تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798366080




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مخاطرات در محورهاي تهران - شمال : راهكارها - پيامدها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مخاطرات در محورهاي تهران - شمال : راهكارها - پيامدها
مشاهدات گروه خبرنگاران ايرنا از جاده‌هاي منتهي به شمال كشور در ايام چهاردهم خرداد تا هجدهم خرداد ماه سال ‪ ۸۶‬از ترافيك به هم فشرده و سنگين در همه محورهاي ارتباطي تهران به استان‌هاي گيلان، مازندران و گلستان حكايت داشت.

حجم ترافيك در اين مسيرها به حدي بود كه بسياري از مسافران مسير چهار تا شش ساعته تهران تا شهرهاي شمالي كشور را حداقل در ‪ ۲۰‬ساعت سپري كردند.

كارشناسان مسائل ترافيكي حجم تردد در جاده‌هايي منتهي به شهرهاي شمالي محدود مي‌دانند و به عنوان مثال معتقدند در مسير جاده چالوس در شبانه روز ‪ ۲۸‬هزار خودرو مي‌تواند تردد كند.

اين وضعيت در مسيرهاي ديگر منتهي به شهرهاي شمالي كشور نيز حاكم است و در صورت افزايش تعداد سفرهاي برون شهر به مقصد شهرهاي شمالي كشور، امور ترافيكي در اين جاده‌ها با مشكل و در مواردي حتي با بحران مواجه مي‌شود.

علت اينكه چرا يك تعطيلي چند روزه در تقويم ايراني باعث مي‌شود خيل عظيمي از مردم شهرهاي كشور بار سفر بسته و عموما به شهرهاي خوش آب و هوا عزيمت كنند، البته في نفسه مبارك است، اما، اينكه چرا ايرانگردي مردم ايران در طول سال تقسيم نمي‌شود، خود به عوامل متعددي بستگي دارد و بايد از زواياي گوناگون به آن نگريست. البته عوامل فرهنگي و كمبود امكانات تفريحي نقش اساسي در اين روند دارد.

در اين بحث قصد واكاوي اين عوامل نيست، زيرا رفع نارسايي ها، به برنامه ريزي بلندمدت در همه ابعاد نياز دارد، اما مي‌توان با اتخاذ اندكي مديريت پويا حجم نارسايي‌هاي ترافيكي در ايام تعطيلات را كاهش داد.

بسيار از مردم از حضور نداشتن پليس در بخش‌هاي زيادي از محورهاي ارتباطي تهران به شهرهاي شمالي كشور گله داشتند، البته پليس معتقد است كه همه توان خود را بكار بسته است تا مردم ترافيك رواني در ايام تعطيلات داشته باشند و راحت سفر كنند.

قطعا زحمات پليس در اين ايام بر كسي پوشيده نيست، فرمانده پليس راه كشور در گفت و گويي اعلام كرد كه خودم و سردار رويانيان در اين ايام در جاده بوده ايم، فقط ما دو نفر ‪ ۲۰۰‬نفر همراه داريم، مگر مي‌شود پليسي در جاده نباشد.

سرهنگ عليرضا اسماعيلي در مورد علت بسته بودن مقطعي بخشي از محورهاي ارتباطي به شمال كشور گفت: با توجه به حجم بالاي خودروها در مسير، كندي حركت ايجاد مي‌شود. در كندي حركت، متاسفانه برخي رانندگان بي‌مبالات از چپ و راست سبقت مي‌گيرند و راه قفل مي‌شود. قفل شدن راه در كنار تعدد خودروها و كم بودن پهناي معبر، مشكلاتي را سبب مي‌شود.

وي گفت: پليس به دليل جلوگيري از بغرنج شدن موضوع، راه را بست تا مسير باز شود و بعد مجددا راه باز شد.

به نظر مي‌رسد براي برون رفت از بروز مشكلات مشابه ايام تعطيلات اخير در ديگر ايام سال بايد با جديت چند موضوع در دستور كار قرار گيرد.

شايد مهمترين موضوع در اين بحث، ضرورت بازنگري در شيوه اطلاع رساني از وضعيت جاده‌ها باشد، قطعا شيوه اطلاع رساني فعلي پاسخگوي نياز شهروندان مشتاق سفر نيست، كمك گرفتن از رسانه‌هاي ديداري براي اطلاع رساني قطعا موثر خواهد بود.

البته مردم نيز بايد با فرهنگ كسب اطلاع از وضعيت جاده‌ها و مراكز اقامتي نيز آشنا باشند و بدانند كه پيش از انجام سفر بايد از وضعيت مسير حركت و مقصد خود اطلاع كافي داشته و با برنامه ريزي به سفر بروند.

نقش برنامه ريزان را نبايد در حل اين مشكل ناديده انگاشت. وقتي قرار است جاده‌اي در مدت معيني به بهره برداري برسد، اين زمان نبايد با تاخير مواجه شود، هر چند در كشور به اينگونه تاخيرها به امري عادي تبديل شده است. به عنوان مثال آزاد راه تهران - شمال بيش از ‪ ۱۰‬سال از شروع عمليات اجرايي آن گذشته است، اما هنوز به بهره برداري نرسيده است. آيا واقعا براي ساخت يك آزاد راه به بيش از ‪ ۱۰‬سال زمان نياز است؟
شايد به جرات بتوان ادعا كرد كه در صورت ساخت اين آزاد راه بار ترافيكي ايام تعطيلات گذشته تا اين حد بحراني نبود و مردم با مشكلات مواجه نبودند.

پليس نيز مجبور نبود همه توان خود را بكار گيرد.

جاده منتهي به شهر چالوس از مسير تهران كه در سال ‪ ۱۳۱۲‬عمليات ساخت آن آغاز شد و در سال ‪ ۱۳۱۷‬افتتاح شد، با نگاه كارشناسي آن زمان طراحي و ساخته شد.

هم اكنون حدود هشت ميليون خودرو در كشور وجود دارد و انتظار از جاده منتهي به شهر چالوس از مسير تهران متناسب با اهداف ساخت اين جاده نيست و همين دليل اصلي در بروز مشكلات ترافيكي در ايام تعطيلات است.

سرهنگ عليرضا اسماعيلي رييس پليس راه كشور از كندي روند ساخت آزاد راه تهران - شمال انتقاد كرد و گفت: جاده‌هاي چالوس و هراز هر كدام عمري هفت و چهار دهه دارند و تا زماني كه آزادراه تهران- شمال و بزرگراه قزوين - رشت به بهره برداري نرسد، مردم همچنان بايد براي سفر به شهرهاي شمالي كشور با ترافيك و راهبندان مانوس باشند.

فرمانده پليس راه كشور با اشاره به ميزان افزايش شمار خودروها در كشور، يكي از دلايل عمده بالا رفتن ميزان تصادفات در جاده‌هاي شمالي را پايان يافتن تاريخ مصرف ايمني جاده‌هاي هراز و چالوس دانسته و گفت: اين جاده ها ايمني ندارند، ولي مجبوريم علي رغم ميل باطني آنها را باز نگه داريم.
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 406]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن