تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هرگاه صبح مى‏شد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دست نوازش بر سر فرزندان و نوه هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815503362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خودروهاي بي‌شمار در جاده‌هاي غيراستاندارد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: خودروهاي بي‌شمار در جاده‌هاي غيراستاندارد
جام جم آنلاين: خبر را همه مي‌دانند؛ شلوغي و ترافيك وحشتناك جاده‌اي شمال كشور و ساعت‌ها معطلي براي رسيدن به مقصد و در كنار آن، آزادراهي به نام تهران ‌ شمال كه 12 سال از شروع ساخت آن مي‌گذرد؛ اما هنوز هيچ كس نمي‌داند كار اين آزادراه كي تمام مي‌شود تا كمي از ترافيك جاده‌اي شمالي بكاهد.


تعطيلاتي كه گذشت، بار ديگر مشكل جاده‌اي كشور را به رخ كشيد و همگان ديدند كه براي مسافرتي ساده از تهران به شمال كشور، بايد ساعت‌ها در جاده بمانند تا جايي كه يا تصميم به بازگشت بگيرند و از خير سفر بگذرند يا اين كه با دردسر فراوان، خود را به مقصد برسانند.

سرهنگ اسماعيلي، فرمانده پليس راه كشور با اشاره به ترافيك سنگين محورهاي شمالي در تعطيلات اخير اعلام كرد: برآوردها نشان مي‌دهد سفرهاي انجام شده در اين مدت با سفرهاي تعطيلات نوروز برابر بوده است.مقايسه تعطيلات 5 روز اخير با تعطيلات بيش از 2 هفته‌اي نوروز نشان‌دهنده ميزان ترافيك در جاده‌ها بوده است.

آزادراه فراموشي‌

اگر در تعطيلات اخير به عنوان مسافر به جاده‌هاي كشور رفته‌ايد، حتما از نزديك با ترافيك جاده‌اي در محورهاي شمالي و مركزي و نيز در ديگر جاده‌هاي كشور روبه‌رو شده‌ايد يا اگر بيننده اخبار تلويزيون بوده‌ايد، حتما تصاوير آن را از بخش‌هاي مختلف خبري ديده‌ايد. واقعيت اين است كه موضوع سفر در كشور ايران طي سال‌هاي اخير با افزايش تعداد خودروهاي شخصي و افزايش ميل به مسافرت، در كنار جاده‌هاي قديمي و فرسوده به يكي از مشكلات اصلي تبديل شده است.

در اين ميان، نبود مديريت مناسب در اصلاح نقاط حادثه‌خيز و كم‌كاري در احداث محورهاي مواصلاتي متناسب با حجم خودروهاي موجود در كشور و سفرهاي برون‌شهري موجب شده است كه در چنين روزهايي، مشكلات جاده‌ها بيشتر ديده شود و همزمان نيز مسوولان و رسانه‌ها به ياد بسترها و ريشه‌هايي بيفتند كه اين مشكلات را تشديد مي‌كند.

براين اساس است كه بلافاصله پس از چنين روزهاي پرسفر و پرترافيكي، متوليان راهنمايي و رانندگي و پليس راه كشور به ياد مشكلات مي‌افتند و درباره ضرورت احداث هرچه سريع‌تر آزادراه تهران ‌ شمال صحبت مي‌كنند اما اين هشدارها نيز به همين حد محدود مي‌شود و بجز مسوولان و فرماندهان نيروي انتظامي كه در صف مقدم ساماندهي روزهاي پرترافيك در جاده‌ها هستند و زحمات فراواني براي به نظم درآوردن اين مشكل مي‌كشند، مسوولان ديگر، كمتر خود را موظف به پاسخگويي مي‌دانند.

فرمانده پليس راه كشور با تاييد اين مساله مي‌گويد: متاسفانه با ورود خودروهاي جديد، هر سال وضعيت ترافيك جاده‌هاي كشور بويژه جاده‌هاي شمالي بحراني‌تر مي‌شود و اگر اين روال ادامه يابد، مسافران بايد بيشتر از آنچه در اين روزها شاهد بودند، در ترافيك جاده‌اي بمانند.

وي با انتقاد از كندي روند ساخت آزادراه تهران شمال مي‌افزايد: تا زماني كه ساخت آزادراه تهران شمال و نيز بزرگراه قزوين رشت به پايان نرسد، مردم همچنان بايد در انتظار ترافيك‌هاي بيشتر باشند.

سرهنگ اسماعيلي به نكته ديگري نيز اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: تنها در 2 ماه نخست امسال‌ 150 هزار خودروي جديد به خودروهاي كشور اضافه شده؛ اما زيرساخت‌هاي لازم براي روان‌سازي حركت اين تعداد انبوه خودرو در مقايسه با جاده‌هاي موجود كشور ايجاد نشده است.

وي تاكيد مي‌كند: جاده‌هاي شمال كشور ديگر توان پذيرش اين تعداد خودرو را ندارد.

اشاره فرمانده پليس راه به حوادث ديگري است كه به دليل فرسوده بودن جاده‌هاي شمال كشور در كنار ترافيك اين جاده‌ها رخ مي‌دهد؛ سقوط سنگ در محورهاي شمالي و وجود نقاط حادثه‌خيز از جمله اين معضلات است.

فرماندهان پليس راه و راهنمايي و رانندگي تاكنون بارها اعلام كرده‌اند كه بايد به فكر جاده‌هاي شمالي كشور و اصلاح آن بود؛ اما در مقابل، با وجود هشدارهاي متعدد، تكليف آزادراه تهران شمال مشخص نشده و با اين كه سال گذشته، پرونده اين آزادراه تا دادستاني كل كشور نيز كشيده شد، باز هم از تسريع در احداث آن خبري نيست.

پرسش‌هاي بي‌پاسخ‌

گرچه در ظاهر برخي اشكالات سازمان محيط‌زيست به احداث آزادراه تهران شمال، دليلي بر كندي احداث اين آزادراه ذكر شده است اما مشخص نيست به چه دليل مسوولان مرتبط با احداث اين آزادراه و نيز مسولان دادستاني دراين‌باره سكوت كرده‌اند و اين پرسش بي‌پاسخ مانده است كه در مقابل توليد انبوه خودرو در كشور، چرا اقدامي جدي در اصلاح جاده‌ها و احداث محورهاي استاندارد و جديد در محورهاي شمالي و ديگر مناطق كشور صورت نمي‌گيرد و چرا با گذشت 12 سال از آغاز احداث اين آزادراه، به گفته مسوولان تنها 10 درصد اين آزادراه تكميل شده است؟

از طرفي، تمركز بسياري از مسافرت‌ها در محورهاي شمالي كشور و اذعان همگان به فرسوده بودن اين جاده‌ها، دليلي بر اين نيست كه فراموش كنيم بسياري از جاده‌هاي كشور در جنوب، غرب و شرق كشور نيز فرسوده، حادثه‌خيز و به دور از استانداردهاي لازم هستند.

صولت فروتن
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن