تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804910145




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وداع با نويسنده‌اي كه دوستش مي‌داشتيم


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: وداع با نويسنده‌اي كه دوستش مي‌داشتيم


نويسندگان- گروه ادب و هنر- كامران محمدي:
نادر ابراهيمي كه 3 روز پيش، درست در اوج فراموشي، آخرين تلخند را زد و دست درد را بعد از چند دور نبرد تن به تن بالا برد و راه ديگري در پيش گرفت، راهي بهشت زهرا خواهد شد.

نادر ابراهيمي پنجشنبه گذشته، پس از چندين سال ميهمان‌نوازي ميهمان ناخوانده‌اي كه در سرش جا خوش كرده بود، قيد دنيا را زد اما اين براي او كه در چند ماه آخر عمرش، تمام توان فراوانش را براي كار فراوان از دست داده بود، آن قدرها هم خبر تلخي محسوب نمي‌شد.

شايد براي همين هم از خانواده‌اش خواسته است مراسم وداع را با او مختصر و «بي‌اشك و آه» برگزار كنند.

در اطلاعيه خانواده، دوستان و بستگان ابراهيمي كه ديروز منتشر شد، آمده است: «دريغا تهي از تو ايران‌زمين. استاد نادر ابراهيمي، بزرگ فرهنگمندِ عرصه‌ ادب و هنر، وطن‌پيمايِ وطن‌شناس، آخرين سفر خويش را آغاز كرد.

به احترام خواسته‌اش، بي‌اشك و آه از اين جدايي گذرا، گرد هم مي‌آييم تا بدرودش گوييم و به خانه‌ ابدي‌اش در قطعه‌ هنرمندان بهشت زهرا بسپاريم. ساعت 9 صبح روز دوشنبه، 20 خردادماه، خانه‌ هنرمندان ايران، خيابان ايرانشهر شمالي، باغ هنر.»

با اين حال، روي ديگر سكه مرگ براي «ابن مشغله» ادبيات و سينماي ايران، سياه‌تر است. ابراهيمي كه به گفته جمال ميرصادقي، پركارترين نويسنده معاصر ايران بود، در چند ماه آخر عمرش، وقتش را بيش از هر چيز صرف نبرد با تومور مغزي‌اش مي‌كرد؛

روزهاي تلخي كه نويسنده‌اي به بزرگي ابراهيمي را سرانجام در بستر محبوس كرد و از خيل پرشمار دوستان و همكاران و دوستدارانش، كمتر كسي حتي به ديدارش مي‌رفت؛ اين روزها اما به اوج خود رسيد. جالب اينكه اوج بيماري او، درست همزمان با روزهاي تولدش در 14 فروردين بود.

ابن‌مشغله ابوالمشاغل

نادر ابراهيمي در 14 فروردين‌ماه سال ١٣١۵ در تهران به‌دنيا آمد. تحصيلات مقدماتي را در اين شهر گذراند و پس از گرفتن ديپلم ادبي از دبيرستان دارالفنون، به دانشكده‌ حقوق وارد شد. اما اين دانشكده را پس از 2 سال رها كرد و سپس در رشته‌ زبان و ادبيات انگليسي به درجه‌ ليسانس رسيد.

او از ١٣ سالگي به يك سازمان سياسي پيوست كه بارها دستگيري، بازجويي و زندان رفتن را برايش درپي داشت. ابراهيمي در ١٣۴٢ نخستين كتاب خود را با عنوان «خانه‌اي براي شب» به‌چاپ رساند كه داستان «دشنام» در آن با استقبالي چشمگير مواجه شد.

تا سال ١٣۸٠ علاوه بر صدها مقاله‌ تحقيقي‌ و نقد، بيش از 100 كتاب از او چاپ و منتشر شده است كه تقريبا همه انواع نوشته را شامل مي‌شود: داستان بلند و رمان، داستان كوتاه، كارهاي ويژه كودك و نوجوان، نمايشنامه، فيلمنامه و پژوهش در زمينه‌هاي گوناگون.

به جز اين‌ها، ابراهيمي در حوزه سينما نيز صاحب‌نام است و چندين فيلم مستند و سينمايي و همچنين دو مجموعه‌ تلويزيوني را نوشته و كارگرداني كرده است. ضمن آنكه در موسيقي فيلم نيز دستي داشته و آهنگ‌ها و ترانه‌هايي براي فيلم‌هايش ساخته است.

اما شايد قسمت جالب‌تر و كمتر مطرح كار ابراهيمي، تاسيس نخستين مؤسسه‌ غيردولتي ايران‌شناسي است. او شخصا هزينه و دشواري‌هاي فراواني را براي سفر و تهيه‌ فيلم و عكس و اسلايد از سراسر ايران صرف كرده است كه البته بيشتر اين فعاليت‌ها به پيش از پيروزي انقلاب بازمي‌گردد.

وي در حوزه ادبيات كودكان و نوجوانان هم «مؤسسه‌ همگام با كودكان و نوجوانان» را با همكاري همسرش راه‌اندازي كرد كه در حيطه‌ نوشتن، چاپ و پخش كتاب، نقاشي، عكاسي و پژوهش درباره‌ خلق‌وخو، رفتار و زبان كودكان فعاليت مي‌كند.

انتشارات اين مؤسسه با نام «همگام» يك دوره ناشر برگزيده‌ آسيا شده و در جشنواره‌هاي جهاني در زمينه تصويرگري كتاب كودك، به‌عنوان ناشر برگزيده‌ جهان هم رسيده است.

در همين حيطه، جايزه‌ نخست براتيسلاوا، جايزه‌ نخست تعليم و تربيت يونسكو، جايزه‌ كتاب برگزيده‌ سال ايران و... از ديگر موفقيت‌هاي اوست. ضمن آنكه او به خاطر چاپ رمان 7جلدي «آتش بدون دود» يكي از نويسندگان برگزيده 20 سال ادبيات داستاني ايران نيز شده است.

بار ديگر شهري كه دوست مي‌داشتم

حالا پس از چند ماه ميهمان‌داري و دردنوازي، دوباره نام نادر ابراهيمي به نام اول خبرگزاري‌ها تبديل شده است، اما حيات واقعي يك نويسنده تنها در قلب كساني است كه دوستش مي‌دارند و براي ابراهيمي، حتي تنها كتاب كوچكي چون «بار ديگر شهري كه دوست مي‌داشتم» كافي است تا در خاطره‌ها باقي بماند...

مراسم يادبود نويسنده، چهارشنبه از ساعت 16:45 تا 18:15 در مسجد الرضا، خيابان خرمشهر (آپادانا)، خيابان عشقيار، ميدان نيلوفر برپا مي‌ شود.

تاريخ درج: 18 خرداد 1387 ساعت 21:46 تاريخ تاييد: 18 خرداد 1387 ساعت 22:53 تاريخ به روز رساني: 19 خرداد 1387 ساعت 18:42
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن