محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845502630
كتاب اصول برنامه نويسي آموزش پايه برنامه نويسي به زبان ساده
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: مسيحا18-08-2005, 07:54 AMسلام رفقا عزيزان من غرض از مزاحمت من ميخوام يك جزوه براي رشته ي كامپيوتر پيام نور بندرعباس بنويسم موضوع اين جزوه من كه بيشتر به كتاب شبيه در مورد اصول برنامه نويسي است اين كتاب كه الان در مراحل ابتدايي است شامل چندين فصله اين فصل ها رو كه كاملا از هم مجزاست موار د زير رو در بر مي گيرند : 1. مفاهيم اوليه براي برنامه نويسي در اين قسمت تنها مساپل پيش پا افتاده و نيازمندي هايي كه افراد براي نوشتن برنامه ها لازم دارند بررسي مي شه البته به اصطلاحات برنامه نويسي هم مي پردازم 2. تاريخچه اي در باره ي زبانها اين بخش كلا شامل برنامه نويسي ها از ابتدا تا حالا مي شه هم نام برنامه هم نام سازنده هم تاريخ و ... 3. اصول برنامه نويسي اين بخش شامل تمامي اصول و فصل هاي مشترك در بين برنامه هاي موجود است 4. پياده سازي الگوريتم ها به زبان هاي مختلف اين بخش در واقع آموزش زبان هاي مختلف است از زبان هاي ماشين گرفته تا زبان سطح بالا و محيط هاي ويژال هم اكنون نيازمند ياري سبزتان هستيم از شما دوستان خواهشمند است هر اطلاعاتي كه مي تونه به من در كامل شدن اين كتاب به من كمك كنه رو به من بديدالبته خيلي از اين مساپل قبلا در تاپيك هاي مختلف بحث شده من هم اينو ميدونم از اونها هم بهره مي برم در پست هاي بعد ي در مورد هر فصل بيشتر توضيح مي دم و مطالبي كه تا حالا نوشتم رو براتون مي زارم فعلا شما اگه در مورد تاريخچه زبانها اطلاعات مستند و حسابي داريد براي من بنويسيد پيشاپيش از همتون سپاس گذارم كساني كه مي خوان از صفر برنامه نويسي رو شروع كنن مي تونن از اين فرصت استفاده كنن :wink: ياحق مسيحا18-08-2005, 09:02 AMفهرست مقدمه فصل اول برنامه نويسي چيست ؟ فصل دوم تاريخچه اي در مورد زبانها فصل سوم مفاهيم اوليه: - كاركتر - شناسه - متغير - علامت توضيح - ساختاربرنامه - دستورالعمل هاي اجرايي - عبارت - دستور - عملگرها - انواع داده ها: - كاركتري - صحيح - اعشاري - رشته اي - منطقي - تعريف شده توسط كاربر فصل چهارم اصول برنامه نويسي فصل پنجم دانستني هاي لازم: - آرگومان - پارامتر - آرايه - كلاس حافظه - اشاره گر - ركورد يا ساختار - اجتماع - پشته - صف - ليست - فايل - كتابخانه - كتاب - توابع كتابخانه اي فصل ششم برنامه نويسي با زبان هاي مختلف - برنامه نويسي به زبان C - برنامه نويسي به زبان PASKAL - برنامه نويسي به زبان FORTRAN - برنامه نويسي به زبان DELPHI . . . فصل هشتم ضمائم منابع مسيحا18-08-2005, 09:04 AMاصول برنامه نويسي الگوريتم مجموعه اي از دستورالعمل ها كه به صورت محدود و پايان پذير است و اگر بصورت متوالي دنبال شود موجب انجام كار خاصي مي گردد. شرايط و معيارالگورتيم 1. ورودي( مي تواند چند ورودي داشته باشد يا هيچ ورودي را از محيط خارج تامين نكند . ) 2. خروجي (حداقل يك كميت به عنوان هدف و نتيجه الگوريتم به خروجي برگزدانده مي شوند . ) 3. قطعيت (واضح و بي ابهام باشد . ) 4. محدوديت ( بالاخره بايد الگوريتم پايان يابد و براي تمام حالات عملي انجام گيرد و بازتابي داشته باشد . ) 5. كارآيي ( هر دستورالعمل بايد انجام پذير باشد . ) نكته : در علم كامپيوتر بايد بين يك الگوريتم و يك برنامه تفاوت قائل شد، بعنوان مثال سيستم عامل برنامه ايست كه هيچ گاه پايان نمي پذيرد در صورتيكه شرط الگوريتم پايان پذيريست . نكته : يك الگوريتم را به شيوه هاي مختلف مي توان بيان كرد و براي هر مساله مي توان الگوريتم هاي متفاوتي نوشت . نوع داده مجرد ADT (abstract data type) يك نوع داده مجرد مفهوم مجرديست كه با مجموعه اي از خواص منطقي تعريف شده است . بعد از تعريف اين نوع داده مجرد، بايد اعمال مربوط به آن را مشخص گردد و مي توان آن نوعِ داده را پياده سازي كرد . يك پياده سازي نرم افزاري شامل ويژگي هاي چگونگي نمايش يك نوع داده جديد بر اساس داده هاي موجود است، به عبارت ديگر نوع داده مجموعه اي از انواع داده مقصد) ( object وعملكرد هايي است كه بر روي اين نوع داده ها عمل مي كنند . توابع يك نوع داده مجرد را به چند گروه تقسيم مي كنند : 1. ايجاد كننده يا سازنده ( اين توابع نمونه جديدي از نوع تعيين شده ايجاد مي كند . ) 2. تبديل كننده ( اين توابع با استفاده از يك يا چند نمونه ديگر نمونه تعيين شده را ايجاد مي كند . ) 3. مشاهده كننده يا گزارش دهنده ( اطلاعاتي را راجع به يك نمونه از نوع داده را ارائه مي دهد . ) بررسي نحوه اجراي يك برنامه عواملي چون :برآورده شدنِ اهداف اصلي برنامه، صدق كردن تمام مقادير، مستند سازي برنامه، ايجاد واحدهاي منطقي، استفاده موثر از توابع، خوانا بودن كد ها ي برنامه، استفاده موثر برنامه از حافظه ها ي اصلي و كمكي، زمان اجراي برنامه و ... در ارزيابي برنامه موثرند . تعيين تخمين هاي حافظه و زمان مورد نياز را تحليل نحوه اجراي برنامه مي نامند . پيچيدگي فضاي لازم فضاي مورد نياز يك برنامه شامل موارد زير است : 1. نيازمنديهاي فضاي ثابت 2. نيازمنديهاي فضاي متغير مي توانيم نيازمنديهاي فضاي كل را بصورت مجموع نيازمنديهاي فضاي ثابت و متغير بيان كنيم . پيچيدگي زمان ميزان يا پيچيدگي زمان يك برنامه مقدار زماني است كه كامپيوتر براي اجراي كامل برنامه نياز دارد . اين زمان شامل مجموع زمان كامپايل و زمان اجراي برنامه است البته از آنجا كه برنامه بعد از كامپايل اول ديگر نيازي به كامپايل مجدد ندارد و مي توانيم چندين بار بدون كامپايل آنرا اجرا كنيم، زمان مهم براي ما زمان اجراي برنامه است . چرخه زندگي سيستم ( شيوه توسعه نرم افزار) اين چرخه شامل موارد زير است : 1. تعين نياز هاي مسئله : نيازها دو دسته اند : دسته اول نيازمنديهاي عملياتي سيستم كه در واقع كاربر با آن سرو كار دارد و دسته دوم نيازمندي هاي غير عملياتي هستند كه اين نيازمنديها محدوديت ها و استانداردها ي سيستم را مشخص مي كنند . 2. تحليل مساله: در تحليل دو شيوه موجود است : شيوه از پايين به بالا ((bottom up و شيوه از بالا به پايين ((top down در شيوه از پايين به بالا ما ابتدا كل برنامه را در نظر گرفته و بعد به ريشه ها و قسمت ها ي مختلف مي پردازيم . اين روش قديمي و غير ساخت يافته است اما در شيوه از بالا به پايين ما برنامه را به قسمت هاي قابل كنترل تقسيم مي كنيم و در نهايت به برنامه اصلي دست پيدا مي كنيم . 3. طراحي الگوريتم براي حل مساله : در اين مرحله، طراح سيستم را هم از نقطه نظر داده هاي مقصود مورد نياز برنامه و هم از نظراعمالي كه بر روي انها انجام مي گيرد، بررسي مي كند. از آنجايي كه نوع داده مجرد و مشخصات الگوريتم ها مستقل از زبان هستند لذا جزئيات برنامه نويسي را ناديده مي گيريم . 4. پياده سازي الگوريتم : در اين مرحله الگوريتم توسعه مي يابد و بر طبق زبان انتخاب شده الگوريتم پياده سازي مي شود . 5. بازبيني، بررسي و آزمايش برنامه كامل شده : در اين مرحله برنامه ها با انواع داده هاي ورودي مختلف آزمايش و خطا هاي مختلف رفع مي شوند، جنبه هاي مختلف در اين زمينه عبارتند از : اثبات درستي، آزمايش درستي و خطا زدايي . نكته : بايد توجه داشت كه برنامه بدون خطايي كه سرعت پاييني دارد از ارزش كمي برخوردار است . 6. پشتيباني و به روز رساني برنامه : اين بخش طولاني ترين دوره شيوه توشعه نرم افزار است . دراين مرحله برنامه وابسته به نيازهاي جديد يا تغيير نيازهاي قديم يا بروز اشتباهات مختلف و ... به روز رساني يا اصلاح مي شود . نكته : سه مرحله اول توسعه نرم افزار يعني نيازمنديها، تحليل مساله و طراحي الگوريتم، به عهده تحليلگران سيستم است و برنامه نويس مرحله چهارم را به عنوان نوعي كتابدار انجام مي دهد . در اصطلاح برنامه نويسي به دو مرحله آغازي تحليل و به مراحل سه و چهار تركيب گفته مي شود . بعضي از الگو هاي توسعه نرم افزار : 1. روش آبشاري : در اين روش پس از تعريف هر مرحله توسعه نرم افزار به سمت مرحله بعدي پيش مي رود . 2. برنامه نويسي اكتشافي : دراين روش در حداقل زمان ممكن سيستمي ايجاد مي شود و سپس اصطلاحات لازم در آن بوجود مي آيد، تا عمل مورد نظر را به درستي انجام دهد . اين روش معمولا در توسعه سيستم هاي هوش مصنوعي كه كاربران نمي توانند نياز هاي مشروح را بطور دقيق بيان كنند و كفايت به جاي صحت هدف اصلي طراحان سيستم است بكار مي رود . طراحي شئ گرا: ازآنجا كه پنهان سازي اطلاعات يك استراتژي طراحي است كه در آن اطلاعات تا آنجايي كه ممكن است در داخل قطعات سيستم مخفي مي شوند ، طراحي شئ گرا نيز بر مبناي پنهان سازي اطلاعات است ، در روش شئ گرا سيستم به صورت مجموعه اي از اشيا يا حالت اختصاصي خود در نظر گرفته مي شود . ويژگي هاي طراحي شي گرا : 1. ناحيه مشترك داده ها حذف مي شوند و اشيا به جاي استفاده از متغير هاي عمومي و مشترك با تبادل پيام ها با يكديگر ارتباط برقرار مي كنند . اين كار هم باعث سهولت در اصلاحات و هم كاهش اتصال كل سيستم مي شود . 2. اشيا نهادهاي مستقلي هستند كه به راحتي قابل تغييرند زيرا تمام حالت ها و اطلاعات در داخل خود شئ پنهان شده است و اشيا ديگر چه از روي عمد و چه تصادفي به اطلاعات يك شي نمي توانند دست يابند و تغيير در يك شي بدون مراجعه به اشياي ديگر صورت مي گيرد . 3. اشيا ممكن است توزيع شده باشند و مي توانند بصورت ترتيبي يا موازي اجرا شوند . امتيازات روش طراحي شئ گرا : 1. به دليل مستقل بودن اشيا نگهداري سيستم آسانتر است ، مي توان اشيا را جداگانه اصلاح كرد و افزودن يا حذف يك شي تغييري در ساير اشيا سيستم نخواهد داشت . 2. اشيا قطعات مناسبي هستند كه مي توانند مجددا مورد استفاده قرار گيرند . 3. براي دسته اي از سيستم ها نگاشت روشني بين نهاد هاي دنياي واقعي ( مثل قطعات سخت افزاري ) و اشياي كنترل كننده آنها در سيستم وجود دارد اين موضوع درك سيستم را بالا مي برد . طراحي تابعي : طراحي تابعي روشي براي انجام طراحي نرم افزار است ، در آن طراحي به مجموعه اي از واحدهاي متاثر به هم تجزيه مي شود كه هر كدام وظيفه خاصي دارند در واقع طراحي تابعي مكمل تكنيك طراحي شي گراست . يك روش طراحي تابعي طراحي ساخت يافته است، اين روش با استفاده از نمودارهاي جريان داده ها پردازش داده اي منطقي را توصيف مي كند . استراتژي طراحي تابعي بر تجزيه سيستم به مجموعه اي از توابع متاثر به همه تكيه دارد كه حالت متمركز سيستم بين توابع مشترك است . طراحي تابعي جزييات الگوريتم را در يك تابع پنهان مي كند اما اطلاعات حالات سيستم مخفي نيست، اين كار ممكن است موجب مشكلاتي گردد زيرا يك تابع مي تواند اين حالت را طوري تغيير دهد كه ساير توابع انتظارش را ندارند . اين روش زماني موفق است كه ميزان اطلاعاتي حالت سيستم اندك باشد و از اشتراك داده ها جلوگيري گردد . بعضي از سيستم هايي كه واكنش هاي آنها وابسته به يك محرك يا ورودي است و متاثر از ورودي هاي قبلي نيست ، ماهيت تابعي دارند. Nesta19-08-2005, 12:55 AMسلام دوست عزیز. شما برای کامل کردن این مجموعه خودتون میتوانید از آموزش هائی که هست در این انجمن مثل آموزش پاسکال یا سی یا مقایسه این 2 تا با هم هم استفاده کنید و بیشتر میتوانید اطلاعات داشته باشید که ساختار مثلا زبان های پاسکال یا سی چگونه هست .اگه در هر قسمت شما سری بزنید مطالبی جالب و به درد بخور گیر میاورید و خوب هست .متشکر از شما. مسيحا19-08-2005, 05:51 AMباسلام خدمت سعيد خان باصفا :wink: مرسي از توجه شما و راهنمايي هاي دوستانتون اگر درمورد تاريخچه زبان ها از آغاز تا كنون اطلاعات مستندي داريد لطفا براي من در اين تاپيك بنويسيد من حتما از تاپيك هاي ديگه هم استفاده خواهم كرد Nesta20-08-2005, 01:28 AMسلام دوست عزیز . متشکر از لطف شما نسبت به من . من اگه تاریخچه ای دیدم که به درد بخور بود میگذارم که مربوط به pascal 7 میشه نه پاسکال turbo . سعی میکنم ولی اگه فضولی نباشه تاریخچه هم زیاد نمیتونه مهم باشه فقط مختصری از گذشته آن زبان کافی می باشد . البته من در نمیخوام در کار شما دوست عزیز دخالت کنم ولی خوب پیشنهاد میدم .امیدوارم که این کار شما به خوبی انجام بپذیره. مسيحا20-08-2005, 10:45 AMكاركتر كليدهايي كه بر روي كيبورد وجود دارد پس از فشردن هر كليد علامتي بر صفحة مونيتور نقش مي بندد كه به هر كدام كاركتر مي گويند . مفهوم كاركتر تنها به كليد هاي كيبورد محصور نمي شود ، بلكه گاهي فشردن مجموع چند كليد، كاركتر خاصي را معنا مي دهد . اين مجموعه كاركتر ها در واقع حكم مصالح اوليه جهت شكل دادن به اجزاي اصلي برنامه اند . بعضي از كاركتر ها عبارتند از : - حروف كوچك و بزرگ - ارقام دهدهي شامل 0 تا 9 - جاي خالي ( blank ) - كاركتر هاي مخصوص ~ ! @ # $ % ^ & * ) ( _ - + = ] [ {} > < " : ; ? / . , - كاركتر هاي فرمت دادن ( formating character ) : كه براي بيان كردن حالات ويژه اي به كار مي روند و عبارتند از : ( horizental tab ) ، v ( vertival tab ) ، ( new line ) ، ( back space ) ، f ( form feed ) ، ( return line ) ، ( null ) و . . . كه به آنها كاركتر هاي فرمان نيز مي گويند . يادآوري : هر كاركتر فرمان بيا ن كننده تنها يك كاركتر است ، هر چند با دو يا چند كاركتر نوشته مي شوند . مسيحا20-08-2005, 10:46 AMشناسه شناسه ، نامي است كه به عناصر مختلف برنامه مانند متغير ها، توابع، آرايه ها، اشاره گر ها و غير اطلاق مي شود . يك شناسه دنباله اي از حروف بزرگ يا كوچك ، ارقام ، يا علامت زير خط ( under line ) است كه با هر ترتيبي مي توانند قرار گيرند ، به شرط آنكه اولين كاركتر بايد يك حرف باشد . ضمنا استفاده از فضاي خالي ( blank ) در نام شناسه مجاز نمي باشد . طول اسامي در زبان هاي مختلف متفاوت است مثلا در زبان c استاندارد تا 31 كاركتر مجاز است . قرارداد : شناسه هايي كه با علامت زير خط ( under line ) شروع مي شوند فقط در برنامه هاي سيستم كاربرد دارند . مسيحا20-08-2005, 10:47 AMمتغير متغير ها ، شناسه هايي هستند كه محل هايي زا حافظه را به خود اختصاص مي دهند . در واقع يك متغير شناسه ايست كه براي نستب دادن نوع تعيين شده اي از اطلاعات مورد استفاده قرار مي گيرد . به يك متغير مي توان داده هاي مختلفي در محل هاي گوناگون برنامه نسبت داد . پس مقدار متغير در طول اجراي برنامه مي تواند تغيير كند . مسيحا20-08-2005, 06:50 PMكلمات رزرو شده يا كليدي بعضي از شناسه هاي كلمات رزرو شده يا كليدي هستند يعني معني و مفهوم خاصي براي آنها از قبل در زبان تعريف و پيش بيني شده است . بنابراين نمي توانند در برنامه ها به عنوان شناسه هاي تعريف شده به وسيله برنامه نويس ، به كار برده شوند . همه كلمات كليدي با حروف كوچك نوشته مي شوند . مسيحا20-08-2005, 06:52 PMعلامت توضيح براي افزايش خوانايي برنامه ، براي برنامه نويسان و درك بهتر آنها از برنامه نوشته شده ، در بعضي از زبان ها به برنامه نويس اين امكان داده مي شود كه جملاتي را در حين برنامه در محيط برنامه نويسي ذكر كند ، معمولا اين جملات مابين كاركتر هاي خاصي قرار مي گيرد وصرفا به عنوان توضيحات برنامه محسوب مي گردد . توضيحات عموما با حروف كوچك تايپ مي شوند . Nesta20-08-2005, 07:30 PMسلام دوست عزیز راجب عملگر ها هم آموزش بگذاری خوبه .ادامه بده عالی/ :D مسيحا20-08-2005, 10:50 PMساختار برنامه ها هر برنامه براي رسيدن به هدف خود بايد الگوريتم را به صورت زباني خاص برگرداند . هر برنامه به نوبة خود با فرمت خاصي نوشته مي شود . اما درون اين فرمت هميشه اجزايي به عنوان جز ثابت برنامه نويسي ها تلقي مي شوند اين اجزاي ثابت عبارتند از - برنامه اصلي برنامه اي است كه در واقع قسمت بالايي و اصلي الگوريتم ما را تشكيل مي دهد اكثر تعاريف و فرا خواني ها در آن صورت مي گيرد . - شروع برنامه اصلي هر برنامه با كلمات كليدي يا كاركتر هايي خاص كه به ابتداي برنامه اصلي اشاره دارند شروع مي شود . - تعريف ثابت ها و متغير ها برنامه ها نياز به يك سري داده هاي صابت و متغير دارند تا بوسيله آنها به مقاصد برنامه دست يابند . - دستورات برنامه مجموعه دستوراتي كه با دنبال كردن متوالي آن ما را هدف برنامه مي رسانند. - پايان برنامه اصلي هر برنامه با كلمات كليدي يا كاركترهايي خاص كه به انتهاي برنامه اصلي اشاره دارند به پايان مي رسانند . - تعريف و فراخواني توابع و رويه ها توابع و رويه ها براي رسيدن به ماجول دار كردن و پيمانه اي كردن برنامه ، برنامه اصلي را به صورت چند زير برنامه مي نويسند اين زير برنامه ها به صورت جداگانه نوشته مي شوند كه در انتها به وسيله برنماه اصلي به هم مي پيوندند و هدف اصلي برنامه را تامين مي كنند . به هر كدام از اين زير برنامه ها كه هدف هاي جزئي برناتمه را برآورده مي كنند بسته به تعاريف تابع يا رويه مي گويند . اين توابع بايد در قسمتي از برنامه داخل يا خارج برنامه اصلي ( وابسته به زبان برنامه نويسي ) تعريف شوند و بوسيله برنامه اصلي يا توابع ديگر فراخواني شوند . مسيحا20-08-2005, 10:51 PMسلام نستا جان مرسي از توجه شما اون رو هم در پست هاي بعديم حتما خواهم آورد سبز باشي يا حق مسيحا22-08-2005, 12:48 AMعملگرها يا اپراتورها نشانه هايي هستند كه در عبارت ها به كار مي روند و به كمك آن ها مي توان اعمالي را روي انواع داده انجام داد . به متغيرها يا ثوابتي كه روي آن ها عمگرها عمل خود را انجام مي دهند عملوند يا اپراند مي گويند . نکته : در زبان های برنامه نویسی مختلف هر کدام از این عملگرها کارکتر یا کارکترهایی خاص دارند که اغلب با هم متفاوتند . مسيحا22-08-2005, 12:49 AMانواع عملگرها عبارتند از : عملگرهاي محاسباتي عملگرهایی که برای بدست آوردن حاصل جمع تفریق تقسیم باقیمانده تقسیم جمع یکانی( علامت مثبت ) تفریق یکانی( علامت منفی ) کاهش یک مقدار افزایش یک مقدار و غیره به کار می رود را عملگرهای محاسباتی می گویند . مسيحا22-08-2005, 12:51 AMعملگرهاي انتساب عملگر انتساب برای اختصاص و نسبت دادن یک مقدار به یک شناسه یا متغیر به کار برده می شوند این عملگر با عملگر تساوی یا برابری تفاوت دارد زیرا عملگر تساوی برای بررسی اینکه آیا دو عبارت دارای یک مقدار یکسان هستند یا نه به کار می رود در صورتیکه عملگر انتساب تنها یک ارزش یا یک مقدار را به متغیر یا شناسه نسبت می دهد . در زبان های مختلف سطح بالا می توان عملگر انتساب را با عملگرهای محاسباتی ترکیب کرد مسيحا22-08-2005, 12:52 AMعملگرهاي يكاني به عملگر هایی که تنها روی یک عملوند عمل می کنند عملگر یکانی یا تک عملوند می گویند این عملگر ها در زبان های مختلف متفاوت تعریف شده اند . متداول ترین عملگر تک عملوندی یا یکانی عملوند منفی است که در جلوی یک مقدار ثابت عددی یا یک متغیر یا عبارت قرار می گیرد و مقدار آن را منفی یکانی می کند .عملگر تبدیل نوع یکانی (cast) در زبان c از این نوعند . مسيحا22-08-2005, 12:52 AMعملگرهاي رابطه اي ( مقايسه اي ) عملگر های مقایسه ای رابطۀ بین دو مقدار را تعیین می کنند این عملگر ها شامل معرف های بزرگتری کوچکتری بزرگتر مساوی کوچکتر مساوی مساوی مخالف و غیره هستند معنای نهایی این عملگر مقدار درست ( true ) ویا غلط ( false ) خواهد بود . تذکر : مقدار درست را گاهی با یک و گاهی با true نمایش می دهند و مقدار نادرست را گاهی با صفر و گاهی با false نشان می دهند که این مطلب در زبان های مختلف متفاوتند . مسيحا22-08-2005, 12:54 AMعملگرهاي منطقي عملگرهای منطقی دارای دو ارزش درست و نادرست هستند . عملگر های منطقی شامل رابط عطفی ( و and ) رابط فصلی ( یا or ) رابط نقیض یا منفی( not) و غیره می باشند . بررسی ارزش های این گزاره ها به صورت زیر است : رابط عطفی : هرگاه عملوند های دو طرف این عمگر هر دو ارزش درست داشته باشند ارزش کل عبارت درست خواهد بود و در غیر این صورت عبارت دارای ارزش نادرست خواهد بود . رابط فصلی : اگر عملوند های دو طرف این عملگر هر دو دارای ارزش نادرست باشند ارزش کل عبارت نادرست خواهد بود و در غیر این صورت عبارت دارای ارزشی درست خواهد بود . رابط نقیض : اگر ارزش تک عملوند این عملگر درست باشد ارزش کل عبارت نادرست و اگر تک عملوند این عمگر دارای ارزش نادرست باشد ارزش کل عبارت درست خواهد بود . مسيحا22-08-2005, 12:55 AMعملگرهاي شرطي عملگر های شرطی که در بعضی زبان های خاص وجود دارند به این صورت عمل می کنند که اگر عبارتی که در ابتدای عملگر می آید دارای ارزش درستی باشد عمگر نقش خود را که در واقع همان دستوری که بعد از عمگر آمده است ایفا می کند و در غیر این صورت اگر عبارت ابتدایی دارای ارزش نادرست باشد آن عملگر به گونه ای دیگر ایفای نقش می کند . این عمگر در واقع نقشی معادل بعضی از حلقه های شرطی را به عهده دارد . مسيحا22-08-2005, 12:55 AMعملگرهاي حافظه در اکثر زبان های سطح پایین و بعضی از زبان های میانی و تعداد محدودی از زبان های سطح بالا این امکان برای برنامه نویس محیا است که به خانه های حافظه و محتوای آنها دستیابی پیدا کند . این عملگرها امکان دسترسی به خانه های حافظه و همچنین دستیابی به مقادیر آنها و مقدار دهی به آنها و آدرس دهی ها را در برنامه امکان پذیر می کند . مسيحا22-08-2005, 12:57 AMعملگرهاي خاص هر زبان برنامه نويسي در اکثر زبان های برنامه نویسی سطح بالا و میانی این امکان به کاربر داده می شود که برخی از عملگر ها را بسته به نیاز خود تعریف کند در واقع این معادل این است که ما یک تابع را با مجموعه دستوراتی خاص تعریف کنیم و سپس از آن به عنوان یک عملگر استفاده نماییم . در گویش برنامه نویسان به عملگر های خاص تولید شده توسط کاربر همان لفظ تابع تعریف شده کاربری گفته می شود مسيحا22-08-200 سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2726]
-
گوناگون
پربازدیدترینها