تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توفيق [انجام كار نيك] از خوشبختى و بى توفيقى از بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820397344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شيمي درماني خطر ناباروري را در زنان مبتلا به سرطان سينه تشديد مي كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: شيمي درماني خطر ناباروري را در زنان مبتلا به سرطان سينه تشديد مي كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

پژوهشگران در آمريكا دريافته اند كه شيمي درماني در بيماران مبتلا به سرطان سينه خطر ناباروري را در آنان افزايش داده و مي تواند به توان توليد مثلي اين بيماران آسيب وارد كند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين مطالعات از سوي پژوهشگران، انستيتو سرطان دانا - فاربر انجام گرفته است.

در يك آزمايش تجربي كه با سرپرستي اين پژوهشگران صورت گرفت، معلوم شد در زناني كه پيس از يائسگي به سرطان سينه مبتلا شده و پس از آن تشخيص بيماري پس از جراحي تحت شيمي درماني قرار گرفته بودند احتمال از بين رفتن ذخيره تخمداني مانند ظرفيت تخمدانها براي توليد تخمك هايي كه قادر به بارور شدن باشند در مقايسه با زماني كه هرگز به سرطان سينه مبتلا نشده بودند، افزايش پيدا مي كند.

براي انجام اين تحقيقات، پژوهشگران نشانگرهاي ذخيره تخمداني را در 20 بيمار مبتلا به سرطان سينه پيش از يائسگي مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.

گفتني است كه اين بيماران با روش شيمي درماني تحت معالجه قرار گرفتند و بيماري آنها بين يك تا چهار سال تشخيص داده نشده بود و البته در اين بيماران نشانه اي از بازگشت سرطان نيز مشاهده نشده بود.

اين گروه با يك گروه كنترل از زنان كه حدود سن 20 سالگي بوده و سابقه ابتلا به سرطان سينه را نداشتند مقايسه شدند.

در چهار آزمايش از پنج آزمايش انجام شده معلوم شد كه نجات يافتگان از سرطان سينه ذخيره تخمداني بدتر و وخيم تري در مقايسه با گروه كنترل دارند. در آزمايش آخر هيچ تفاوت فاحش و مهمي بين دو گروه مشاهده نشد.

اين يافته مي تواند نشاندهنده امكان بروز مشكلات مهم و جدي براي زناني باشد كه پس از شيمي درماني و اتمام آن مايل به بچه دار شدن هستند.

دكتر آن پارتريج از انستيتو سرطان دانا - فاربر كه سرپرستي اين مطالعات را برعهده داشته در اين باره گفت: براي تعيين ارزش پيش گويي كنندگي اين آزمايشات براي بارداري انجام مطالعات بيشتري مورد نياز است كه به بررسي و پيگيري وضعيت نجات يافتگان از سرطان سينه پس از درمان بپردازد.

اين پژوهشگران اعلام كردند كه شرح يافته هاي آنها در نشست سالانه انجمن آنكولوژي باليني آمريكا ارائه خواهد شد.

گفتني است اين نشست درماه ژوئن سال جاري در شيكاگو برگزار خواهد شد.

سرطان سينه در سراسر جهان دومين سرطان شايع پس از سرطان ريه محسوب مي شود. هم چنين پنجمين عامل شايع مرگ و ميرهاي ناشي از ابتلا به سرطان است.

اين بيماري از سلولهاي سينه آغاز مي شود و در بين زنان نرخ ابتلا به آن به مراتب بيشتر و وسيعتر از مردان است.

به علاوه ميزان بروز سرطان سينه در نقاط مختلف جهان متفاوت است و به طور كلي نرخ ابتلا در كشورهاي كمتر توسعه يافته پايين تر و در كشورهاي پيشرفته تر و صنعتي بيشتر است.

به علاوه آخرين آمار نشان داده است كه زنان در آمريكا بالاترين ميزان ابتلا به اين سرطان را دارند.

انتهاي پيام
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن