تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814279391




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شكست خاموش تلاش‌هاي عباس


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: شكست خاموش تلاش‌هاي عباس


خاورميانه- عبدالله آل بوغبيش:
باراك اوباما اواخر هفته گذشته پس از آنكه پيروزي خود به عنوان نامزد حزب دموكرات براي انتخابات رياست جمهوري آمريكا را اعلام كرد

در كميته دوستي آمريكا و اسرائيل (ايپاك) حضور يافت و اولين مواضع خود درباره سياست خارجي را ابراز كرد.
وي در سخنان خود، به موضوع ايران و سوريه اشاره كرد و سپس به محور اصلي صحبت‌هاي خود يعني اسرائيل پرداخت. اوباما با تاكيد بر اينكه هيچ گاه روابط آمريكا و اسرائيل تضعيف نخواهد شد، بر ضرورت برتري نظامي اسرائيل در خاورميانه تاكيد كرد.

باراك اوباما با حضور در كنفرانس كميته ايپاك يهوديان در آمريكا بر ابدي بودن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل نيز پاي فشرد.
مواضع اوباما به عنوان نامزد دموكرات‌ها براي انتخابات رياست جمهوري آمريكا در نوامبر آينده در حالي اعلام شد كه اندكي پيش از وي، احمد قريع مسئول مذاكرات فلسطينيان با اسرائيل، اعلام كرده بود كه فقط يك معجزه مي‌تواند به امضاي قرارداد صلحي ميان اسرائيل و فلسطين تا پايان سال جاري ميلادي منجر شود.

قريع با اين اظهار نظر و به صورت تلويحي، بر تمامي وعده‌هاي جورج بوش رئيس‌جمهور آمريكا در كنفرانس آناپوليس و پس از آن درباره ايجاد دولت مستقل فلسطيني تا پايان سال جاري ميلادي خط بطلان كشيد.

پس از اين اظهارات قريع و اعلام مواضع اوباما، به فاصله كمتر از دو ساعت، محمود عباس رئيس حكومت خودگردان فلسطين در سخناني به مناسبت چهل و يكمين سالگرد شكست كشورهاي عربي از اسرائيل در جنگ ژوئن 1967، خواستار انجام گفت‌وگوي فراگير ملي به منظور پايان دادن به دودستگي و تفرقه ميان فلسطينيان شد.

وي در اين سخنان كوتاه كه به محض پايان يافتن آنها، تنها به پرسش‌هاي شمار بسيار اندكي از خبرنگاران پاسخ گفت، با اشاره‌اي ضمني به جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس)، از تمامي كساني كه تمايل به وحدت فلسطين و پايان دادن به اشغال آن هستند، خواست تا به اين دعوت وي پاسخ مثبت دهند.

عباس براي خالي نماندن عريضه به يكي از مهم‌ترين خواسته‌ها و اهداف فلسطينيان يعني پايتختي قدس براي دولت فلسطين مستقل آتي اشاره كرد. رئيس حكومت خودگردان تاكيد كرد كه فلسطينيان هيچ‌گونه دولت مستقل فلسطيني بدون پايتختي قدس را هرگز نخواهند پذيرفت.

وي اين اظهارات را هم براي دلخوشي فلسطينيان و هم در پاسخ به اظهارات باراك اوباما كانديداي دموكرات آمريكا براي رياست جمهوري ابراز داشت.

رئيس حكومت خودگردان فلسطين اندك اميدي به مواضع اوباما به عنوان نامزد دموكرات‌ها درباره مسئله فلسطين داشت، زيرا وي به خوبي از مواضع جمهوري خواهان درباره منازعه اسرائيل و فلسطين آگاه بود. اما اوباما آب پاكي را بر دست وي ريخت و به همگان ثابت كرد كه مواضع واشينگتن در قبال اسرائيل با رفتن بوش و آمدن رئيس‌جمهور جديد حتي اگر دموكرات هم باشد، تغييري نخواهد كرد.

سخنان محمود عباس در حالي ابراز مي‌شود كه وي روز دوشنبه گذشته با ايهود اولمرت نخست‌وزير اسرائيل در قدس اشغالي هم ديدار داشت و درباره روند صلح ميان دو طرف به گفت‌وگو نشست.

به نظر مي‌رسد نتايج اين ديدار چندان براي محمود عباس قانع‌كننده نبوده است. اولمرت در حالي عباس را به حضور پذيرفت كه با اتهامات فراوان فساد مالي از سوي درون جامعه اسرائيل مواجه است و به نظر مي‌رسد كه نتايج ديدار اين دو در قدس چندان مثبت نبوده است.

بدين ترتيب، محمود عباس توپ را به ميدان حريف خود يعني حماس انداخته و به صورت غيرمستقيم به فلسطينيان فهماند كه تمامي تلاش‌هايش براي دستيابي به صلح و برقراري دولت مستقل فلسطين به پايتختي قدس شريف بي‌نتيجه مانده است.

در واقع اظهارات محمود عباس را مي‌توان به نوعي اعلام شكست تمامي مذاكرات ميان اسرائيلي‌ها و فلسطينيان و واگذاردن پرونده فلسطين به حماس دانست، همان كاري كه عباس مي‌بايست خيلي قبل تر از اينها انجام مي‌داد، اما به اميد اسرائيل و آمريكا، با حماس عناد ورزيد و ترجيح داد تا با اين دو طرف به گفت‌وگو بنشيند.

وي در لابه‌لاي اظهارات خود به برگزاري انتخابات رياست جمهوري و پارلماني زودهنگام نيز اشاره كرد. به نظر مي‌رسد عباس مي‌كوشد تا از طريق اين انتخابات از روند قدرت در فلسطين كنار رفته و مسئوليت شكست‌هاي پي‌درپي خود در چندين دور مذاكره با اولمرت و بوش را به عهده حماس بگذارد.

حماس در اين مرحله حساس بايد به هوش بوده و با زيركي هر چه تمام‌تر تمامي مسائل را با فلسطينيان در ميان بگذارد تا از اين طريق محبوبيت خود را از دست نداده و پيروزي ديگري را به پيروزي‌هاي مقاومت منطقه به طور عام و مقاومت فلسطينيان به طور خاص بيافزايد.

همشهري امارات

تاريخ درج: 19 خرداد 1387 ساعت 15:44 تاريخ تاييد: 19 خرداد 1387 ساعت 21:53 تاريخ به روز رساني: 19 خرداد 1387 ساعت 21:48
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن