تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820166664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضرت فاطمه زهرا (س) الگويي پايدار براي نسل هاي متمادي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: حضرت فاطمه زهرا (س) الگويي پايدار براي نسل هاي متمادي
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): زندگي حضرت فاطمه زهرا (س) بانوي نمونه تاريخ بشريت در طول اعصار متمادي الگويي ارزنده و پرارزش براي زنان مومن و خداجوي بوده و گذشت زمان نيز بر شكوه و عظمت اين الگو افزوده است .


حضرت زهراي مرضيه (س) در سال پنجم بعثت ، روز 20جمادي الثاني، در حاليكه 45سال از ولادت پيامبر اسلام مي گذشت در مكه ديده به جهان گشود نام مبارك آن حضرت فاطمه و القاب مبارك ايشان زهرا ،صديقه ،طاهره ،بتول ، مباركه ، عذرا ،سيده النساء العالمين و خير النساء است .
از جمله كنيه هاي آن حضرت عبارت از ام الحسن ، ام الحسين و ام المحسن ، ام الائمه بود.
مهريه ازدواج حضرت علي(ع) وحضرت فاطمه(س) يك زره بود كه بخشي از قيمت آن جهيزيه براي فاطمه زهرا تهيه شد، جهيزيه بي بي دو عالم شد.
پس از رحلت پيامبر مصيبت هاي گوناگوني قلب زهرا را مي فشرد و زندگي را براي او تلخ و غيرقابل تحمل مي ساخت .
از يك سو فقدان پيامبر كه براي او كه به پدر گرامي خويش عشق مي ورزيد هرگز تحمل فراق و دوري او را نداشت ، به دليل اين رنج و مصيبت هايي كه در دل تاريخ نهفته است زهرا پس از پيامبر همواره اندوهگين بود ، آن حضرت به زيارت قبر پدر مي رفت و بسيار مي گريست گاه به مقابل مقبره شهدا مي رفت و زاري مي كرد ، سرانجام اندوه طاقت فرسا و صدماتي كه آن گرامي براي حفظ حريم ولايت متحمل شدند ايشان را از پاي درآورد و به بستر بيماري كشاند.
درمورد مدت زندگي حضرت فاطمه (س) بعد زا رحلت پيامبر بين مورخان و راويان اختلاف نظر است بيشترين زماني كه گفته شده ، شش ماه و كمترين آن 40روز است، ولي معروفترين نظريه آن است كه در 13جمادي الاول و يا سوم جمادي الثاني يعني 75روز يا 95 روز پس از رحلت رسول اكرم حضرت فاطمه (س) ااز دنيا رفت و با شهادت خود قلب شيعيان را براي هميشه اندوهگين كرد.
فاطمه زهرا(س) وارث صفات بارز مادر بزرگوارش حضرت خديجه بود و بخشش و بلندي نظر و حسن تربيت ازايشان به ارث برده بود و در سجاياي ملكوتي وارث پدر وهمچنين همسري هم كفوو دلسوز ، مهربان و فداكار براي شوهرش علي (ع)بود.
اين بانوي بزرگواردر لوح دلش جز خداپرستي و عبادت خالق متعال و دوستداري پيامبر نقشي نبسته و از ناپاكي دوران جاهليت و بت پرستي به دور بود، 9سال در خانه باصفاي مادر و در كنار پدر و 9سال ديگر را در كنار شوهرش علي مرتضي همدوش در تعاليمات اسلام و خدمات اجتماعي زندگي پربارش را سپري كرد.
از صفات بارز حضرت زهرا اين است كه حق را طلب مي كند و انتظار دريافت آن را در پشت پرده سكوت قرار نمي دهد ،بلكه فرياد مي كشد ،خطبه مي خواند و از همه ابزارهاي مشروع براي احقاق حق بهره مي گيرد.
نگاه حضرت زهرا(س) به زن مسلمان نه در پرده نشيني بلكه در خروج و مبارزه و تلاش شكل مي گيرد اگر امروز بخواهيم حضرت زهرا بشناسيم بايد جايگاه او را در كنار پيامبر و امام علي (ع) درك كنيم كه بيانگر شخصيت بزرگ ايشان است.
687
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن