واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
به گزارش خبرگزاري فارس، اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان شبه قاره هند به پيشنهاد اتحاديه انجمن اسلامي دانشگاه پونا، بيانيهاي به مناسبت سي امين سالگرد ربودن امام موسي صدر صادر كرد.در اين بيانيه مسئله ربوده شدن امام موسي صدر را بحث ربودن يك فرد ندانست و آن را به زنجير كشيدن يك تفكر ميشمارد كه هدف آن منحرف كردن يك نهضت است.در ابتداي اين بيانيه ميخوانيم: در سي امين سالگرد فاجعه ربوده شدن مردي از تبار علي ابن ابي طالب (ع)، رواداري خردورز، حضرت امام موسي صدر به دست جنايتكار ديكتاتور ليبيايي سرهنگ قذافي، ما نيز در كنار ملتهاي بزرگ و مسلمان ايران و لبنان بار ديگر در حسرت انديشمندي مجاهد و والامقام به سر مي بريم.اصولاً مسئله ربوده شدن امام موسي صدر بحث ربودن يك فرد نيست، بحث به زنجير كشيدن يك تفكر است، بحث منحرف كردن يك نهضت است نهضتي برآمده از متن نهضت حسيني و تفكري برخواسته از اسلام ناب و رحماني كه نسيم مهرش هر كه را نوازش مي كرد چه دانشگاهيان و روشنفكران غربي را و چه يتيمان را از خود بيخود ميكرد.در ادامه اين بيانيه با تاكيد بر اينكه در ماجراي ربودن امام موسي صدر نيز مكر مكاران و شر اشرار و حيله حيلهگران به ايشان بازگشت است، ميافزايد: امروز شجره طيبه حزبالله لبنان و افتخار آفرينيهاي پياپي شيعيان سرفراز اين كشور، چه در جنگ 33 روزه با دشمن تا دندان مسلح و چه معاوضه اسرا با رژيم صهيونيستي از موضع عزت، همه و همه حاصل همان راه روشن امام صدر است.اين بيانيه در ادامه آورده است: جايگاه، حرمت و سرافرازي امروز شيعيان لبنان كه باعث غرور و افتخار تمام برادران شيعه در اقصي نقاط عالم است با موقعيت و وضعيت اسفناك امت شيعه در زمان ورود امام موسي صدر به لبنان قابل مقايسه نيست. امروز در لبنان هيچ امري محقق نميشود مگر آنكه به تاييد شيعيان رسيده باشد، هيچ وعدهاي جامه عمل بر تن نميبيند مگر با اراده شيعيان، بهترين و حساسترين موقعيتها و پستهاي سياسي كشور در تصرف و يا در هماهنگي كامل با جريان حزبالله و امل است و افكار عمومي مردم لبنان و منطقه بزرگترين حامي شيعيان است اما در زمستان سال 38 و همزمان با ورود امام به لبنان شرايط به گونهاي ديگر بود، شيعه لبناني فردي بود بيسواد، داراي پايينترين رده حرمت اجتماعي و مشغول به پستترين و غيرقابل تحملترين مشاغل. طي اين مسير در جهت رشد و اعتلا بدون لحظهاي توقف و يا انحراف خود شاهدي ديگر بر حقانيت سيره امام موسي صدر است.اين بيانيه آورده است: همه اين موفقيتها و كاميابيها، امام موسي صدر را به رهبري محبوب، كاريزماتيك و وراي حد تصور، مردمي تبديل كرده بود و همين بس بود تا دشمنان قسم خورده شيعه راستين كه با ادامه اين مسير، حيات موريانه وار خود را در خطر ميديدند - كه امروز به فضل الهي به خط پايان، نزديك و نزديكتر ميشوند- براي توقف اين نهضت وارد عمل شوند.در بخش ديگري از اين بيانيه ميخوانيم: اينكه اين دشمنان چرا براي حذف امام موسي صدر "ربودن " را برگزيدند و در خاورميانه آن زمان كه گلوله و خشونت و ترور، گفتمان غالب بود براي به شهادت رساندن امام برنامهريزي جدي نكردند، نيازمند فرصت بهتري براي بررسي است و اصولاً مسئلهاي تاريخي به حساب مي آيد، اما سي امين سالگرد اين فاجعه دهشتناك زمان مناسبي براي بازخواست دستگاه ديپلماسي كشورمان از اقدامات صورت گرفته در قبال اين پرونده است. بيشك ملتهاي ايران و لبنان به پيگيريهاي صورت گرفته تا امروز نمره قبولي نخواهند داد. در اين ميان عملكرد دولت ايران بسيار ضعيفتر و در پارهاي از اوقات به ضرر جريان پيگيري بوده است كه از اين جمله ميتوان به ديدارهاي رسمي با نخست وزير ليبي و به آغوش كشيدن قذافي جنايتكار اشاره كرد.اين بيانيه ميافزايد: گويا خواب 30 ساله وزارت امور خارجه كشورمان قصد پايان ندارد، آيا پس از گذشت 3 دهه زمان آن فرا نرسيده است كه دستگاه سياست خارجي كشورمان با ارادهاي قوي از تمام توان ديپلماتيك خود در نهادهاي مختلف حقوقي و سياسي بين المللي براي روشن شدن ابعاد اين ماجرا كه به تعبير حقوقدانان بينالمللي مصداق بارز "جنايت عليه بشريت " به حساب ميآيد، بهره بجويد تا شايد مرحمي باشد بر دل داغدار يتيمان جنوب لبنان و چشم انتظاران آن يوسف گم گشته در گوشه و كنار عالم، آيا زمان آن فرا نرسيده است كه دولت ليبي به جاي وعده گسترش روابط پيامي متفاوت را از جمهوري اسلامي ايران مبني بر مشخص شدن وضعيت امام موسي صدر بشنود و جديت دولت و ملت ما را در رابطه با اين پرونده درك كند ؟!جامعه دانش آموختگان شبه قاره هند در ادامه تاكيد كرد: در خصوص امام موسي صدر ما دانشگاهيان و روشنفكران جامعه نيز دچار غفلت بودهايم، براستي در طول اين سه دهه چقدر به آرا و افكار مترقي آن عزيز دربند مراجعه كرديم؟! در تمام اين سالها كه امت اسلامي درگير افراط و تفريط بوده است و در ايجاد ديالوگ با غرب مشكلات اساسي دست و پنجه نرم كرده و از رشد و تعالي و پيشرفت و رسيدن به جايگاهي برازنده نام مبارك اسلام بازمانده بود، چرا هيچ گاه به سيره امام موسي صدر در لبنان رجوع نكرديم و با باز تعريف آن الگو در قالب زماني جديد گرههاي پيش روي خود را باز نكرديم؟! چرا زماني كه با تهاجم فرهنگي شديد غرب و مسخ تفكرات جوانانمان مواجه شديم براي مقابله با آن به اقدامات موثر و ماندگار امام موسي صدر در مواجهه با جوانان زمان خود - كه شديداً تحت تاثير موج جهاني ماركسيسم بودند- و مقابله يك تنه او در برابر ديرهاي عظيم مسيحيت توجهي نكرديم و همان روش را پي نگرفتيم؟!در پايان اين بيانيه نيز آمده است: اينك هرچند ديرهنگام اما هنوز زمان مناسبي است براي رجوع به عملكرد شخصيتي كه در طول فعاليت سياسي و اجتماعي خود در فضاي بسيار پيچيده و مبهم لبنان، لحظهاي از مسير رشد تعالي منحرف و يا حتي متوقف نشد، به نظر ميرسد امروز جامعه ما تشنه بسياري از آن انديشهها و مديريتهاي ناب اسلامي است.اتحاديه انجمنهاي اسلامي شبه قاره هند از دست اندركاران سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران خواست كه در طول سي و يكمين سال اسارت امام موسي صدر به عزمي راسخ و با حداكثر توان ديپلماتيك اين پرونده را پيگيري كند و در اين مسير از تمام آزاديخواهان و آزاد انديشان جهان مددخواهي كرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]