توافقات پيشين را نقش بر آب مي بيند.

تجربه عمر ۶۰ ساله رژيم صهيونيستي نشان از آن دارد كه توافقات دولت‌هاي اسرائيل با طرف هاي خارجي و به خصوص فلسطيني ها تنها تا پايان آن دولت پابرجاست و جانشينان بعدي كمترين تعهدي به توافقات دولت‌هاي پيش از خود ندارند.

شايد از همين رو ست كه حتي آمريكايي ها هم با اولمرت در سفر اخير او به واشنگتن همانند يك نخست وزير برخورد نمي كنند و ليبرمن، وزير سابق امور استراتژيك رژيم صهيونيستي از عدم التزام دولت بعدي اين رژيم به توافقات اولمرت-ابومازن خبر مي دهد.

محمود عباس يك سياستمدار كهنه كار است و درخواست آشتي با حماس را نه از روي ميل باطني خود براي پايان درگيري كه تنها از روي جبر زمانه ارائه كرده است.عباس نيك مي داند كه پايان عمر سياسي اولمرت پايان عمر سياسي جناح سازشكار فلسطيني هم هست. او درميان فلسطينيان قدرت كاريزماتيك عرفات را ندارد اما از سويي هم نمي خواهد خود را تمام شده بداند.

تاريخ درج: 19 خرداد 1387 ساعت 20:57 تاريخ تاييد: 19 خرداد 1387 ساعت 21:45 تاريخ به روز رساني: 19 خرداد 1387 ساعت 21:32
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن