تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798267523




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش كمي با سرعت ماكسيما - افزايش كيفي با سرعت پيكان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: افزايش كمي با سرعت ماكسيما - افزايش كيفي با سرعت پيكان


خدمات- ثبت‌نام سيم‌كارت‌هاي ۱۵۰ هزار توماني چند روزي با اختلال روبه‌رو شد و ثبت‌نام اينترنتي به‌دليل استقبال مردم و پهناي باند اندك سايت اينترنتي با كندي انجام گرفت.

ثبت‌نام جديد سيم‌كارت در حالي صورت مي‏گيرد كه براساس آمار، ايران اكنون با بيش از 38 ميليون خط، بالاترين رشد تلفن‌همراه در خاورميانه را به‌خود اختصاص داده است.

محمد سليماني، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز چندي پيش از رشد ضريب نفوذ تلفن همراه از 35 به 55 درصد تا پايان برنامه چهارم خبر داده بود.

هم‌اكنون تعداد روستاهاي داراي ارتباط نسبت به سال 1379 از ‌٤٥ هزار روستا به ‌٥٢ هزار روستا، تعداد شهرهاي تحت‌پوشش تلفن‌همراه از ‌٩١٨ شهر به ‌١٠٣٥ شهر، تعداد دفاتر ICT روستايي از ‌٩٣٦ دفتر به ‌٥٥٩٠ دفتر و پوشش جاده‌هاي اصلي تلفن‌همراه از ‌٢٧ هزار و ‌١٠٠ كيلومتر به ‌٣٦ هزار كيلومتر رسيده است.

اين آمار در مقايسه با آمار سال 79 كه تنها 49 هزار خط تلفن‌همراه در كشور وجود داشت، نشان مي‏دهد كه بازار تلفن‌همراه در ايران همواره رو به رشد بوده و استقبال از آن همچنان ادامه دارد.

توسعه مرحله چهارم براي افزايش سهم بازار

نياز و استقبال مردم ايران از تلفن همراه باعث شده تا مسئولان مخابراتي به فكر طراحي مرحله چهار توسعه شبكه تلفن‌همراه بيفتند. به گفته رئيس هيأت‌مديره شركت مخابرات ايران، اين طرح در دستور كار شركت ارتباطات سيار قرار دارد و كليات آن مشخص شده است.

وفا غفاريان اظهار اميدواري كرد كه در نيمه نخست امسال، طراحي اوليه مرحله چهار پايان يابد.

وي افزود:«سال گذشته با اجراي مرحله ۳ توسعه شبكه تلفن همراه، با وجود افزايش حجم مشتركان، كيفيت اين شبكه در مقايسه با سال ۸۵ بهبود يافت. همچنين در تمام استان‌ها و به كمك بخش خصوصي، كيفيت مكالمات در بزرگراه‌ها و خيابان‌هاي اصلي به‌صورت مستمر، مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. اكنون اغلب جاده‌هاي اصلي كشور تحت پوشش اين شبكه قرار دارند كه تكميل پوشش جاده‌ها يكي از برنامه‌هاي اصلي سال‌جاري است.»

حميد صديقي، كارشناس‌ارشد مخابرات مي‏گويد: «وزارت فناوري اطلاعات اكنون در فرصت مناسبي قرار دارد تا با واگذاري توسعه و بهبود شبكه تلفن‌همراه به شركت‏هاي خصوصي و سرمايه‏گذاري خارجي از صرف نيرو و وقت خود در اين زمينه بكاهد. اين در حالي است كه وزارت ارتباطات مي‏تواند بدون صرف هزينه‏ اين وظيفه را به دوش شركت‏هايي بيندازد كه براي ورود به بازار ايران مشتاق هستند.»

تعداد زياد مشتركان باعث شده تا هر ازچند گاهي تلفن همراه در ايران دچار اختلال شود. اين در حالي است كه معمولا اين اختلال‌ها از پيش اعلام نمي‌شود. مديرعامل شركت ارتباطات سيار درخصوص اختلالات اخير در شبكه‌ تلفن همراه به ايسنا مي‏گويد:«شبكه‌ تلفن همراه كشور در حال توسعه است و گاهي اوقات در برخي از نقاط كشور دچار مشكل مي‌شوند.»

وحيد صدوقي افزود: «اختلال اخير در برخي كدها به‌علت عمليات برگردان بود كه به سرعت مورد پيگيري قرار گرفته و شبكه به حال عادي برگشت.» به گفته وي، براي توسعه در شبكه تا 38 ميليون مشترك به‌طور طبيعي ممكن است در هنگام عمليات برگردان برخي از اختلالات به وجود آيد.

صدوقي درخصوص اينكه چرا قبل از عمليات برگردان اطلاعيه‌اي در اين خصوص صادر نمي‌شود تا مشتركان از اين مسئله آگاهي يابند، گفت:«در تلفن ثابت هميشه از قبل اطلاعيه‌اي ارائه مي‌شود كه در كدام مناطق عمليات برگردان انجام مي‌شود، اما در تلفن همراه به‌دليل تبعات منفي كه اين اطلاع‌رساني دارد، اطلاعيه‌اي داده نمي‌شود، چرا كه بعضا ممكن است برخي از مشكلات در شبكه پيش آيد.»

رقابت خارجي‌ها براي سرمايه‌گذاري در ايران

بازار رو به رشد ايران باعث شده تا بسياري از اپراتورهاي تلفن‌همراه در كشورهاي مختلف براي ورود به بازار ايران تمايل خود را اعلام كنند. چندي پيش شركت TM INTERNATIONAL مالزي تمايل خود را براي سرمايه‌گذاري در بازار تلفن همراه ايران و اخذ مجوز براي راه‌اندازي اپراتور جديد اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاري فارس، شركت TM قصد دارد با گسترش فعاليت‌هاي بين‌المللي خود با پيشي گرفتن بر شركت ارتباطات سنگاپور به بزرگترين شركت مخابراتي جنوب‌شرق آسيا تبديل شود.

اين شركت در حال مذاكره با چند كشور در شرق آسيا و همچنين كشورهايي در خاورميانه از جمله ايران، براي گسترش فعاليت‌هاي بين‌المللي خود است. اين شركت هم اكنون در حال ارائه خدمات مخابراتي به 40 ميليون نفر در 10 كشور آسيايي از جمله هند است.

اين در حالي است كه شركت‌هاي اتصالات امارات و مگافون روسيه نيز تمايل خود را براي سرمايه‌گذاري در ايران اعلام كرده‌اند. مگافون سومين شركت بزرگ اپراتور تلفن‌همراه جهان چندي پيش تمايل خود را براي سرمايه‌گذاري 6/4 ميليارد دلاري در بازار تلفن همراه ايران اعلام كرد.

وحيد صدوقي، كارشناس‌ارشد مخابرات درباره استقبال اپراتورهاي كشورهاي خارجي مي‏گويد: «اكنون وزارت ارتباطات ايران مي‏تواند با به مناقصه گذاشتن اپراتورهاي سوم و چهارم ايران، بهترين اپراتور خارجي را با كمترين هزينه و بيشترين كيفيت واگذار كند. رقابت اپراتورهاي خارجي براي به دست گرفتن بازار ايران باعث مي‌شود تا آنها مجبور باشند، بهترين كيفيت و بيشترين خدمات را با كمترين قيمت ارائه دهند. اين امر درصورتي انجام مي‏گيرد كه ايران با برگزاري مناقصه بهترين را برگزيند.»

كاربران ايراني محروم از فناوري‏هاي نوين

شبكه تلفن‌همراه ايران با مشكلات بسياري از جمله اختلال در روند آنتن‌دهي روبه‌روست و در پايين‌ترين حد خدمات ارتباطاتي قرار دارد.

به گفته حسن رضوي، معاون طرح و مهندسي شركت ارتباطات سيار در استان تهران بيش از 3 هزار آنتن BTS تلفن همراه در اين استان وجود دارد، اما با اين وجود، اختلال آنتن‌دهي همچنان باقي است و مناطق فراواني در تهران و بسياري از شهرهاي بزرگ به‌عنوان نقاط كور وجود دارد.

به گزارش واحد مركزي خبر، وحيد صدوقي با بيان اينكه هم اكنون GSM (سامانه‌هاي ارتباطات جهاني تلفن همراه ) برترين استاندارد تلفن همراه ديجيتال در بيشتر نقاط جهان محسوب مي‌شود، افزود: «استاندارد ارتباطي GSM در سه باند فركانسي 900، 1800 و 1900 مگاهرتز ارائه مي‌شود.»

هم اكنون تعداد آنتن‌هاي BTS در كشور به حدود 14 هزار سايت رسيده است.

در نسل سوم تلفن‌هاي همراه (3G) امكانات بسياري از جمله دسترسي به اينترنت پرسرعت، ارتباط تصويري، تبادل فايل با سرعت بالا، بازي‌هاي تعاملي و سرويس‌هاي نقل‌وانتقال اطلاعات به‌صورت پيشرفته قابل ارائه خواهد بود كه هم اكنون 38 ميليون كاربر تلفن‌همراه در كشور از آن محروم هستند.

از جمله امكانات ارتباطاتي جديد «اسكايپ» است. اسكايپ به كاربران امكان مي‌دهد با قيمت بسيار ارزان به‌طور مثال با دوستانشان در چين چت كنند.

برنامه‌ اسكايپ به اين معني است كه مكالمات بين‌المللي ارزان‌قيمت براي ميليون‌ها كاربر تلفن‌همراه كه گوشي‌هاي سازگار با نسل سوم دارند، فراهم شده و دوره‌ جديدي در رقابت بين شركت‌هاي اينترنتي و شبكه‌هاي تلفن همراه آغاز شده است.

اين سرويس تلفن همراه كه ارائه‌كننده‌ نرم‌افزار ارتباطي آن‌لاين است، مي‌تواند همانند آهنگ تلفن‌همراه يا بازي در تلفن‌همراه دانلود شود و در بيش از 40 مدل گوشي قابل اجرا بوده و در كشورهايي از جمله انگليس، آمريكا، دانمارك، فنلاند، لهستان، سوئد و برزيل هم اكنون به بهره‌برداري رسيده است.

اسكايپِ يك پيشگام تماس‌هاي تلفني اينترنت معروف به مكالمه روي پروتكل اينترنتي (VOIP) است كه صدا را ديجيتال كرده و به جاي استفاده از شبكه‌هاي تلفن سنتي آن را از طريق اينترنت ارسال مي‌كند.

برنامه‌ جديد اسكايپ از اين حقيقت كه بسياري از تلفن‌هاي امروزي از فناوري پرسرعت نسل سوم براي تماس‌هاي ويدئويي و گشت‌وگذار در وب استفاده مي‌كنند، بهره‌ مي‌گيرد.

اتصال به سرويس اسكايپ به اندازه تماس‌هاي تلفني معمولي هزينه دارد، اما كاربر اسكايپ مي‌تواند با كاربران ديگر اسكايپ در هر كجاي دنيا كه باشند، بدون هيچ هزينه اضافي صحبت كند.

دور از انتظار نيست كه اين موضوع اپراتورهاي شبكه‌هاي تلفن‌همراه را نگران كند، زيرا اگر كاربران به‌طور انبوه به سرويس اسكايپ مهاجرت كنند، ميليون‌ها دلار درآمد خود را از دست خواهند داد.

اين شبكه‌ها مي‌توانند اين سرويس را كاملاً مسدود كنند، زيرا تماس‌گيرندگان براي اتصال به درگاه اينترنتي اسكايپ نياز دارند كه از سرويس‌هاي نسل سوم خود استفاده كنند و دفعات اقدام شبكه‌هاي تلفن همراه براي مبادرت به اين عمل مشخص نيست.

ممنوعيت تماس‌هاي VOIP در مفاد و شرايط قرارداد شبكه‌هاي تلفن‌همراه با مشتركان‌شان گنجانده شده و مشمول تمامي كاربران تلفن‌همراه حتي آنهايي كه براي اينترنت نامحدود اشتراك پرداخت مي‌كنند، مي‌شود.

اين شيوه اسكايپ را خشمگين ساخته است، به گونه‌اي كه اعلام كرده اقدام قانوني عليه شركت‌هاي تلفن همراه براي وادار كردن آنها به‌منظور اجازه دادن به مصرف‌كنندگان جهت استفاده از سرويس اين شركت را منتفي نمي‌داند.

آمار بالا و پايين فروش

براساس اعلام مؤسسه‌ گارتنر، فروش تلفن همراه در جهان با رشد بالاي مشتركان تلفن همراه جديد در بازارهاي در حال ظهور در سه ماهه اول سال ‌٢٠٠٨ نسبت به‌مدت مشابه آن در سال گذشته‌ ميلادي ‌٦/١٣ درصد افزايش يافت.

با اين وجود به گزارش ايسنا، فروش تلفن‌همراه در اروپاي غربي ‌٤/١٦ درصد كاهش يافته است. نخستين افت فروش در اين منطقه از زمان آغاز بررسي فروش گوشي‌هاي تلفن همراه توسط گارتنر در سال ‌٢٠٠١ محسوب مي‌شود، اما فروش تلفن‌همراه در ژاپن ‌١/١٠ درصد كاهش يافت.

به گفته‌ مدير پژوهش بخش دستگاه‌هاي موبايل گارتنر، بازارهاي تكامل يافته فشار يك محيط اقتصادي نامطمئن را حس مي‌كنند. بسياري از اپراتورهاي تلفن همراه قراردادهاي طولاني با مصرف‌كنندگان امضا مي‌كنند كه به اين معني است كه خريداران آينده گوشي‌هاي خود را ارتقاء نخواهند داد.

براساس اعلام اتحاديه جهاني مخابرات، شمار كاربران تلفن همراه جهان تا پايان سال 2007 به بالاي 3/3 ميليارد نفر رسيده است كه برابر با نرخ ضريب نفوذ 49 درصد است.

براساس اعلام اتحاديه جهاني مخابرات (ITU)، آفريقا بزرگترين پيشرفت را طي دو سال گذشته نشان داده و بيش از دو سوم مشتركان تلفن همراه تا پايان سال 2007 از كشورهاي در حال توسعه بودند.

براساس اين گزارش، اين روند مثبتي است كه نشان مي‌دهد كشورهاي در حال توسعه در حال پيشي گرفتن از كشورهاي توسعه‌يافته هستند. رشد اشتراك تلفن‌همراه بين سال‌هاي 2005 تا 2007 در آفريقا سالانه 39 درصد مانده و در آسيا طي همين مدت 28 درصد بوده است.

هند و چين به‌ترتيب 154 ميليون و 143 ميليون‌نفر مشترك تلفن همراه جديد اضافه كردند. بنابر اعلام اتحاديه جهاني مخابرات، متوسط نرخ رشد سالانه جهاني 22 درصد مانده است.

كشورهاي پردرآمد با وجودي اينكه 16 درصد از جمعيت جهان را تشكيل مي‌دهند، 66 درصد از مشتركان پهناي باند ثابت را به‌خود اختصاص داده‌اند؛ در حالي كه كشورهاي در حال توسعه با داشتن 38 درصد ار جمعيت جهان تنها يك درصد از مشتركان پهناي باند ثابت را دارند.

برخي از كشورها در اين زمينه پيشرفت‌هايي داشته‌اند و اتحاديه جهاني مخابرات از شيلي، سنگال و تركيه به‌عنوان كشورهايي ياد كرده است كه تقريبا تمامي مشتركان اينترنت در آنها اكنون به اينترنت پرسرعت دسترسي دارند.

اين در حالي است كه هنوز نام ايران در اين فهرست خالي است، اما بازار ايران در زمره بازارهاي رو به رشدي قرار دارد كه مشتاقان بسياري خواهان ورود به آن هستند. با توجه به وضعيت موجود، به‌نظر مي‌رسد اين اشتياق و علاقه براي سرمايه‌گذاري در بازار تلفن‌همراه در ايران، روز به روز بيشتر خواهد شد.

ضروري است كه مسئولان مخابرات گام‌هاي خود در زمينه خصوصي‌سازي محكمتر و سريع‌تر از گذشته بردارند و با فراهم كردن امكان رقابت شركت‌هاي مختلف مطرح دنيا در زمينه تلفن‌همراه در كشورمان، باعث ارائه خدمات بهتر، كيفي‌تر و ارزان‌تر براي مشتركان شوند.

تاريخ درج: 19 خرداد 1387 ساعت 11:46 تاريخ تاييد: 19 خرداد 1387 ساعت 15:06 تاريخ به روز رساني: 19 خرداد 1387 ساعت 15:04
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 454]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن