تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بلند مرتبه ترين مردم نزد خداوند در روز قيامت كسى است كه در روى زمين بيشتر در نصیحت و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806874488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

-تظاهرات هزاران عراقي در اعتراض به توافق امنيتي واشنگتن - بغداد -شروط نمايندگان عراق براي امضاي اين توافق امنيتي -انتقاد گسترده‌ي مقام‌هاي عراقي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: -تظاهرات هزاران عراقي در اعتراض به توافق امنيتي واشنگتن - بغداد -شروط نمايندگان عراق براي امضاي اين توافق امنيتي -انتقاد گسترده‌ي مقام‌هاي عراقي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - منطقه‌يي

هزاران تن از طرفداران جريان صدر در اعتراض به توافقنامه‌ي امنيتي طولاني مدتي كه قرار است ميان واشنگتن و بغداد امضا شود، دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت اينترنتي شبكه الجزيره، هزاران تن از طرفداران جريان صدر روز جمعه و بعد از نماز جمعه در شهرك صدر واقع در شرق بغداد دست به تظاهرات زدند.

اين تظاهركنندگان با در دست داشتن پرچم‌هاي عراق، امضاي اين توافقنامه‌ را محكوم كرده و آن را بدتر از اشغال دانستند.

تظاهر كنندگان در اين تظاهرات پرچم آمريكا و نيز عكس‌هاي جورج بوش رييس جمهور اين كشور را به آتش كشيدند.

هم چنين در شهر كوفه واقع در جنوب بغداد، صدها تن از طرفداران جريان صدر با در دست داشتن پرچم‌هاي عراق و دست نوشته‌هايي كه بر روي آن نوشته بود "عراق مستعمره آمريكا نيست"، شعارهاي ضد آمريكايي سر دادند.

صلاح العبيدي سخنگوي جريان صدر، در خطبه‌هاي نماز جمعه اظهار داشت: توافقنامه‌ي امنيتي از نظر ما غير قابل قبول است، چرا كه اين توافقنامه ما را به خواري مي‌كشاند.

در شهر كربلا واقع در جنوب بغداد و شهر بصره نيز تظاهرات‌هايي در اعتراض به اين توافقنامه برگزار شد.

اين در حالي است كه برهم صالح معاون نخست وزير عراق، اظهار داشت: توافقنامه‌ي استراتژيك كه قرار است با آمريكا امضا شود هرگز به نيروهاي آمريكايي اجازه آزادي نخواهد داد و هر گونه اقدام و رفت و آمد نيروهاي آمريكايي با موافقت مقامات عراقي خواهد بود.

صالح اظهار داشت: آمريكايي‌ها خواهان ادامه اوضاع كنوني هستند، اما عراقي‌ها آن را رد مي‌كنند.

از سوي ديگر، خبرگزاري كويت گزارش داد: نمايندگان عراقي اعلام كردند كه توافقنامه‌ي امنيتي عراق و آمريكا بايد بعد از عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق امضا شود.

اين نمايندگان نظارت بين‌المللي و عربي را بر انتخابات استان‌ها كه در پاييز برگزار مي‌شود خواستار شدند.

نديم الجابري عضو حزب الفضيله در پارلمان عراق، اظهار داشت: اعلام اصول نهايي مورد توافق ميان دولت آمريكا و عراق همزمان با پايان ماه ژوييه آينده خواهد بود و ما منتظريم كه نيروهاي آمريكايي تا پايان سال و قبل از امضاي هر گونه معاهده ميان دو كشور همزمان با پايان دوره‌ي رياست جمهوري جورج بوش، از عراق خارج شوند.

جابري اظهار داشت: دو شرط براي امضاي هر توافقنامه با آمريكا وجود دارد؛ نخست اينكه حاكميت ملي عراق نقض نشود و دوم اين كه عراق پايگاهي براي هدف قرار دادن كشورهاي منطقه نباشد.

وي خاطر نشان كرد: اوضاع دولت كنوني عراق براي دستيابي به اين دو مساله نامناسب است.

وي اظهار داشت: امضاي اين معاهده نيازمند راي موافق دو سوم نمايندگان پارلمان است.

وي ضمن هشدار نسبت به تقلب در انتخابات استان‌ها، خواستار نظارت بين‌المللي و عربي بر اين انتخابات با هدف شفاف برگزار شدن آن شد.

وي خاطر نشان كرد: من پيشنهاد كرده‌ام تا اتحاديه‌ي عرب و كنگره آمريكا در راستاي ايجاد يك كميته‌ي نظارتي وارد عمل شوند.

هم چنين شيخ خلف العليان عضو شوراي گفتمان ملي در پارلمان عراق، تصريح كرد: هر گونه معاهده كه ميان عراق و آمريكا امضا شود، تا زماني كه مورد توافق ملت و پارلمان قرار نگيرد غير قابل اجراست و امضاي چنين توافقي در اين شرايط نامناسب است.

در همين حال، خبرگزاري رويتر گزارش داد: يك قانون‌گذار آمريكايي گفت كه اكثريت پارلمان عراق طي نامه‌اي به كنگره‌ي آمريكا اعلام كردند كه معاهده‌ي امنيتي بلندمدت با واشنگتن را در صورتي كه به خروج نيروهاي آمريكايي منتهي نشود، نمي‌پذيرند.

ويليام دلاهونت قانون‌گذار دموكرات ماسوچوست و يكي از مخالفان جنگ عراق، خلاصه‌اي از يك نامه را كه از سوي نمايندگان پارلمان عراق دريافت كرده است، منتشر كرد.

در اين نامه آمده است: اكثريت نمايندگان پارلمان عراق با هر معاهده‌ي نظامي - امنيتي، اقتصادي، تجاري، كشاورزي، سرمايه‌گذاري يا سياسي با آمريكا كه مرتبط با خروج كامل نيروهاي آمريكايي از عراق نباشد مخالف هستند.

دلاهونت اظهار داشت: بيش از نيمي از نمايندگان پارلمان عراق نامه‌ي فرستاده شده را امضا كرده‌اند.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز گزارش داد: سخنگوي رسمي دولت عراق بر وجود اختلاف با آمريكا در خصوص توافق نامه‌ي طولاني مدت امنيتي تاكيد و متعهد شد كه دولت در گفت‌وگوهاي آتي عراق با آمريكا از حاكميت اين كشور دفاع كند.

مخالفت‌ها در عراق در خصوص پيمان امنيتي آمريكا شدت گرفته است. در صورت تحقق اين پيمان نيروهاي آمريكا جايگزين نيروهاي تحت اختيار سازمان ملل مي‌شوند و بر اين اساس ارتش آمريكا نقش طولاني مدتي را در عراق خواهد داشت.

جريان‌هاي اصلي سني و شيعه كه نگران تضعيف حاكميت عراق هستند، با اين پيمان مخالفت و از آن انتقاد كرده‌اند.

علي الدباغ سخنگوي رسمي دولت عراق، اعلام كرد كه مذاكره كنندگان عراقي نگرش و طرح‌هايي دارند كه با آمريكايي‌ها متفاوت است، اما اين گفت‌و‌گوها كه از ماه مارس آغاز شد، هنوز مراحل اوليه خود را طي مي‌كند.

وي اظهار داشت: دولت در روابط داخلي و خارجي خود به شدت بر حاكميت عراق بر خاك، آسمان و آب‌هاي اين كشور تاكيد مي‌كند. دولت عراق هر گونه ماده‌يي كه حاكميت اين كشور را زير پا بگذارد و منافع عراق را تضمين نكند، نمي‌پذيرد.

مقامات آمريكايي از اظهار نظر در اين باره تا پايان گفت‌وگوها‌ي مقدماتي جهت نها‌يي شدن اين قرارداد خودداري كرده‌اند اما با اين حال بيان داشتند كه آنها به دنبال يك پايگاه نظامي هميشگي در عراق نيستند.

جورج بوش رييس جمهور آمريكا و نوري المالكي نخست وزير عراق، اظهار اميدواري كردند كه مذاكرات تا ماه ژوئيه به پايان برسد؛ اما مقامات عراقي در ماه گذشته ابراز داشتند اختلافات گسترده درباره‌ي مصونيتي كه نيروهاي آمريكايي در برابر پيگرد قانوني در دادگاه‌هاي عراق از آن برخوردارند، مانع از آن مي‌شود كه گفت‌وگو تا ماه ژوئيه به پايان برسد.

با اين حال هوشيار زيباري وزير امور خارجه‌ي عراق دريك كنفرانس خبري، به نفع توافق‌نامه‌ي امنيتي آمريكا ـ عراق سخن گفت و اظهار داشت: نيروهاي عراقي هنوز به حمايت ائتلاف به رهبري آمريكا نياز دارند.

زيباري در نشست خبري مشترك با برنار كوشنه وزير امور خارجه‌ي فرانسه، اظهار داشت: ظرفيت‌ها و نيروهاي ما هنوز به مرحله خودكفايي نرسيده است. ما به اين پيمان استراتژيك امنيتي در حال حاضر نياز داريم.

انتهاي پيام
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن