تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815416577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/‌١/هاتفي در گفت‌وگو با ايسنا: چه‌كسي گفته همه‌ي كار ما آموزش و نمايشگاه است؟ واگذاري آموزش به بخش خصوصي صددرصد موفق مي‌شود بودجه‌ي عمراني افزايش نيافته است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /‌١/هاتفي در گفت‌وگو با ايسنا: چه‌كسي گفته همه‌ي كار ما آموزش و نمايشگاه است؟ واگذاري آموزش به بخش خصوصي صددرصد موفق مي‌شود بودجه‌ي عمراني افزايش نيافته است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنايع دستي

ساختمان معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي با ورود بيستمين مسؤول صنايع دستي كشور و پس از ادغام سازمان‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري و صنايع دستي، تغييرات زيادي داشت تا به گمان مسؤولان با اين تغييرات در ظاهر، نيروي انساني و برنامه‌ها، تحول وعده داده‌شده در صنايع دستي محقق شود.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي ـ حسين هاتفي فارمد ـ پس از ورود به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، شش‌ماه فرصت خواست تا تحولي را كه وعده داده بود، اعلام كند؛ اما با گذشت حدود يك‌سال از فعاليت هاتفي در اين مسند، خبرنگاران در كنار هنرمندان، هم‌چنان منتظر اعلام وعده‌ي داده‌شده هستند.

هاتفي در گفت‌وگويي تفصيلي با خبرنگار بخش صنايع دستي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تشريح برنامه‌ها و فعاليت‌هايي كه در يك‌سال گذشته صورت گرفته‌اند، تأكيد كرد: تمام اين برنامه‌ها، همان تحول وعده داده‌شده هستند.

در اين ميان تغييرات ظاهري ساختمان نيمه‌قديمي معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي كه تا اوايل سال 1385 با نام سازمان صنايع دستي و زير نظر وزارت صنايع و معادن بوده، در ضلع شمالي ميدان ولي‌عصر (عج) تهران جاخوش كرده است، بسياري را بر آن داشت تا گمان كنند، فقط اين تغييرات ظاهري در نماي داخلي ساختمان و اتاق مسؤول آن، با كاربري صنايع دستي و بخشي از هنرهاي سنتي، همان تحول‌ وعده داده‌شده است.

طبقه‌ي ششم اين ساختمان كه حضور شش مدير را پيش از ادغام و پس از آن تجربه كرده، تغييرات ظاهري بسياري داشته است و اين شگفتي با ورود به اتاق معاون صنايع دستي و روبه‌رو شدن با مجموعه‌ي گردآوري‌شده‌ي هنرهاي دستي ايران كه فضا را به موزه‌اي كوچك شبيه كرده است، بيشتر مي‌شود.

حسين هاتفي فارمد ـ معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي ـ معتقد است: اين طراحي براي اتاق مسؤول صنايع دستي كشور كه ميزبان مهمانان خارجي است، ضرورت دارد؛ چراكه بسياري از مهمانان خارجي هنگام ورود به اين اتاق‌ براي نشست و گفت‌وگو با معاون صنايع دستي ايران از آثار جزيي كه در اين مكان وجود داشت، تعجب مي‌كردند كه آيا صنايع دستي ايران، فقط همين آثار جزيي است و چرا آثار ممتاز وجود ندارند؟ چون اين مهمانان گاهي امكان سفر به اصفهان و شيراز را براي نظاره‌ي صنايع دستي مشهور ايران نداشتند، بنابراين تصميم گرفته شد كه فضاي اتاق با برخي صنايع دستي و هنرهاي سنتي ايراني مزين شود.

وقتي اشاره شد كه اين اتاق، موزه‌اي كوچك از صنايع دستي ايران است، هاتفي به موزه‌ي هنرهاي سنتي و صنايع دستي مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي سعدآباد اشاره كرد و گفت: موزه‌ي اصلي در اين مجموعه‌ي فرهنگي ـ تاريخي برقرار است كه از يك‌هزار و دويست اثر قابل نمايش، حدود 200 اثر را توانستيم ارايه كنيم و يك‌هزار اثر ديگر در انبارند تا فضاي جديدي اختيار كنيم و اگر فضايي را پيدا كنيم، اين موزه را وسعت مي‌دهيم.

او درباره‌ي اين‌كه قرار بود، در تهران دو موزه‌ي صنايع دستي راه‌اندازي شوند، اظهار داشت: اكنون دنبال فضايي براي اين موزه‌ها هستيم.

بودجه‌ي عمراني خيلي افزايش نيافته است

هاتفي درباره‌ي اعتبارات مربوط به صنايع دستي از كل اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كه گفته شده، امسال افزايش قابل توجهي داشته است، توضيح داد: در بخش عمراني، سرفصل مشتركي با معاونت فرهنگي وجود دارد كه 9 ميليارد تومان تعيين شده است و سرفصل مشترك دوونيم‌ ميليارد توماني ديگري وجود دارد. همچنين حدود چهار ميليارد تومان براي بودجه‌ي جاري معاونت صنايع دستي تعيين شده است.

وي درباره‌ي افزايش بودجه‌ي اين معاونت با احتساب اين اعتبارات، بيان كرد: در بخش عمراني، بودجه‌ي امسال خيلي افزايش نيافته است.

در پايان سفرهاي استاني هيأت دولت،

هيچ استاني بدون مصوبه‌ي شهرك و بازارچه نخواهد بود

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي در واكنش به اظهاراتي مبني بر كمبود اعتبارات صنايع دستي در استان‌ها با توجه به برنامه‌هاي آن‌ها براي ايجاد موزه، شهرك، بازارچه، ترويج، آموزش و احياي صنايع دستي، گفت: قرار نيست كه معاونت‌هاي صنايع دستي در استان‌ها، شهرك يا بازارچه ايجاد كنند. اگر در بسياري از استان‌ها ايجاد شهرك و بازارچه در هيأت دولت مصوب نشده است، حتما در دور دوم سفرها مصوب مي‌شود. دولت براي تمام استان‌ها ايجاد بازارچه و شهرك صنايع دستي را مصوب مي‌كند و در پايان سفرهاي هيأت دولت، استاني نخواهد بود كه براي بازارچه و شهرك صنايع دستي مصوبه نداشته باشد.

وي افزود: در بعضي استان‌ها كه قطب صنايع دستي‌اند، مانند لالجين همدان و ميبد يزد، شهرك صنايع دستي وجود دارد. دولت زيرساخت‌هايي را مانند زمين، راه، آب، برق، تلفن و گاز در اختيار قرار مي‌دهد و معاونت صنايع دستي مطالعات را انجام مي‌دهد. پس از پايان آن، بخش خصوصي مانند تعاوني‌ها و اتحاديه‌ها بايد اين شهرك‌ها را ايجاد كنند.

بودجه‌ي ميلياردي با به‌كارگيري ظرفيت كشور براي صنايع دستي ديگر معني ندارد

به گفته‌ي او، در استان‌هايي مانند بوشهر، بازارهاي قديمي مرمت مي‌شوند و بازارچه‌هاي صنايع دستي در آن‌ها مي‌توانند ايجاد شوند و هزينه‌هاي مرمت اين بازارهاي قديمي از محل مرمت‌ پرداخت مي‌شود. استانداري نيز كمك مي‌كند و استانداري‌ها تاكنون به صنايع دستي خوب كمك كرده‌اند.

هاتفي اعتقاد دارد: به‌كارگيري ظرفيت كشور براي صنايع دستي در مقابل بودجه، قابل قياس نيست. با توجه به فضايي كه امسال در دور دوم سفرها ايجاد شد، ديگر بودجه‌ي ميلياردي معني ندارد. زمين، شهرك و بازارچه‌ي صنايع دستي كه در استاني تملك و واگذاري شود، قابل قيمت‌گذاري نيست. در بسياري از استان‌ها مانند يزد، بوشهر و چهارمحال و بختياري، خانه‌هاي قديمي كه مرمت شده و در اختيار صنايع دستي قرار گرفته‌اند، اصلا قابل قيمت‌گذاري نيستند.

وي اظهار كرد: صنعت‌گران در اين خانه‌هاي مرمت‌شده مستقر مي‌شوند و جاذبه‌هاي گردشگري استان را افزايش مي‌دهند. نمونه‌هاي آن در استان‌هاي مختلف كشور ديده مي‌شوند.

او اضافه كرد: در شهرستان تبريز خانه‌هاي قديمي مرمت شده و در اختيار تشكل‌هاي غيردولتي هنرمندان صنايع دستي قرار گرفته‌اند و پول آب، برق و اجاره از آن‌ها گرفته نمي‌شود و هنرمندان در اين خانه‌ها، صنايع دستي توليد مي‌كنند.

اداره‌ي شهرك‌ها و بازارچه‌هاي صنايع دستي با بخش خصوصي است

هاتفي با تأكيد بر اين‌كه اداره‌ي اين شهرك‌ها و بازارچه‌هاي صنايع دستي كه دولت زيرساخت آن‌ها را فراهم مي‌كند، با بخش خصوصي است، افزود: تعاوني‌ها و اتحاديه‌ها اين سايت‌ها را مي‌توانند اداره كنند، حتا فرد هم مي‌تواند سرمايه‌گذاري كند.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي درباره‌ي مشاركت و همكاري دولت در ايجاد زيرساخت‌ هفت شهرك صنايع دستي مصوب در كشور، توضيح داد: اكنون در مرحله‌ي نخست، يعني مطالعه‌ي اين شهرك‌ها هستيم و بايد بررسي و مشخص شود كه چه زميني با چه وسعتي، در كدام منطقه از شهر، مورد نياز است. نتيجه‌ي آن در اختيار استانداري قرار مي‌گيرد كه زيرساخت‌ها را مي‌تواند فراهم كند و از طريق آگهي‌هاي عمومي، سرمايه‌گذار جذب كند و فرد نيز مي‌تواند سرمايه‌گذاري كند. در اين صورت، معاونت صنايع دستي از محل وام‌هاي يارانه‌دار در اختيار سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به اين افراد كمك مي‌كند، البته اولويت با شركت‌ها و اتحاديه‌هاست.

دولت در‌باره‌ي شهرك‌ها و بازارچه‌هاي صنايع دستي وعده داده است

وي با بيان اين‌كه استان‌ها نبايد نگران شهرك‌ها و بازارچه‌هاي خود باشند، چون در اين‌باره با دولت توافق شده است، افزود: دولت در اين‌باره وعده داده است و اگر اكنون اين پيشنهاد به دولت داده شود، مي‌توان مصوبه دريافت كرد؛ اما وقتي مصوبه‌ها جزو برنامه‌هاي جاري استانداري قرار مي‌گيرند، زيرساخت‌ها را به‌راحتي براي آن آماده مي‌كنند.

چطور اعتبار صنايع دستي استان‌ها تغيير نكرده است؟!

او تأكيد كرد: مشكلي در اعتبارت وجود ندارد و اگر بوشهر 130 ميليون تومان اعتبار دريافت مي‌كند، براي آموزش است و قرار نيست كه با اين اعتبار شهرك بسازد.

هاتفي ادامه داد: مطالعات اين شهرك‌هاي مصوب‌شده درحال انجام است و فكر مي‌كنم تا شهريورماه، نتيجه‌ي مطالعه‌ها ارايه شود.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي بار ديگر در پاسخ به اين پرسش كه اعتبار صنايع دستي استان‌ها در كل تغيير مثبت كرده است؟ گفت: اعتبار در برخي استان‌ها به‌دليل اين‌كه قطب صنايع دستي‌اند، 10 برابر شده، چطور تغيير نكرده است؟!

من سياست‌گذارم، مجري نيستم

وي درباره‌ي تغيير يا افزايش اعتبارات صنايع دستي در معاونت مركزي صنايع دستي، اظهار داشت: در مركز، من سياست‌گذارم و مجري نيستم. درحالي‌كه استان‌ها اين حالت را ندارند و فرق مي‌كند. در برخي از استان‌ها، معاونت‌ها خود آموزش مي‌دهند و ساختمان آموزش صنايع دستي مال ماست و ما در برخي استان‌ها، به‌خصوص در بخش آموزش، مجري هستيم.

هاتفي ادامه داد: اكنون آموزش در مراكزي كه به ما تعلق دارند، انجام مي‌شود كه بايد به بخش خصوصي واگذار شود. در بعضي استان‌ها مانند كردستان موفق شده‌ايم و كساني كه به‌صورت مهارتي آموزش مي‌دادند و نمي‌توانستيم به‌صورت كارمندي اين افراد را در اختيار داشته باشيم، تعاوني آموزشي تشكيل دادند كه 41 نفر عضو دارد.

كل ملت ايران آمادگي دارند از دولت حقوق دريافت كنند

او در اين‌باره كه كارمندان صنايع دستي استان كردستان در حالت نارضايتي اين تعاوني‌ را تشكيل دادند، چون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كردستان به‌دليل اين‌كه قرارداد آنها طرحي بوده است، با آنها قراردادي نبست و با پرداخت سنوات، اعلام كرد كه براي ادامه‌ي فعاليت، تعاوني صنايع دستي تشكيل دهند، بيان كرد: معلوم است، كل ملت ايران آمادگي دارند كه از دولت حقوق دريافت كنند، آيا غير از اين است؟! اگر شما را استخدام كنند، ناراحت مي‌شويد؟! آنها مي‌خواهند كه مستخدم دولت باشند، اما دولت نمي‌تواند استخدام كند. بنابراين بايد به‌صورت خصوصي فعاليت كنند و به اين افراد گفته شد، در قالب اين تعاوني مي‌توانيد كمك كنيد و تنها اين افراد هستند كه مي‌توانند آموزش دهند. بنابراين كار آموزش صنايع دستي را به آنها واگذار كرديم و در چند استان، برگزاري مناقصه‌ي آن انجام شده است.

نتيجه‌ي واگذاري آموزش به بخش خصوصي صددرصد موفق مي‌شود

هاتفي در پاسخ به اين پرسش كه چقدر به موفقيت نتيجه‌ي واگذاري آموزش به بخش خصوصي با وجود مخالفت‌ها، اطمينان وجود دارد؟ گفت: صددرصد موفق مي‌شود؛ ممكن است كه در اين مخالفت‌ها، منافعي باشد. در دنيا اين شرايط وجود دارد كه بخش خصوصي كيفيت را مي‌تواند ارتقا دهد و از استادان برجسته استفاده و اشتغال‌زايي كند، چون سرمايه‌گذار است و از محل درآمد اين بخش، كار خود را مي‌تواند توسعه دهد؛ اما من بخش دولتي هستم، زياد توسعه نمي‌توانم دهم، بلكه براساس چارچوب قوانين، كارها را پي‌گيري مي‌كنم و تصميم‌گيري محدودي دارم. درحالي‌كه تصميم‌گيري بخش خصوصي محدود نيست و راحت مي‌تواند توسعه دهد.

چه كسي گفته همه‌ي كار ما آموزش و نمايشگاه است؟!

در ادامه‌ي اين گفت‌وگو خبرنگار ايسنا از هاتفي پرسيد: اعتقادات و نگرش‌هايي وجود دارد، مبني بر اين‌كه معاونت صنايع دستي با توجه به تقسيم‌بندي اعتبارات، بيشتر روي آموزش و با ورود شما كه پيش از اين در ستاد نمايشگاه‌ها و تبليغات فعال بوده‌ايد، بر موضوع نمايشگاه‌ها متمركز شده است. اگر اين موضوع صادق است، چرا وضعيت آموزش صنايع دستي، شرايط كنوني را دارد و اگر واقعا بر نمايشگاه‌ها متمركز شده‌ايد، آيا قرار است كه همان تجربه‌ي نمايشگاه‌هاي گردشگري بار ديگر در صنايع دستي تكرار شود؟

او توضيح داد: دولت، شش سياست كلي را درباره‌ي صنايع دستي و هنرهاي سنتي دنبال مي‌كند كه حفظ صنايع دستي موجود، احياي صنايع دستي منسوخ‌شده، حمايت از توليد، بازرگاني، توسعه و ترويج از آن جمله است. آموزش در بخش توسعه و ترويج معني مي‌يابد. نمايشگاه در بخش بازرگاني قرار دارد، اما چه‌كسي گفته كه همه‌ي كار ما اين است؟!

وي بيان كرد: يك بخش بسيار كوچك كار ما آموزش و نمايشگاه‌هاست. چرا اكنون نمايشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، چون تاكنون به آن توجه جدي نداشتيم و نمايشگاه در مقطع كنوني، يك ابزار حمايت از توليدكننده مي‌تواند باشد، به‌ويژه توليدكننده‌اي كه محلي براي عرضه‌ي كالاي خود ندارد.

معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي اظهار داشت: وقتي از هنرمندان شركت‌كننده در اين نمايشگاه‌ها درباره‌ي محل توليد كالاها و فروش آن‌ها پرسيده مي‌شود، مي‌گويند كه در خانه توليد مي‌كنيم و زماني‌ كه نمايشگاهي برپا مي‌شود، آثار خود را مي‌فروشيم. بنابراين از نمايشگاه به‌عنوان ابزاري كه براي حمايت از بازرگاني صنايع دستي در داخل و خارج كشور مي‌تواند كمك باشد، استفاده مي‌كنيم.

براي واگذاري مراكز آموزش عالي آماده‌ايم

هاتفي در پاسخ به پرسشي كه خودش درباره‌ي چگونگي حفظ صنايع دستي موجود مطرح كرده بود، گفت: بايد به‌گونه‌اي نسل جديد را با نحوه‌ي توليد صنايع دستي موجود آشنا كنيم و براي اين كار به آموزش نياز است. اگر ما آموزش را رها كنيم، براي بخش خصوصي صرف نمي‌كند، چون شناختي ندارد. بنابراين ما بايد فضايي را با ارايه‌ي زمين و ساختمان رايگان فراهم كنيم كه اين كار را انجام مي‌دهيم و در دستورالعمل آن نوشته شده است؛ تا زماني كه بخش خصوصي توانايي مديريت يك مجموعه را داشته باشد و حتا آمادگي داريم، مراكز آموزش عالي خود را واگذار كنيم.

انتهاي پيام
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن