پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1848638086
راهنمای مقدماتی GIMP
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: double_n05-08-2005, 12:03 PMراهنمای مقدماتی GIMP به دنیای گیمپ خوشآمدید! دنیایی که برای آشنایی کامل با آن به یک کتاب کامل نیاز است. ولی من سعی دارم در یک مقاله جمع و جور شما را با این ابزار شگفت انگیز دنیای لینوکس و بازمتن آشنا سازم تا بتوانید کار کردن با آن را شروع کنید. GIMP چیست؟ خوب در ابتدای امر شاید سوال کنید که گیمپ چیست و به چه دردی میخورد؟ امروزه برنامههای گرافیکی مانند Adobe Photoshop در زمینههای مختلف کاربردهای زیادی دارند. اگر بخواهیم ساده بیان کنیم، گیمپ فوتوشاپ دنیای لینوکس است. در صورتی که با این برنامه آشنا باشید، در استفاده کردن و درک مفاهیم موجود در گیمپ بسیار جلو هستید. گیمپ یک برنامه قدرتمند ایجاد فایلهای گرافیکی و پردازش تصویر در لینوکس میباشد. آغاز پروژه گیمپ به ایجاد GTK باز میگردد. در حقیقت GIMP ایجاد شد تا GTK ایجاد شود. گیمپ مخفف Gnu Image Manipulation Program میباشد. GIMP را از کجا تهیه کنیم؟ قبل از شروع به کار باید مطمئن شوید که گیمپ در سیستمتان نصب میباشد. امروزه اکثر توزیعهای روی میزی لینوکس مانند ردهت، زوزه، لیبرانت و... این برنامه را بطور استاندارد نصب میکنند. بنابراین میتوانید مطمئن باشید که این برنامه را نصب شده و آماده روی سیستمتان دارید. همواره میتوانید آخرین نسخههای GIMP را از سایت آن در آدرس http://www.gimp.org تهیه کنید. اصول اولیه در صورتی که با برنامه فوتوشاپ آشنا باشید، میدانید که روش کارکرد این برنامه بر لایههای تصویری استوار میباشد. گیمپ نیز از همین اصل پیروی میکند و در آن با لایههای تصویری سر و کار خواهید داشت. بسیاری از اصطلاحات و ابزارهایی که در گیمپ آنها را مشاهده خواهید کرد با فتوشاپ مشابه بوده و واژههای و اصطلاحات فنی موجود در آنها نیز مشابه میباشند. من فکر میکنم که یک کاربر متوسط فتوشاپ با صرف کمتر از ۸ ساعت زمان قادر خواهد بود همان سطح توانایی که در فتوشاپ از آن برخوردار بوده، در گیمپ هم بدست آورد. همانطور که Pluginهای فتوشاپ آنرا قدرتمند ساختهاند، در .گیمپ نیز این Pluginها وجود دارند. البته تعداد آنها بستگی به نسخه و توزیع لینوکس شما دارد. ولی بخشی زیادی از آن در تمام توزیعها مشترک هستند. گیمپ در یک محسط پنجرهای واحد قرار ندارد. یعنی هر بخش از برنامه در یک پنجره جداگانه روی میز کار باز میشوند. شاید این مسئله در ابتدا کمی شما را اذیت کند، ولی بعدا به آن عادت خواهید کرد. ما در این مقاله زیاد وارد مباحث فنی گیمپ نخواهیم شد و فقط به نکاتی اشاره خواهیم کرد که راهگشای شما برای استفاده از این برنامه قدرتمند باشد. اجرای GIMP خوب، از هماکنون کار را با گیمپ آغاز میکنیم. در ابتدا لازم است که برنامه گیمپ را اجرا کنید. در محیط KDE یا Gnome میتوانید با باز کردن پنجره RUN فرمان gimp را تایپ نمایید و یا در محیط کنسول فرمان gimp را وارد کنید تا این برنامه اجرا شود. در صورتی که برای اولین بار این برنامه را اجرا کنید، یک ویزارد برای تنظیم آن از شما سوالاتی خواهد پرسید که کافی است تمام گزینههای پیشگزیده را انتخاب نموده و آنرا به پایان برسانید. پس از چند لحظه چند پنجره باز خواهند شد. پنجره اصلی برنامه گیمپ دارای عنوان The GIMP میباشد. (تصویر ۱) http://www.technotux.com/images/Gimp-1.png همانطور که میبینید، بسیاری از ابزارها کاملا آشنا هستند.برای شروع کار و پیشرفت در مطلب، یک تصویر آزمایشی ایجاد نموده و تا پایان مقاله آنرا تکمیل خواهیم کرد. کافی است کلیدهای Ctrl+N را فشار دهید و یا از منوی File گزینه New را انتخاب کنید. اکنون میتوانید در پنجرهای که باز میشود، تنظیماتی مانند اندازه تصویر، حالت رنگها، وضوح و ... را تعیین کنید. پنجره آشنا به نظر میرسد. اینطور نیست؟ (تصویر ۲) http://www.technotux.com/images/Gimp-2.png خوب، پس از اتمام تنظیمات، روی OK کلیک کنید تا تصویر جدید ایجاد شود. در گیمپ برای اجرای فرامین روی تصویر، باید روی تصویر کلیک راست کرده و فرمان مورد نظرتان را پیدا و اجرا کنید. بنابراین به دنبال این نباشید که در منوی File برنامه به دنبال فرامین باشید! تصویر ۳ یکی از این منوها را به شما نشان میدهد. http://www.technotux.com/images/Gimp-3.png ما قصد داریم تا کار را از ایجاد یک متن شروع کنیم. در حال حاضر گیمپ از متون فارسی پشتیبانی نمیکند. دلیل آن این است که در حال حاضر بر پایه GTK 1.x قرار دارد. بزودی نسخه 2.0 گیمپ که مبتنی بر GTK 2.0 است ارائه خواهد شد که در آن از زبان فارسی نیز پشتیبانی خواهد شد. در حال حاضر برای کار روی متون فارسی میتوانید متون را بوسیله یک برنامه دیگر تایپ کرده و بصورت تصویر به گیمپ منتقل کرده و روی آنها کار کنید. من برای این کار از OpenOffice Draw استفاده میکنم. یک متن آزمایشی آماده کرده و آن را به فرمت PNG صادر (Export) کرده و در گیمپ با فشردن کلیدهای Ctrl+O آنرا باز میکنم. سپس Ctrl+A و Ctrl+C و تصویری که در حال کار روی آن هستیم را انتخاب کرده و Ctrl+V را فشار میدهم. با این کار تصویری که حاوی متن فارسی بود تبدیل به یک Floating Selection خواهد شد. در گیمپ هرچه را که Paste نمایید، مستقیما تبدیل به یک لایه نخواهد شد. برای اینکه آنرا تبدیل به یک لایه نمایم، پنجره لایهها را با کلیک راست روی تصویر و انتخاب Layers>Layers, Channels and paths بار میکنم و در این پنجره روی آیکون New Layer که شبیه یک کاغذ میباشد، کلیک میکنم. (تصویر ۴) http://www.technotux.com/images/Gimp-4.png سپس تصویر را با فشردن دگمههای Ctrl+S ذخیره میکنم. همانند فرمت PSD در فتوشاپ که فرمت لایهها در آن حفظ میشود، در صورتی که فرمت XCF را انتخاب کنید، تصویرتان اطلاعات لایهها را به همراه خواهد داشت. فرمت XCF را انتخاب کرده و سپس نام فایل را وارد میکنم. در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنم که گیمپ قادر است بسیاری از فایلهای PSD فتوشاپ را بخواند. البته فایلهایی که در آنها عملیات خاصی مانند انیمیشن و... انجام شده است را نخواهد خواند. این قابلیت بسیار جالب است. پس میتوانید از فایلهای PSD که قبلا ایجاد کردهاید، در گیمپ استفاده کنید. برای ادامه کار، بخش سفید رنگی را که دور متن فارسی قرار دارد، با استفاده از ابزار Fuzzy Select گیمپ که مشابه Magic Wand فتوشاپ عمل میکند، انتخاب میکنیم. سپس با فشردن دگمههای Ctrl+X آنها را حذف میکنیم. (تصویر ۵ بخش انتخاب شده را نمایش میدهد) http://www.technotux.com/images/Gimp-5.png برای برداشتن حالت انتخاب یا انتخاب یک لایه، از دگمههای Ctrl+T استفاده کنید. همانند برنامههای دیگر برای Undo کردن یک عمل میتوانید از کلیدهای Ctrl+Z استفاده نمایید. کلیدهای Ctrl+R برعکس این کار یعنی عمل Redo را انجام میدهند. اکنون بخش عمده قسمت سفید رنگ حذف شده و تعدادی لکه جزیی باقی مانده است. برای پاک کردن آنها با استفاده از ابزار ذره بین و یا کلیک راست روی تصویر و انتخاب منوی View بزرگنمایی تصویر را تغییر داده و آنها را نیز مطابق روش گفته شده در بالا حذف میکنیم. البته برای این کار میتوانید از دگمههای = و – نیز استفاده کنید. کاربرد سایر ابزارهای گیمپ مانند ابزار متن، ابزار برش، ابزار انتقال، پاک کن، قلم و نیز بسیار آسان است. اکنون بخشهای اضافی تصویر را با استفاده از ابزار برش (Crop) حذف میکنیم. تصویر ۶ تنظیم ابزار برش را نمایش میدهد. http://www.technotux.com/images/Gimp-6.png پش از پایان روی Crop کلیک میکنیم تا تصویر به اندازه دلخواه در آید. در صورتی که نیاز داشتید تا کل تصویر را بصورت هماهنگ مقداری کوچک کنید، روی تصویر کلیک راست کرده و از منوی Image بخش Scale Image را انتخاب کرده و در آن اندازه دلخواه را تنظیم کنید. برای تغییر اندازه در یک یا چند بعد خاص، از منوی image گزینه Canvas Size را انتخاب کنید. برای تغییر اندازه یک لایه خاص، میتوانید از پنجره لایهها روی لایه مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Scale Layer را انتخاب کنید. همانند برنامه فتوشاپ، در گیمپ هم میتوانید از پنجره لایهها، لایهها را تغییر محل داده، به هم متصل نموده، آنها را حذف و اضافه کنید. اکنون ما قصد داریم تا رنگ متن را که در حال حاضر مشکی میباشد، به رنگ دیگری تغییر داده و سپس عملیات دیگری روی آن انجام دهیم. برای این کار، ابتدا در پنجره اصلی گیمپ روی رنگ پیشزمینه که مشکی است کلیک کرده و در پنجرهای که باز میشود، رنگ مورد نظر را انتخاب میکنیم. (تصویر ۷) http://www.technotux.com/images/Gimp-7.png سپس با استفاده از Fuzzy select و کلید shift تمام بخشهای مورد نظر را انتخاب میکنیم و با استفاده از ابزار سطل رنگ، رنگ منطقه انتخاب شده را تغییر میدهیم. (تصویر ۸) http://www.technotux.com/images/Gimp-8.png خوب! عجب کار قشنگی! خوب اکنون تعدادی از فیلترهای گیمپ را روی تصویرمان آزمایش میکنیم. در ابتدا، روی تصویر کلیک راست کرده و منوی Filter را انتخاب میکنیم. چقدر فیلتر! از منوی فیلتر گزینه Rebder و سپس Add Glow را انتخاب میکنم. در پنجره کوچک تنظیمات فیلتر، میتوانید رنگ حاشیه را تعیین کنید. پس از اتمام تنظیمات، روی OK کلیک میکنم. خوب! نتیجه را در تصویر ۹ مشاهده میکنید. http://www.technotux.com/images/Gimp-9.png زیبا است نه؟ خوب الان عملیات دیگری انجام میدهیم. یک رنگ جدید برای پیشزمینه انتخاب کرده، پنجره لایهها را باز کرده و یک لایه جدید با رنگ پیشزمینه (Foreground) ایجاد میکنم. لایه را با کلیک روی آن در پنجره لایهها انتخاب کرده و سپس با فشردن کلیدهای Ctrl+A تمام لایه را انتخاب میکنم. سپس روی تصویر کلیک راست کرده و از منوی Filter بخش Artistic و سپس Cubism را انتخاب میکنم. سپس لایه را به پایینترین مکان منتقل میکنم. (با استفاده از فلشهای موجود در پنجره لایهها) نتیجه کار را در تصویر ۱۰ میبینید. http://www.technotux.com/images/Gimp-10.png تعداد زیادی فیلتر برای بکارگیری در تصاویر وجود دارند که برای آشنایی با تمام آنها باید مقداری وقت صرف کرده و با گیمپ سر و کله بزنید. یکی دیگر از قابلیتهای جالب گیمپ بخش Extensions آن میباشد. اگر دقت کرده باشید در پنجره اصلی Gimp یک منوی با نام Xtns وجود دارد. در این بخش تعدادی اسکریپت قرار داده شده که بطور خودکار کارهایی برای شما انجام میدهند. مانند پردازش تصویر، ایجاد دگمه برای وب و دهها امکان دیگر. تعدادی از ابزارهای این بخش را نیز بررسی میکنیم. برای شروع از منوی Xtns بخش Script Fu و سپس Logos و سپس 3DOutline را انتخاب میکنم. در پنجره تنظیمات که باز میشود، متن مورد نظرم را تایپ کرده و قلم دلخواه را انتخاب میکنم. در همین منو، اسکریپت Cool Metal تصویری بسیار زیبا ایجاد میکند مطمئن هستم در صورتی که کمی حوصله و شور و ذوق و صد البته وقت داشته باشید، با استفاده از Gimp قادر خواهید بود تصاویر و گرافیکهایی ایجاد کنید که تا بحال در خواب هم آنها را ندیدهاید. بطور کلی اگر بخواهم همینطور قابلیتهای مختلف GIMP را توضیح دهم، این مقاله به یک کتاب تبدیل خواهد بود. هدفم از نوشتن این مقاله تنها آشنا سازی شما برخی از قابلیتهای کلیدی گیمپ بود و کشف ادامه قابلیتها را به عهده خودتان میگذارم. گیمپ دارای قابلیتهایی است که برخی متخصصین در برخی موارد آنرا قویتر از فتوشاپ میدانند. این برنامه دائما در حال توسعه بوده و قابلیتهای جدیدی به آن اضافه میشود. ضمنا برای دستیابی به راهنمای کامل برنامه گیمپ به آدرس http://manual.gimp.org مراجعه کنید. موفق و سربلند باشید . نیما :wink: msm43njn20-11-2006, 07:12 PMكاش كه آموزش كامل گيمپ را به صورت پي دي اف قرار مي داديد. arkadas30-11-2006, 03:31 AMگیمپ نرم افزار بسیار بزرگی هست،شاید به بزرگی فتوشاپ... برای نسخه تحت ویندوز،یک فایل help بیست و چهار مگابایتی وجود داره که در نوع خودش آموزش بسیــــــــار خوبیه. vandu15-12-2006, 08:14 PMگیمپ نرم افزار بسیار بزرگی هست،شاید به بزرگی فتوشاپ... حتی بعضی جاها از فوتوشاپ هم سرتره... s_rasooli108-01-2007, 03:42 AMولی حیف که توش نمیشه قسمتی از عکس رو بصورت چندضلعی select کرد! در حالی که توی krita میشه. lin@sniper07-03-2007, 10:08 PMبا سلام خدمت دوستان گرامی و عزیز p30world بنده می خوام یک سری مقالات گیمپ هم در سایت خودم و تعدادیش هم در این انجمن قرار بدم . مقالاتم اماده هست و یبزودی بر روی سایت قرار می گیره . اما اگر کسی می خواد اموزش گیمپ رو بزارم می تونه در قسمت انجمن های سایتم بخش مقالات یا پیشنهادات در خواست بده تا من گیمپ رو از اول و بصورت کامل توضیح بدم . خوب اولین مقاله رو اینجا می زارم . موضوع ساخت یک نوشته شفاف شماره 1 ابتدا یک یک سند جدید بسازید برای این کار مسیر File > new را بروید و یک صفحه با اندازه 400*300 بسازید . حالا سطل رنگ را انتخاب کنید و سپس رنگ سیاه را انتخاب کنید ( این رنگ می تواند دلخواه باشد ) . سپس ابزار متن را انتخاب کنید و با رنگ سفید نوشته خود را بنویسید . سعی کنید از یک فونت تو پر استفاده کنید http://www.p30planet.com/learning/gimp/shinnytext1/1.jpg به دلیل اینکه می خواهیم چند افکت به نوشته اضافه کنیم بهتر است که نوشته را تبدیل به عکس کنیم تا گیمپ با ان مانند یک عکس رفتار کند نه یک نوشته . برای این کار بر روی لایه نوشته راست کلیک کنید تا منوی لایه ها باز شود سپس گزینه discard text information را انتخاب کنید http://www.p30world.com/learning/gimp/shinnyytext1/2.jpg نکته : برای یادگیری پایه ای گیمپ سعی میشود از راهای ابتدایی استفاده شود . حالا می خواهیم کمی به نوشته عمق وسایه اضافه کنیم . بهتر است اول یک brush درست کنیم . برای این کار می توانید ار تب brush استفاده کرد یا می توان از مسیر dialogs > brushes استفاده کرد . در کادر بازه شده بر روی کادر new کلیک کنید . http://www.p30planet.com/learning/gimp/shinnytext1/3jpg سپس کادری باز می شود که شما می توانید تنظیمات و شکل ظاهری براش را انتخاب کنید . حالا تنظیمات زیر را انجام دهید . http://www.p30planet.com/learning/gimp/shinnytext1/4.jpg بر روی لایه نوشته راست کلیک کنید و گزینه alpha to selection را از منوی لایه ها انتخاب کنید . نکته :alpha to selection باعث می شود تمام محتویات یک لایه انتخاب شود (از لبه به بیرون) حالا رنگ سیاه را انتخاب کنید و یک بار از راست به چپ و از پایین نوشته و از وسط دایره براش بر روی نوشته انتخاب شده بکشید. http://www.p30planet.com/learning/gimp/shinnytext1/5.jpg http://www.p30planet.com/learning/gimp/shinnytext1/6.jpg همینطور که نوشته انتخاب شده است یک لایه جدید بسازید سپس به مسیر زیر بروید select >grow و مقدار 2 را به ان بدهید . نکته : grow باعث می شود محدوده انتخاب شده را نسبت به انتخاب اصلی و از لبه ها بزرگتر کرد . shrink بر عکس grow عمل می کند که بعدا با ان اشنا خواهید شد. رنگ سفید را انتخاب کنید و لایه جدید را با استفاده از سطل رنگ پر کنید . سپس این لایه را به زیر لایه نوشته بکشید . حال یک لایه جدید بسازید و اینبار مسیر select >shrinl را بروید و مقدار 3 را به ان بدهید . http://www.p30planet.com/learning/gimp/shinnytext1/8.jpg حالامسیر filter>render>clouds>plasma را بروید و مقدار دلخواهی را به ان بدهید . http://www.p30planet.com/learning/gimp/shinnytext1/9.jpg حالا مسیر filter>blur>gassuain blur را بروید و مقدار انرا 5 قرار دهید . سپس مسیر filter>distorts>wave را بروید و مقادیر دلخواه را قرار دهید . http://www.p30planet.com/learning/gimp/shinnytext1/11.jpg حالا لایه نوشته را انتخاب کنید و سپس alpha to selection را انتخاب کنید . حالا یک لایه جدید اضافه کنید و اسمش را shin بگذارید و سپس ابزار مربع را انتخاب کنید و کلید کنترل را پایین نگه دارید و از پایین به طرف بالا نا نصف منطقه انتخاب شده نوشته بالا بروید http://www.p30planet.com/learning/gimp/shinnytext1/12.jpg . سپس رنگ جلو را سفید و رنگ زمینه را سیاه قرار دهید و سپس ابزار گرادیانت را انتخاب کنید و سپس از منوی گرادیانت ها گرادیانت FG to tranp…. را انتخاب کنید . http://www.p30planet.com/learning/gimp/shinnytext1/13.jpg حالا کلید کنترل را پایین نگه دارید و از بالا به پایین گرادیانت را رسم کنید . حالا نوشته شما تکمیل شده است . نکته : برای تغییر دادن رنگ نوشته تمام لایه ها را به جز لایه shiny و background را merge کنید برای این کار بر روی لایه مورد نظر راست کنید و برای اینکه با لایه پایین تری merge شود گزینه merge down را انتخاب کنید . سپس مسیر layer>colors>colorize. رنگ ها را تغییر دهید . http://www.p30planet.com/learning/gimp/shinnytext1/14.jpg http://www.p30planet.com/learning/gimp/14.jpg هر روز یک مقاله GIMP و INKSCAPE و BLENDER در p30planet.com موفق باشید --------------------- اینم مقاله جدید سایت در مورد گیمپ . http://www.p30planet.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=3 msm43njn13-04-2007, 07:20 PMبا عرض سلام و احترام از شما به دلیل ارائه مقالات گیمپ متشکرم. من این مقاله را قدم به قدم رفتم ولی به نتیجه مطلوب یعنی همان چیزی که شم رسیدید نرسیدم. یا مقاله شما نارسائی دارد یا پیشنیازهایی وجود دارند که باید در بدنه مقاله به آنها لینک داده می شد. با تشکر lin@sniper15-04-2007, 11:20 PMدوست عزیز شما نباید انتظار داشته باشید در اولین قدم بتوانید دقیقا همان تکست افکتی که من ساختم بسازید باید تمرین کنید تا بر مشکلات غلبه کنید . من چند مقاله گیمپ را در ادرس http://www.p30planet.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5#145 قرار داده ام که کاملا اموزش تصویری هستند و شما به راحتی قادرید انها را با هر بنیه علمی از گیمپ انجام دهید . موفق باشید:20: vandu16-04-2007, 10:18 AMخیلی ممنون از آموزش های شما... سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
-