تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805680940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سلطانيه در نشست شوراي حكام:/كامل/ توسل به تهديد و مذاكره هم‌زمان كمكي به حل مسائل نمي‌كند يك كپي از اطلاعات محرمانه مطالعات ادعايي را به اعضا مي‌دهيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سلطانيه در نشست شوراي حكام:/كامل/ توسل به تهديد و مذاكره هم‌زمان كمكي به حل مسائل نمي‌كند يك كپي از اطلاعات محرمانه مطالعات ادعايي را به اعضا مي‌دهيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

سلطانيه خواستار درك اهميت مفاد بسته پيشنهادي ايران به عنوان يك راه حل جامع براي مشكلات و چالشهاي منطقه‌يي و جهاني و هم‌چنين به عنوان مبنايي براي همكاري‌هاي بلند مدت شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متن كامل سخنراني روز پنج‌شنبه دكتر علي اصغر سلطانيه، سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در مقر شوراي حكام در وين به شرح زير است:

«آقاي رييس، حضار محترم

در ابتدا از سوي جمهوري اسلامي ايران مايلم تا به ملت بزرگ چين و ميانمار و دولت‌هايشان به خاطر رخدادهاي غم‌انگيز در كشورشان كه منجر به از دست رفتن جان هزاران نفر شد، اندوه عميق و همدردي را ابراز كنم.

آقاي رييس،

با ابراز قدرداني صادقانه دولتم به خاطر تداوم حمايت ارزشمند كشورهاي غيرمتعهدها، من همبستگي خود را نسبت به مواضع مطرح شده توسط سفير محترم كوبا به عنوان رييس جنبش غيرمتعهدها اعلام مي‌كنم.

آقاي رييس،

مايه نگراني جدي است كه فضاي همكاري در آژانس همواره توسط اظهارات ناشي از انگيزه‌هاي سياسي تعداد معدودي از كشورها با هدف انحراف آژانس از وظيفه اساسنامه‌يي‌اش به طور مشخص تسهيل و تسريع همكاري ميان اعضا براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي است، مسموم مي‌شود. مايه تاسف است كه بعد از ‌5 سال تداوم همكاري فعالانه ايران، اين موضوع هنوز در دستور كار شوراي حكام قرار دارد. من خاطرنشان مي‌سازم كه در آستانه هر نشست شوراي حكام، ايالات متحده با حمايت تعدادي از متحدانش ادعاهاي جديدي را مطرح كرده است تا به تضعيف و به حاشيه راندن پيشرفت‌هاي به وجود آمده در مدت زمان ميان اين نشست‌ها بپردازد و پرونده را همچنان باز نگاه دارد. در اين چارچوب من ناخرسندي عميق كشورم را از وضعيت موجود كه همان طور كه به درستي توسط مديركل در اين نشست گزارش شد در نتيجه ايجاد موانع در برابر فرايند راستي آزمايي آژانس است، ابراز مي‌دارم. پيام بسيار مهم به جامعه بين المللي كه همواره توسط مدير كل در گزارش‌هاي منجمله (GOV/2008/15) اين است كه بعد از بازرسي‌هاي فراوان و بي‌سابقه در تاريخ آژانس بار ديگر مديركل تاييد كرده است كه «آژانس توانست نداشتن انحراف مواد هسته‌يي اعلام شده در ايران را راستي آزمايي كند» و تمام مواد هسته‌يي مورد حسابرسي قرار گرفته و صلح‌آميز هستند.

ـ پاراگراف ‌2: تمامي مواد هسته‌يي كارخانه غني‌سازي سوخت و نيز تمامي آبشارهاي نصب شده تحت نظارت آژانس قرار دارند.

ـ پاراگراف ‌4: تمامي مواد هسته‌يي در كارخانه نيمه صنعتي غني‌سازي سوخت و نيز منطقه آبشار تحت كنترل و نظارت آژانس هستند.

ـ پاراگراف ‌5: از مارس ‌2007 تاكنون، ‌14 بازرسي سرزده انجام گرفته است.

ـ پاراگراف ‌6: آژانس نظارت بر استفاده و ساخت سلول‌هاي داغ در راكتور تحقيقاتي تهران و تاسيسات توليد راديو ايزوتوپ زنون، موليبدنيوم و يد و نيز راكتور هسته‌يي تحقيقاتي ايران (IR-40) را از طريق بازرسي‌ها و راستي آزمايي اطلاعات طراحي (DIV)، ادامه داده است. هيچ نشانه‌اي گواه بر انجام فعاليت‌هاي مرتبط با بازفرآوري در آن تاسيسات وجود نداشته است.

ـ پاراگراف ‌7: در ‌13 مي ‌2008 آژانس راستي‌آزمايي اطلاعات طراحي را در راكتور تحقيقاتي ايران (IR-40) انجام داد و اعلام كرد كه ساخت اين تاسيسات در حال انجام است. آژانس با استفاده از تصاوير ماهواره‌يي همچنان بر وضعيت كارخانه توليد آب سنگين نظارت كرده است.

ـ پاراگراف ‌8: در ‌10 مي ‌2008 آژانس يك راستي آزمايي اطلاعات طراحي در كارخانه توليد سوخت (FMP) به عمل آورد.

ـ پاراگراف ‌9: تمامي UF6 توليد شده تحت كنترل و نظارت آژانس هستند.

ـ پاراگراف ‌11: در مارس و آوريل ‌2008 ايران متن اصلاح شده اطلاعات طراحي كارخانه غني‌سازي سوخت و كارخانه نيمه صنعتي غني سازي سوخت را ارائه داد.

ـ پاراگراف ‌11: آژانس توانست اطمينان حاصل نمايد كه تمامي اقدامات پادمان شامل نظارت و كنترل قبل از اينكه UF6 به سانتريفيوژهاي جديد نصب شده تزريق شود انجام گرفته است.

ـ پاراگراف ‌12: از فوريه ‌2008 تمامي سوخت وارد شده از فدراسيون روسيه براي استفاده در راكتور توليد برق بوشهر تحت مهر و موم آژانس بوده است.

ـ پاراگراف ‌15: طي ديدار از تهران در ‌21 تا ‌22 آوريل ‌2008 ايران موافقت كرد كه به مطالعات ادعايي، فعاليت‌هاي خريد و تحقيق و توسعه شركت‌ها و نهادهاي وابسته نظامي و سوالاتي كه در نامه‌هاي ‌8 و ‌12 فوريه ‌2008 مطرح شده بودند رسيدگي كند.

ـ پاراگراف ‌15: در ‌9 مي ‌2008 آژانس درخواستي براي توضيحات بيش‌تر در مورد ماهيت برنامه هسته‌يي ايران ارائه كرد. ايران پاسخ خود را در ‌23 مي ‌2008 ارائه داد كه توسط آژانس در دست بررسي است.

ـ پاراگراف ‌18: ايران در ‌14 مي ‌2008 ارزيابي كلي از اسناد ارائه شده از سوي آژانس به اين كشور را به صورت مكتوب ارائه كرد.

ـ پاراگراف ‌24: بايستي توجه داشت كه آژانس در حال حاضر، به غير از سند اورانيوم فلزي، هيچ اطلاعاتي راجع به طراحي عملي يا ساخت اجزاي مواد هسته‌يي يك سلاح يا ديگر اجزاي كليدي از جمله، چاشني از سوي ايران يا مطالعات فيزيك هسته‌يي مربوطه را در اختيار ندارد.

ـ پاراگراف ‌26: آژانس توانسته است كه به راستي آزمايي انحراف نداشتن مواد اظهار شده هسته‌يي در ايران ادامه دهد.

ـ پاراگراف ‌26: ايران دسترسي آژانس را به مواد اظهار شده هسته‌يي فراهم ساخته است و گزارش‌هاي لازم حسابرسي مواد هسته‌يي مرتبط با مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي اظهار شده را به آژانس ارائه داده است.

ـ پاراگراف ‌28: بايستي تاكيد شود كه آژانس استفاده عملي از مواد هسته‌يي در ارتباط با مطالعات ادعايي را مشاهده نكرده است.

علاوه بر آن در گزارش اجراي پادمان (SIR) ايران هر سال از جمله كشورهايي بوده است كه «دبيرخانه توانسته است نتيجه‌گيري كند كه مواد هسته‌يي اظهار شده در فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي باقي مانده‌اند.» با توجه به گزارش‌هاي عيني فوق‌الذكر آژانس وظيفه اساسنامه‌يي خود در تضمين انحراف نداشتن فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران را انجام داده است و از آنجايي كه تمامي فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران بر اساس اهداف صلح‌آميز هستند و تمامي ‌6 موضوع باقي مانده بر اساس برنامه كاري حل شده‌اند، هيچ توجيهي براي اين كه پرونده هسته‌يي ايران در دستور كار شوراي حكام باقي بماند وجود ندارد. بنابراين پادمان بايد به روال عادي اجرا شود.

جناب آقاي رييس،

در نتيجه رفتار و ديدگاه غير مسوولانه تعدادي از كشورهاي غربي به ويژه آمريكا در قبال فعاليت‌هاي هسته‌يي مخفيانه اسراييل و تهاجم نظامي متجاوزانه عليه تاسيسات هسته‌يي كشورهاي عضو طي دهه‌هاي گذشته، نخست وزير رژيم اسراييل جسارت يافته تا علنا به در اختيار داشتن سلاح هسته‌يي اذعان كند. كشورهاي غربي ياد شده از اين موضوع كه يك نگراني جدي براي امنيت بين المللي است و بايستي در چارچوب آژانس و پيمان اشاعه ندادن با آن برخورد شود، ممانعت نكرده و در خصوص آن نگراني ابراز نداشته‌اند. اين امر بي‌اعتنايي به درخواست اكثريت غالب كشورهاي عضو آژانس و به طور كلي مخالف نظر جامعه بين‌المللي است. در اين چارچوب مايلم يادآوري كنم كه انتظار مشروع اكثر كشورهاي عضو، كه من آن را در نشست سال ‌2007 كنفرانس عمومي آژانس و جلسات شوراي حكام منعكس ساختم، اين است كه آژانس درباره اعتبار اظهارات متناقض نخست‌وزير با اظهارات نماينده رژيم اسراييل در خصوص دارا بودن سلاح هسته‌يي كه يك تهديد جدي براي امنيت منطقه‌يي و بين المللي است تحقيق كند.

جناب آقاي رييس،

مايلم نگراني‌هاي عمده زير را مورد تاكيد قرار دهم:

‌1ـ طبق بند ‌4 پيمان اشاعه ندادن تسليحات هسته‌يي، هيچ چيز در اين پيمان نمي بايستي به گونه اي تفسير شود كه حق مسلم دول عضو در انجام تحقيقات، توليد و استفاده از انرژي هسته‌يي براي مقاصد صلح آميز و بدون اعمال تبعيض را تحت تاثير قرار دهد. اين ماده هم‌چنين تصريح مي‌كند كه دول عضو پيمان متعهد مي‌شوند در تبادل تجهيزات، مواد و اطلاعات تكنولوژيكي استفاده از انرژي هسته‌يي براي مقاصد صلح آميز، در حداكثر شكل ممكن تسهيل كرده و در آن حق مشاركت داشته باشند. كشورهاي هسته‌يي و صنعتي در اين رابطه در موارد متعددي مرتكب نقض تعهدات خود شده اند كه به نوبه خود موجب ضربه وارد شدن به يك كشور عضو مي‌شود. برخي از موارد نقض و پيامدهاي آن به شرح زير است:تحميل هزينه‌هاي غير ضروري بر آژانس، تخلف از ماده ‌4 پيمان بواسطه ايجاد مانع در مقابل فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح آميز هسته‌يي يك كشور عضو، تحميل اقداماتي وراي تعهدات قانوني موجود يك كشور عضو شامل تعليق فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌يي كه مي‌تواند موجب وارد شدن خسارات فراوان انساني، مالي و سياسي شود، نقض ماده ‌11 اساسنامه آژانس در تسهيل پروژه‌هاي همكاري فني، درگير كردن غير قانوني شوراي امنيت، تعليق همكاري‌هاي فني آژانس با يك كشور عضو در حالي كه فلسفه وجودي آژانس كمك به كشورهاي عضو در اين زمينه است. تخريب صلاحيت و اعتبار آژانس، خسارت معنوي، به ويژه خسارت به اعتبار يك كشور عضو. با توجه به موارد پيش گفته، اين پرسش مطرح مي شود كه « چه كسي بايد به اين خسارات را جبران كند و چطور بايد جبران خسارات صورت گيرد؟» در مورد قضيه ايران كشورهاي خسارت وارد كننده بايد به عنوان يگ گام حداقلي اشتباهشان را بپذيرند، از ملت بزرگ ايران عذرخواهي كنند، رفتار خود را اصلاح كنند، و بالاتر از همه تمامي خساراتي را كه بر جمهوري اسلامي ايران وارد كرده اند جبران كنند. جمهوري اسلامي ايران و شهروندانش اين حق را دارند كه متوسل به اقدامات قانوني عليه حاميان اين اقدامات غير قانوني شوند. اين كشورها بايد مسووليت اقداماتشان را بپذيرند و در اين رابطه پاسخگو باشند.

‌2- اين نگراني جدي وجود دارد كه با وارد شدن آژانس به مسائلي فراتر از اساسنامه‌اش به طور مشخص مسائل غيرهسته‌يي همچون انفجارهاي با قدرت بالا و موشك، آژانس از وظيفه اساسنامه‌يي‌اش منحرف شود و فشارهاي بيش‌تري را بر دبيرخانه وارد آورد و يك رويه جديد مخرب عليه اعتبارآژانس ايجاد كند.

‌3- اشاره به رهيافت دوگانه نسبت به روند گزارش دهي فعاليت‌هاي راستي آزمايي به شوراي حكام بسيار مايوس كننده است. در حالي كه موضوع ايران طي ‌5 سال گذشته به طور مداوم مورد بررسي قرار گرفته است، ما شاهد آن هستيم كه در ارتباط با ديگر كشورهاي عضو كه ناپايبندي نسبت به تعهدات پادماني خود داشته‌اند و فعاليت‌هاي مخفيانه غني‌سازي و بازفراوري بدون اطلاع به آژانس داشته‌اند، هرگز در شوراي حكام از سال ‌2004 تاكنون مورد بررسي قرار نگرفته اند و تنها هنگام بررسي گزارش پادمان كشورهاي عضو در سال ‌2007 به كشورهاي عضو اعلام شد كه موضوع به انجام رسيده و بسته شده است.

‌4- متاسفانه آژانس عمدتاً بر روي يك محور اساسنامه آژانس يعني پادمان متمركز شده است. اين وضعيت منجر به اين شده است كه آژانس به عنوان يك «نگهبان هسته‌يي» مشهور شود و ديگر فعاليت‌هاي عمده آژانس در تقويت كاربردهاي صلح آميز هسته‌يي كه به طور فزاينده‌اي مورد علاقه كشورهاي عضو هستند تحت‌الشعاع قرار گيرند. لازم است خاطرنشان شود كه به خاطر اقدامات سياسي شوراي حكام و مداخله شوراي امنيت بخش اصلي مسووليت‌ها و وظايف آژانس كه ارتقا و تسهيل فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي است در معرض تهديد جدي قرار گرفته است و اقتدار آژانس به طور قابل ملاحظه‌اي به خطر افتاده است. در اين رابطه من مايلم كه بار ديگر بر مواضع‌مان تاكيد كنم : «آژانس در اجراي فعاليت‌هايش نبايد همكاري فني خود را مشروط به هيچ‌گونه وضعيت سياسي، اقتصادي، نظامي، يا ديگر شرايط كه منطبق بر اساسنامه آن نيستند كند». دستورالعمل INFCIRC/267 آژانس كه توسط شوراي حكام تصويب شده است هم‌چنين تاكيد مي كند كه ارايه همكاري فني عملكرد اصلي و با اولويت بالاي آژانس است و مسووليت موفقيت آن بر عهده تمامي بخشهاي دبيرخانه است. هم‌چنين تاكيد شده است كه آژانس نبايد ارايه هرگونه كمك فني را مشروط به شرايط سياسي كند.

آقاي رييس:

مطالعات ادعايي

براي تسهيل قضاوت منصفانه هيات‌هاي محترم و به طور كلي كشورهاي عضو، دولت من تصميم گرفته است كه يك كپي از اطلاعات محرمانه در مورد مطالعات ادعايي و توضيحات جامع در اثبات اين كه اسناد مطرح شده ساختگي و جعلي هستند فراهم كرده است كه هريك از اعضا مي‌توانند يك بسته حاوي آن را در طبقه ‌7 همين ساختمان در اتاق ‌39 بعد از اتمام سخنراني اينجانب تحويل بگيرند.

با اين وجود من مايلم كه موضوعات ذيل را براي ثبت در سوابق اظهار دارم:

- اصولاٌ هدف اصلي برنامه كاري اين بود كه موضوعات باقيمانده براي يك بار مورد رسيدگي قرار گيرند و وارد پروسه‌اي بي پايان نشوند.

- بند ‌3 برنامه كاري توافق شده تصريح مي كند كه «آژانس به ايران دسترسي به اسنادي كه درارتباط با : پروژه نمك سبز،آزمايش انفجار با قدرت بالا و موشك با قابليت بازگشت به جو را در اختيار دارد فراهم مي كند. به محض دريافت تمامي مدارك مربوطه، ايران به بررسي آن‌ها مي‌پردازد و به آژانس ارزيابي خود را ارايه مي‌دهد. »

- به دليل فشارهاي تحميل شده توسط آمريكا كه از برنامه كاري وپيشرفت آن خرسند نبود آژانس اجازه نيافت كه اسناد ادعايي را به ايران تحويل دهد و تنها ‌86 صفحه را به ايران نشان داد و از ايران خواست كه در مورد آن‌ها توضيح دهد.

- در حالي كه بر اساس برنامه كاري نشست‌هاي مذاكره يا مصاحبه با اشخاص پيش‌بيني نشده بود اما ايران بر اساس حسن نيت و همكاري با آژانس موافقت كرد كه گفت‌وگوهايي را با آژانس داشته باشد و اسناد لازم را در اين رابطه به آژانس ارايه دهد. همان طور كه معاون پادمان مدير كل طي نشست‌ها ابراز كرد: آژانس تمامي اسناد مربوط به مطالعات ادعايي را به ايران نشان داد. سپس ايران به آژانس ارزيابي خود را به صورت شفاهي و كتبي ارايه داد.

- درست زماني كه آژانس در حال تهيه گزارش مارس ‌2008 خود به شوراي حكام بود، آمريكا اسناد ادعايي جديدي را ارايه داد تا روند بي پاياني را در اين زمينه آغاز كند.

- انتظار مي رفت كه آژانس بر اساس برنامه كاري توافق شده اين موضوع را ببندد. حتي اگر اطلاعات جديدي به اطلاع آژانس در اين زمينه رسيد آن بايستي بر اساس رويه پادماني مربوطه مورد رسيدگي قرار گيرد. اما متاسفانه بر خلاف همكاري سازنده ميان ايران و آژانس در اجراي برنامه كاري و رسيدگي به مطالعات ادعايي، و بر خلاف پيشرفت قابل ملاحظه اي كه در اين رابطه ايجاد شده بود، تعدادي اسلايد جعلي و ساختگي در نشست توجيهي فني به اعضاي آژانس نشان داده شد. اين در حالي اتفاق افتاد كه آژانس ارزيابي خود را در مورد اظهارات ايران به پايان نرسانده بود.

- من اين واقعيت را خاطرنشان مي سازم به خاطر فشار سياسي توجيه‌ناپذير و مداخله آمريكا در كاركرد دبيرخانه، مانع از اين شد كه مدارك طبق بند III برنامه عمل تحويل شود و آژانس قادر نشد به وظيفه خود در تحويل مطالب مرتبط با مطالعات ادعايي عمل كند.

- يك سوال ساده وجود دارد: در صورتي كه يك كشور عضو مطالبي يا اسنادي را با ادعاي انحراف مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي يك عضو ديگر به سمت مقاصد نظامي ارائه دهد، آيا حق دارد كه به دبيرخانه دستورالعمل دهد كه چگونه و در چه زماني از آن‌ها بهره بگيرد؟ آيا اين عمل نقض اساسنامه آژانس نيست؟

- با وجود اين واقعيت كه جمهوري اسلامي ايران ارزيابي نهايي خود را در مورد مطالعات ادعايي به آژانس ارائه كرد‍، لكن بر اساس حسن نيت و همكاري سازنده و به خاطر اين كه آژانس بتواند به ابهاماتي كه يك كشور ايجاد كرده بود بپردازد، با درخواست آژانس براي ديدار از ايران به منظور بررسي اين موضوع موافقت كرد. اين امر با وجود اين واقعيت كه برنامه عمل بطور كامل اجرا شده بود، صورت پذيرفت.

- ايران در خصوص مطالعات ادعايي در جلساتي متعدد با هيات اعزامي آژانس مذاكره كرد. بيش از ‌200 صفحه پاسخ مكتوب ارائه شد با وجود اين كه چنين موردي در برنامه عمل تصريح نشده بود.

- ايران درخواست كرد به منظور روشن شدن حيطه مسائل و اجتناب از ايجاد يك فرآيند پايان ناپذير حداقل فهرست مطالعات ادعايي را دريافت دارد. در اين زمينه معاون مديركل در امور پادمان فهرست تمامي اسناد مرتبط با مطالعات ادعايي را به ايران ارائه كرد. ايران درخواست كرد كه براي دور جديد مذاكرات و به منظور ارائه حداقل تصوير اين اسناد به ايران ارائه شود تا كارشناسان بتوانند آن‌ها را بررسي كرده و پاسخ لازم را ارائه كنند. متاسفانه گفته شد به دليل اين كه آمريكا اجازه تحويل اسناد مكتوب درباره مطالعات ادعايي را به ايران در طي مذاكره نداده است، آژانس مجاز به چنين كاري نيست. بنابراين ايران فقط توانست نسخه الكترونيكي اين اسناد را از طريق نمايش تصويري Power Point مشاهده كند. چنين شرايطي موانع جدي براي ايران و فرآيند انجام وظايف حرفه‌يي و غير جانبدارانه آژانس ايجاد كرد. كارشناسان ايراني با وجود اين موانع، طي سه روز از نسخه الكترونيكي اسناد يادداشت‌برداري كرده و نتيجه بررسي‌ها در يك گزارش مكتوب درج شد و همراه با توضيحات شفاهي به صورت مكتوب به آژانس ارائه شد. اين موضوع در بند ‌18 گزارش اخير مديركل درج شده است.

- مجموع صفحات اسناد مدارك ادعايي كه نشان داده شدند ‌86 صفحه بودند كه تماما بي پايه، مجعول و ساختگي بودند.

- تنها موردي كه براي انتساب اسناد ادعايي به ايران مورد استفاده قرار گرفت، وجود كلمات فارسي در برخي از آن‌ها بود.

- ايران اعلام كرد كه در چنين فعاليت‌هايي وارد نشده است.

- بر اساس برنامه عمل (بر اساس بند ‌18 گزارش مديركل) ما تعهدات خود را در ارائه ارزيابي به انجام رسانده‌ايم.

- بر اساس برنامه عمل ايران يك سند ‌15 صفحه‌اي اورانيوم فلزي را به آژانس ارائه داد بنابراين اين موضوع بسته شده است.

- به غير از يك سند، تمامي اسناد درمورد مطالعات ادعايي از سوي آمريكا در اختيار آژانس قرار گرفته‌اند.

- هيچ يك از اسناد نشان داده شده واجد اصالت نيستند. اسناد اصلي به ايران ارائه نشده‌اند به اين دليل كه در چنين صورتي جعلي بودن آن‌ها به سادگي ثابت مي‌شود.

- تنها تعداد معدودي از صفحات نشان داده شده به شكل نامه ساخته شده‌اند كه هيج يك از آن‌ها با چارچوب نامه نگاري وزارت دفاع منطبق نيستند. بقيه آن‌ها صرفا اوراقي با چند جمله تايپ شده هستند. هيچ يك از اسناد و مطالب ارائه شده از سوي آژانس داراي نشان طبقه‌بندي نبوده‌اند.

بر اساس بند ‌24 گزارش اخير مديركل بايستي توجه داشت آژانس هيچ اطلاعاتي راجع به طراحي عملي يا ساخت اجزاي مواد هسته‌يي يك سلاح يا ديگر اجزاي كليدي از جمله، چاشني از سوي ايران يا مطالعات فيزيك هسته‌يي مربوطه را در اختيار ندارد. براساس بند‌28 : بايستي خاطرنشان كردكه آژانس استفاده عملي از مواد هسته‌يي در ارتباط با مطالعات ادعايي را نيافته است.

آقاي رييس

ضمن تاكيد مجدد بر سياست ادامه همكاري با آژانس بر طبق موافقتنامه جامع پادمان من مايل هستم اطلاعات زير را در مورد تحولات اخير جهت ثبت در سوابق گزارش كنم.

جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه تعامل سازنده و مذاكرات معقولانه بر اساس عدالت و بدون پيش شرط همراه با احترام متقابل راه حل اساسي براي ارتقاء و بهبود شرايط و اوضاع بين‌المللي است. جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه توسل به رهيافت همزمان تهديد و مذاكره نه تنها كمكي به حل مسائل نمي كند بلكه باعث پيچيده‌تر شدن وضعيت كنوني نيز مي شود. ملت بزرگ ايران با هزاران سال تمدن زبان غير متمدنانه تهديد و تحقير را تحمل نخواهد كرد. در اين خصوص در حالي كه جمهوري اسلامي ايران همچنان همكاري كامل خود را با آژانس ادامه ميدهد، مسير مذاكره در عرصه هاي مختلف جهاني شامل كاربرد انرژي هسته‌يي براي صلح و سعادت را پيگيري مي‌كند. بر اين اساس من مايل هستم بار ديگر تاكيد كنم كه جمهوري اسلامي ايران از هيچ تلاشي در راستاي نيل به صلح و ثبات بين المللي فروگذار نخواهد كرد. قدرت و توانايي‌هاي جمهوري اسلامي ايران مي تواند در خدمت صلح و ثبات منطقه‌يي و جهاني قرار گيرد. جمهوري اسلامي ايران پيرو ملاحظات و مطالعات عميق خويش بسته اي شامل طرحها و ابتكارات مهم در حوزه‌هاي مختلف سياسي، امنيتي، اقتصادي و هسته‌يي آماده كرد كه به كشورهاي گروه ‌1+5 ارائه شده است. اين بسته با ديدگاهي حاكي از عدالت، اقتدار و احترام متقابل فراهم شده و به عنوان مبنايي براي مذاكرات جامع و گسترده با كشورهاي مربوطه بر اساس تعهدات جمعي است. من مايل هستم برخي از موارد بخش هسته‌يي اين بسته را كه مربوط به آژانس مي باشد بيان نمايم.

در رابطه با موضوع هسته‌يي ايران آماده است به طورجامع و به عنوان يك عضو فعال و با نفوذ پيمان NPT وآژانس، موضوعات زير را مورد توجه قرار دهد:

- فراهم كردن تضمين بيش‌تر در مورد انحراف نداشتن فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورهاي مختلف؛

- تاسيس كنسرسيوم توليد و غني‌سازي سوخت هسته‌يي در نقاط مختلف جهان از جمله در ايران؛

- همكاري جهت دسترسي و استفاده از تكنولوژي هسته‌يي و تسهيل در استفاده از آن توسط همه كشورها؛

- خلع سلاح هسته‌يي و تاسيس يك كميته جهت پي گيري آن؛

- نظارت بهينه بر روي فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورهاي مختلف توسط آژانس؛

- همكاري‌هاي مشترك در مورد ايمني هسته‌يي و حفاظت فيزيكي؛

- تلاش در جهت تشويق ديگر كشور ها در مورد كنترل صادرات مواد و تجهيزات هسته‌يي.

ما اعتقاد راسخ داريم كه بسته ارائه شده يك فرصت استثنايي براي يك همكاري واقعي، جدي و آشكار در ميان اعضا فراهم مي‌كند. من مايلم تاكيد كنم كه راهكار اساسي جمهوري اسلامي ايران در اين بسته يك راهكار استراتژيك است. بر اين اساس از كشورهاي مربوطه انتظار مي‌رود كه اهميت اين موضوع و مفاد بسته پيشنهادي را به عنوان يك راه حل جامع براي مشكلات و چالش‌هاي منطقه‌يي و جهاني و هم‌چنين به عنوان مبنايي براي همكاري‌هاي بلند مدت درك كرده و به عنوان روشي سازنده با آن برخورد كنند. اين موضوع يك آزمايش تاريخي اراده و خواست سياسي براي حل و فصل صلح آميز چالشهاي جهاني است.

آقاي رييس:

در پايان بار ديگر تاكيد مي‌كنم كه جمهوري اسلامي ايران كشوري مسوول و در چارچوب تعهدات قانوني خود مطابق با پادمان جامع، در مورد برنامه هسته‌يي‌اش از شفافيت كامل برخوردار بوده و در عين حال هرگز درمورد حقوق انكارناپذير خويش سازش نمي‌كند.»

انتهاي پيام
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن