محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831282554
تحريفپذيري يا تحريفناپذيري قرآن از نظر خاورشناسان
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تحريفپذيري يا تحريفناپذيري قرآن از نظر خاورشناسان
گروه خبرنگاران افتخاري / حسين قاسم نژاد : در اين بخش از نوشتار تحريفپذيري يا تحريفناپذيري قرآن از نظر خاورشناسان به مطالعه تطبيقي اسلام و اديان در دانشگاههاي اسلامي و اروپا ميپردازيم.
در ابتداي قرن بيستم، تا به امروز در ميان دانشمندان فرق اسلامي و دانشمندان مسيحي و يهودي دانشگاههاي اروپا ارتباط تنگاتنگي براي دانشاندوزي و كشف داشتههاي تاريخي و علمي دنياي اسلام صورت گرفت.
تلاشهاي هانري كوربن در شناخت تاريخ فسلفه اسلامي و همكاري او با دانشمندان و فيلسوفان به نام ايراني نهضت جديدي را به راه انداخت كه باعث شكوفايي در عرصههاي مختلف علمي شد.
به گونهاي كه آثار بسياري از فلاسفه اسلامي نظير شيخ اشراق (سهروردي ) و غزالي و... براي اوّلين بار با همكاري ميان هانري كوربن و دانشمندان ايراني به دنياي اسلام ارائه شد و مردم دنيا با مغزهاي متفكر انديشه اسلامي آشنا شدند.
مؤسسات بزرگ علمي دنيا ميزبان گفتوگوي ميان متفكرين اديان شدند. در دانشگاهها واحدهاي مختلف درسي ارائه شد.
در دانشگاه الازهر مصر در يك نرمي و كوتاهي به جز مذاهب چهارگانه اهل سنّت، ديدگاه فقهي جعفري و زيدي و فاطمي (اسماعيلي) از مذاهب شيعه صاحب كرسي تدريس شد و دانشمنداني چون شيخ محمّد شلتوت و آيتالله بروجردي در موارد مختلف اسلامي و مذاهب آن به مناظره علمي و گفتوگوي عالمانه نشستند.
دنيا به يك نتيجه واحدي رسيد كه آن اين است: « اديان ميتوانند با همگرايي به يكديگر مدينه فاضله اي را بيافرينند و مردم دنيا براي هميشه درگيريها و تضادهاي طبقاتي و فقر و سياه و سفيد را به خاطرهها و تاريخ بسپارد».
چون تاريخ نشان داده است هرگاه عالمان از عرصه تعامل دور شدهاند. راه براي زورگويي و تقابل باز شده است.
در زمان پاپ ژان پل دوّم همكاريهاي مشترك بين اسلام و مسلمين به حد اعلاي خود رسيد. ولي متأسّفانه با روي كارآمدن پاپ بنديكت شانزدهم، ايشان راه تعامل را كنار گذاشته و تقابل را برگزيدند. ايشان در جديدترين مصاحبه خود با يك روزنامهنگار فرانسوي گفتوگوي بين اسلام و مسيحيت را فاقد ارزش دانستهاند.
چون به قول ايشان مسلمان قرآن را كتاب لايتغيّر الهي ميدانند و چگونه ممكن است در اين صورت با مسلمانان صحبت كرد. البته ايشان سابقه حضور در گروه جوانان اس اس در زمان نازي را به هيچ كس نميگويند و همچنين حمايت معنوي از گفتار جرج دبليو بوش كه بعد از حمله يازده سپتامبر گفته بود: دور جديد جنگهاي صليبي شروع شده است.
پاپ بنديكت شانزدهم حق دارد تقابل را برگزيند. چون به خوبي ميداند كه قرآن زيربناي تفكر كاتوليك يعني تثليث را نشانه رفته و آن را قبيح و دروغ ميداند و حضرت عيسي عليهالسّلام را مظلوم در دروغگويي يهوديان و كافران ميداند كه آن نور الهي و آن روح الهي را خدا يا فرزند خدا يا خداي جسم پوشيده مينامند.
ايشان (پاپ بنديكت شانزدهم ) راه استعمارگران گذشته را باز كردهاند و با ترويج افكار مسيحي در رسانههاي ماهوارهاي و حمايت از هر نوع دشمني عليه اسلام، يادآور روزهاي استعمار است كه مسيحيت در نوك حمله و استعمار قرار داشت.
هنگامي كه كاربرد كليسا در اروپا ناكارآمد شد و مسأله بهشت فروشي مورد غضب مردم قرار گرفت و مردم با انقلابهاي گسترده كليسا را از حكومت دور كردند. لذا يك بيديني فاحشي در ميان اروپا همراه شد و كليسا براي اينكه قرباني نشود مرزهاي خارج از اروپا را نشانه رفت.
در اين مسير كم كم كليسا براي اينكه بتواند دوباره در اوج اقتدار بماند وسيلهاي براي اهداف استعماري كشورها قرار گرفت. مسيونرها و مبلغان كليسا در كشورهاي آسيايي رفته رفته به جاسوساني هدفمند براي كشورشان شدند و كليسا پيشقراول هر نوع حركت استعماري شد.
لذادر تاريخ ميبينيم كه بسياري از جاسوسان علناً مسيونر و مبلّغ مسيحي بودند و عدهاي از شرق شناسان قهّار را تشكيل ميدادند.
امّا نبايد از انصاف هم دور شد كه پاپ ژان پل دوّم زحمات زيادي براي برقراري ارتباط مسالمت آميز بين مسلمانان و مسيحيان و حتّي بين مسيحيان و يهوديان كشيد كه متأسّفانه جانشين ايشان تاكنون حتي لحظهاي حاضر نشدند در همان مسير قدم بردارند و اكنون گفتوگوي بين اديان بيشتر توسّط تشكلهاي غير ديني و غير دولتي و يا سازمانها و دانشكدههاي علمي تاريخ و تاريخ اديان و الهيات و فلسفه و... برگزار ميشود كه جاي تقدير دارد.
چون گفتوگوهاي علمي بين عالمان دين همواره راهگشاي بسياري از مسايل پيچيده جهان بوده و هست و اين درخت همزيستي و تعامل ميتواند بارور شده و آرامش و دوستي و مودّت را براي جهانيان به ارمغان بياورد.
بعد از 11 سپتامبر
در روز سهشنبه 11 سپتامبر سال 2001 ناگهان دو هواپيماي مسافربري آمريكا از مسير خود خارج شده و به دو برج دوقلوي تجارت جهاني در نيويورك برخورد ميكنند.
اين برخورد اوّليه فقط مقداري خرابي در برخي طبقات را به همراه داشت. ولي حدوداً بعد از دو ساعت ديگر هر دو ساختمان از طبقات پايين منفجر شده و روي هم ميريزند و به تلّي از خاكستر و خاك تبديل ميشوند.
تا قبل از حادثه يازده سپتامبر جهان آمادگي گفتوگوي بين اديان را داشت و دكتر سيد محمّد خاتمي رئيس جمهور وقت ايران در سازمان ملل ايده گفتوگوي بين تمدنها را بيان كرد كه مورد خواست و اقبال جهانيان قرار گرفت و از سوي سازمان ملل سال 2001 را سال گفتوگوي بين اديان نام نهادند.
امّا حادثه يازده سپتامبر علناً نظريه ساموئل هانتينگتون مبني بر برخورد تمدنها را ديالوگ اصلي و حاكم بر انديشه آمريكا و اروپا قرار داد.
اما فرضيه برخورد تمدنها كه امروز تبديل به استراتژى و دكترين شده، ابتدا از سوى ليستر پرسوندر سال 1956 مطرح شد و تعارضات بين تمدنى مورد توجه قرار گرفت و سپس ساموئل هانتينگتون، نظريه پرداز و استراتژيست آمريكايى، ابتدا در سال 1993 در مجله فارين افيزر و سپس در كتابى با عنوان The Clash Of Civilization«برخورد تمدنها» تبيين شده و امروزه به عنوان يك استراتژى و نظريه حياتى در سياست جهانى آمريكا مورد توجه است.
البته قبل از ساموئل هانيگنتون كسان ديگري هم در اين مورد ابراز عقيده كردهاند كه مهمترينشان الوين تافلر است.
الوين تافلر كه بيشتر با كتاب « موج سوم» خويش معروف شده داراي آثار مهم ديگري همچون « شوك آينده»، « جابجائي قدرت» ، « جنگ و ضدجنگ» و « بسوي تمدن جديد» است كه ايدههايش مبناي فكري آيندگان از قبيل ساموئل هانتينگتون و فرانسيس فوكوياما و.. شدهاند.
در كنار ساموئل هانتينگتون چهرههايي نظير فرانسيس فوكوياما نيز قرار ميگيرد كه اصولاً او به نوعي رهبر فكري سلاطين كاخ سفيد به خصوص جرج بوش شد.
فرانسيس فوكوياما پژوهشگر و تاريخنگار ژاپنيالاصل تبعه آمريكاست كه عمده نظراتش در كتاب «پايان تاريخ و آخرين انسان» انعكاس يافته است.
وي با شخصيتي نيمه سياسي – نيمه فلسفي داراي سابقه كار در اداره امنيت ملي آمريكا و نيز تحليلگر نظامي در شركت «رند» ( از شركتهاي تحقيقاتي وابسته به پنتاگون ) است.
فوكوياما كه از برجستهترين نظريهپردازان دوران جنگ سرد بوده، جايگاه خود را به عنوان استراتژيست دوران پس از جنگ سرد نيز حفظ كرده است.
وي از بانيان و طراحان شالودهاي براي آموزه جرج بوش» بوده و هست و با توجه به ابتكارات و نبوغ خود توانسته با هر دو سياست آمريكا يعني جمهوريخواه و دموكرات همكاري داشته باشد.
اصولاً اين افراد با استفاده از فلسفه و علوم انساني نظرياتي را ارائه دادند كه خواه ناخواه طيف گسترده اي از مردم جهان به آتش اين نظريات سوختند.
طبق اين نظريات جهان به سمت جنگ سير ميكند و تنها چند تمدن بزرگ والي و سرپرست مردم دنيا ميشوند و معلوم ميشود كه نظريه ساموئل هانتينگتون چقدر در رأس برنامههاي امروز دنياطلبان قرار گرفته است.
ساموئل پي هانتينگتون متولد 1927م در نيويورك، با اصالتي انگليسي داراي دكتراي علوم سياسي در سال 1951م در دانشگاه هاروارد به تدريس مشغول شد.
وي همواره از همكاران مؤثر سازمانهاي دولتي مختلف در آمريكا بوده و از سال 1985م تا كنون به عنوان تحليلگر امور دفاعي و استراتژيك با سازمان هايي همچون وزارت دفاع و وزارت خارجه ايالات متحده همكاري داشته است.
وي كه درباره مسايل آمريكا، ابعاد نظامي و استراتژيك آن در باب «سياست تطبيقي»، امنيت ملي و روابط بينالمللي مطالعات متعددي را به انجام رسانده در تمام آثار خود به مسائل جهاني از منظر استراتژيك و آن هم بر محور منافع آمريكا مينگرد و نظريات و دستورالعملهاي وي بر پايه حفظ، ترقي، تكامل و اقتدار ايالات متحده است.
او نظريه «برخورد تمدنهايش» را در شماره تابستان 1992م فصلنامه «فارين افيرز» مطرح كرد ( اين نشريه مربوط به شوراي روابط خارجي آمريكاست كه مسئول ارائه پيشنهادهاي اجرايي به دولتمردان آمريكا و غرب است ).
از بد حادثه يكسال بعد از اينكه سيد محمد خاتمي گفتوگوي تمدنها را در سازمان ملل پيشوانه بيانات خود قرار داد و مورد عزم جهاني قرار گرفت حادثه يازده سپتامبر اتفاق افتاد و با بيانات احساساتي و حماسي جرج بوش، نظريه برخورد تمدنهاي ساموئل هانتينگتون در رأس تفكر جهاني قرار گرفت.
اينگونه شد كه بشر در آستانه قرن بيست و يكم دوباره در آشوب جنگ و خونريزي نشست. اكنون كه چند سال از آن واقعه تلخ ميگذرد كه همه چيزش با گذشت از نام القاعده به مسلمين چسپانده شد و تهمتها به دنياي اسلام به حد كشيدن كاريكاتور موهن از شخصيتهاي اسلامي از جمله حضرت رسول اكرم صلّي الله عليه و آله وسلّم نيز رسيد متأسّفانه درهاي گفتوگوي بين اديان بسته شد و تقابل جاي تعامل را گرفت.
هرچند عقلاي اسلامي و مسيحي و يهودي و ساير فرق و اديان از اين مسئله ناراحتند و به زودي مطمئنّاً دوباره اين گفتوگوها در حد حمايتهاي كشوري ار سر گرفته خواهد شد. ولي حال و روز اكنون ما مساعد نيست و تنها تشكلها و سازمانها و دانشگاههاي اسلامي و مسيحي در اين راه پيشگام هستند و هنوز رابطه اصلي گفتوگوي بين اديان را فراموش نكردهاند.
بيترديد حادثه يازده سپتامبر هم مثل اعلاميه بالفور كه باعث موجوديتي به نام اسرائيل يا وطن صهيونيستي شد. در آينده نزديك دامنگير مسلمين است و اگر ننگ قدرتها به اين زودي توسط رسانه ها از جمله با تلاشهاي مستند ساز آمريكايي مايكل مور رونمايي نميشد اين واقعه كمتر از اعلاميه بالفور نبود.
ولي به نظر ميرسد اين دولت مستعجل است و جهان امروز نيازمند معنويت است و گوشهاي شنوايي از همه جهات به سمت اعتدال و اعتماد گرايش دارند كه خود نويد پيروزي ديالوگ و گفتوگو بر زور و شمشير است و روابط اقتصادي و اجتماعي و ارتباطي كشورها مانع از گسترش جنگها خواهد شد.
بنابراين خيلي زود در روي ميز مذاكره و مناظره و علمي، دانشمندان اسلامي و مسيحي و يهودي و ساير اديان آسماني و زميني خواهند نشست و دنياي آينده از آن اعتدال گرايان است. هرچند اين واقعه به زودي اتفاق نيفتد و ساليان درازي تا وقوع آن به درازا بكشد.
ادامه دارد...
********************************************************************
پينوشتها:
قرن بديع شوقي افندي
مبين حسينعلي نوري كجوري (بهاء الله )
ايقان حسينعلي نوري كجوري (بهاء الله )
بيان ميرزا علي محمد شيرازي (باب )
كشف الحيل عبدالحسين آيتي
خاطرات صبحي فيض اله صبحي
فلسفه نيكو ميرزا حسن نيكو
تنبيه النائمين عزيه نوري كجوري ( خواهر بهاء الله )
مكاتيب عبدالبها عباس افندي
[دستهاى ناپيدا ] خاطرات مستر همفر، جاسوس انگليس در كشورهاى اسلامى
ترجمه احسان قرنى، نشر گلستان كوثر
مطالع الانوار نوشته : نبيل زرندي ترجمه: عبدالحميد اشراق خاوري
امير كبير وايران فريدون آدميت
جستارهايي از تاريخ بهايي گري در ايران عبدالله شهبازي
بهائيان سيد محمد باقر نجفي
خاطرات عبدالله بهرامي عبدالله بهرامي
مقدمات مشروطيّت هاشم محيط مافي به كوشش : مجيد تفرشي
شرح حال رجال سياسي ونظامي معاصر ايران باقر عاقلي
رجال قاجاريه حسين سعادت نوري
ايران وبريتانيا (1257-1224 ه.ق) به روايت اسناد ايراني موجود در انگلستان به كوشش : حسين احمدي
اسناد روابط ايران وروسيه در دوران فتحعلي شاه و محمد شاه قاجار به كوشش : محمّد قاضيها
ايراني كه من شناختم نوشته : ام .ب.نيكيتين (كنسول روسيه در ايران ) ترجمه : همايون فره وشي ومقدمه از ملك الشعراي بهار
نقطه الكاف حاجي ميرزا جاني كاشاني به سعي واهتمام ادوارد بروان
حقوق بگيران انگليس در ايران دكتر اسماعيل رائين
انشعاب در بهائيت دكتر اسماعيل رائين
فراموشخانه و فراماسونري در ايران دكتر اسماعيل رائين
از خراسان تا بختياري نوشته: هانري رنه دالماني ترجمه : همايون فره وشي
خاطرات سياسي سر آرتور هاردينگ (وزير مختار بريتانيا در دربار ايران در عهد سلطنت مظفر الدين شاه قاجار ) ترجمه : دكتر جواد شيخ الاسلامي
گوهر يكتا در ترجمه احوال مولاي بي همتا نوشته : روحيه ماكسول ترجمه : ابوالقاسم فيضي
باب كيست وسخن او چيست ؟ نورالدين چهاردهي
بهائيت چگونه پديد آمد ؟ نورالدين چهاردهي
تاريخ جامع بهائيت بهرام افراسيابي
ميرزا تقي خان امير كبير عباس اقبال
انگليسي ها در ايران اسكندر دلدم
زعماء الاصلاح احمد امين
تاريخ نجد آلوسى
تاريخ نجد عبدالله فيليبي
راهنماي حرمين شريفين ابراهيم غفاري
الدرر السنيه زينى دحلان
ناسخ التواريخ ميرزا محمد تقي خان سپهر
نظام آل سعود، نوشته روزنامهنگار فرانسوى «كلودفوييه» ترجمه نورالدين شيرازى
تاريخ نجد ابن بشر
جزيرهالعرب فى القرن العشرين حافظ وهبه
فتح المجيد محمد حامد فقي
زندگي پيامبر توماس كارلايل ترجمه : ابو عبدالله زنجاني
قرآن شناسي دكتر محمّد علي رضايي اصفهاني
منشور قرآن آيت الله سبحاني
تفسير به رأي زير نظر آيةالله مكارم نقل از تفسير عيّاشي
برخورد آراى مسلمانان و مسيحيان، تفاهمات و سوء تفاهمات نوشته: ويليام مونتگمرى وات ترجمه محمدحسين آريا، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1373
سلمان پارسى نوشته : لويي ماسينيون ترجمه : دكتر على شريعتى
اسلام، بررسى تاريخى هاميلتون السكاندر روسكين گيب ترجمه : منوچهر اميرى
يکشنبه 19 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]
-
گوناگون
پربازدیدترینها