واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
کمپانی هالیوودی قصد دارد فیلمی با محوریت «اشرف» خواهر فاسد محمدرضا پهلوی بسازد که میتوان آنرا در راستای حرکتهای ضد ایرانی در سینمای غرب دانست.به گزارش شبکه ایران، هالیوود در امتداد پروژه فیلمسازی در جهت تاریخنگاری جهت دار از وقایع معاصر ایران در اقدامی سوال برانگیز قصد کلید زدن پروژهای سینمایی با محوریت خواهر محمدرضا شاه پهلوی را دارد. این فیلم با عنوان «سایه شاه» ساخته خواهد شد به نقش و قدرت اشرف در دربار فاسد رژیم پهلوی می پردازد. ،تهیه کنندگی این فیلم را کمپانی هالیوودی FIRST LINE ENTERTAINMENT بر عهده دارد. سینمای هالیوود که تحت تأثیر مستقیم دستورات کاخ سفید جهت گیری و فیلمسازی میکند پیش از این در پروژههایی چون 300 و پرسپولیس زاویه نگاه خاص خود در علاقمندی به بازخوانی تاریخ ایران زمین را بروز داده ایت که اینبار با توجه به داستان معاصر اثر میتوان نسبت به پررنگ شدن بیش از پیش این نگاه اطمینان داشت چراکه پیش از این تجربه «بدون دخترم هرگز» نشان داده است عناد تارخنگاری را به سادهترین شکل ممکن ختم به تاریخسازی و تحریف میکند و این گوشهای از علایق سینمایی هالیوود را هم شامل میشود. نادرطالبزاده چندی پیش و در بازخوانی چگونی تولید فیلمهایی چون پرسپولیس اظهار داشته بود:آنچه به نام پازل ایرانی از آن یاد میشود و اینکه ایران در این 27-8 سال چگونه به اینجا رسیده است همیشه برای غرب حائز اهمیت بوده است و حال که روایتگر این پازل یک ایرانیست بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. طالب زاده با اشاره به اینکه در این گونه آثار نخستین اثر «سفر به کشورم» ساخته کریستین امانپور بوده است گفت: پرسپولیس به گونهای بحران هویتی یک زن ایرانی را مطرح میکند اما این فیلم قطعاً یک فیلم سیاسی است و امروز در این بازار گرم کوبیدن ایران به این صورت درآمده است و مورد استقبال هم قرار گرفته است. این کارشناس سینما درباره حضور گسترده فیلم پرسپولیس در جشنواره های جهانی هم گفت: این فیلم و ساخته شدنش به گونهای مرزجدیدی را در جشنواره های غربی بوجود آورد، به این صورت که انگار اعلام کردند از این به بعد فیلمهایی مورد توجه هستند که اینگونه بیمحابا و مستقیم به مبارزه با بعضی چیزها مانند حجاب و... بپردازند. با بها دادن به این فیلم بود که این مرز جدید را تعریف کردند. مسعود فراستی هم در پاسخ به چرایی قرار گرفتن سینمای ایران در موضع انفعال پس از گذشت 30 سال گفت: ما متاسفانه هنوز سینما نداریم؛ در این میان کسانی دست و پا میزنند و هر از گاهی فیلم خوب در ایران ساخته میشود اما هنوز ما سینما نداریم. فراستی افزود: ما مرد حرف جدی زدن در سینما نیستیم. امروز تنها جریان سینمای ما سینمای جشنواره ایست که به نظر من جریانی کاملاً پرت است. طالبزاده اما در پاسخ به همین سوال گفت: به نظر من این فیلمها که امروز میبینیم نشانهاند؛ نشانههایی از استیصال غرب نسبت به ایران. ما در این سالها به گونهای عمل کردهایم که امروز شاهد این سروصداها هستیم که بیشتر واکنش هستند تا کنش. اینها را آنقدر عقب راندهایم که امروز به یک دیوار رسیدهاند و دیگر نمیتوانند عقب بروند و اینگونه سروصدا راه میاندازند. چندی پیش با اکران فیلم «سنگسار ثریا» در جشنواره تورنتو جریان ضد ایرانی در سینمای غرب وارد فاز تازهای شده است که میتوان سایه شاه را در ادامه آن دانست.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]