واضح آرشیو وب فارسی:ایران اسپورت: ناتوى فرهنگى ؛ پروژه يا پروسه
رشيدجعفر پور(بخش پايانى)به نظر مى رسد دشمنان به دنبال نسل جوان و نوجوان ما هستند كه بتوانند از آسيب پذيرى آنها سوءاستفاده كنند. شيوه هاى متعددى را نيز استفاده مى كنند: ۱-سست كردن پايه هاى ايمان جوانان نسبت به دين و اعتقادات مذهبى.۲-سوق دادن جوانان به سمت فساد و ابتذال، شهوت رانى، ميگسارى، اعتياد. ۳-توجه نكردن به ارزش هاى اسلام و دفاع مقدس.۴-عدم توجه به آثار و فرآورده هاى هنرى و ادبى جوانان متعهد. ۵-تحقير و منزوى كردن جريان ادب، هنر و فرهنگ اسلامى. ۶-اتهام ضديت نظام جمهورى اسلامى ايران با مفاهيم جديد.۷-اتهام نقض حقوق بشر در جمهورى اسلامى ايران. ۸-رواج اباحى گرى، عرفى انديشى، دنياگرايى، لذت محورى و بشر مدارى و. . . .۹-الگوسازى نامناسب براى جوانان و رواج الگوهاى غربى مثل عروسك باربى براى كودكان و داستان هرى پاتر براى نوجوانان و. . . ۱۰-رواج مصرف گرايى و مدگرايى به عنوان الگوى مناسب زندگى جديد. ۱۱-تبليغ روحيه ناتوانى و ضعف در نسل جوان و عدم خودباورى در آنها. ۱۲-تبليغ درونگرايى و معنويت فردگرايانه و بوديسم به جاى اسلام اصيل.۱۳-راه انداختن راديوها و رسانه هاى مختلف فرهنگى عليه نظام. ۱۴-توزيع فيلم ها و سى دى هاى مختلف و سايت هاى مبتذل.۱۵-تبليغ نامناسب استفاده از رسانه هاى جديد اينترنت، سيستم به پيام كوتاه و ...۱۶-توليد فيلم هاى نامناسب و توزيع در بين مردم. ۱۷-شكل دادن انقلاب هاى رنگى.۱۸-تغيير در پوشش اسلامى.۱۹-چاپ و نشر كتاب عليه اسلام و شخصيت هاى اسلامى. با نگاهى به جريان فرهنگى كه عليه ما انجام مى شود، درمى يابيم كه شكل كار فرهنگى است كه استقلال فرهنگى ما را هدف قرار داده است و ماهيت آن برنامه دار است و عليرغم برنامه نظامى كه پرسرو صداست حركتى خزنده، آرام و بى سر و صداست. ابزار آن رسانه اى است و از رسانه هاى مختلف اينترنت، ماهواره، ويدئو، راديو و. . . بهره مى گيرد. گروه هدف آن بيشتر گروه هاى جوانان، نوجوانان و كودكان است و هدف آن سست كردن پايه هاى اعتقادى اين نسل است و براى رسيدن به اين هدف دنبال خلاها هستند. خلاهايى كه برنامه هاى فرهنگى نهادهاى فرهنگى ما براى نسل جديد نتوانستند پر كنند. راه كارهاى مقابله با اين حركت چند مرحله را شامل مى شود؛ مرحله اول شناخت و آشنايى كامل به اين حركت است. برخى هنوز به اين جريان اعتقادى ندارند اما آنچه كه واقع شده است و رهبرى معظم نيز به آن تذكر داده اند وجود و تشديد اين جريان است. اين جريان از حالت تهاجم به يك حركت برنامه ريزى شده ناتويى تبديل شده است. اين جريان در خارج از كشور شكل گرفته و متاسفانه برخى از جريان هاى فرهنگى داخل كشور نيز به آن دامن مى زنند. مرحله دوم ارزيابى آن است. گروهى از متخصصان حوزه فرهنگ با اعتقاد كامل به مبانى دينى نظام، بايد اين حركت ها را رصد كنند و نقاط تهديد آن را شناسايى كنند و آسيب هاى داخلى فرهنگى ما را نيز شناسايى كنند. مرحله سوم، شناخت ظرفيت هاى فرهنگى ماست. بايد تلاش كنيم كه ظرفيت هاى فرهنگى ما كه بسيار غنى است و از سرچشمه هاى مذهبى و ملى غنى نيز برخوردار است شناسايى كنيم و براى متبلور كردن آنها در عرصه عمل تلاش كنيم. مرحله چهارم، بررسى راهكارهاى مقابله با فرهنگ وارداتى كه قصد تخطئه و كم رنگ كردن و براندازى مبانى فرهنگى بومى ما را دارند. در اين مرحله بايد تلاش كنيم خلاهاى فرهنگى نسل جديد شناخته شود و براى جلوگيرى از آسيب پذيرى آن برنامه ريزى فرهنگى كنيم. در اين مرحله بايد در برنامه هاى فرهنگى تربيتى نهادهايى مثل آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، آموزشى عالى و. . . دقت لازم صورت گيرد و متناسب با شرايط جديد جهانى برنامه ريزى صورت گيرد. در اين راستا به نهادهاى تاثيرگذارى چون صدا و سيما، سازمان تبليغات اسلامى و مطبوعات و رسانه ها بايد توجه ويژه اى گردد و همچنين مساجد به عنوان اصيل ترين نهاد تاثيرگذار بايد در حفظ عناصر فرهنگى و تقويت مبانى دينى و ارزشهاى اسلامى وارد عمل شدند و تا آنجا كه مى توانند در جوانان و نسل جديد ما مصونيت فرهنگى ايجاد كنند و آسيب پذيرى آنها را كم تر كنند. اينكه آيا چنين حركتى در مقابل تهاجم فرهنگى غرب كارى شدنى است را ميتوان با مراجعه به تاريخ پاسخ گفت. فرهنگ اسلامى از آغاز شكل گيرى آن تحت فشار و تهاجم فرهنگ هاى ديگر بوده است. از صدر اسلام اين تهاجمات عليه اسلام و فرهنگ اسلامى بوده است. در عصر استعمار اين تهاجمات به صورت برنامه ريزى شده انجام مى شد، در عصر تجدد به شكل جريانات روشنفكرى عليه اسلام و فرهنگ اسلامى صورت مى گرفت. در عصر حاضر با تعابير مختلف عصر اطلاعات ،عصر جهانى شدن ،عصر با تجدد وعصر پست مدرن نيز اين جريان حضور دارد و تخصصى تر نيز شده است و با شكل گيرى انقلاب اسلامى ايران و تداوم آن، جريان فرهنگى نيز تشديد يافته است. اما مى توان با برنامه ريزى صحيح و شناخت صحيح ظرفيت ها و اعتقاد راسخ با اين جريان مقابله كرد. چنان كه خداوند نيز وعده حفظ منبع اصلى فرهنگ اسلامى را نيز خودش بيان فرموده است: انا نزلنا الذكر و انا نحن له لحافظون والعاقبه للمتقين .
شنبه 18 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایران اسپورت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]