تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816432467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با وجود گذشت چهار روز از روز جهاني محيط زيست خبري از برنامه‌هاي هفته محيط زيست در خراسان جنوبي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: با وجود گذشت چهار روز از روز جهاني محيط زيست خبري از برنامه‌هاي هفته محيط زيست در خراسان جنوبي نيست
خبرگزاري فارس: در حالي كه چهار روز از هفته محيط زيست مي‌گذرد در خراسان جنوبي خبري از برنامه‌هاي هفته محيط زيست نيست و حتي در روزنامه‌ها پيامي در راستاي حفاظت از محيط زيست به چشن نمي‌خورد.


به گزارش خبرگزاري فارس از بيرجند، شانزده خرداد روز جهاني محيط زيست نامگذاري شده و همه ساله دستگاه هاي مربوطه به خصوص سازمان محيط زيست كشور و در استان ها ادارات كل محيط زيست هر استاني به همين مناسبت برنامه هاي ويژه اي را پيش بيني مي كنند و به اطلاع رساني گسترده در خصوص حفاظت از محيط زيست مي پردازند اما در خراسان جنوبي انگار هنوز هفته محيط زيست فرا نرسيده است، زيرا نه پيام محيط زيستي در نشريات و روزنامه هاي استاني به چشم مي خورد و نه اطلاع رساني از سوي حفاظت محيط زيست استان صورت گرفته است.
خبرگزاري فارس به رغم نبود برنامه هاي اطلاع رساني از سوي اداره كل حفاظت محيط زيست خراسان جنوبي به منظور تنوير افكار عمومي و آگاهي مردم از محيط زيست استان از چند زاويه به بررسي سيماي محيط زيست خراسان جنوبي مي پردازند كه به قرار زير است:

*محيط زيست انساني، صنايع مهم و آلودگي هاي صنعتي خراسان جنوبي
براساس آمار موجود در بانك سازمان صنايع و معادن استان صنايع كاني غير فلزي با 34 درصد بيشترين مجوزهاي صنعتي و صنايع نساجي و سلولزي به ترتيب با حدود 10/2 درصد كمترين مجوزهاي صنعتي را به خود اختصاص داده اند.
شهرستان هاي بيرجند و قاين بيشترين واحدهاي صنعتي را دارا هستند. در حال حاضر مشكل حادي وجود ندارد و معضل اصلي بخش صنعت، استفاده از سوخت هاي فسيلي عمدتا گازوئيل، مازوت و نفت بوده كه منجر به آلودگي هوا در منطقه مي‌شود كه اميد است با اجراي طرح گازرساني استان و مكان يابي صحيح و نظارت بر حسن اجراي ضوابط و مقررات زيست محيطي مشكلات جدي در آينده ايجاد نشود.
يكي ديگر از مباحث مطرح در بحث آلودگي‌هاي صنعتي معضل پساب توليدي واحدهاي صنعتي به ويژه در شهرك ها و نواحي صنعتي استان است كه به دليل عدم وجود تصفيه خانه مركزي فاضلاب بعضا خطر آلودگي سفره‌هاي آب زير زميني در منطقه وجود خواهد داشت.

*معادن مهم استان
در بخش معدن نيز استان به لحاظ دارا بودن تنوع مواد معدني با پتانسيل هاي بالا داراي زمينه مناسب به منظور توسعه سرمايه گذاري هاي معدني و صنايع فرآوري و در نتيجه توسعه صادرات غير نفتي است. در حال حاضر بيش از سي نوع ماده معدني در استان شناسايي و در حال بهره برداري است.
در سال هشتاد و دو در سطح استان سيصد و دو واحد معدني فعال با ميزان پانزده ميليون و يكصدو پنجاه نه هزار و هشتصد و هفتاد تن استخراج مشغول به فعاليت بوده اند و در معادن فعال استان در اين سال حدود چهار هزار نفر مشغول به كار بوده اند و اين معادن بيش از چهل و هفت ميليون هزار ريال ارزش افزوده داشته اند.
در سال 84 سه شهرك صنعتي بيرجند، قاين و نهبندان در استان فعاليت داشته‌اند كه در مجموع 74 واحد صنعتي و خدماتي در اين شهرك‌ها مشغول به فعاليت بوده اند و همچنين عمليات يك شهرك صنعتي تخصصي شهرك سنگ سربيشه آغاز شده است.
از مهمترين صنايع مستقر در شهرك هاي صنعتي استان مي‌توان به صنايعي مانند كاشي، سراميك، سنگبري، بسته بندي و فرآورده‌هاي گوشتي اشاره كرد.
در حال حاضر 135 معدن فعال در حال بهره‌برداري در سطح استان وجود دارد كه عمده مواد معدني استخراج شده منيزيت، گرانيت، سنگ لاشه، خاك صنعتي، مرمريت، كروميت و گچ هستند و با توجه به اقليم منطقه و اهميت حفظ زيستگاه‌هاي طبيعي لازم است بهره‌برداري از معادن موجود در منطقه كاملاً اصولي و بعد از انجام ارزيابي زيست محيطي صورت گيرد.

*وضعيت زباله در استان خراسان جنوبي
دفع زباله در استان در مرحله جمع آوري و حمل تقريباً از وضعيت مطلوبي برخوردار است لكن مكان‌هاي دفن زباله خارج از مركز استان در ساير شهرها مناسب نبوده و روش‌هاي امحا بكارگرفته شده نيز در برخي موارد مغاير با ضوابط زيست محيطي هستند و اصولاً رهاسازي زباله‌ها در ترانشه‌هاي محل دفن، سوزاندن و دسترسي افراد سودجو به زباله ها از معضلات دفن زباله شهري است.
در تمامي شهرستان هاي استان زباله هاي عفوني مراكز بهداشتي، درماني و بيمارستان ها نيز در مكان دفن زباله شهري سوزانده و دفن مي شود.

*وضعيت فاضلاب شهري
در حال حاضر فقط شبكه جمع آوري فاضلاب شمال شهر بيرجند مركز استان خراسان جنوبي به تصفيه خانه فاضلاب شهري متصل بوده و ساير نقاط شهر فاقد تصفيه خانه فاضلاب بوده كه فاضلاب خانگي در چاه هاي جاذب دفع مي شود.
در ساير شهرهاي استان نيز دفع فاضلاب شهري مطلوب نبوده و فاضلاب مستقيما وارد چاه هاي جذبي شده كه خطر آلودگي آب هاي زيرزميني در منطقه را در برخواهد داشت.
حدود بيست درصد از جمعيت شهري كشور از خدمات جمع آوري فاضلاب بهره مند هستند كه اين شاخص در استان معادل هشت درصد است.

* صنايع آلاينده استان
واحدهاي آلاينده مشمول بند ه ماده سه قانون تجمع عوارض استان در سال هشتاد و پنج جمعا هفت واحد است كه پنج واحد آن صنايع غذايي و دو واحد صنايع كاني غير فلزي است.

* صنايع سبز استان
استان خراسان جنوبي تاكنون دو صنعت سبز منتخب داشته است كه عبارتند ازكاشي نيلوفر و لاستيك سازي شركت كوير تاير.

*كشاورزي استان و پساب هاي كشاورزي
اراضي كشاورزي استان در حدود يكصد و شصت هزار هكتار است و مقدار كل آب مصرفي كشاورزي استان يك و نيم ميليارد متر مكعب در سال است كه بيشتر آن از منابع آب هاي زيرزميني و بخشي از آب هاي سطحي تامين مي شود.
ميزان پساب كشاورزي توليدي تاكنون مورد پايش قرار نگرفته و ميزان آن مشخص نيست ولي آنچه كه مهم است آلودگي پساب كشاورزي به انواع كودهاي شيميايي، سموم دفع آفات و علف كش‌ها كه در اراضي كشاورزي مورد استفاده فراوان قرار مي‌گيرند كه احتمالاً آلودگي منابع آلودگي آب هاي سطحي و زيرزميني را در پي خواهد داشت.
ميزان مصرف كود ساليانه در استان بيست و هفت هزار تن در سال است.
انتهاي پيام/ص
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن