تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820057859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دينو ريزي پدر سينماي كمدي ايتاليا درگذشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "دينو ريزي" پدر سينماي كمدي ايتاليا درگذشت
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): "دينو ريزي" چهره شهير سينماي ايتاليا كه در كارنامه اش كارگرداني بيش از 80 فيلم را ثبت كرده و پدر سينماي كمدي كشورش به شمار مي رفت، در سن 91 سالگي در رم درگذشت.


به گزارش منابع خبري، او يكي از بزرگترين چهره هاي سينماي دهه 1960 ايتاليا بود و به همراه "لوئيجي كمنچيني"، "استوره اسكولا"، "ماريو مونيچللي" و "ناني لوي" از بنيانگذاران سينماي كمدي اين كشور اروپايي و از نسل سينماگراني به شمار مي رود كه در سالهاي دهه 50 و 60 ميلادي موفقيتهاي بزرگ بين المللي براي كشورشان به ارمغان آوردند.
ريزي در23 دسامبر 1916 در ميلان در شمال ايتاليا تولد يافت. در دانشگاه، ليسانس داروسازي گرفت، در رشته روانشناسي تخصص يافت ، به عنوان روزنامه نگار فعاليت كرد و پس از آن قدم به دنياي سينما گذاشت.
او در عرصه نمايش ، به عنوان كارگردان، فيلمنامه نويس و بازيگر فيلمهاي مختلف سينمايي ايفاي نقش كرد.
اولين فيلم بلند او، "تعطيلات با گانگستر" در سال 1952 توليد شد اما او با "نان،‌عشق و ..." در سال 1955 به شهرت رسيد و در ادامه، فيلمهاي كمدي مطرحي همچون" نان، عشق و فانتزي" و "نان، عشق و حسادت" را ساخت.
او در اين مدت با چهره هاي مطرح سينماي ايتاليا همچون "ويتوريو دسيكا"، "آلبرتو سودي" ، "مينو مانفردي" و "ويتوريو گاسمان" كار كرد. در اين زمينه مي توان به فيلمهايي چون "نشانه ونوس" سال 1955 با سوفيا لورن، "بيوه" 1959 و "يك زندگي دشوار" 1961 با آلبرتو سوردي، "گريز" 1962 و "رايحه زن" 1974 با ويتوريو گاسمان و "فقير اما زيبا" در 1956 اشاره كرد.
رايحه زن از جمله فيلمهاي موفق ريزي در عرصه بين المللي بود كه نامزد دو جايزه اسكار در سال 1974 به عنوان بهترين فيلم غيرانگليسي و بهترين فيلمنامه شد هر چند سرانجام نتوانست به آن دست يابد. با اين حال، در نسخه بازسازي شده اين فيلم توسط هاليوود در سال 1992، "آل پاچينو" جايزه اسكار بهترين بازيگر مرد را كسب كرد.
ريزي پيش از فيلمهاي سينمايي، دنياي مستند را با ساخت فيلمهايي نظير "باربوني" در باره گداهاي شهر ميلان در 1946 آغاز كرده بود.
او در سال 2002 ميلادي جايزه "شير طلايي" فستيوال ونيز را بخاطر يك عمر فعاليت در عرصه سينما دست آورد و كارنامه فعاليتش را با فيلم "هيولاهاي من"‌در سال 2005 براي هميشه بست.
«جياني آله‌مانو»، شهردار رم در بيانيه‌اي به مناسبت درگذشت ريزي گفت: «ايتاليا پدر فرهنگ و سينماي خود و يك شخصيت برجسته را از دست داد. او عاشق كشورش بود. ما يكي از بزرگان سينماي كمدي ايتاليا كه خدمت بسياري به جهان كرد را از دست داديم.»
Dino Risi
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن